'k Zal nog even -ter leringhe ende vermaeck- vertellen hoe het afgelopen is.
Alternate heeft goed geleverd. Het pakket was ca. f 25,- duurder dan was afgesproken, maar dat kwam omdat ze er, op mijn verzoek om e.e.a. compleet af te leveren, een goede parallel-kabel bij hadden gedaan, waar ik wel blij mee was.
Maar toen dat ding aan het werk te krijgen. Nergens software te vinden voor Windows ME, en het werkte absoluut niet op die laptop. Heb het ding toen uitgeprobeerd op ook een oude W95, en een wat nieuwere W98 machine.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk bleek een W98-driver toch te werken op de ME-machine, en wel pas *nadat* ik de snelheid van de parallelle poort had aangepast.
Want wat blijkt: mijn 2 nieuwere PC's hadden de parallelle poort standaard op de meest eenvoudige configuratie staan: unidirectioneel. Even de Bios in, en dan kiezen voor EPP (of was het nou ECP, i.e.g. die zonder DMA-gebruik) levert de hoogste communicatie-snelheid op: afhankelijk van de machine zo'n 500 tot 800 KB/s.
Dat is snel genoeg voor normale bestanden. Maar koop je zo'n ding om, laten we zeggen, divXerse bestanden te verwerken, dan moet je wel weten dat het kopieeren van 6 Gb zo'n 3 uur kan kosten.
In mijn geval kon ik het probleem niet oplossen met het bijplaatsen van een harde schijf in de machine en/of het gebruik van een netwerk. Maar als je dat wel kunt, verdient dat zeker de voorkeur!