HDTV op laptops : wat heb je nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.648 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
Ik zit wat te kijken naar een nieuw laptopje, maar wil natuurlijk niet teveel geld uitgeven. Ik zou het echter wel leuk vinden als ik er HDTV op kan draaien. Wat ik nu op het oog heb is een Centrino met Intel 855GM, P-M 1,6Ghz en Intel Extreme graphics (2? specspage webwinkel = down, maar goed, integrated graphics meuk dus in die 855GM).

De vraag is, draait daar HDTV video op? Voor desktops kan ik zo langzamerhand een hele ruwe inschatting maken wat er nodig is door wat systemen te hebben getest, maar voor laptops?

Wat ik jullie wil vragen is om de volgende 3 samples te downloaden en af te spelen met VLC bij voorkeur onder Win2K/XP zodat we allemaal dezelfde decoder en player gebruiken.

(ja, ik heb expres samples met aardig wat actie/keyframes uitgezocht, zo zwaar mogelijk :))

720p XviD Freestylers 720p XviD Elize Zit een fluitje @ 12sec, tip : de eerste keer niet loeihard zetten

720p WMV The Fast And The Furious

1080i MPEG2 Terminator 3 1080i MPEG2 Mean Girls Klik bij het afspelen hiervan rechts op de video en kies deinterlace > blend

1080i MPEG2 komt het meest voor, vooral bij nieuwe films. 720p XviD/WMV zijn veelgebruikte formaten voor re-encodes. Ik weet niet of de WMV het wel op ieder systeem zal doen omdat deze mogelijk vertrouwd op de aanwezigheid van de WMV codecs. Als deze niet werkt sla je die maar over.

edit:
Lock de snelheid van je CPU voor je gaat testen! Dit kan in geval van de P-M met Centrino Hardware Control of Speedswitch XP. Je kan ook kijken of je BIOS hier een optie voor heeft.

Sluit zware proggels die op de achtergrond draaien af voor je de test gaat doen. Start VLC, laat een file spelen en bekijk de CPU usage. Wat ik wil weten : loopt het vloeiend (en heb je goed beeld), en wat is de CPU usage ongeveer? Geef verder een beetje compleet de specs van je laptop : Merk, type, maar vooral CPU, chipset, videokaart en OS. Post niet alleen screenshots van de task manager maar ook hoeveel % CPU usage je ongeveer had! Dit voor het archief : de tekst blijft bewaard, plaatjes willen nog wel eens "verdwijnen"...

Met wat geluk kunnen we op deze manier een beeld scheppen wat voor laptop je nodig hebt om HDTV materiaal vloeiend af te spelen. Want met een Pentium-M zou ik nu werkelijk geen flauw idee hebben :)

Om vast een indruk te geven : op een Asus A1300 met P3 850 / SiS 630 / integrated SiS video draait de 1080i MPEG2 met een paar beelden per seconde en geven beide 720p samples alleen zwart beeld. Een P3 850 is dus niet genoeg :+. Het zwarte beeld komt doordat de videodriver niet goed om kan gaan met high-res video. De 1080i draait alleen maar omdat die zo groot is dat ie niet meer in het videogeheugen past, daardoor schakelt overlay uit en krijg je beeld. Gewoon ongeschikt dus.

edit:

This topic needs girls. Lotsa girls. Ain't gonna work without. Dus om de aandacht wat meer te vestigen een aanpassing in de samples, zie hierboven. Komt uit dezelfde TMF Awards, dus qua belasting weinig verschillend :)

[ Voor 22% gewijzigd door Mentalist op 30-09-2005 20:23 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

'k heb een Pentium-M 1.7GHz (Dothan), 512MB ram en een Radeon 9600 in een Dell I8600 laptop.
Ik heb 'm wel gelocked op 1.7GHz, anders krijg je waarden van 100% terwijl ie op 1GHz draait enzo.
Windows XP SP2.

Freestylers & Elize: rond de 25%
TFTF: 40-50% (met enorme hdd activiteit)
Terminator: 35%
een ander filmpje van MS (Dolphins, 1080) 70% @ 1.7GHz

wat vooral een beperking lijkt is de harddisk, bij de hoge datarate filmpjes is ie echt als een debiel aan 't rammelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2005 18:38 ]

• Mr.C4
  • Niet online
kun je dan niet beter een laptop halen met een grafische kaart die hd films hardwarematig decodeert ofzo? Ik had zoiets gelezen dat zo'n kaart iets van 40% belasting op je cpu afneemt.

