Toon posts:

Koelpasta nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De koeler van mijn processor was kappot (socket 478 pentium 2.8 celeron).
Via de garantie heb ik een nieuwe gekregen (koeler + die metalen ribbetjes eronder).
Nu zit er nog een laagje koelpasta op de processor.

Kan ik de koeler zo op de processor plaatsen?
Of moet ik eerst de oude koelpasta eraf halen en er nieuwe op aanbrengen?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Je moet de oude koelpasta van de heatspreader afhalen.

Als het goed is zit er onder op het nieuwe heatsink (de nieuwe koeler) een 'thermal pad' ?
Een 'thermal pad' is namelijk voldoende :).

Een Pentium Celeron bestaat niet, het is gewoon Celeron 'C' 2.8GHz

[ Voor 28% gewijzigd door Thandor op 29-09-2005 20:41 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51
Je kan het beste de oude eraf halen en nieuwe aanschaffen (Arctic Silver 5 :9 )
Je kan kan de oude pasta er af schrapen met bijv. een bankpasje. Daarna ken je de restjes verwijdere met een klein beetje terpetine op een doekje.

Verwijderd

Niks123Random3 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:40:
Je kan kan de oude pasta er af schrapen met bijv. een bankpasje. Daarna ken je de restjes verwijdere met een klein beetje terpetine op een doekje.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 00:47

McGryphon

Veul vrouwkes!

* McGryphon gebruikt ALTIJD titan koelpasta en VEEL terpentine :P

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 29-09-2005 20:54 . Reden: typo ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:11

Croga

The Unreasonable Man

En iedere hardcore tweaker weet dat terpentine funest is voor de heat-transfer eigenschappen van de koelpasta....

Alle schoonmaakmiddelen op olie basis laten namelijk een flinterdun laagje olie achter, wat héél slecht geleid.... Schoonmaken doe je altijd met alcohol en een niet-pluizend doekje.....

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mag ik dan wel even opmerken dat sommige koelpasta's of van die vaste plakken "koelpasta" onder een koelblok niet echt goed te verwijderen zijn met alcohol.
Ik gebruik meestal ook terpentine / kwastenreiniger / wat ik maar kan vinden en op petroleum ofzo lijkt :P maar daarna poets ik het oppervlak een tijdje goed met een doek

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51
Croga schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:55:
En iedere hardcore tweaker weet dat terpentine funest is voor de heat-transfer eigenschappen van de koelpasta....

Alle schoonmaakmiddelen op olie basis laten namelijk een flinterdun laagje olie achter, wat héél slecht geleid.... Schoonmaken doe je altijd met alcohol en een niet-pluizend doekje.....
Ik zelf gebruik Akasa TIM-clean :9

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:11

Croga

The Unreasonable Man

jann1s schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:59:
mag ik dan wel even opmerken dat sommige koelpasta's of van die vaste plakken "koelpasta" onder een koelblok niet echt goed te verwijderen zijn met alcohol.
Dan pak je Tri (ofwel: Trichlooretheen), lost het gegarandeerd op....

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:02:
[...]

Dan pak je Tri (ofwel: Trichlooretheen), lost het gegarandeerd op....
zou je mijn kunnen vertellen hoe ik daar aan kom :)?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Begrijpt nou echt niemand hier dat er ook mensen zijn die niet zitten te wachten op dat geknoei? :/ Dit wat hier gezegd wordt is echt alleen maar relevant als je wilt gaan overklokken.

Gewoon erop doen die koeler en draaien. Gaat prima.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Croga schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:55:
Mijn moeder raadde mij JIF aan. :7

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik weinig last van terpetine heb.
Glashelder schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:04:
Begrijpt nou echt niemand hier dat er ook mensen zijn die niet zitten te wachten op dat geknoei? :/ Dit wat hier gezegd wordt is echt alleen maar relevant als je wilt gaan overklokken.

Als je pech hebt dan is de heat transfer zo slecht dat je CPU zich vanzelf gaat terugklokken om maar niet te warm te worden (als je een Pentium 3/4 hebt althans, de Athlon verbrandt gewoon).
Er hoeft maar een heel klein luchtlaagje of een onbedekt gebiedje te zijn om geen heat transfer te hebben.

