Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[malware?] RPC-melding zonder virus? *

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik heb een probleem met mijn laptop. Hij is net nieuw. Na het afconfigureren van mijn laptop, het installeren van Panda Titanium, en het draaien van de Windows Update, terwijl de Firewall en de virusscan aanstond, kreeg ik na het rebooten de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/security/images/system_shutdown.gif

Ik stond verbaast van de foutmelding en de laptop werd afgesloten en starte opnieuw op. Ik kreeg weer de foutmelding, en de laptop reboote weer. Ik ben toen gaan zoeken naar een oplossing en kwam bij gathering.tweakers.net heel veel problemen tegen met dit virus Blaster, maar geen 1 heeft de oplossing voor mijn probleem.

Ik heb vervolgens de laptop opgestart. Omdat de startbalk niet zichtbaar was, heb ik de Taakbeheer gestart. Vervolgens heb ik de taak "shutdown /a" geactiveerd, zodat de melding geannuleerd word en de laptop niet opnieuw opstart. Ik heb daarna de tool geinstalleerd die op de microsoft site stond. Ik heb het programma FIXBLAST gedraait, AntiMSblast, en ik heb de patch "WindowsXP-KB823980-x86-NLD" gedownload. Die patch dicht het gat in de windows beveiliging. Maar omdat ik bij de scan geen virussen vond, of iets in die geest, vond ik het vreemd. Overal staat het probleem bekend als de virus blaster. Ik heb heel de computer met SpySweeber gescand, daarna met mijn virusscan, die up-to-date is, en nu ook nog eens met dit tooltje. Ondertussen nog steeds niets gevonden.

Ik heb al de onderwerpen met dit virus op tweakers afgezocht, maar geen een onderwerp geeft voor mij de juiste oplossing. Ik heb de laptop al een keer een herinstal gegeven, voorafgaande aan het verwijderen van alle partities. Maar opnieuw krijg ik deze melding.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Dit is echt een lastig probleem. Is dit geen nieuw type virus van de virus Blaster in Oktober 2003?

Ik wacht op een reactie!

Gr, Arend van Dijk

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Draai eens SFC /SCANNOW, wellicht dat enkele systeembestanden beschadigd zijn...

Forget your fears...
...and want to know more...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het gaat niet zozeer om een virus op je eigen computer, maar juist om een gat in Windows waardoor andere geïnfecteerde computers deze computer kunnen aanvallen.

Ik denk dat in jouw geval de oplossing is om voordat je de computer op internet aansluit SP2 te installeren. Daarmee zijn deze gaten zeker gedicht. Dit service pack kun je dus het beste vantevoren downloaden. Wat je ook kunt doen is XP met geïntegreerde SP2 installeren. (geslipstreamd)

Verwijderd

Topicstarter
smvs schreef op donderdag 29 september 2005 @ 19:46:
Ik denk dat in jouw geval de oplossing is om voordat je de computer op internet aansluit SP2 te installeren. Daarmee zijn deze gaten zeker gedicht. Dit service pack kun je dus het beste vantevoren downloaden. Wat je ook kunt doen is XP met geïntegreerde SP2 installeren. (geslipstreamd)
Bij de XP-installatie is SP2 inbegrepen. Na het installeren heb ik gelijk de virusscan geinstalleerd en geupdate, voordat ik Windows Update gedaan hebt. Toch is op een of andere manier iets niet goed. Ook is er geen bestandsysteem beschadigd, want het is een schoone installatie.

Bedankt voor je reactie ;)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Heb je ook al (handmatig) het rebooten bij een probleem met je Remote Procedure Call service uitgezet? Er staat letterlijk dat dat de reden is waarom je computer reboot.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het hoeft inderdaad niet perse een virus te zijn, het was "enkel" het (zeer bekende) symptoom van het virus / de familie virussen.

Staat er iets over in je event log?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Hoe ben je met internet verbonden ? Hang je rechtstreeks aan het modem, of zit er een router tussen? Weet je het niet, doe dan ff IPCONFIG in een dosbox

edit: ...en zet hier dan ff je IP (zonder de laatste cijfers) neer.
Na het installeren heb ik gelijk de virusscan geinstalleerd en geupdate, voordat ik Windows Update gedaan hebt.
Beter installeer je eerst de virusscanner en firewall, VOORDAT je je laptop op het Inet gooit.

