IBM T41 - Advies gevraagd aankoop Mini PCI Wlan Card

Pagina: 1
Acties:
  • 1.496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Ben sinds kort in het bezit van een IBM T41 Thinkpad. Ben er erg tevreden mee, alleen ontbreekt bij mij dus de ingebouwde Wlan functie.

Vanmiddag dus notebook even open geschroefd om te kijken of er wel of niet een Mini PCI Wlan card aanwezig was. Helaas dus niet.

Heb even zitten googlen, en na de kapot geschrokken te zijn van de IBM prijzen kwam ik geukkig de volgende mogelijkheden tegen op ebay.Weet zowiezo dat de eerste geheid moet werken in m'n thinkpad, de rest heb ik dus geen ervaring mee. Deze alternatieve merken zijn technisch een stuk beter zo te zien en de laatste lijkt ook ondersteuning voor het ingebouwd WiFi ledje op m'n scherm te hebben. Maar lees en hoor dus van vele dat IBM erg lastig samenwerkt met niet IBM spul?

Weet trouwens niet of dit de juiste plaats is voor dit onderwerp?

[ Voor 4% gewijzigd door Mesh op 29-09-2005 19:02 ]

Signature?

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Mijn advies.

Pak de A/B/G

Dat is echt een geweldig kaartje.
Ik heb met heel wat wlan kaarten mogen werken (heb toevallig nog 2 A/B kaartjes hier liggen) en de A/B/G Type 2 van IBM is echt de beste (naar de prijs kijkend zal dit w.s. een Type 1 zijn, maar die is ook aardig, die heeft geloof een philips chipset)

In mijn ervaring heb ik verder nog nooit problemen gehad met IBM kaartjes / andere merken.
Wel heb ik enorm veel problemen gehad met Ambit A/B Kaartjes, maar dat was gewoon een algemeen chipset probleem, (kon amper tot niet met 802.11G spullen samenwerken) en dus niet de schuld van IBM.

Het voordeel i verders dan ook dat het original IBM parts zijn, en IBM dus minder snel moeilijk doet over de garantie.

En ibm heeft een hardware lock op de mini-pci sloten zitten bij sommige modellen.
Op paar T serie modellen zat het ook, en het zou maar net op jouw laptop zitten... ;)
Er is een hack voor... maar of je dat nou wilt gaan doen? :)

Je hebt verder toch wel de antena's in je laptop zitten he? Je zou n.m.l. niet de 1e zijn die een mini-pci kaartje koopt, hem in het slot doet, en vervolgens klaagt over het bereik.

Ps. het is sowieso :)

[ Voor 38% gewijzigd door Roberto op 29-09-2005 21:45 ]

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
RS_003 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:40:
Mijn advies.

Pak de A/B/G

Dat is echt een geweldig kaartje.
Ik heb met heel wat wlan kaarten mogen werken (heb toevallig nog 2 A/B kaartjes hier liggen) en de A/B/G Type 2 van IBM is echt de beste (naar de prijs kijkend zal dit w.s. een Type 1 zijn, maar die is ook aardig, die heeft geloof een philips chipset)
Wat is het verschil tussen type 1 en 2 dan?
In mijn ervaring heb ik verder nog nooit problemen gehad met IBM kaartjes / andere merken.
Wel heb ik enorm veel problemen gehad met Ambit A/B Kaartjes, maar dat was gewoon een algemeen chipset probleem, (kon amper tot niet met 802.11G spullen samenwerken) en dus niet de schuld van IBM.
Als ik zo lees dat die alternatieve kaartjes een veel beter bereik (beweren) te hebben en compatible zijn lijkt dat toch aantrekkelijker. Maar zowiezo heb ik die gozer al gemailed at betreft de compatibility en of m'n WiFi LED indicator straks wel werkt. Anders kan ik net zo goed straks doorwerken met een betere pcmcia kaart.
Het voordeel i verders dan ook dat het original IBM parts zijn, en IBM dus minder snel moeilijk doet over de garantie.
Daar maak ik me niet zo druk om.
En ibm heeft een hardware lock op de mini-pci sloten zitten bij sommige modellen.
Op paar T serie modellen zat het ook, en het zou maar net op jouw laptop zitten... ;)
Er is een hack voor... maar of je dat nou wilt gaan doen? :)
Werken hierdoor alleen maar IBM kaarten op m'n Thinkpad? Of sluit ie alle PCI kaarten buiten?

