Toon posts:

Pc crash nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik (onder andere met de hulp van tweakers) een nieuw systeem in elkaar gestoken, specs zijn de volgende:

AMD Athlon X2 3800+
Hitachi Deskstar 160 Gb
WD Raptor 36 Gb
Asus A8N-E
Corsair Valueselect 1024 MB
LC6420G-420W V2.0
Sparkle SP-PX43GDH
NEC ND 3540

Ik had al eens melding gemaakt van het probleem dat ik had, namelijk dat men pc spontaan reboot als ik films met mediaplayer afspeelde. Echter ded ie het niet bij alle films. Leek wel een beetje random te zijn. Na lang zoeken heb ik dan toch wat ervaringen gevonden op het internet en werd er me onder andere aangeraden om de bios van men mobo te upgraden. Dat heb ik deze nacht gedaan; Met als gevolg dat men pc nog steeds reboot. Ik kan zelfs niet meer op het forum hier op het lokale netwerk (zit in een studentenflat) Telkens ik het adres ingeef in men explorer is het gedaan. Zwart scherm en dan eboot ie automatisch. Nu heb ik dat rebooten afgezet en dan kan ik het blauwe scherm rustig lezen. Er staat een hoop zever in over nieuwe componenten blablabla en onderaan staat volgende code:

stop 0X000000FC (0XF7A07A50, àX06D77963,0XF7A0798C,0X00000000)

Tevens heb ik eens zitten neuzen in de logs van men pc en het valt op dat volgende melding steeds terug komt vlak voor het uitvallen van men pc:

Het COM+-gebeurtenissysteem heeft bij de interne verwerking een ongeldige resultaatcode gevonden. HRESULT is C0000005 voor regel 44 van d:\qxp_slp\com\com1x\src\events\tier1\eventsystemobj.cpp. Neem contact op met Microsoft Productondersteuning om dit te melden.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Nja, er was me al verteld dat het aan men voeding zou liggen, alleen zoou dat wel heel vreemd zijn, want dan zou het namelijk random gebeuren. Het maakt niet uit of ik vijf programma's heb openstaan of alleen maar mediaplayer of alleen maar explorer, uitvallen doet hij toch. Dus er zit in mijn ogen geen logica achter dit hele spul.

Ik hoop dat er iemand ervaring heeft met dit verhaal en dat men mij kan helpen!

edit: Windows XP SP2

Verwijderd

100% zeker het RAM-geheugen! Test hem maar eens met 1 module en als je dan dezelfde fouten krijgt de andere module proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ga dat zeker uitproberen, zal men ervaring weten te posten!

Verwijderd

Topicstarter
Tot mijn spijt moet ik meedelen dat het niet geholpen heeft. Ik heb beide reepjes er apart ingestoken, maar het probleem blijft zich nog steed voordoen. Bij het foutmeldingsscherm staat inderdaad wel iets over een verkeerd geheugen dat wil gebruikt worden.

Iemand anders een idee? (Toch bedankt eChOeS_2003)

Verwijderd

Heb je het geheugen ook getest met memtest86 (gedurende een paar uur)?

http://www.memtest86.com/memtest86-3.2.iso.zip

Misschien de voeding (hoeveel wijken de 12v, 5v, 3.3v lijnen af?)?

p.s. Kan weinig over de voeding vinden, maar heb het idee dat het een voeding is van gehalte Qtec :+ en een gebrekkige voeding kan nu eenmaal ook voor de nodige problemen zorgen (lees reboots)

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik heb de aus probe al meerdere keren logs laten maken van het voltage, maar ik zie er geen grote schommelingen in op het moment van de crashes. heb nu:

11.84
4.972
3.328
en een vcore van 1.296

Verder vertoont ie geen al te grote schommelingen. Over de voeding is inderdaad niet veel te vinden, maar hij werd me aangeraden als goedkoper alternatioef voor een Tagan. Ik zal die memtest eens laten draaien, want ik lees net een post over iemand die problemen kende met hetzelfde RAM als mij. Vermoed overigens wel dat het aan het geheugen ligt. Vermits ik net alle reepjes heb gewisseld zitten ze nu dus in omgekeerde volgorde en men systeem is inneens veel langzamer.(zit het slechtere reepje nu misschien op de eerste plaats?) Een film openen in mediaplayer wordt ineens onmogelijk. Lijkt me toch gezien de normale snelheid van deze pc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb men pc de afgelopen drie uur memtest laten draaien. Hij gaf geen enkele fout, dus kan ik hieruit wel afleiden dat het RAM geheugen niet de oorzaak is! Kan het aan het mobo zelf liggen? of de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog eens door, daar staan zat tips en trucs in die je kan gebruiken om je probleem op te lossen :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kans dat je CPU kapot is is zeer gering en je moederbord testen is ook niet echt een optie, vaak zijn zulke problemen te weiten aan het geheugen (of de voeding), ik had zelf destijds problemen met een nForce3 board deze werkte niet lekker met TwinMos geheugen (ook rare reboots), dit probleem werd opgelost door het twinmos geheugen te vervangen door Dane-elec geheugen.

Daarom het advies om er ff ander geheugen in te prikken en te kijken of dit het probleem verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal de komende week eens zien wat ik allemaal kan uitproberen (zit nu namelijk thuis en niet op kot)

Het geheugen vervangen door een ander testgeheugen is niet zo vanzelfsprekend, ik moet ergens een kandidaat vinden die zijn geheugen even kan missen. Overigens merk ik net op dat er aangeraden is om de voeding in een geaard sopcontact te steken. Dit is bij mij niet het geval (is een nogal oud gebouw en men kamer is niet voorzien van enige aarding) Kan dit ook leiden tot zulke crashes? Zou misschien wel verklaren waarom dat het bij men thuis niet gebeurde.

Nuja, geheugen en voeding dienen dus eens aan een test te worden onderworpen. Ook zit ik nog steeds wat met die bios update van me in men achterhoofd. Sinds die update is de toestand namelijk nog onstabieler geworden, je zou net het omgekeerde verwachten van zo een update.

Verder denk ik er misschien over om Windows XP SP2 eraf te gooien en de SP1 er eens op te zetten, daar hebk bij men vorige pc namelijk nooit problemen mee gehad. En na wat rondspeuren op het inet viel het wel op dat mensen met dezelfde foutmelding steeds onder SP2 draaide. Dus wie weet is het één van de zovele fouten in Windows.

Voorlopig zal ik dus moeten wachten tot maandag, dan zal er weer verder gesleuteld worden en zal ik verdere ervaringen hier posten. Alvast een prettig weekend ;)
Pagina: 1