Toon posts:

[98se] opnieuw installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik wil windows 98SE helemaal overnieuw installeren.
Het lukt niet via de cd rom direct bij het opstarten. Ik heb geprobeerd om de boot volgorde teveranderen. Maar daar staat geen cd-rom bij, dus hij kan de computer niet opstarten via de cd-rom
Heb het geprobeerd via de opstartdiskette. (opstarten met cd-rom ondersteuning, en dan de cd-rom opvragen) als ik dan setup intik krijg ik het volgende te zien: 'bezig met initialiserern, maximum omvang van een uitvoerbaarprogramma dient voor setup tenminste 442368 bytes te zijn."
en daarna komt de prompt weer tevoorschijn.
Wie weet er nog een mogelijkheid. Eigenlijk wil ik windows ME eropzetten, maar dan geeft hij hetzelfde aan.
Oja, als ik hem opstart met de opstartdiskette dan geeft hij ook een virtuele E: schijf aan. Maar daar kan ik verder niets van weervinden (met verkenner ofzo).

Lydia

Verwijderd

Wat laad die bootdiskette allemaal ? Hoeveel geheugen is er beschikbaar ?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Inderdaad, lijkt op een opstartdiskette die teveel dingen laadt :)
In principe is HIMEM.SYS, je CDROM driver (.SYS), SMARTDRV en MSCDEX wel genoeg :)

Die virtuele schijf zal overigens een RAM schijf zijn (EBD), schakel die eens uit in de CONFIG.SYS van je opstartdiskette :) Niet nodig voor Windows setup.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:12:
Wat laad die bootdiskette allemaal ? Hoeveel geheugen is er beschikbaar ?
jeetje, weet ik zo niet. Als ik hem via de opstartdiskette het opgestart, kan ik dat dan ergens terugvinden?

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:14:
In principe is HIMEM.SYS, je CDROM driver (.SYS), SMARTDRV en MSCDEX wel genoeg :)

Die virtuele schijf zal overigens een RAM schijf zijn (EBD), schakel die eens uit in de CONFIG.SYS van je opstartdiskette :) Niet nodig voor Windows setup.
ehm, ik begin het spoor bijster te raken. Kun je me vertellen hoe ik dat moet doen? :-(

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-03 09:29
maak een opstartdiskette met alleen : oakcdrom.sys , himem.sys en met command.com en mscdex.exe, en als je azerty keyboard wilt, ook keyb.com en keyboard.sys
dan in

config.sys
device=himem.sys
devicehigh=oakcdrom.sys /d:d

en in

autoexec.bat
mscdex /d:d
keyb be,,keyboard.sys

als je dan nog niet genoeg geheugen hebt .... dan zal je ram latten moeten gaan bijsteken

mail me dan maar

of kijk op : http://users.telenet.be/markske100

ik zal daar een systeemdiskette op dumpen

tis dus win95a

[ Voor 15% gewijzigd door successor op 29-09-2005 22:26 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• sandz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11-2024

Verwijderd

Topicstarter
dank julllie allemaal,\
ik ga er even mee aan de gang. hopen dat ik er uit kom

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

offtopic:
Windows ME? Je neemt ons in de maling? Neem of Windows 98se OF windows 2000 , maar NOOIT maar dan ook nooit ME. Tenzij het voor een doel is waarvoor je niet installeert of veelgebruikt

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het wel verkeerd doen, maar ik heb geprobeerd om de diskette te maken door die link (documentje) te kopieren op de disketten. Als ik hem dan in de andere computer stop geeft hij iedere keer een foutmeldin aan. "verwijder diskette" of iets van "verkeerde systeemdiskette, en nog wat"'

Verwijderd

Topicstarter
NightWalker2005 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:41:
offtopic:
Windows ME? Je neemt ons in de maling? Neem of Windows 98se OF windows 2000 , maar NOOIT maar dan ook nooit ME. Tenzij het voor een doel is waarvoor je niet installeert of veelgebruikt
oeps, ik zal me dan maar gewoon bij 98SE houden he? :-)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:47:
ik zal het wel verkeerd doen, maar ik heb geprobeerd om de diskette te maken door die link (documentje) te kopieren op de disketten.'
Dat werkt inderdaad niet, omdat je daarmee geen opstartbare diskette hebt.

Hij "mist iets", een bootsector.
De meeste bootdiskettes die je bij bijvoorbeeld www.bootdisk.com ( Windows 98 SE OEM > die is goed genoeg.) vindt zijn zelf-uitpakkende zelf-installerende (bij gebrek aan betere term) pakketten.