Je hebt verder toch wel de antena's in je laptop zitten he? Je zou n.m.l. niet de 1e zijn die een mini-pci kaartje koopt, hem in het slot doet, en vervolgens klaagt over het bereik.
Ja vanmiddag even opengeschroefd en behalve het feit dat er op de plek waar de pci kaart 2 draadjes in plastic zitten met aansluitingen voor de WLan Mini PCI card, liepen de 2 draadjes ook richting de plek waar de antenna hoort te zitten.
Ps. het is sowieso :)
(8>

Signature?

• Roberto
Er bestaat een kans dat (geloof dat de T41 die lock had ... maar zou het moeten opzoeken, wat ik nu niet ga doen :P) bios gelocked is om alleen IBM mini-pci kaarten te accepteren, met als resultaat dat je laptop in het bios blijft hangen met een PCI-CARD Error#

Verder het verschil tussen 1 en 2: De 2 heeft iets betere linux support, en het is een Atheros chipset ipv een Philips (de Atheros is volgens velen zon 10 tot 20% beter)

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik heb hier een T41 met ingebouwde atheros, en ik heb veel betere ontvangst dan hiervoor met een pcmcia e-tech en asus. ik gebruik een e-tech accespoint en draai linux op die laptop.
Gewoon altijd een goede verbinding. Niets anders meer voor mij.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• Roberto
Zandor schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 09:06:
Ik heb hier een T41 met ingebouwde atheros, en ik heb veel betere ontvangst dan hiervoor met een pcmcia e-tech en asus. ik gebruik een e-tech accespoint en draai linux op die laptop.
Gewoon altijd een goede verbinding. Niets anders meer voor mij.
Dat zeg ik :P

Dat is ihmo echt een van de beste WLAN chipsets ooit :)

Verwijderd

Die bios-lock is op te heffen door een patch uit te voeren, Google maar eens op "1802 patch"
Zo heb ik bij mijn T40 een Intel 2915 a/b/g kaartje aan de praat gekregen

btw, het wifi ledje werkt dan niet, maar dat was voor mij een klein detail

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 18:45 ]

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Ik heb zelf het onderste kaartje met Philips chipset en iets nieuwere FRU 39T0071. Ook via Ebay gekocht en daarna zelf ingebouwd.
Werkt allemaal perfect en ook het wifi ledje werkt hier bij mij. Ik heb daarvoor met een wifi usb stick gewerkt dus erg veel heb ik niet om mee te vergelijken, maar de ontvangst is daarmee vergeleken echt stukken beter.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Wat heb je ervoor betaald? En weet je toevallig nog bij wie je het op ebay gekocht heb?

Ik heb nog steeds geen antwoord gehad van de ebay powerseller of ik met de alternatieve kaart ook het ledje aan de praat kan krijgen en of ie uberhaupt gaat werken in m'n T41...

Signature?

• Roberto
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 18:44:
Die bios-lock is op te heffen door een patch uit te voeren, Google maar eens op "1802 patch"
Zo heb ik bij mijn T40 een Intel 2915 a/b/g kaartje aan de praat gekregen

btw, het wifi ledje werkt dan niet, maar dat was voor mij een klein detail
Weet ik, ik heb de bios hack nog op mijn hdd staan.