Dus een gpu als de nvidia 6200 Go/6600/6800. Ik weet niet welke gpu's van ati dit ondersteunen.

• Mentalist
Mr.C4 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 19:13:
kun je dan niet beter een laptop halen met een grafische kaart die hd films hardwarematig decodeert ofzo? Ik had zoiets gelezen dat zo'n kaart iets van 40% belasting op je cpu afneemt.

Dus een gpu als de nvidia 6200 Go/6600/6800. Ik weet niet welke gpu's van ati dit ondersteunen.
Die zijn duurder. Waarom veel geld uitgeven als het misschien ook kan met integrated video? 90% cpu usage maakt me niets uit als het maar draait :). Laptops met zo'n snelle videokaart zijn normaal per definitie al snel genoeg om in software te decoden.

Daarbij is de nVidia DVD decoder niet gratis. Nog meer extra kosten.

Ik ben nog wel het meest benieuwd naar de prestaties van integrated video, ik heb een integrated X300 achtig ding al heel netjes, met shared RAM, zien presteren. Ik zou wel willen weten hoe Intel's Extreme graphics daar tegenover staat.

real_FireFly's resultaten laten een lekker lage CPU usage zien. In de Radeon 9000 series zit toch iets wat goed is voor HDTV films lijkt het..

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

als je nu nog een 855 pakt ben je imo niet slim bezig. de 915's zijn onderhand even duur, draaien S-ATA en DDR2. dingen werken stukken lekkerder dan een 855. aangezien je met je nieuwe bak er toch wat jaren tegen moet kunnen zou ik echt geen ouwe generatie kopen.

Aunt bunny is coming to get me!

• Mentalist
Het gaat offtopic :|
iH8 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 19:52:
als je nu nog een 855 pakt ben je imo niet slim bezig. de 915's zijn onderhand even duur, draaien S-ATA en DDR2. dingen werken stukken lekkerder dan een 855. aangezien je met je nieuwe bak er toch wat jaren tegen moet kunnen zou ik echt geen ouwe generatie kopen.
Ik denk daar echt wel over na. Ik weet dat de 915 er is, de 855 kan ik echter goedkoop krijgen. En als dat genoeg is, why not? SATA, DDR2 en PCI-e zal me allemaal jeuken in een laptop, daar heb ik een desktop voor. En USB 2.0 zit ook nog op die 855, evenals 100mbit ethernet en wifi. Ik mis weinig.

En wie zegt dat ik er jaren tegen moet kunnen? Tis niet voor niets goedkoop, en misschien koop ik later nog wel een game-laptop erbij met al die nieuwe shit erin, kan ik deze als fulltime HTPC/draagbaardere laptop inzetten :). Ik wil alleen weten of het kan wat ik wil voor ik het koop.

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 29-09-2005 19:58 ]

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

hahahaha ok. tsja was maar een tip. :)

Aunt bunny is coming to get me!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Fuck wat een kwaliteit! Maar wel probleemloos...

Dell510m ondertussen bijna 2 jaar oud denk ik. Pentium M 1400mhz, 512 ram, 40gb 4200, Intel Extreme Graphics 855.

1080i_T3
Afbeeldingslocatie: http://arjan.i-cey.net/1080i_T3.PNG

720pwmv_tfatf
Afbeeldingslocatie: http://arjan.i-cey.net/720pwmv_tfatf.PNG

720psample_elize
Afbeeldingslocatie: http://arjan.i-cey.net/720psample_elize.PNG

Alles gewoon netjes fullscreen. Zonder schokken of stoten, alleen bij de merk je wel dat het drukker word, maar ik zie geen vervormingen of vertragingen.

W3ird_N3rd, wij kennen elkaar toch? Hebben wij ooit niet eens iets geruild op CS Utrecht? Als je daar nog in de buurt woont kan je best op een zondag een gil geven, kom ik wel naar utrecht en kan jij kijken of een Onboard Intel Extreme Graphics doet wat jij wilt dat het doet :).

Probeer het alleen niet af te spelen met windows media player, die is er een stuk minder handig mee 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Icey op 29-09-2005 20:38 ]

Verwijderd

Aangezien de cpu belasting bij zelfs de Pentium M 1400mhz nog onder de 100% zit, neem ik aan dat de player (VLC) niet over gaat tot frame skipping?

