[EL] Accu van mp3 speler dood, hoe nieuw leven?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Beste Tweakers,

Mijn probleem is als volgt: Ik heb een mp3speler waar een ingebouwde accu inzit. Er staat in de gebruiksaanwijzing dat het een lithium batterij betreft, en dat hij ongeveer na 1 uur is opgeladen.
Nou heb ik hem gisterenavond nog aan gehad, heb wat muziek geluisterd tot een uur of 12, en toen heb ik hem uitgedaan en aan de lader gedaan(was van plan hem na een uurtje vanaf te halen), maarja, ik lag al in bed, en toen ben ik in slaap gevallen en dus vergeten hem eraf te halen. Nu kom ik vanochtend uit bed, en wil mijn mp3 aanzetten, maar nee hoor, hij geeft geen melding en wil niet aan. Ik ga er nu vanuit dat de accu kapot is, weet iemand of ik hier nog iets mee kan doen?

Er zit geen garantie meer op, hij heeft lang in de kast gelegen waardoor de garantie er nu wel af is, maar gisteren gebruikte ik hem voor het eerst. Verder is het misschien handig te weten dat de accu word opgeladen dmv een usb kabel. De mp3speler is niet van een merk, goedkoop ding dat ik bij de ING bank kreeg.

Ik heb nog wel gezocht dmv de search functie, en heb wel wat gelezen over de batterij in de diepvriezer leggen voor een nachtje? Maar ik kan de batterij er niet uithalen alleen, dan moet de hele speler erin, is dit schadelijk voor mijn mp3 speler? Of zijn er nog meer oplossingen?

bvd

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
In de diepvriezer werkt alleen voor Ni-MH batterijen, niet voor lithium. Ben je zeker dat hij goed oplaad, er staat meestal geen spanning op je USBpoorten wanneer je PC uit is, dan kan je mp3speler ook niet laden.
Steek hem eens rechtstreeks in een usbpoort van je draaiende PC, en vertel wat je ziet. Windows moet hem dan normaal herkennen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Had ik ook eens met een lang niet gebruikte accu van mijn PDA, bleek zomaar kapot (was een Li-ion). Weet nog steeds niet hoe dit komt, maar waarschijnlijk moet je hem op een speciale manier behandelen als je hem een tijdje niet gebruikt.

• heracles
naftebakje schreef op donderdag 29 september 2005 @ 18:39:
In de diepvriezer werkt alleen voor Ni-MH batterijen, niet voor lithium. Ben je zeker dat hij goed oplaad, er staat meestal geen spanning op je USBpoorten wanneer je PC uit is, dan kan je mp3speler ook niet laden.
Steek hem eens rechtstreeks in een usbpoort van je draaiende PC, en vertel wat je ziet. Windows moet hem dan normaal herkennen.
Windows herkent hem ook niet meer(wat hij voorheen wel deed), tevens geven mijn usb poorten ook stroom af als de pc uit is, maar dat maakt niet zoveel uit nu. Bedankt voor het meedenken alvast.
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 18:41:
Had ik ook eens met een lang niet gebruikte accu van mijn PDA, bleek zomaar kapot (was een Li-ion). Weet nog steeds niet hoe dit komt, maar waarschijnlijk moet je hem op een speciale manier behandelen als je hem een tijdje niet gebruikt.
De accu deed het wel, hij lag een half jaar ongeveer in de kast, toen heb ik hem er gisteren eruitgehaald en een uurtje opgeladen(hij deed het toen meteen), toen was hij gisteravond nog maar half vol(na ongeveer 4 uur muziek luisteren) en wou ik hem aan de lader doen zodat ik hem vandaag kon gebruiken op school. Maar vanochtend ging hij niet meer aan.

• naftebakje
Als een lithium batterij volledig leeg wordt, dan veranderd de chemische samenstelling, en is de batterij kapot, dat klopt. Maar doorgaans krijg je de batterij enigzinds opgeladen, zodat hij een tijdje meegaat. Normaal moet hij toch een 6 maanden lang overleven nadat de mp3speler niet meer wil opstarten (en dus zegt dat de batterij plat is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat zou kunnen is dat de mp3speler eerst moet booten van z'n accu voordat 'ie het laadcircuit kan initialiseren. Ik weet iig dat mobieltjes het op die manier doen. Wat je dan zou moeten doen is de mp3speler uit elkaar halen en even bijladen door middel van een kleine adapter die je even aan de accu knoopt, of een drietal alkalinebatterijen in serie die je parallel aan de accu zet. Daarna zou de mp3speler weer genoeg prik moeten kunnen krijgen om bij te laden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• heracles
naftebakje schreef op donderdag 29 september 2005 @ 18:54:
Als een lithium batterij volledig leeg wordt, dan veranderd de chemische samenstelling, en is de batterij kapot, dat klopt. Maar doorgaans krijg je de batterij enigzinds opgeladen, zodat hij een tijdje meegaat. Normaal moet hij toch een 6 maanden lang overleven nadat de mp3speler niet meer wil opstarten (en dus zegt dat de batterij plat is).
Idd, hier had ik ook al aan gedacht, maar dit leek me idd erg sterk dat het aan die periode ligt die hij in de kast heeft gelegen. Ik denk zelf dat het te maken heeft met dat ik hem te lang op heb laten laden? Iemand die dit kan bevestigen of juist niet? En of er een oplossing is?