Het is dus zeker geen onzin.
Een doekje met terpetine en een nieuwe druppel koelpasta zijn maar een paar minuten werk voor een vlekkeloze toekomst. :P

[ Voor 56% gewijzigd door -=bas=- op 29-09-2005 21:07 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Tim-clean werkt erg goed en heeft lekker citroen geurtje special voor cpu's en heatsink's
http://www.ct-systemen.nl...rs_id=54&products_id=1654

*Oh theovds was me voor sorry niet gezien :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2005 21:10 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

_bas_ schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:04:
Als je pech hebt dan is de heat transfer zo slecht dat je CPU zich vanzelf gaat terugklokken om maar niet te warm te worden (als je een Pentium 3/4 hebt althans, de Athlon verbrandt gewoon).
Er hoeft maar een heel klein luchtlaagje of een onbedekt gebiedje te zijn om geen heat transfer te hebben.

Een doekje met terpetine en een nieuwe druppel koelpasta zijn maar een paar minuten werk voor een vlekkeloze toekomst. :P
Wel eens geprobeerd? Juist? Ik wel (ook met athlons :o)

Onzin dus.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Glashelder schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:04:

Zowel Intel als AMD raden het originele 'thermal pad' aan. Daarbij moet je officieel een schoon heatsink en heatspreader of 'die' hebben.
_bas_ schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:04:
[...]

• Intel Pentium4 : Klokt terug of wordt dermate warm dat 'ie uitschakeld.
• Intel Pentium !!! : Crashed of schakelt uit.
• AMD Athlon of nieuwer: Crashed, gaat uit of brandt door.

Uiteraard ligt het ook aan het moederbord wat er zoal gebeurd ;)

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 00:47

McGryphon

Veul vrouwkes!

de Athlon brandt niet zomaar door, die schakelen gewoon uit... Alleen de XP's branden door.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zowel Intel als AMD raden het originele 'thermal pad' aan. Daarbij moet je officieel een schoon heatsink en heatspreader of 'die' hebben.
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat de boel doorbrand (wat het dus ook niet zal doen) ;)

Verder; als je koeler er niet afdonderd dan schakelt zelfs een duron 600 op een goed moederbord op tijd uit ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

geforce guy schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:40:
de Athlon brandt niet zomaar door, die schakelen gewoon uit... Alleen de XP's branden door.
AMD Athlon 'Classic' brandt niet zomaar door, crashed of gaat uit.
AMD Athlon kan doorbranden, kan ook uitschakelen en/of crashen. (Varieert per klokfrequentie, moederbord en HSF + bijbehorende airflow)
AMD Athlon XP kan doorbranden, ckan ook uitschakelen en/of crashen. (Varieer per klokfrequentie, moederbord en HSF + bijbehorende airflow)
AMD Athlon 64 brandt niet door maar schakelt meestal netjes uit. Kan in sommige gevallen crashen.

Er zijn veel factoren die meespelen. Een AMD Duron 600 brandt niet meteen door zonder koeler. Een AMD Athlon 1400 'Thunderbird' doet dat echter wel héél snel. (Kleine 'die', hoog voltage en hoge klokfrequentie)
Glashelder schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:46:
[...]

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat de boel doorbrand (wat het dus ook niet zal doen) ;)

Verder; als je koeler er niet afdonderd dan schakelt zelfs een duron 600 op een goed moederbord op tijd uit ;)
Een erg 'rommelige' koeler kan voor crashes of in het ergste geval doorbranden zorgen. Echter gaat het hier om een Intel Celeron 'C' 2.8GHz en zal het nog wel meevallen.

Het is gewoon netter om het zaakje schoon te maken en het 'thermal pad' te gebruiken. Dan heb je alles volgens de richtlijnen van Intel. Heb je geen 'thermal pad' op de koeler dan kun je altijd nog warmtegeleidingspasta kopen.
Een PC-Zaakje op de hoek verkoopt dit meestal wel :)

[ Voor 33% gewijzigd door Thandor op 29-09-2005 21:49 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan me voorstellen dat de TS ondertussen door het bos de bomen niet meer kan zien...

Aangezien we hier niet met een Die-Hard OC-er te maken hebben, is het puur zaak om die roze prut van de oude koeler van de CPU te krijgen en het geheel zodanig achter te laten dat de roze prut van de nieuwe koeler er correct mee kan hechten.

Nu kun je 1001 middeltjes uit de OC-shop aanraden, maar twee dingen die bijna iedereen (ook niet-tweaker ;) ) in huis heeft zijn:

- wasbenzine
- brandspiritus

Nu is het zo dat wasbenzine prima prutresten verwijdert, maar een laagje wasbenzine inderdaad funest is voor het hechten met nieuwe koelerprut. En brandspiritus kan geen kwaad voor nieuwe prut (het verdampt gewoon), maar haalt de oude niet weg. Oplossing is simpel:

Gebruik twee stappen :z

Stap 1:
Doe wat wasbenzine op een zakdoekje of een paar opgevouwen stukken WC-papier. Schrob die oude meuk van de CPU af (tip: om de pinnetjes te beschermen is het handig om dit te doen terwijl CPU in socket zit).