Iniedergeval is de P-M 1.4Ghz dus wat betreft filmpjes ENORM veel sneller dan een G4 1.4Ghz. Mijn eigen alternatieve keus voor een kleine zuinige HTPC was een mac mini, maar in combinatie met een radeon 9200 trekt die het dus bij lange na niet.

Zijn er hier nog mensen die een P-M Celeron 1.3 of 1.4ghz hebben? Aangezien laptops met die chips heel erg goedkoop zijn zou het ideaal zijn als die het nog -net- aan konden decoden.

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 19:48:
real_FireFly's resultaten laten een lekker lage CPU usage zien. In de Radeon 9000 series zit toch iets wat goed is voor HDTV films lijkt het..
Er zit wel een optie "wmv versnelling" in de driver, maar 't lijkt niets te doen (in vlc iig) 8)7
cpu load verschil is niet echt meetbaar zo klein, als het er uberhaupt al is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2005 20:50 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Toshiba M30x-102: Dothan 1.7, Intel® 855GME chipset, 1024MB, Ati Mobility™ Radeon™ 9700, Hitachi 7K60 WinXP Home

• 720p XviD Elize, rond de 30% CPU

• 720p WMV The Fast And The Furious, 50-75% CPU

• 1080i MPEG2 Terminator 3, 65-80% CPU
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 18:35:
'k heb een Pentium-M 1.7GHz (Dothan), 512MB ram en een Radeon 9600 in een Dell I8600 laptop.
Zo te zien draai ik dan meer op de achtergrond, anders kun jij nooit zulke waardes hebben lijkt me :)

Die XviD ziet er trouwens wel erg mooi uit, beter dan de anderen.

• frogger3d
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 20:12

frogger3d

Morbo demands more comments!

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 18:35:
Ik heb 'm wel gelocked op 1.7GHz, anders krijg je waarden van 100% terwijl ie op 1GHz draait enzo.
Windows XP SP2.
Hoe lock je de snelheid van een Pentium-M?

Verwijderd

SmartDoDo schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:52:

Zo te zien draai ik dan meer op de achtergrond, anders kun jij nooit zulke waardes hebben lijkt me :)
Vrijwel niets, 't is gewoon een standaardinstallatie + wat tooltjes om hardware te monitorren.
Heb je wel de snelheid gelocked?
frogger3d schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:56:
[...]

Hoe lock je de snelheid van een Pentium-M?
Centrino Hardware Control, maar er zijn meer tooltjes die het kunnen (Speedswitch XP bijv)

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Nu eigenlijk een hele andere vraag.
Waarom wil je een laptop die 1080 HDTV support? (Je beantwood de vraag wel, maar hoevaak ga jij een echte 1080 film downloaden? Met mijn 3.2mbit lijn ben ik toch aardig lang bezig, en de meeste series zijn eerder in 720 te vinden dan in 1080 :))

Ik weet dat het zeer mooi beeld is (ik heb zelf een 24" scherm dus ik kan er idd met volle teugen van genieten) maar ik vind zelf HDTV nooit tot zijn recht komen op een laptop scherm, en een laptop heeft sowieso geen native 1920x1080 support (of je moet echt heel duur gaan shoppen) dus is 720 support ook voldoende?

zoja, dan kun je met bijna iedere P-M of Turion / Amd 64 laptop af.

Ik moet trouwens zeggen dat WMP way te zwaar is.
Mijn AMD 4000+ trekt soms nog 60% cpu met de 1e 2 filmpjes ...

Ik zal morgen btw nog even een test draaien op de w.s. meest low power laptop met een P-M in dit topic.

