Toon posts:

Werking radiometer

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,

Voor jullie is het vandaag misschien een normale dag, niet anders als anderen. Voor mij de tweede dag dat ik mezelf buig over een inmiddels prikkend probleem. Mijn stagebegeleider heeft een fantastische stukje Hightech op zijn kast staan, een heuse Radiometer. Ik had zo een ding niet eerder gezien, maar de werking leek in mijn ogen vrij duidelijk. Ik dacht zelf dat het kwam door, hetzelfde als in een eerder topic op Tweakers al beschreven stond (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/858835///radiometer)
De lucht aan de zwarte kant warmt op en expandeert. De moleculen aan de warme kant botsten vaker en harder tegen het vlak aan, oefenen hierdoor een grotere druk uit dan de moleculen aan de koelere kant----> en whala de molen gaat draaien

Het leek een schot op open doel, totdat ik deze link zag
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/LightMill/light-mill.html

Hierin staat exact wat ik dacht, maar dan als een misverstand over de werking van de radiometer. In de uitleg wordt gezegd dat het alles te maken heeft met wat er aan de randen van de zwarte vlakken gebeurt. Maar wat er gebeurt is voor ons nog steeds een raadsel. De omschrijving ervan is ons alles behalve duidelijk en ik zit hier echt niet met de meest achtelijke gasten te knikkeren.

Ik loop notabenen stage op een afdeling die alles met warmtestromen te maken heeft, maar we komen er niet uit wat er nou werkelijk gebeurt in een radiometer, althans zoals dit verhaal het beschrijft.
wie o wie snapt de uitleg op deze site?? Of heeft een andere verklaring. Deze site wordt door heel veel anderen sites als link gegeven om de theorie van de radiometer duidelijk te maken. Denk ik te simpel??

Kan iemand me uitleggen wat er nou gebeurt aan die randen van de radiometervlakken?? Je red er levens mee op dit moment:D

Post scriptum: Binnen een dag geen antwoord, betekend tenminste 1 radiometer minder op deze bol, ik kan dat ding niet meer uitstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Gaarne niet je topic binnen 24 uur kicken

[ Voor 66% gewijzigd door Confusion op 30-09-2005 22:39 ]

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Sabbi

je denkt aan mij.

(jarig!)
De truuk is dat gassen de neiging hebben als ze in de buurt van een object zijn wat aan de ene kant warmer is dan aan de andere (bv staaf koper aan een kant in bunsenbrander) zich van de koude naar de warme kant te bewegen, ook als zwaartekracht niet meespeelt...

Aan de zwarte kant heerst dus wel een hogere druk, die het schoepje ronddraait, maar die hogere druk wordt niet veroorzaakt door opwarmende lucht tegen de warme kant. De opwarmende lucht veroorzaakt wel tijdelijk een hogere druk, maar deze raakt al snel in evenwicht. De hogere druk wordt veroorzaakt door aktief transport van gas van de koude naar de warmere kant, welke niet een evenwicht bereikt omdat de druk niet hoog genoeg op kan lopen, want het schoepje draait steeds weg, en zo blijft het draaien...

* Sabbi suggereert er een tekeningetje bij te maken....

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Gassen die zich van koud naar warm bewegen? Hoe dat zo? Warmere gassen hebben snellere moleculen, en dus zullen er meer moleculen uit het warme deel in het koude deel komen dan andersom. Simpele statistiek.

Ik verbaas me over het randen-effect, maar het is simpel te testen. Iemand noch een VWO profielwerktstuk idee nodig? Een vierkant vaantje heeft meer randen bij dezelfde omtrek dan een ronde, en een rechthoekig vaantje nog meer.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Het idee van het artikel is dus dat gasmoleculen bij een oppervlak waarover een temperatuurverschil bestaat de neiging hebben van koud naar warm te bewegen. Ze ondervinden dus aan de randen van de schoepen een krachtgericht naar het donkere warme oppervlak. De reactiekracht daarvan werkt op de schoepen en is juist naar de koude kant gericht. De schoepen gaan daardoor draaien met de donkere warme kant naar achter en de glimmende koude kant naar voren.
In het artikel waar de link van de TS naar verwijst komen een aantal verklaringen voor. De grote Maxwell schijnt zich zelfs met het probleem te hebben beziggehouden. Het is daarom dat ik met de grootste schroom hier een aantal opmerkingen maak:

Het lijkt me dat de theorie met de thermomoleculaire krachten aan de randen weliswaar de goede draaiingsrichting voorspelt maar ik kan me niet voorstellen dat dit effect groot genoeg is om de schoepen zo'n grote draaisnelheid te geven.

Maxwell schijnt te hebben aangetoond dat drukverschillen tussen warme en koude kant geen verklaring voor de draaiing geven. Dat zal wel juist zijn.

Dan nu de verklaring die mij het meest plausibel lijkt. Zoals gezegd absorbeert de zwarte kant meer straling dan de glimmende waardoor de zwarte kant een hogere temperatuur krijgt. De thermische beweging van atomen of moleculen aan de zwarte kant van de schoepen is dus groter dan aan de andere kant. Als een luchtmolecuul tegen de zwarte kant botst zal dat molecuul daardoor gemiddeld met een grotere snelheid terugbotsen dan bij een botsing tegen de glimmende kant. De impulsverandering bij botsingen tegen de warme kant is dus gemiddeld groter. Dit zorgt voor een grotere kracht van de luchtmoleculen tegen de warme kant dan tegen de koude kant. De warme kant draait dan naar achter. Hierbij wordt stilzwijgend aangenomen dat de dichtheid van de lucht bij beide kanten van de schoepen ongeveer gelijk is.

Merkwaardig trouwens dat de verklaring van zo'n op het oog simpel verschijnsel nog niet rond is.

Verwijderd

Topicstarter
Zoieso bedankt dat jullie de moeite hebben genomen mee te denken:D

Ik kan me wel vinden in de uitleg van Proost en Sabbi. Ik wist niet dat molekulen deze eigenschap hadden. :D

Ik heb geen site kunnen vinden waar dit zo simpel uitgelegd kon worden als hier:D

Hulde aan tweakers en de reacties

Gegroet allemaal!!
Pagina: 1