Advies bij aanschaf goedkope laptop (2ehands via winkel?)

Pagina: 1
Acties:

• Ardiendo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01-2023
Ik ben op zoek naar een betaalbare laptop/notebook. Gezien de prijzen van een geheel nieuwe laptop, die veelal gepaard gaat met een redelijk nieuwe CPU, gaat m'n voorkeur uit naar een "2e handse" of winkel die de iets oudere modelletjes verkoopt. Echter wel via een winkel, waarbij er nog sprake is van enige garantie (geen 3 meter garantie).

Voor mij is het niet van belang dat ik de meest hippe, recentste notebook heb. Hij wordt niet gebruikt voor games. Het gaat er mij meer om dat ik een notebook heb, waarmee ik goed uit de voeten kan. Qua OS wordt het denk ik Win 2000, met daarop geinstalleerd Office. Naast office werkzaamheden zal ik hem gebruiken voor programmeren. Zoiets als mp3s afspelen zal wel lukken en stel ik zit me te vervelen dan is een filmpje wel lekker, maar dit laatste is echt geen vereiste; het gaat me vooral om het zakelijke aspect.

Het probleem is echter, dat ik werkelijk waar geen flauw idee heb van merken, bepaalde modellen van merken, waar ik echt verre van moet blijven. Omdat het mij niet gaat om een echt recente notebook, neem ik aan dat van deze notebooks wel redelijk bekend is (ervaringen, reviews?) welke minder zijn.

Ik heb een paar zaken aan de hand van dit forum gevonden, waar gerepareerde of in elk geval iets oudere laptops verkocht worden met garantie, zoals mr.At. Daar stonden al een fiks aantal modelletjes bij die rond de 400 euro of zelfs lager zaten. Ik neem aan dat deze winkels geen notebooks verkopen met een slechte batterij, tenzij expliciet vermeld. Mij gaat het er puur om dat ik geen miskoop doe.

Nu zijn mijn vragen de volgende:
- Bij welke winkels kan ik goed terecht? Service, garantie, vertrouwen, leuke aanbiedingen. Bij shop-survey vond ik vele winkels niet die in het forum opgemerkt werden.
- Welke merken hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding?
- Welke modellen/series van een merk zijn echt geld weggegooid?

Nog iets meer waar ik echt op moet letten?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Packard Bell moet je verre van blijven.

Compaq heeft wel goede Armada's!

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 29-09-2005 12:35 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
IBM met hun thinkpads zijn ook goed.
Betaal je meestal wel wat meer voor, maar dan krijg je een kwalitatief goede laptop voor terug.

Verwijderd

Acer is ook goedkoop en volgens mij wel redelijk ok

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik hoor heel wisselende verhalen over Acer; dat gaat dan over nieuw, garantie en service en duurzaamheid enzo, dus 2ehands zal het dan niet veel beter zijn.

Toshiba/IBM/HP/Compaq zijn wel de merken om naar te kijken

[ Voor 34% gewijzigd door Gunner op 29-09-2005 12:43 ]

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Koop toch particulier, Vaak honderden euro's goedkoper.

Garantie is ook niet alles, daar betaal je voor.

ALs een laptop bij de particulier terplekke werkt, even diagnostics draaien, welke addertjes kun je dan nog onder het gras vinden?

Wel handig is om een weekje ervoor uit te trekken, kijk elke dag naar de laptops op marktplaats en tweedehands.nl, of via marktzoeker.nl ( alle sites tegelijk). En selecteer de laptops die je wilt volgen. Onderzoek dan wateen batterij kost etc..

voorbeeld: bij marfktplaats 500mhz laptop 175 euro ( als je goed onderhandeld)
bij winkel vaan al 300 euro ( winkel dekt garantie af door hogere prijs te vragen).

En koop inderdaad een degelijk merk, thinkpad of compaq. het geld dat je overhoud gebruik je om meer geheugen te kopen..

succes

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Particulier kan best ja. Gewoon goed om je heen kijken op marktplaats enzo. Ik heb het dit jaar ook gedaan voor mijn vriendin, kom je vanzelf wat leuks tegen. Ik in iedergeval een supercomplete Compaq Armada M700!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:04

Bob

Als ik het goed heb houdt IBM de garantiestatus bij via het serienummer en niet via een factuur ofzo. Als je dan 2dehands eentje koopt en je kijkt de status na op de site dan kan je niet veel misdoen. Ik heb zo een T41 gekocht met nog 2 jaar next business day on site garantie :)
800 euro voor een pluimgewicht met een batterij die tot 6 en een half uur meegaat. Je kan particulier dus wel echte koopjes doen. Het kan ook interessant zijn om "afdankers" van een bedrijf te kopen, dat zijn ook vaak ibm's.

• Ardiendo
Met de opmerking bij Acer over service/garantie/etc... ging me niet alleen om de garantie van die bedrijven, maar ook een beetje van de winkel die het verkoopt. Niet dat het een winkel is die maar iets probeert aan te smeren en waarbij je het kan bekijken zodra je buiten de winkel staat.