Maar zoiets doe ik liever niet. Want het is niet orginal ibm ... en ja... het is sommige gevallen fout gegaan. En ik neem dan liever maar geen gok met een laptop van 2+k en betaal liever dan maar 50 euro extra voor een IBM kaartje :)

Maar dat is natuurlijk persoonlijk :)

• Roberto
_Jona_ schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:19:
Ik heb zelf het onderste kaartje met Philips chipset en iets nieuwere FRU 39T0071. Ook via Ebay gekocht en daarna zelf ingebouwd.
Werkt allemaal perfect en ook het wifi ledje werkt hier bij mij. Ik heb daarvoor met een wifi usb stick gewerkt dus erg veel heb ik niet om mee te vergelijken, maar de ontvangst is daarmee vergeleken echt stukken beter.
Als ik op dat nummer zoek kom ik op een Type 2 kaartje.

http://www.thinkwiki.org/...less_LAN_Mini_PCI_Adapter.

Dus stond er echter philips op?
Want als ik dit zo zie heb je een grote kans dat het een type 2 is.

• jona
Ik heb hem bij deze seller gekocht voor $43 plus verzendkosten. Hij is nu wel iets duurder geworden zag ik. Maar als je hem niet veel goedkoper kan vinden is deze zeker de moeite waard.
Het is ook een wat nieuwer type en wordt via de Software Installer van IBM meteen herkend waarna de juiste drivers worden gedownload.
RS_003 schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 10:00:
[...]
Als ik op dat nummer zoek kom ik op een Type 2 kaartje.

http://www.thinkwiki.org/...less_LAN_Mini_PCI_Adapter.

Dus stond er echter philips op?
Want als ik dit zo zie heb je een grote kans dat het een type 2 is.
Er stond echt Philips op. Kijk maar op de link hierboven. Op de productsurvey staat nog een userreview van mij over de T41 met een plaatje van het binnenwerk. Daar kun je ook - weliswaar moeilijk - zien dat het dit type is en Philips. Er wordt dus schijnbaar niet alleen gebruik gemaakt van Atheros voor dit type.

[ Voor 47% gewijzigd door jona op 06-10-2005 10:12 ]

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Tnx, ga eens kijken of ik em elders op ebay goedkoper kan vinden.

Hoe kom je er trouwens achter of je Thinkpad upgradable is

PS: kom ook net een bluetooth cardje tegen, kan deze naast de wlan kaart ook ingebouwd worden?

[ Voor 50% gewijzigd door Mesh op 06-10-2005 18:05 ]

Signature?

• jona
Zoals je zelf zegt kun je hem gewoon openschroeven en kijken of er draden lopen voor de antenne. Als je dat te veel werk vindt kun je ook gewoon op de IBM site kijken. Daar je machine type en model invullen en je complete specs verschijnen, inclusief het feit of je Thinkpad wireless upgradeable is of niet.

Zo'n bluetooth kaartje is ook relatief simpel in te bouwen. Linksboven zit je modemkaart en die kun je vervangen voor een gecombineerd bluetooth-modem kaartje. Op dezelfde site die ik hierboven noemde kun je ook een hardware maintenance manual downloaden met instructies hoe dat precies moet.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Hoop dat er geen bezwaar tegen is dat ik het topic nu weer schop geef, maar zit weer met zelfde vraag.

Heb destijds via ebay een wireless en bluetooth kaart gekocht, op advies van hier ben ik zelf nu in bezit van IBM 802.11 A/B/G WIRELESS MINI PCI CARD FRU 91P7301, ben er erg tevreden mee, maar zag op samenkopen.net de volgende kaartjes:

Compex WLM54G 802.11b/g
Compex WLM54G 802.11b/g 200mW
Wriston CM9 IEE 802.11a/b/g 108Mbps WLAN Mini

Link: Samenkopen.net

Zoek voor 2 vrienden ook nog wifi kaarten en dit lijken me wel mooie oplossingen, vooral de 200mw versies. Maar vraag is dus of ze wel werken in T41's?