[ Voor 53% gewijzigd door labtech op 29-09-2005 20:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Remote Procedure Call service nog niet uitgezet. Ga ik wel proberen. Ik heb ook niet in mijn event log gekeken. Maar als het geen virus is, hoe kan het dan dat ik na herinstallatie dezelfde problemen krijg? 8)7

• labtech
  • Laatst online: 23-04-2019
hoe kan het dan dat ik na herinstallatie dezelfde problemen krijg? 8)7
Gebruik je een originele CD ? of een kopie

Verwijderd

Topicstarter
labtech schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:21:
Beter installeer je eerst de virusscanner en firewall, VOORDAT je je laptop op het Inet gooit.
Dit heb ik ook eerst gedaan. Mijn laptop hangt via de LAN aan mijn router, waar een ingebouwde virusscan en firewall inzit. |:(

Verwijderd

Topicstarter
labtech schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:25:
[...]

Gebruik je een originele CD ? of een kopie
Een originele cd, omdat de licensie van XPH bij de laptop zat. Laptop is nu 2 weken oud!

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 10:08
Misschien een gekke vraag. Is software die je hebt legaal dus niet gedownload met kazaa oid.

edit
Net te laat...

[ Voor 12% gewijzigd door TRASH_LORD op 29-09-2005 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
TRASH_LORD schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:27:
Misschien een gekke vraag. Is software die je hebt legaal dus niet gedownload met kazaa oid.
Software is legaal. Bij aankoop is de licensie gekregen. De laptop heb ik nu een herinstall gegeven via de Recovery-cd-rom :)

• rapture
  • Laatst online: 10:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:23:
Ik heb de Remote Procedure Call service nog niet uitgezet. Ga ik wel proberen. Ik heb ook niet in mijn event log gekeken. Maar als het geen virus is, hoe kan het dan dat ik na herinstallatie dezelfde problemen krijg? 8)7
Als je Windows installeert met internetverbinding aan je laptop, dan zullen de wormen/virussen al tijdens het setup binnenkruipen. Ik herinstalleer meestal computers in een "trusted afgezonderd stukje netwerk". Meestal is het een switch met 1 trusted fileserver (die zeker clean is) en de computer in kwestie. Na de installatie van SP2, firewall, antivirus, antispyware en voldoende securitymaatregelen, wordt de computer pas "Internet-waardig" verklaart, vanaf dan mag die op het netwerk.
Dit heb ik ook eerst gedaan. Mijn laptop hangt via de LAN aan mijn router, waar een ingebouwde virusscan en firewall inzit.
huishoudrouters zijn geen magische apparaten, er moet maar 1 laptop/desktop met virussen/wormen in je netwerk komen en besmetten maar (praktijkervaring).

[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 29-09-2005 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows inderdaad geinstalleerd met internetverbinding en tijdens de setup Windows geactiveerd. Ik heb de LAN-kabel er pas ingedaan toen Windows vroeg om activatie.

Ik neem de computer morgen mee naar het bedrijf waar ik stageloop, en daar ga ik het probleem fixen. Ik heb net gebeld met een collega die zei dat ik de laptop mee moest nemen.

Ik ga dus de laptop eerst "Internetwaardig maken" voordat ik hem opnieuw aan het netwerk hang.

Bedankt voor je reactie :*)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Pas wel op (als het een worm oid is ) dat je het bedrijfsnetwerk niet besmet ;)
anders gaat het net zoals bij ons op school :9

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:50:
Ja, zal ik doen. Maar het bedrijfsnetwerk is optimaal beveiligd, want het is een bedrijf voor Totale ICT-oplossingen, die voor de reparatiecomputers een apart netwerk heeft. :)

• rapture
  • Laatst online: 10:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

Puch-Maxi schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:50:
De traditionele start van het academiejaar van de MCT (www.pih.be). 's Ochtends om half negen halen 500 eerstejaars hun laptops vol virussen/wormen/spyware boven en sluiten aan op het netwerk. De netwerkbeheerders zien alle lichtjes op de switches zo snel te knipperen dat het continue brand. En direct doven een hoop van die lichtjes en in de klassen zie een grote hoop slecht beveiligde laptops uitvallen.