Specs:

Sony Vaio T1XP

• Pentium-M Dothan ULV 1.1Ghz 2mb (Ultra low voltage)
• 4000rmp 40gb 1.8" half size hdd.
• Sony X-Black Gen 2 10.6" WXGA scherm
• Intel 855 GM chipset
• DVD -+RW drive
• 7+ uur runtime :P
• 1.3Kg

Ik zal dan voor je testen op 300mhz, 600mhz en 1.1Ghz :)

[ Voor 39% gewijzigd door Roberto op 29-09-2005 21:55 ]

Verwijderd

Hier nog wat screenshotjes van de cpu load

TFTF
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/cpuloadhdtv/tftf.png

Elize
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/cpuloadhdtv/elize.png

Freestylers
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/cpuloadhdtv/freestylers.png

Terminator
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/cpuloadhdtv/terminator.png

Dolphins
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/cpuloadhdtv/dolphins.png

Ik vind overigens het verschil tussen dvd en 720 veel groter dan tussen 720 en 1080. Zal ongetwijfeld meer verschillen op hele grote schermen, maar niet op m'n laptopscherm iig (15.4" 1920x1200).
In dat Elize filmpje zit trouwens een harde fluit op 12 sec, niet te hard zetten dus :P

• Roberto
Heb ik geen last van gehad :?

Toch eens je audi drivers nakijken? :)

Of moet ik mijn brakke 7.1 geluidskaart de schuld geven, (ik heb een optical 5.1 set, maar mijn geluidskaart gooit soms maar stereo over de optical kabel terwijl de source toch echt 5.1 is :/ ... mja dat ga ik nog wel fixen met een DDL kaart :))

[ Voor 68% gewijzigd door Roberto op 29-09-2005 22:45 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:02:
[...]

Vrijwel niets, 't is gewoon een standaardinstallatie + wat tooltjes om hardware te monitorren.
Heb je wel de snelheid gelocked?
Ik had hem daarvoor gelocked ja. Verder draai ik vrij veel services op de achtergrond en kan een andere driver ook schelen uiteraard :)

Verwijderd

hmm ik zie al waarom er zo'n verschil in de resultatem van Terminator zit. VLC deinterlaced standaard niet, als ik 't aanzet krijg ik vergelijkbare waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Volgens maakt het ook uit op welke resolutie je desktop draait. Mijn AMD Athlon XP@2200 MHz en GeForce4 Ti draait op 1920*1200 de HD 1080 filmpjes net vloeiend, maar dat is dan met MP10. Is het met een andere speler makkelijker af te spelen met lagere CPU belasting?

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

kiddyl schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 00:27:
Volgens maakt het ook uit op welke resolutie je desktop draait. Mijn AMD Athlon XP@2200 MHz en GeForce4 Ti draait op 1920*1200 de HD 1080 filmpjes net vloeiend, maar dat is dan met MP10. Is het met een andere speler makkelijker af te spelen met lagere CPU belasting?
Ikzelf behaal betere resultaten met VLC, een stuk lichtere speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Ja mooi he :9
Maar wel probleemloos...

Dell510m ondertussen bijna 2 jaar oud denk ik. Pentium M 1400mhz, 512 ram, 40gb 4200, Intel Extreme Graphics 855.
Dat is goed om te lezen :).
Alles gewoon netjes fullscreen. Zonder schokken of stoten, alleen bij de merk je wel dat het drukker word, maar ik zie geen vervormingen of vertragingen.
Hiermee weten we iig dat Intel Extreme graphics op zich HDTV aankan, geen onvolwassen drivers zoals met de SiS 630 van mij of de Savage2000. Zo kan die laatste wel HDTV overlayen, maar niet rescalen. Dan moet de schermresolutie dus gelijk zijn aan de videoresolutie, en dat is niet altijd mogelijk. Intel Extreme kan de video zowel overlayen als rescalen zonder problemen, en dat is héél handig om te weten :)
W3ird_N3rd, wij kennen elkaar toch? Hebben wij ooit niet eens iets geruild op CS Utrecht? Als je daar nog in de buurt woont kan je best op een zondag een gil geven, kom ik wel naar utrecht en kan jij kijken of een Onboard Intel Extreme Graphics doet wat jij wilt dat het doet :).
Wij hebben inderdaad eens iets geruild, wat geheugen :). Dat was mei 2004 volgens mijn archief, en per post :). Ik woon niet echt in de buurt van Utrecht :X
Probeer het alleen niet af te spelen met windows media player, die is er een stuk minder handig mee 8)7
Dat kan verschillende oorzaken hebben. WMP werkt sowieso iets anders (en kan standaard b.v. geen .ts files afspelen), en WMP is afhankelijk van externe decoders. En wie weet wat voor decoder je voor b.v. XviD geïnstalleerd hebt. Daarom dus de keuze voor VLC als testplatform : iedereen dezelfde speler én decoder, en nog snelle decoders ook, alleen een hardware (accelerated) decoder of decoder die kwalitatief slechtere plaatjes uitspuugt kan een duidelijk nog lagere CPU usage verzorgen :).
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:36:
Zijn er hier nog mensen die een P-M Celeron 1.3 of 1.4ghz hebben? Aangezien laptops met die chips heel erg goedkoop zijn zou het ideaal zijn als die het nog -net- aan konden decoden.
Hier ben ik ook nog wel nieuwsgierig naar. Ik weet nu dat de P-M 725 die ik op het oog had het aan moet kunnen, maar een Celeron-M op 1,4Ghz kan ik nóg een stuk goedkoper krijgen.
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:50:
[...]

