photoshop raw rare defaults?

Pagina: 1
Acties:

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb al vele stappenplannen m.b.t. het verwerken van raw formaat, maar ze geven op enkele vragen geen antwoord.
Ik open een .nef (D70) in photoshop, als eerste opent het scherm waar je de raw aanpassingen kan doen zoals witbalans, exposure e.d.

Nu zet photoshop er al een paar "auto" waarden bij. Hoe komt photoshop tot deze waarden?
Verder, ik heb nu een foto waar volgende waarden bij staan:
- exposure -1,75
- shadows 5
- brightness 118
- contrast +26

Dit levert een bepaalde helderheid en contrastrijke foto op. Als ik vervolgens alle waarden op 0 zet, levert dit bijna dezelfde foto op. Het lijkt er dus op dat photoshop eerste de foto onderbelicht met exposure -1,75 om vervolgens de foto weer op te helderen met brightness 118
Hoe zit dit nu?

signature

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

De D70 slaat volgens mij bij het maken van een RAW foto een aantal zaken in de EXIF op, zonder deze toe te passen. Hierbij moet je dus denken aan de belichting en de witbalans. De auto waarden die photoshop kan gebruiken, zijn volgens mij die waarden.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• sverzijl
  • Laatst online: 00:49
de waarden komen in ieder geval niet uit de EXIF. Zal wel eoa algoritme zijn wat wordt toegepast op de raw die 'over het algemeen' een goed resultaat geven.

zie ook hier : http://www.creativepro.com/story/review/22866-2.html

There are slight improvements to the Camera Raw controls. The Exposure, Shadows, and Brightness and Contrast sliders now each include an Auto option that calculates what Photoshop thinks is an appropriate setting. As with many of Photoshop's automated functions, the Auto raw settings often do a good job.

Het heeft dus niets met reeds opgeslagen EXIF waarden te maken. Het is puur CS die de auto waarden berekend/bepaald.

[ Voor 64% gewijzigd door sverzijl op 29-09-2005 21:07 ]

• brooks123
Als ik een photo maak in raw dan wordt er (min of meer) door de camera geen bewerking op los gelaten. Zouden dit dan waarden (bewerkingen) zijn die de camera erop los laat als je als formaat jpg op de camera zou kiezen?

signature

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 08:11

Acid_Burn

uhuh

gewoon alles op 0 zetten en opslaan als nieuwe default.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

brooks123 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:37:
Als ik een photo maak in raw dan wordt er (min of meer) door de camera geen bewerking op los gelaten. Zouden dit dan waarden (bewerkingen) zijn die de camera erop los laat als je als formaat jpg op de camera zou kiezen?
Ja, volgens mij wel. Misschien staat dat niet in de EXIF bij RAW, maar het word volgens mij wel opgeslagen in het bestand.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• brooks123
interessant, misschien toch alles op 0 zetten zoals acid_burn zegt, dat is tenslotte de foto zoals ik em door de camera zag en wilde maken. (met mijn nabewerkingen in gedachte).

signature

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:39

Beaves

Usque ad Finem

Zoefff schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:40:
[...]

Ja, volgens mij wel. Misschien staat dat niet in de EXIF bij RAW, maar het word volgens mij wel opgeslagen in het bestand.
Volgens mij niet, ik ken geen een camera die even vrolijk de exposure op -1,75 zet om dat te compenseren met extra brightness. Het klopt ook niet dat Photoshop de gebruikte waardes uit de EXIF haalt, het is gewoon ongeveer hetzelfde als de overige "auto" settings die Photoshop heeft.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• BlackB1rd
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 14:13
Acid_Burn schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:37:
gewoon alles op 0 zetten en opslaan als nieuwe default.
Ik vergelijk een foto in CS2 en Nikon Capture Editor, waarbij de laatst genoemde zeker de default waardes toepast bij het inladen. Als ik in CS2 alles op 0 zet, dan is deze wel degelijk anders dan in NCE. Maar dat geldt ook voor als alles op auto staat, dus ik gebruik liever niet de RAW plugin van CS2...

Een hele zooooi

Pagina: 1