Daar hoef je alleen maar een diskette in je A: drive te stoppen en de .exe doet de rest.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 29-09-2005 22:54 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:47:
ik zal het wel verkeerd doen, maar ik heb geprobeerd om de diskette te maken door die link (documentje) te kopieren op de disketten. Als ik hem dan in de andere computer stop geeft hij iedere keer een foutmeldin aan. "verwijder diskette" of iets van "verkeerde systeemdiskette, en nog wat"'
ik heb even beter gelezen wat de bedoeling is, ging even te snel met alles.
dus ben nu weer aan het proberen. Sorry, goed lezen is toch wel een pre he? :-)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alle bootdiskettes geprobeerd. Maar als ik dan de cd-rom erin doe, dan geeft hij gewoon dezelfde melding.
Ik denk niet dat ik eruit kom op deze manier.

Helaas,

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat komt waarschijnlijk omdat je harde schijf niet leesbaar is voor de windows 98 installatieprogramma's.

Laat de bootdisk erin zitten maar in plaats van setup tik je eerst eens fdisk in.
Dan krijg je een menu waar je onder andere kan zien hoe je schijf nu ingedeeld is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:18:
Dat komt waarschijnlijk omdat je harde schijf niet leesbaar is voor de windows 98 installatieprogramma's.

Laat de bootdisk erin zitten maar in plaats van setup tik je eerst eens fdisk in.
Dan krijg je een menu waar je onder andere kan zien hoe je schijf nu ingedeeld is.
heb ik gedaan, en nu zegt hij iets in de trand van: disk larger than 512 MB, en dan een heel verhaal.
Als ik dan op yes druk, krijg ik 4 mogelijkheden"
1 create DOS partition of logical DOS drive
2 set active partition
3 delete part. or log. DOS..
4 display part. info.

moet ik hier verder mee gaan?

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mag de harde schijf leeg?

Zo ja, doe dan de volgende stappen

- start je computer/laptop op vanaf de opstartdiskette (ik ga even uit van een windows 98 diskette)
- type in format c: /u /q /s
- volg de stappen op het scherm op je harde schijf leeg te maken

- al het formatteren klaar is en je ziet weer a:\>
- typ: md win98
- typ: cd win98
zorg dat de windows 98 cd erin zit
- typ d:
- typ cd win98
- typ copy *.* c:\win98
- De computer gaat nu allemaal bestanden kopieren

herstart de computer zonder cd, en zonder flop
als het goed is krijg je nu c:\>

type cd win98
type setup.exe /ie
nu krijg je de setup die het wel doet

Verwijderd

Topicstarter
_assembler_ schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:32:

Zo ja, doe dan de volgende stappen
ik denk dat ik daar maar eens mee aan de gang ga.
bedankt.

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
limoentje schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:14:

probeer eerst even met de bootdisk op te starten, druk op F8 zodra hij boot,kies voor alle stappen zelf kiezen, vervolgens kies je overal nee, behalve voor de bestanden die hierboven staan aangegeven.
probeer daarna maar even setup te starten, ws doet hij het dan wel

Verwijderd

Topicstarter
_assembler_ schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:32:

herstart de computer zonder cd, en zonder flop
als het goed is krijg je nu c:\>

type cd win98
type setup.exe /ie
nu krijg je de setup die het wel doet
nee ik krijg te zien: invalid systemdisk. replace disk or... nog wat.

ik heb hem nu maar even opgestart met de opstartdiskette.
of moet ik iets anders doen?

• assembler
  • Niet online
je kan ook nog een keer: sys c:

proberen als je van opstartflop bent opgestart

daarna, moet je zonder flop als je herstart c:\> krijgen

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Wat ik altijd doe met Win98 installaties, is de installatiebestanden (Win98 directory) eerst op HD te kopieren en vervolgens de installatie daarvandaan beginnen. Misschien een idee ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:30:
[...]

heb ik gedaan, en nu zegt hij iets in de trand van: disk larger than 512 MB, en dan een heel verhaal.
Als ik dan op yes druk, krijg ik 4 mogelijkheden"
1 create DOS partition of logical DOS drive
2 set active partition
3 delete part. or log. DOS..
4 display part. info.

moet ik hier verder mee gaan?
maak met 1 een partitie aan en na herstarten met opstartflop voor setup kiezen.
Dat ie zonder flop en CD de foutmeldingen geeft komt omdat er geen partitie op de harde schijf staat (in ieder geval niet geschikt om vanaf op te starten).
Dit wel zeer elementaire kennis van het installeren, ik kan geen echte problemen bedenken anders dan dat je zelf niet weet hoe het moet. Met alle respect: dat kan natuurlijk ook.
Ga eens met Google zoeken naar handleidingen om dit installeren voor elkaar te krijgen. Hier is niet tegen te typen... plus dat het dan compleet dubbel wordt.
Succes!