• rainmaker2k
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10 14:19
Ik heb sinds gister hetzelfde probleem gekregen. Dit kwam bij mij trouwens pas na het installeren van een nieuwe USB TV kaart van Hauppage. Na een restart blijft het probleem weg. Maar het komt zo nu en dan nog wel voor. Als iemand een oplossing heeft, graag.

Verwijderd

Topicstarter
rainmaker2k schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:02:
Ik heb sinds gister hetzelfde probleem gekregen. Dit kwam bij mij trouwens pas na het installeren van een nieuwe USB TV kaart van Hauppage. Na een restart blijft het probleem weg. Maar het komt zo nu en dan nog wel voor. Als iemand een oplossing heeft, graag.
Het probleem van jou is hetzelfde als dat van mij. Ik kreeg dit na de installatie van mijn Wireless desktop set. Het komt zo af en toe voor. Als jij dit krijgt met het opstarten moet je naar taakbeheer gaan. (bij WinXP de toetscombinatie Ctrl, Shift en Esc) Klik op nieuwe taak. Type daar shutdown /a in. Dit zorgt ervoor dat je pc niet gaat afsluiten. Scan daarna je pc met de gegeven tools op de Microsoft-site

Het kan bij jou een virus zijn. Het hoeft niet. Ik wens je sterkte toe met het oplossen van het probleem, want dit is echt minder. Ik heb het vaker gehad bij computers van klanten, maar deze is weer iets anders!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Het probleem waarmee deze topic begon, is inmiddels opgelost. Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie behulpzaamheid. Voor degene die nog interesse hebben in de oplossing van het probleem in het kort het volgende:

De foutmelding die ik kreeg bij het opstarten van de laptop komt normaal gesproken door een virus. De virus blaster welteverstaan. Ik had met een paar tooltjes mijn laptop gescand maar geen virussen gevonden. Ik was dus teleurgesteld omdat ik het probleem niet kon oplossen. Ik heb de laptop meegenomen naar het bedrijf waar ik stageloop (www.promosystems.nl) en daar hebben ze het probleem gefixt. Het was namelijk zo dat op de een of andere manier de bluetooth devices conflicten gaven met het systeem en dus kwam de melding Generic Host 32 tevoorschijn gevolgd door de foutmelding die al eerder beschreven staat.Heel vreemd. Deze foutmelding hoeft dus niet perse een virus te zijn. Weer veel geleerd van dit incident.

Voor de moderator/beheerder --> Dit topic mag gesloten worden. Bedankt allemaal! _/-\o_

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Dit topic mag gesloten worden.
offtopic:
Topics worden niet gesloten als het probleem opgelost is, tenzij het een te basic vraag is, of de thread verpest wordt door flames

Ik pas wel nog even je topictitel aan. :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Ik pas wel nog even je topictitel aan. :)
Ja, bedankt!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:31:
Als je Windows installeert met internetverbinding aan je laptop, dan zullen de wormen/virussen al tijdens het setup binnenkruipen. Ik herinstalleer meestal computers in een "trusted afgezonderd stukje netwerk".
Waarom?
Windows heeft tijdens de installatie toch geen internet/netwerk nodig?
Gewoon volledig offline installeren, Windows Firewall aan, internet/netwerk aansluiten en dan Windows Update draaien.

Verwijderd

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 10:54:
[...]

Waarom?
Windows heeft tijdens de installatie toch geen internet/netwerk nodig?
Gewoon volledig offline installeren, Windows Firewall aan, internet/netwerk aansluiten en dan Windows Update draaien.
Tijdens de installatie, bijna helemaal aan het einde, vraagt Windows of je Windows wilt activeren. Daarvoor heb je dus internet verbinding nodig. Tijdens de activering kan er dus allerlei rotzooi je computer binnen sluipen. :r

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 23:32:
Tijdens de installatie, bijna helemaal aan het einde, vraagt Windows of je Windows wilt activeren. Daarvoor heb je dus internet verbinding nodig. Tijdens de activering kan er dus allerlei rotzooi je computer binnen sluipen. :r
Je kunt toch ook later pas activeren?

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-11 20:59
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 23:32:
[...]

Je kunt net zo goed de internet verbinding eruit laten en pas activeren als jeje beveiliging op orde hebt, volgens mij heb je er 30 dagen de tijd voor, en je kan ook nog telefonisch activeren.
Pagina: 1