[ Voor 8% gewijzigd door Mesh op 24-03-2006 12:22 ]

Signature?

Verwijderd

kammeraad heeft het ook geprobeerd maar het wou niet lukken met een intel 2200. zijn t42 pakt alleen ibm kaartjes. schijnt beveiligd te zijn.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:22:
kammeraad heeft het ook geprobeerd maar het wou niet lukken met een intel 2200. zijn t42 pakt alleen ibm kaartjes. schijnt beveiligd te zijn.
Ik las dit op samenkopen:
Ik had hetzelfde probleem met mijn t42.

Na heel lang zoeken had ik de oplossing gevonden door met een klein dos programmatje het controlebit aan te passen.

Ik draai nu op een intel 2915ABG kaartje.

Ik ben nu eigenlijk opzoek naar een atheros chipset kaartje die wildpackets driver ondersteund. Anders heeft zo'n kaartje niet echt voordeel boven mijn huidge intel kaartje.

Signature?

• jona
Er bestaan inderdaad verschillende workarounds om toch niet-IBM kaartjes te gebruiken in je Thinkpad. De simpelste zet alleen maar een bit in je CMOS om. Ik heb zelf dat risico maar niet genomen en heb gewoon een kaartje gekocht via Ebay dat werkte, maar als je het toch wilt proberen kun je op de Thinkpad Wiki kijken. Hier staat ook een verwijzing naar het betreffende programma.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Excuses voor de bump, maar zit ff met een probleempje en hoop dat jongens die me destijds hier geholpen hebben me weer verder kunnen helpen.

De drivers die ik normaal gebruik (van IBM/Lenovo site) om mn wifi kaart te installeren, werken niet langer...

Heb windows opnieuw geinstalleerd en sindsdien krijg ik mn wifi kaart niet meer geinstalleerd. Gaat dus om de IBM 802.11 A/B/G WIRELESS MINI PCI CARD FRU 91P7301.

Welke drivers gebruiken jullie?

Signature?

• jona
Kun je het probleem iets beter beschrijven?

Heb je windows opnieuw geinstalleerd of een recovery gedaan met Rescue and Recovery? En gebruik je dezelfde drivers die je eerst ook gebruikte? Heb je ook nog andere programma's laten updaten met je installatie via software installer?

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
jona schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:09:
Kun je het probleem iets beter beschrijven?

Heb je windows opnieuw geinstalleerd of een recovery gedaan met Rescue and Recovery?
Schone Windows XP installatie
En gebruik je dezelfde drivers die je eerst ook gebruikte?
Heb exact dezelfde drivers van ibm.com gehaald. Drivers die op mn hd stond heb ik weggegooid, maar waren hetzelfde (misschien iets ouders versie?).
Heb je ook nog andere programma's laten updaten met je installatie via software installer?
Moet als eerste mn wifi installeren wil ik die kunnen gebruiken.

Heb nu ff tijdelijk Vista erop staan, maar dat gaat me veels te traag op dit ding. Die herkent echter wel de wifi kaart na het draaien van Windows update en maakt er een 11a/b/g Wireless LAN Mini PCI Adapter van.

Signature?

• jona
Ik zou proberen een recovery te doen van de originele installatie. En dan je laptop met een kabel op je netwerk aan te sluiten zodat je een software update met software installer kan doen. Die detecteert de hardware en installeert de juiste drivers.
Aan de andere kant zouden die drivers gewoon moeten werken van de site. Misschien dat het zulke nieuwe drivers zijn dat ze SP2 vereisen terwijl je nog op SP1 draait? Op mijn T41 zat ook XP SP1.

Sowieso is het aan te raden om je laptop minimaal eenmaal clean te installeren, alle drivers toe te voegen en dan een backup te maken. Dan kun je altijd terug gaan naar een werkend systeem.
Pagina: 1