Er zit wel een optie "wmv versnelling" in de driver, maar 't lijkt niets te doen (in vlc iig) 8)7
cpu load verschil is niet echt meetbaar zo klein, als het er uberhaupt al is.
Het is geen instelbare instelling volgens mij. Ik heb met een desktop R9700 ook al wonderbaarlijke resultaten gezien. Waar 't 'm in zit is me een raadsel, maar ze lijken iets goed te doen.
SmartDoDo schreef op donderdag 29 september 2005 @ 20:52:
Die XviD ziet er trouwens wel erg mooi uit, beter dan de anderen.
Van Terminator 3 heb ik een typische actiescene gepakt omwille van de extra belasting (keyframes). Actiescenes hebben vaak een lagere beeldkwaliteit, een rustige scene zou er al stukken beter uitzien. Dat zie je ook in de film.

De WMV heeft als source een 720p .ts en is door iemand anders omgezet naar WMV, en daar heb ik een stukje uitgeknipt. Ook weer veel actie, maar deze ziet er ook niet slecht uit toch?

De 720p XviD tenslotte, is opgenomen in 2005 (mogelijk zijn kortgeleden dus nieuwe camera's aangeschaft: TFATF komt uit 2001!). En komt verder van een 1080p source. De source is eigenlijk een 1080i .ts, maar ik hoefde geen deinterlace filter toe te passen, dus feitelijk 1080p. Dat dan nog eens een stukje downscalen en je hebt een vrijwel perfecte bron.

Tenslotte nog wat T3 screenshots ter verduidelijking :

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/t3kt3009.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/t3jt3009.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/t3tt3009.jpg

T3 is dus zeker wel scherp :). (houd er rekening mee dat dit stills zijn, motion blur op bewegende beeld valt minder op. Echt fotokwaliteit haal je normaal niet met video, maar een DVD is ook niet even scherp als een foto met PAL resolutie, dit is normaal)

Goede belichting helpt ook goed..
RS_003 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:49:
Nu eigenlijk een hele andere vraag.
Waarom wil je een laptop die 1080 HDTV support? (Je beantwood de vraag wel,
Aansluiten op een 720p LCD HDTV :). Daar zijn nog genoeg modellen van die een D-sub aansluiting hebben, dus dat moet kunnen (wellicht zal het even knoeien zijn om 1280*720 resoluties werkende te krijgen, maar het moet kunnen).
maar hoevaak ga jij een echte 1080 film downloaden? Met mijn 3.2mbit lijn ben ik toch aardig lang bezig, en de meeste series zijn eerder in 720 te vinden dan in 1080 :))
Ik kijk meer speelfilms dan series. En ik heb ook een 3mbit lijn.

Incomplete lijst van wat ik een tijdje terug nog allemaal moest kijken :

TMF Awards 2005 NL
Spy Game
Tomb Raider 2
Valley Girl
Ghost In The Shell 2
Pocahontas
Final Fantasy
I, Robot
Resident Evil Apocalypse
Waking Life
Shark Tale
Commando
Panic Room
Snatch
The Girl Next Door
Fifth Element
The Last Samurai
Code 46
Dave
Fight Club
Gladiator
Mean Girls
The Transporter

Lijstje is ondertussen alweer oud, ik heb weer nieuwe films en een paar al gekeken. En er blijven nieuwe films uitkomen ;)

Ik heb dan ook een chronisch gebrek aan HDD-space.
Ik weet dat het zeer mooi beeld is (ik heb zelf een 24" scherm dus ik kan er idd met volle teugen van genieten) maar ik vind zelf HDTV nooit tot zijn recht komen op een laptop scherm, en een laptop heeft sowieso geen native 1920x1080 support (of je moet echt heel duur gaan shoppen) dus is 720 support ook voldoende?
Maar ik wil het dus aansluiten op een LCD TV :).