Stap 2:
Doe wat brandspiritus op een ander stuk zakdoek/WC-papier. Schrob nu de wasbenzineresten van de CPU af. Dep de restjes spiritus met een droog stuk papier op. De rest verdampt binnen seconden.

Voila, CPU is klaar voor instalatie nieuwe koeler :7
en of je nu de roze prut erop (=voldoende voor normaal gebruik) danwel de nieuwste, geilste ultra 1337 antarctisch platinum wilt gebruiken is volledig om het even

Oslik blyat! Oslik!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Thandor schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:40:
Je moet de oude koelpasta van de heatspreader afhalen.

Als het goed is zit er onder op het nieuwe heatsink (de nieuwe koeler) een 'thermal pad' ?
Een 'thermal pad' is namelijk voldoende :).
Thermal pad voldoende? Dat weet ik zo nog niet, wat mij iig opviel aan mijn duron was dat de thermal pad iet helemaal deed wat ie moest doen, d'r zaten namelijk belletjes tussen de core en de thermal pad...heel klein..maar obviously there...

Heel beetje witte cpu pasta overheen gegooid goed gemixed met een mesje tot een smeuige massa(iets taaier als pindakaas) en de koeler er weer op....

Hij was toch wel een paar graden koeler :*)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat hier keurig werkt is met een bankpasje het meeste er af halen. En vervolgens de restjes met droge wattestaafjes er af halen. Daarmee kun je hem mooi schoon poetsen.
Terpetine/wasbenzine/alcohol/etc heb ik hier helemaal niet nodig gehad om mijn AthlonXP schoon te maken. Hebben jullie zulke hardnekkige koelpasta? :P Als je PC eerst aan hebt gehad en de processor is warm dan wordt de koelpasta ook nog eens wat "vloeibaarder". Dus zet je hem daarna uit en ga je aan de slag.
Voor het koelblok gold hier hietzelfde. Wattestaafjes en dergelijke er af gehaald. Zat ook nog wat hardnekkig grei op, dat ging er met een "wondersponsje" heel gemakkelijk af. Is volgens mij zo'n sponsje met schoonmaakprut er in die je alleen maar nat hoefde te maken en poetsen maar. Ik denk dat je dat soort spul ook prima met afwasmiddel + water er af kunt krijgen. Vervolgens je koelblok goed droogmaken en dan is die weer klaar om terug geplant te worden. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Phobophile
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-04 09:24
Nou, ik vind die Arctic Silver 5 anders behoorlijk hardnekkige troep. Ik had er teveel van aangebracht op mijn proc en dacht het er ook even af schrapen met een bankpasje. Die zooi zat overal aan en de CPU leek er niets schoner op geworden te zijn.
Enfin, m.b.v. een wattenstaafje en gedenatureerde alcohol 96% van de DA drogist ging het allemaal prima. Maar wat een gore zooi dat spul zeg.

• Ultraman
  • Nu online

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kan zijn. Hier zat ook geen Arctic Silver op naar mijn weten.

Verwijderd

Wel opletten natuurlijk dat je niet naast de core gaat smeren, want in koelpasta zitten metalen die geleiden en daardoor kan je cputje ook van sterven (correct me if im wrong)

Ik denk dat ik trouwens vanaaf ook maar eens nieuwe pasta op me xp1700 smeer ivm hij 70 graden werd met 1.85v.
Heb de voltage terug gegooid naar 1.65v, zat tevens dat me noname 230voeding een 12+ waarde van 13.01 volt gaf kuch O+ scheelde toch weer 5 graden :P

En me artic silent pro word er ook af gejengeld en der komt een regelbare 90mm fan op, dan maar iets meer herrie maar geen cpu van 65 graden meer. 8)7

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 15:17:
Wel opletten natuurlijk dat je niet naast de core gaat smeren, want in koelpasta zitten metalen die geleiden en daardoor kan je cputje ook van sterven (correct me if im wrong)
In geval van socket A processoren kan het schadelijk/dodelijk zijn om op zilver gebasseerde warmtegeleidingspasta naast de 'die' te smeren. Echter heeft de topic starter een processor met een heatspreader en is er niets aan de hand.

