Toon posts:

externe IDE-schijf op USB

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet waar er in Nederland te koop (dus op voorraad) is een kastje waar ik zelf een IDE HD in kan stoppen, en dat aangesloten wordt op de USB-poort van de PC?

bvbd

Verwijderd

Bestaat zoiets dan??

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zie bijvoorbeeld:
www.thats.net/usbmbr.htm

Hij staat ook bij Norrod op de site, maar is
daar niet op voorraad, en ik heb 'm eigenlijk (zoals gewoonlijk;-) gisteren nodig.

Die kastjes zijn er ook met parallele poort-aansluiting, maar USB lijkt me sneller en handiger.

Niet dan?
Maar waar zijn ze?

Verwijderd

Gaaf dingetje!! Wel prijzig (Norrod f 345,00).
Bedenk wel dat USB niet werkt onder DOS. Mij lijkt dat wel erg handig. Kun je bij iedereen met Ghost een kopietje maken van de HDD. Misschien ligt een parallelle versie meer voor de hand. USB is niet superveel sneller dan parallel (dat zie je ook bij ZIP-drives).
Waar te koop? Geen idee. Ik zie ze nu voor het eerst.
Heb jij ergens een site gezien met zo'n parallelle versie?

Verwijderd

Verkopen ze bij Alternate en waarschijnlijk is 'ie ook wel op voorraad. Ik geloof dat de prijs rond de 200.- is.

www.alternate.nl

Verwijderd

Inderdaad.

*Flexiline 1x 5,25" USB fl 179,00 ex BTW info: http://www.alternate.de/cgi-bin/info/showtechdata.pl?artnr=T5AF01

*Flexiline 1x 5,25" IDE (parallel)fl 129,00 ex BTW info: http://www.alternate.de/cgi-bin/info/showtechdata.pl?artnr=T5UF03

http://www.alternate.nl
zie Producten - Productcategorie behuizing SCSI/IDE

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze - nuttige - reacties! Ik heb inmiddels besteld bij Alternate, en heb inderdaad toch voor de parralelle versie gekozen, omdat ik, laten we zeggen, geboren ben in een Dos-milieu;-)

Alternate bouwt de bijbestelde 30G IBM HD er meteen in, en ze zouden binnen 2 a 3 dagen leveren. Ik ben benieuwd!

Verwijderd

Topicstarter
'k Zal nog even -ter leringhe ende vermaeck- vertellen hoe het afgelopen is.

Alternate heeft goed geleverd. Het pakket was ca. f 25,- duurder dan was afgesproken, maar dat kwam omdat ze er, op mijn verzoek om e.e.a. compleet af te leveren, een goede parallel-kabel bij hadden gedaan, waar ik wel blij mee was.

Maar toen dat ding aan het werk te krijgen. Nergens software te vinden voor Windows ME, en het werkte absoluut niet op die laptop. Heb het ding toen uitgeprobeerd op ook een oude W95, en een wat nieuwere W98 machine.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk bleek een W98-driver toch te werken op de ME-machine, en wel pas *nadat* ik de snelheid van de parallelle poort had aangepast.
Want wat blijkt: mijn 2 nieuwere PC's hadden de parallelle poort standaard op de meest eenvoudige configuratie staan: unidirectioneel. Even de Bios in, en dan kiezen voor EPP (of was het nou ECP, i.e.g. die zonder DMA-gebruik) levert de hoogste communicatie-snelheid op: afhankelijk van de machine zo'n 500 tot 800 KB/s.

Dat is snel genoeg voor normale bestanden. Maar koop je zo'n ding om, laten we zeggen, divXerse bestanden te verwerken, dan moet je wel weten dat het kopieeren van 6 Gb zo'n 3 uur kan kosten.

In mijn geval kon ik het probleem niet oplossen met het bijplaatsen van een harde schijf in de machine en/of het gebruik van een netwerk. Maar als je dat wel kunt, verdient dat zeker de voorkeur!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Issie dan ook "hotpluggable"?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1