En 720p is op zich voldoende, maar films zijn nu eenmaal vaak 1080i, dus dat moet ook draaien. Dat het dan gedownscaled zal worden door de videokaart naar 720p voor de LCD TV, sja, dat moet dan maar.
zoja, dan kun je met bijna iedere P-M of Turion / Amd 64 laptop af.
Bijna iedere.. Tot Icey's post wist ik niet dat zelfs 1,4Ghz met integrated graphics het afkan :o. En als het maar gissen is of een 1,6Ghz het aankan ben je sowieso al in de verleiding om nóg duurder te gaan shoppen.

Ik weet zelfs nu al een stuk meer. Ik hoop dat er nog iemand met een Celeron langskomt :).
Ik moet trouwens zeggen dat WMP way te zwaar is.
Mijn AMD 4000+ trekt soms nog 60% cpu met de 1e 2 filmpjes ...
WMP of WMV? WMP heeft geen eigen decoders, dus is het de vraag welke decoder je gebruikt, en dat zal dan wel een zware zijn.. (postprocessing is ook een goede om de belasting op te drijven, postprocessing is met dit soort formaten echt overbodig)

WMV is gewoon een wazig maar veel voor re-encodes gebruikt formaat.
Ik zal morgen btw nog even een test draaien op de w.s. meest low power laptop met een P-M in dit topic.

Specs:

Sony Vaio T1XP

• Pentium-M Dothan ULV 1.1Ghz 2mb (Ultra low voltage)
• 4000rmp 40gb 1.8" half size hdd.
• Sony X-Black Gen 2 10.6" WXGA scherm
• Intel 855 GM chipset
• DVD -+RW drive
• 7+ uur runtime :P
• 1.3Kg

Ik zal dan voor je testen op 300mhz, 600mhz en 1.1Ghz :)
Ben benieuwd :). Ik gok dat het op 600Mhz niet gaat werken, maar ben benieuwd of het dan nog "kijkbaar" uit kan vallen.
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:42:
Ik vind overigens het verschil tussen dvd en 720 veel groter dan tussen 720 en 1080. Zal ongetwijfeld meer verschillen op hele grote schermen, maar niet op m'n laptopscherm iig (15.4" 1920x1200).
Neuh, op mijn 24" 1920*1200 Dell TFT is het verschil tussen DVD en 720p ook groter dan het verschil tussen 720p en 1080i. In dit geval is de 1080i van T3 een actiescene die dus sowieso waziger is, en nog interlaced ook, waar ook wat verloren gaat.

1080p WMV (zoals de samples van MS) moet wel duidelijk scherper zijn, maar dat zal waarschijnlijk beter zichtbaar zijn op grote schermen.
In dat Elize filmpje zit trouwens een harde fluit op 12 sec, niet te hard zetten dus :P
RS_003 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:43:
Heb ik geen last van gehad :?

Toch eens je audi drivers nakijken? :)
Ik hoorde het eerst ook niet, maar het blijkt er idd in te zitten 8)7. Wazig. En ik heb een M-audio geluidskaart, dus aan de geluidskaart ligt het niet :+.

