Toon posts:

Memory error in CSS na oc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel zegt: Ik krijg een memory read error na het oc-en van mijn PC dmv FSB verhoging, maar alleen als ik CSS speel krijg ik een mem error voor de rest verlopen alle (stress) tests goed. Ik weet dat er meerdere mensen zijn met het zelfde probleem maar geen van allen heeft het over het feit dat dit na een oc voorkomt. Ik heb het namenlijk alleen als bij een FSB hoger dan ca 192.

Ik heb al verschillende variaties geprobeerd

- hogere Vcore : Word het systeem onstabiel van :S
- hogere memVoltage wil ook niet baten.

Nu ik toch een post maak kunnen jullie mij misschien ook wel vertellen hoe het kan dat ik mijn multiplier wel kan veranderen, maar mijn pc daarna niet boot. Mijn proc is niet unlocked is het dan normaal dat je de multiplier wel kan veranderen ?

Pc specs zie sig

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2005 21:48 ]

• shadowrazor
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-12-2024
is het niet je geheugen? ik had dat ook, gewoon je latency een beetje verhogen.

ik moest wel ook een nieuw geheugenkaartje kopen omdat die allebei onder verschillende ongeschikte latency's draaiden (het waren dan ook twee verschillende witte merken)

Verwijderd

Topicstarter
Aan de memory timings heb ik idd nog niet gezeten. Ik zal het eens proberen. Ik denk alleen niet dat dit zal gaan werken mijn mem is officieel 400 hz en met een fsb onder de 200 kom ik daar niet overheen of heb ik het niet goed begrepen ?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welkom op GoT :w
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:39:
Zoals de titel zegt: Ik krijg een memory read error na het oc-en van mijn PC dmv FSB verhoging, maar alleen als ik CSS speel krijg ik een mem error voor de rest verlopen alle (stress) tests goed.
Welke stresstests dan?
Ik weet dat er meerdere mensen zijn met het zelfde probleem maar geen van allen heeft het over het feit dat dit na een oc voorkomt.
Natuurlijk wel.
De kloksnelheid van het geheugen schaalt, mits 1:1 ingesteld, evenredig mee met de FSB.
Ik heb het namenlijk alleen als bij een FSB hoger dan ca 192.
Dan loopt je geheugen ook op 192MHz, maar dat is voor PC3200 geen probleem.
Ik heb al verschillende variaties geprobeerd

- hogere Vcore : Word het systeem onstabiel van :S
Dat lijkt me sterk. Het zou juist eerder stabieler moeten zijn. Maar hoe hoog dan?
- hogere memVoltage wil ook niet baten.
Wederom: hoe hoog :? En wat betekent niet baten? Meer errors? Vastlopers? BSOD's?
Nu ik toch een post maak kunnen jullie mij misschien ook wel vertellen hoe het kan dat ik mijn multiplier wel kan veranderen, maar mijn pc daarna niet boot.
Misschien kun je ons dan vertellen bij welke multiplier dit is? We hebben geen zin om te gaan gokken ;)
Mijn proc is niet unlocked is het dan normaal dat je de multiplier wel kan veranderen ?
Je kan hem in het BIOS veranderen, maar de processor zal zich hier niets van aantrekken en gewoon z'n ingestelde multiplier gebruiken.
Pc specs zie sig
TwinMOS PC3200... Wat is de exacte naam (serienummer)?
Zo als het er nu staat kunnen je modules Winbond BH-5, CH-5, UTT, Hynix D43, D5 of Samsung TCCD chips bevatten. Draai ook voor de zekerheid eens Memtest.

[ Voor 11% gewijzigd door Rone op 30-09-2005 18:13 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Welkom op GoT :w
Dank je wel had al eerdere een account maar was hem kwijt :D
Welke stresstests dan?
SiSoft Sandra (burn-in test), en 3DMark2003SE
Dan loopt je geheugen ook op 192MHz, maar dat is voor PC3200 geen probleem.
Nou nee de freq van me mem is 2 keer de fsb. Volgens de geliefde Sandra 2 X 192 = 384 hz
Dat lijkt me sterk. Het zou juist eerder stabieler moeten zijn. Maar hoe hoog dan?
Ik weet dat dit sterk is maar het is wel zo met een hogere vcore wordt het systeem onstablieler gaat dan plotseling booten( van 1,65 to 1,8 geprobeerd tussenstappen van 0,25)

[/quote]
Wederom: hoe hoog :? En wat betekent niet baten? Meer errors? Vastlopers? BSOD's?
[quote]
ik kan 2,6 2,7 en 2,8 instellen hij staat standaard op 2,6 op 2,7 zetten geeft totaal geen verschil
Misschien kun je ons dan vertellen bij welke multiplier dit is? We hebben geen zin om te gaan gokken ;)
De multiplier staat standaard op 12,5 als ik deze verander naar wat dan ook boot me pc niet
Je kan hem in het BIOS veranderen, maar de processor zal zich hier niets van aantrekken en gewoon z'n ingestelde multiplier gebruiken.
Nee dat is dus neit hij boot na het veranderen van me multiplier niet meer
TwinMOS PC3200... Wat is de exacte naam (serienummer)?
Zo als het er nu staat kunnen je modules Winbond BH-5, CH-5, UTT, Hynix D43, D5 of Samsung TCCD chips bevatten. Draai ook voor de zekerheid eens Memtest.
Uit me hoofd was het samsung maar dat weet ik ff niet zeker is er toevalig een progje voor om dat uit te lezen of moet ik schroeven :D Memtest heb ik ook al gedaan geef fouten gevonden.

ff wat een updateje:
ik heb inmiddels me latency van me mem op 3.0 gezet en een half uurtje source gespeeld en nog geen errors. Ik ga nu ff mijn fsb op 195 zetten en dan nog eens testen. ff alle test progjes installeren en die ook nog eens doen iig bedankt voor de latency tip :D

Zo ik hoop dat het nu wat duidelijker is:D sorry voor de in eerste instantie onduidelijk post.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 20:23:
[...]
SiSoft Sandra (burn-in test), en 3DMark2003SE
Probeer ook eens bijvoorbeeld SuperPI.
Nou nee de freq van me mem is 2 keer de fsb. Volgens de geliefde Sandra 2 X 192 = 384 hz
Nou nee, dat is de DDR snelheid ;) DDR (Double Data Rate) geheugen draait fysiek op -in dit geval- 192MHz, maar transporteert data tweemaal per kloktik, wat de subjectieve snelheid zodoende op 384MHz brengt. Zie hierover ook de RAM FAQ :)
ik kan 2,6 2,7 en 2,8 instellen hij staat standaard op 2,6 op 2,7 zetten geeft totaal geen verschil
Gebruik 2,8 V bij kloksnelheden tegen de 200MHz.
Uit me hoofd was het samsung maar dat weet ik ff niet zeker is er toevalig een progje voor om dat uit te lezen of moet ik schroeven :D
CPU-Z kan je een hoop vertellen, maar niets is zo doeltreffend als gewoon even op de chips van module kijken. Nu is dat alleen niet meer zo van belang, ik was gewoon benieuwd :)
Memtest heb ik ook al gedaan geef fouten gevonden.
geef=geen? In dat geval kun je zoals eerder vermeld eens SuperPI proberen. Deze test wat intensiever en vindt derhalve ook eerder fouten. Tevens is de Windows versie van Memtest een aanrader.
ff wat een updateje:
ik heb inmiddels me latency van me mem op 3.0 gezet en een half uurtje source gespeeld en nog geen errors.
Dat suggereert weer een geheugenprobleem, maar dat mag duidelijk zijn :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1