• heracles
Sprite_tm schreef op donderdag 29 september 2005 @ 18:56:
Wat zou kunnen is dat de mp3speler eerst moet booten van z'n accu voordat 'ie het laadcircuit kan initialiseren. Ik weet iig dat mobieltjes het op die manier doen. Wat je dan zou moeten doen is de mp3speler uit elkaar halen en even bijladen door middel van een kleine adapter die je even aan de accu knoopt, of een drietal alkalinebatterijen in serie die je parallel aan de accu zet. Daarna zou de mp3speler weer genoeg prik moeten kunnen krijgen om bij te laden.
Haal hem nu ff uit elkaar, zal het zo zeggen :)

Dus als ik het goed begrijp, stekker van usb erin, en er tegelijkertijd batterijen op zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door heracles op 29-09-2005 19:07 ]

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Te lang opladen kan schade veroorzaken, maar waarschijnlijk is je mp3 speler daar wel tegen beveiligd.
Ik zou me vooral zorgen maken over dat windows hem niet eens meer herkent als je de speler aansluit, wat er meestal op duidt dat er meer kapot is dan alleen je accu.

Verwijderd

Heb je al in de handleiding gekeken hoe je hem kan resetten? Bij mijn mp3-speler, niet ingebouwde accu, kan dat namelijk.

• heracles
LWY schreef op donderdag 29 september 2005 @ 19:03:
Te lang opladen kan schade veroorzaken, maar waarschijnlijk is je mp3 speler daar wel tegen beveiligd.
Ik zou me vooral zorgen maken over dat windows hem niet eens meer herkent als je de speler aansluit, wat er meestal op duidt dat er meer kapot is dan alleen je accu.
Tja, hij is verder ook niet gevallen ofzo, ik ga ff de tip van jou bovenbuurman uitproberen. Vertel het zo.

Edit: Ik heb het met 2grote batterijen geprobeerd(samen 3 volt), had neit meer batterijen zo bij de hand
, maar hij gaf nog geen krimp.

Nou weet ik ook niet of ik hem op de aansluit punten van de accu heb aangesloten, of op de mp3speler zelf, er liepen vanaf de 2 soldeerpuntjes een rode en zwarte draad, en daar heb ik hem tegenaan gehouden.

Ik kan mijn mp3speler ook niet verder uit elkaar halen, het zit in een soort frame wat niet los te schroeven is.

[ Voor 33% gewijzigd door heracles op 29-09-2005 19:18 ]

• rapture
  • Laatst online: 20:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Op oppassen pogingen om te ontladen of te herladen, teveel kan de batterij kapot maken.

Ik heb zelf ook een lithium-ion batterij afgebroken, ik ga eens het vervolg van die topic moeten posten en vooral die foto's van de pogingen om te herstellen. Eindelijk heb ik een negatievenscanner, mag ik het vervolg van zo'n ouwe topic nog posten?
Laptopbatterij : kapot door ontladen, herstelpogingen...

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 29-09-2005 20:15 ]

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik denk dat je speler gewoon helemaal leeg is getrokken door je pc. Een vriend van mij heeft een keer zijn gsm aan zijn pc laten zitten. Alle stroomkabel eruit, was om te testen etc, bleef zijn ledje op het moederbord aan staan. Toen bleek dat het moederbord stroom haalde uit zijn gsm, misschien is dit ook gebeurd bij jouw mp3 speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Kickasz schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:13:
Ik denk dat je speler gewoon helemaal leeg is getrokken door je pc. Een vriend van mij heeft een keer zijn gsm aan zijn pc laten zitten. Alle stroomkabel eruit, was om te testen etc, bleef zijn ledje op het moederbord aan staan. Toen bleek dat het moederbord stroom haalde uit zijn gsm, misschien is dit ook gebeurd bij jouw mp3 speler.
Kan ook nog idd, als dit het geval is, valt hier nog wat aan te doen dan? Of moet ik deze mp3speler maar opgeven na 1 dag gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Hij doet het weer :D