Even erbijgezet @ ts + stukje over CPU locken :)
Of moet ik mijn brakke 7.1 geluidskaart de schuld geven, (ik heb een optical 5.1 set, maar mijn geluidskaart gooit soms maar stereo over de optical kabel terwijl de source toch echt 5.1 is :/ ... mja dat ga ik nog wel fixen met een DDL kaart :))
Die XviD is geen 5.1, maar stereo. Maar wél AC3. Zo'n show is denk ik moeilijk op te nemen in 5.1 en heeft ook weinig meerwaarde in 5.1.
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:40:
hmm ik zie al waarom er zo'n verschil in de resultatem van Terminator zit. VLC deinterlaced standaard niet, als ik 't aanzet krijg ik vergelijkbare waardes.
Hmm, VLC zou standaard wel moeten deinterlacen.. Ik gok dat T3 niet daadwerkelijk interlaced is (dan zouden er mice teeth in moeten zitten zonder deinterlace filter), maar in het formaat staat toch aangegeven dat de content interlaced is (moet voor 1080i). Na een onderzoekje blijkt idd dat T3 niet "true" interlaced is. Ik ga nog ff zoeken naar een true interlaced filmpje, maar ik heb opeens het idee dat die misschien minder voorkomen dan je zou denken..
kiddyl schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 00:27:
VLC is één van de lichtste spelers, en doet het minst wazig qua CPU belasting. Ik zou zeggen het meest betrouwbare en simpel te installeren voor een test als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Gelockt op 600mhz werkt alize ook prima, alleen dan wel met 80~95% cpu usage. De t3 is dan niet meer netjes af te spelen. Hij draaid opzich wel, maar je ziet dat hij frames gaat skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Ik heb eens door een aantal films zitten kijken. Er is verbazingwekkend weinig interlaced, allemaal 1080p dus eigenlijk! _o_ Geen wonder eigenlijk als je je bedenkt dat de standaard voor FILM 24 progressive frames/s is. Interlace artefacts komen in principe alleen voort uit de conversie naar 29,97FPS (25FPS = 4% speedup, dus geen artefacts..). Of wanneer iets simpelweg geen film is, zoals een TV show.

In een aantal films zaten kleine interlaceartefacts waarmee de film eigenlijk nog prima kijkbaar was, ze traden maar soms op. Ik geloof in The Terminator, en in b.v. de TMF awards de animaties.

Films waar echt veel interlacing in zat waren Shrek 2 toch wel.. En heel erg Tatu live @ een Amerikaanse show op NBC. Verder is Code 46 en Mean Girls interlaced.

Shrek 2 is 1280*1088 en dus niet zo handig om mee te gaan benchmarken. Tatu en Code 46 zijn .mpg files en ik weet niet hoe je daar een stukje uit kan knippen zonder het opnieuw te encoden.

Dus.. Mean Girls. (nu ook @ topicstart)

Zelfs in Mean Girls is de interlacing niet zo vreselijk veel te zien, maar als je het beeld stil zet als er flink wat beweging is is het toch duidelijk.

Nu zijn er verschillende manieren in VLC om te deinterlacen. Met bob trekt zelfs m'n A64 3000+ (even desktop om de manieren onderling te vergelijken, niet voor de rest van het topic) het niet meer, evenals met linear. 100% CPU en schokkende beelden, dus die zijn sowieso al zinloos :P. Het zou handig zijn als een dual-core processor hier 1 core laat deinterlacen en de andere laat decoden, maar een dual-core laptop is me te duur en bestaat nog niet :+. Blend geeft behoorlijke kwaliteit en kost me +/- 10% extra CPU power op mijn A64 desktop. Discard is gratis qua CPU (discard = 1 veld gewoon helemaal weglaten), ietsje lagere kwaliteit maar zelfs nog best te behappen. Dat kan dus altijd. Het verschil met mean zie ik niet echt, en mean lijkt 5% extra CPU te kosten.

Ik stel voor om met blend te testen.

edit:

Oh crap, upload nog niet klaar, al moet een incomplete .ts ook wel werken

-OK upload Mean Girls klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Mentalist op 30-09-2005 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blend geeft tussen de 70 en 80% cpu load hier. Zonder blend rond de 40%.
Bob draait niet echt, 100% cpu load en stottert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Arg 8)7

Niet getest... sorry gekke nerd :P
Ik zal morgen proberen het echt te doen :)

Met VLC natuurlijk.
(En ik bedoelde WMP 9 / 10 ... die trekt gewoon enorm veel cpu, 1080i films kan ik zelfs op mijn 4000+ dan nog niet lekker kijken :/, terwijl VLC niet eens de helft van mijn CPU gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23
Ik weet niet wat je exacte doelstelling wordt (heb t topic niet helemaal gelezen), maar als je m op een betere TFT/plasma/projector aan wilt gaan sluiten dan zou ik een DVI connector zeker meenemen in je overweging. Lang niet elke laptop heeft die namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
DJSmiley schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 00:18:
Ik weet niet wat je exacte doelstelling wordt (heb t topic niet helemaal gelezen), maar als je m op een betere TFT/plasma/projector aan wilt gaan sluiten dan zou ik een DVI connector zeker meenemen in je overweging. Lang niet elke laptop heeft die namelijk....
Klopt, dat was wel de bedoeling, al dan niet de "betere" TFT, maar gewoon een 720p van 800 euro. Het is jammer dat het niet met DVI kan, dat zit alleen op echt dure laptops. Maargoed, ik heb D-sub op m'n 17" TFT gezien en dat is eigenlijk prima, van een afstand zie je daar al helemaal niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 03:38:
Maargoed, ik heb D-sub op m'n 17" TFT gezien en dat ie eigenlijk prima, van een afstand zie je daar al helemaal niks meer van.
Sowieso is het verschil bij video's ed. al helemaal niet meer te zien.