Dat met IBM met die status online klinkt wel goed. Maar alle Compac Armada's zijn dus goed? Met HP of Toshiba geen modelletjes ertussen die problematisch zijn? Als iemand een specifiek ouder model weet en zegt van... DIE heb ik en die's goed! Thanks. Heb nu al een paar dingetjes opgepikt uit jullie posts.

Particulier... daar heb ik echt wel aan zitten denken, maar stel ik zie een notebook die op zich "te doen" is met prijs. Net tegen het budget aan. Dan weet je nog niet hoe die batterij is... werd erop geattendeerd daar goed op te letten bij 2e hands omdat ze duur zijn. Dus zeker, ik zou dan een nieuwe batterij kunnen kopen als die nog verkrijgbaar is, maar dan schiet je opeens wel flink boven het budget. Ter plekke bij een particulier de notebook testen kan wel enigszins, maar de batterij testen? Plus, een goede kennis van mij heeft ooit een notebook via marktplaats gekocht. Mooie deal. Alleen... als het ding een paar uurtjes aanstond kreeg ie kuren en viel ie uit; oververhitting. Daarom ben ik wat "voorzichtig" met particulieren-verkoop. En dan 'zegt een garantie bij een winkel toch net iets meer.

Maar zeker, ik hou marktplaats in de gaten... toch alle opties in de gaten houden.

Vraagje... "afdankertje" van een bedrijf daar zat ik ook aan te denken, maar hoe kom je daaraan? Verkopen zij dit aan bepaalde winkels? Zo ja, enig idee welke? Ik weet wel van een kennis dat zij zo nu en dan afdankertjes hebben op het werk. Dan krijgt hij een nieuwe en MAG ie als ie wil 1 exemplaar van de afdankertjes kopen. Alleen daar zijn zoveel gegadigden voor dat je in de lijn kan staan. Of moet ik mailen naar een bedrijf.... "nog iets liggen?" :P

[ Voor 19% gewijzigd door Ardiendo op 29-09-2005 13:30 ]

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
even buiten de hokjes denken. De batterij van een tweedehandse in een winkel is ook gebruikt.
Neem een van een particulier, voor grof minder geld en koop een gloednieuwe batterij als deze zo belangrijk is.

Zoek maar eens uit, een winkel gooit bakken met geld boven op de prijs!!

en idioot maakt nog geen gekkenhuis ( zelf bedacht) dus als 1 iemand een miskoop op internet heeft gedaan, gebeurt jou dat dan ook?

Ik heb de meest brakke laptops aan de praat gekregen door gewoon de bios te reflashen en de drivers te installeren welke er nodig zijn. Koop anders een toughbook van het leger, daar kun je met een tank overheen rijden en nog breken ze niet...

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ardiendo schreef op donderdag 29 september 2005 @ 13:16:
Maar alle Compaq Armada's zijn dus goed? Met HP of Toshiba geen modelletjes ertussen die
Ik zeg niet dat alle Armada's goed zijn, ze komen uit de zakelijke lijn van Compaq, en die ik voor m'n vriendin heb gekocht ben ik wel tevreden over. Een M700 dus

• Ardiendo
Ben ondertussen een beetje aan het rondkijken bij marktplaats. Veel M700 notebooks erbij.

Overigens met via winkel heeft ook nog een tweede reden. Mijn stagebegeleider in het bedrijf waar ik voorlopig nog even zit wil er wel voor zorgen dat ik em belastingvrij kan aanschaffen. Trekt toch weer 19% van de prijs af.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik hoorde bij ons eigen bedrijf dat de dell latitude laptops van 3 a 4 jaar oud door een opkoper voor ca 150 euro opgekocht werden. Helaas mochten we van onze IT afdeling de notebooks niet zelf kopen (IT is bang voor achterafwerk. Bij een opkoper is het stapel laptops mee, niet zeuren, geen garantie). En nu wordt alles geleased, dus valt er niets te kopen. Als je dan zien dat bij 2ehands (winkels die garantie geven) de prijs al gauw 500 euro is, weet je de winstmarges. Ik denk dat voor nieuwe PCs de winstmarges fors lager zijn. Je krijg bij nieuw meer waar voor je geld, sneller systeem, meer geheugen en harddisk ruimte.

[ Voor 15% gewijzigd door kdekker op 29-09-2005 15:00 ]

• Ardiendo
Nieuw systeem dat meer geheugen heeft, schijfruimte en sneller is kan wel, maar daar ging het me verder niet om. Als het maar een goede koop is, die aan eisen voldoet. Zonet nog eens bij Mr.At gekeken en iets beter gekeken naar de specificaties en dan zijn ze inderdaad niet al te denderend, maar wat nog meer... stond een bijschrift dat de garantie een jaar is, maar niet op de batterij... dus dat argument valt een beetje weg nu.

Verwijderd

kijk eens op www.flectiondirect.com

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 20:25

Flipm0de

geen

ik heb wel een laptopje voor je. Best een mooi ding. Heb alleen een probleem met het scherm, inverterboard, backlight volgens sommige, wordt waarschijnlijk gerepareerd door IMD. Gaat alleen 6-8weken duren |:( |:( zolang kan ik echt niet zonder pc wil em daarom misschien verkopen

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Pagina: 1