PS
In my humble opinion:
http://forum.computertota...111c79e450be19f89a9ed7f95
en
http://www.hardware.info/forum/search.php?mode=results
vind ik betere forms voor dit soort beginnersvragen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sjips. Ben ik een keer vrouwvriendelijk, mag het niet :+

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

duifje1973,

Ik zie dat je nog niet zo lang rond loopt op GoT - welkom hier :)

Ik heb zomaar het idee dat je niet helemaal op je plek bent hier op GoT - wij richten hier ons op de
gevorderde computer enthoushiasteling die graag bezig is met z'n computer - en ik heb zomaar het idee dat je nog niet echt gevorderd bent met je PC :)

Nu is dat opzich geen probleem op GoT - maar wat ik dan wel mis in jouw reacties is de inzet om zelf uit te zoeken wat er mis gaat met een bepaalde tip of reactie die je krijgt - uiteindelijk is er over Windows installeren erg veel te vinden op internet en in boeken, dus moet dat wel lukken met behoorlijk wat inzet van jouw kant :)

In ieder geval - denk even na ofdat je je zelf wel thuis gaat voelen op een forum als GoT :)

• assembler
  • Niet online
Ieder willekeurig ander topic dat door de zoveelste 15-jarige n00b zou worden geopend zou binnen 5 seconden door 10 moderators dicht gezet zijn ;) , dus je hebt nog mazzel :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 14:03:
duifje1973,

Ik zie dat je nog niet zo lang rond loopt op GoT - welkom hier :)

Ik heb zomaar het idee dat je niet helemaal op je plek bent hier op GoT - wij richten hier ons op de
gevorderde computer enthoushiasteling die graag bezig is met z'n computer - en ik heb zomaar het idee dat je nog niet echt gevorderd bent met je PC :)

Nu is dat opzich geen probleem op GoT - maar wat ik dan wel mis in jouw reacties is de inzet om zelf uit te zoeken wat er mis gaat met een bepaalde tip of reactie die je krijgt - uiteindelijk is er over Windows installeren erg veel te vinden op internet en in boeken, dus moet dat wel lukken met behoorlijk wat inzet van jouw kant :)

In ieder geval - denk even na ofdat je je zelf wel thuis gaat voelen op een forum als GoT :)
Hallo,

even een reactie van mijn kant. Ik kom niet zo vaak op het forum nee, dat klopt, eigenlijk alleen als ik echt een probleem heb waar ik echt niet uitkom. Ik heb 10 tallen computers geinstalleerd, en vaak lukte me dat wel zonder problemen. Nee een wizkid ben ik niet en zal ik ook nooit worden, maar over het algemeen reken ik me niet tot de echte beginners. (ja ok voor de meesten hier op het forum zal ik toch een echte beginner zijn) En als dit een echte beginnersvraag is. tja, dan zal ik wel iets gigantisch over het hoofd zien. Ik wist trouwens niet dat de lat zo hoog lag hier op het forum.

Ik heb 2 dagen geen tijd gehad om achter de pc te stappen, (heb ook een kind en huishouden enz, enz, en dan schort er soms wel eens aan de tijd om "flink wat inzet van mijn kant te laten zien"). Ik heb dan wel in mijn achterhoofd dat ik op het forum moet kijken voor antwoorden, maar kan er dan even de tijd niet voor vinden. Daarom heb ik dus nog geen reacties gegeven op de tips van jullie kant. ik wil er vanavond mee aan de gang.

PS
In my humble opinion:
http://forum.computertota...111c79e450be19f89a9ed7f95
en
http://www.hardware.info/forum/search.php?mode=results
vind ik betere forms voor dit soort beginnersvragen.

Ik zal ook zeker op deze forums gaan kijken, bedankt voor de tips (andre_at_home)

Verwijderd

graag gedaan :)
Vreemd dat die Cd niet autoboot (verkeerde kopie soms..).
Win 98SE heeft wel problemen met grotere schijven, zoals zeker boven de 64 GB.
http://support.microsoft.com/?kbid=263044 en kies daar voor de NL update. (als je NL hebt).
Pagina: 1