Als je gewoon aan het werk bent op het apparaat (dat je dus vensters met text open hebt staan) dan zie je het verschil tussen DVI en D-sub nog wel goed, maar anders is het echt niet meer zichtbaar.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
oke het 1e filmpje (720) getest op mijn T1XP

1.09Ghz met WMP 9 tussen de 75 en 95% load.

The Fast And The Furious (720) op mijn T1XP

1.09Ghz met WMP 9 gem 80% load.

1e filmpje (720)
1.09Ghz met VLC tussen de 40 en 70% load.

The Fast And The Furious (720)
1.09Ghz met VLC tussen de 20 en 100% load (70% @ 100% load)

Ik moet zeggen dat WMP de filmpjes beter afspeelt, bij vlc bleef The Fast And The Furious nml ff hangen, en bij het 1e filmpje was het geluid 4x niet perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Kickje.

Ik heb nu een laptop met wat mindere specs kunnen testen. Had niet veel tijd dus de WMV test maar overgeslagen (uitslag was waarschijnlijk ongeveer hetzelfde als XviD geweest). Specs :

Acer Aspire 3002WLMI : Sempron 2800+, 256MB, 15,4" 1280*800 SuperGlare TFT, SiS M760GX Integrated 3D AGP graphics with up to 64 MB of VRAM, supporting Microsoft® DirectX® 8.0. specs

720p XviD : tussen de 30% en 60% CPU load. Vloeiend, MAAR. Ondanks dat fullscreen er niet hoeft te worden gescaled is de video bijzonder blokkerig. Niet echt HD meer. Waarom? Gare videodrivers probably.

1080i MPEG2 : zag er op zich goed uit, maar draaide met naar schatting 15~20FPS ofzo. Volledige CPU load.

Kortom, vrij waardeloze laptop voor HD :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 27-11-2005 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Een SiS M760GX is natuurlijk ook niet om over naar huis te schrijven, dat die laptop 256mb ram heeft is jammer maar niet doorslaggevend denk ik (alhoewel, als van die 256 ook nog 64 mb video afgaat...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Icey schreef op zondag 27 november 2005 @ 16:58:
Een SiS M760GX is natuurlijk ook niet om over naar huis te schrijven, dat die laptop 256mb ram heeft is jammer maar niet doorslaggevend denk ik (alhoewel, als van die 256 ook nog 64 mb video afgaat...).
Neuh, geeft niet de doorslag, maar voor de compleetheid. En vergeten te checken, maar ik denk idd dat dat videogeheugen van het interne afgaat :o. Ook vergeten te checken of het videogeheugen hoger gezet kan worden, misschien had dat wat verholpen nog. Ik heb de laptop nu niet meer om het nog te checken alas. Standaard werkt het iig totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:22
probeer eens klite mega codec pack 1.43. die renamed automatisch je filmpje naar .hdmov en encode met ffdshow. geeft wel een stuk betere performance

op m'n p4 1,8 gaat een 1080 wel klein beetje schokkerig mar op m'n 2,0 ghz dothan superstrak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Centrino 1.6ghz (banias), 512MB PC2700, 60gb 7200rpm, Mobile 9700 128mb

Mean girls: 60%
The fast and the furious: 65%

Maar nu het gekke, 720p XviD Elize draait voor geen meter! 100% CPU belasting, ongeacht met welke player ik 'm afspeel.

Vaag, want tot nu toe had ik nooit problemen met 720p XviD. Enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel ik eigenlijk wel weet dat het niet gaat lukken, vraag ik me toch af of er iemand hier is met een Apple notebook die de filmpjes heet geprobeerd. De G4 is per clock natuurlijk een baggertrage CPU, maar mischien dat de allersnelste van de nieuwste powerbooks het net aan trekt?
Pagina: 1