Gewone (silicone) warmtegeleidingspasta geleid geen elektrischiteit en is het zozeer schadelijk ;)

Verwijderd

Waarom altijd zoveel geld geven aan koelpasta (Arctic Silver series, Titan, noem maar op)?
Ik gebruik standaard elektronica koelpasta (voor ic's enzo) en m'n cpu (P IV Prescott 3.0 GHz) komt stressed niet boven de 58° met een kamertemperatuur van 30° in de zomer...
Daarnaast heb ik ook een goedkope cpu-cooler en fan, en geen intake.

Ik heb hier zelfs 'n pentium 3 draaien ZONDER koelpasta ertussen en zonder fan erop.
Draait al jaren goed. (P3 is natuurlijk wel iets anders dan 4 maar toch...)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rey Nemaattori schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:15:
[...]

Thermal pad voldoende? Dat weet ik zo nog niet, wat mij iig opviel aan mijn duron was dat de thermal pad iet helemaal deed wat ie moest doen, d'r zaten namelijk belletjes tussen de core en de thermal pad...heel klein..maar obviously there...

Heel beetje witte cpu pasta overheen gegooid goed gemixed met een mesje tot een smeuige massa(iets taaier als pindakaas) en de koeler er weer op....

Hij was toch wel een paar graden koeler :*)
Dat komt;

• of door het lostrekken van de CPU
• of het zat er voor de installatie en dan maakt het geen drol uit want die pasta smelt zodat het in de microgaten gaat zitten.
Ik heb hier zelfs 'n pentium 3 draaien ZONDER koelpasta ertussen en zonder fan erop.
Heeft geen zin om hier te verkondigen, wordt toch niet gelooft dat dit kan ;) Heb het jaren geleden al gezegd en toen was het "onzin".

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 30-09-2005 22:19 ]

• Ultraman
  • Nu online

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 21:06:
Dat kan ja :)
Je wilt altijd zoveel mogelijk die->blok overbrenging van de warmte. Het blok geleid immers het beste, net als metaal op metaal. Koelpasta is er voornamelijk om oneffenheden tussen de die en het blok op te vullen zodat de oppervlakte voor de volle 100% benut wordt. Daarom is het ook nooit verstandig teveel koelpasta te smeren. Dit wordt enkel een prutzooi en zal de geleiding juist minder laten worden.
En wie zegt dat het "onzin"/"onmogelijk" is om een P3 zonder koelpasta te draaien moet het zelf maar eens gaan proberen. Dat kan namelijk zeker wel :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 01-10-2005 00:36 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 13:29
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 15:17:

Ik denk dat ik trouwens vanaaf ook maar eens nieuwe pasta op me xp1700 smeer ivm hij 70 graden werd met 1.85v.
Heb de voltage terug gegooid naar 1.65v, zat tevens dat me noname 230voeding een 12+ waarde van 13.01 volt gaf kuch O+ scheelde toch weer 5 graden :P

En me artic silent pro word er ook af gejengeld en der komt een regelbare 90mm fan op, dan maar iets meer herrie maar geen cpu van 65 graden meer. 8)7
Ik zou toch ook eens kijken naar een degelijke voeding. Ik heb systemen gezien waarbij de kwaliteit van de voeding zeker van invloed was op de temp van het systeem.
Klinkt in eerste instantie onlogisch, maar de verklaring die ik ervoor kan verzinnen is dat de spanningsregelaar op het mainboard de boel niet stabiel kan houden op zo'n instabiele inputspanning en dat de gemiddelde spanning die de CPU te verwerken krijgt dus hoger is dan gewenst.
Thandor schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 16:42:
[...]

In geval van socket A processoren kan het schadelijk/dodelijk zijn om op zilver gebasseerde warmtegeleidingspasta naast de 'die' te smeren. Echter heeft de topic starter een processor met een heatspreader en is er niets aan de hand.

Gewone (silicone) warmtegeleidingspasta geleid geen elektrischiteit en is het zozeer schadelijk ;)
Och ik heb mensen de halve socket er mee zien onderkliederen, dus onderschat de mensch niet. :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Niks123Random3 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:40:
AC5 is wel erg hoog gegrepen voor een standaard desktopje he... Gewoon coolpasta nemen... boeie welk merk... als het maar geen slagroom smaak heeft :P

• Ultraman
  • Nu online

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 01:27:
[...]
AC5 is wel erg hoog gegrepen voor een standaard desktopje he... Gewoon coolpasta nemen... boeie welk merk... als het maar geen slagroom smaak heeft :P
Ik deel die mening. ;)

Pagina: 1