Ik heb hem meegenomen naar mijn werk en hem hier op de computer aangesloten, en hij zei weer: "Starting " :D

Dan denk ik dat het aan mijn usb poorten op mijn computer ligt, maar dan vind ik het raar dat mijn andere mp3speler het wel deed op diezelfde usb-poorten :? , maarja, iig bedankt voor de tips en ben blij dat hij het weer doet _o_

[ Voor 3% gewijzigd door heracles op 01-10-2005 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misscien heb je wat veel apparatuur aan de USB-poorten hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien is de voltage op je usb poort iets te laag. De mijn heeft daar ook wel eens last van bij somige computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 10:33:
Mischien is de voltage op je usb poort iets te laag. De mijn heeft daar ook wel eens last van bij somige computers.
Zou kunnen idd, maar dan is het vreemde dat hij het eerst wel deed op die usb-poort? Of kan het voltage ook schommelen?

@ Herelam, er hangt een webcam en een infarood-module aan de usbpoorten, trouwens hangen ze beiden aan de usb-poorten achter de computer, de voorste 2 poorten zijn onbezet. Behalve dan als ik ze voor mijn mp3speler gebruik. Dit lijkt me niet te zwaar toch?

[ Voor 28% gewijzigd door heracles op 01-10-2005 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
In de USB standaard is gespecificeerd dat een apparaat maximaal 1 slot energie mag gebruiken wanneer het ingestoken wordt op een USBpoort. Pas nadat het apparaat zich gespecificeerd heeft, en heeft gemeld hoeveel energie het zal gebruiken, mag er meer energie uit de USBpoort gehaald worden. 1 slot = 100mA, er mag tot 500mA uit een USBpoort gehaald worden. Wanneer een apparaat hier niet aan voldoet, en meteen 500mA trekt, zullen sommige USB-chips niet (goed) werken, en bijvoorbeeld de spanning uitschakelen.
Das waarschijnlijk wat gebeurt bij jou, aangezien je em kan opladen (zonder dat je PC ingeschakeld is) zal hij waarschijnlijk meteen boven de 100mA gaan, en jou moederbord in beveiliging laten gaan, terwijl op het werk de USBchip niet let op het stroomverbruik.

Als oplossing kan je bijvoorbeeld de USB-poorten op het front aanpassen, haal de 5V uit een molex van je voeding ipv via de connector op het MB, dan zal het opladen wel werken. Als je ff googlet (of in de FAQ van CME kan het ook staan) welke draad van de voeding de +5V SB (standby) is, kan je deze gebruiken om de aangepaste USB-poort ook te kunnen gebruiken om te laden wanneer je PC uitgeschakeld is.

Disclaimer: Ik ben er niet voor verantwoordelijk als mijn oplossing met de 5V apart aftakken perfect werkt, maar laat het liever doen als je zelf niet zeker bent en niets van electronica/elektriciteit kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
naftebakje schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 15:12:
In de USB standaard is gespecificeerd dat een apparaat maximaal 1 slot energie mag gebruiken wanneer het ingestoken wordt op een USBpoort. Pas nadat het apparaat zich gespecificeerd heeft, en heeft gemeld hoeveel energie het zal gebruiken, mag er meer energie uit de USBpoort gehaald worden. 1 slot = 100mA, er mag tot 500mA uit een USBpoort gehaald worden. Wanneer een apparaat hier niet aan voldoet, en meteen 500mA trekt, zullen sommige USB-chips niet (goed) werken, en bijvoorbeeld de spanning uitschakelen.
Das waarschijnlijk wat gebeurt bij jou, aangezien je em kan opladen (zonder dat je PC ingeschakeld is) zal hij waarschijnlijk meteen boven de 100mA gaan, en jou moederbord in beveiliging laten gaan, terwijl op het werk de USBchip niet let op het stroomverbruik.

Als oplossing kan je bijvoorbeeld de USB-poorten op het front aanpassen, haal de 5V uit een molex van je voeding ipv via de connector op het MB, dan zal het opladen wel werken. Als je ff googlet (of in de FAQ van CME kan het ook staan) welke draad van de voeding de +5V SB (standby) is, kan je deze gebruiken om de aangepaste USB-poort ook te kunnen gebruiken om te laden wanneer je PC uitgeschakeld is.

Disclaimer: Ik ben er niet voor verantwoordelijk als mijn oplossing met de 5V apart aftakken perfect werkt, maar laat het liever doen als je zelf niet zeker bent en niets van electronica/elektriciteit kent.
Zal morgen wel ff wat in elkaar solderen, bedankt voor de (waarschijnlijke) oplossing. :)
Pagina: 1