Toon posts:

Mordaunt Short 302 kapot :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Offtopic:
Na jaren lezen toch uiteindelijk een account aangemaakt, goedemorgen allemaal!

Ontopic:
Ik kan (gratis) aan 4 stuks MS302 komen.Foto voor de mensen die er dan een beter beeld bij krijgen: ;)
Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/1717/dsc001935gu.th.jpg
Deze speakers hebben alleen een klein mankementje. Volgens de vorige eigenaar stond de receiver 'iets te hard'. Nu is het probleem dat bij alle 4 de surrounds (de center is nog goed) de kabel van de spoel (geloof ik) naar de conus los is geraakt. Zie foto voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: http://img237.imageshack.us/img237/5769/dsc001921rf.th.jpg
Ik heb al op Google en GoT rondgezocht maar kon geen duidelijke oplossing vinden.... Shame on me als die er wel is...
Hoe zouden jullie dit repareren / is dit nog fatsoenlijk te repareren? het zilvere gedeelte op de foto is Electrisch geleidende prut. Ik dacht dat ik geleidende lijm was maar het lijmt dus niet |:(. Indien dit nog te doen is ben ik van plan de set compleet te maken en dan heb ik tegen een leuke prijs een mooie surround set _/-\o_ .

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Als de kabel al los is, wil ik niet weten wat er met de spreekspoel gebeurt is. Leuk om te slopen, maar verder waarschijnlijk moeilijk te redden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De litze is wel weer terug te solderen... maar meet idd eerst de spoel door!

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 29 september 2005 @ 11:16:
De litze is wel weer terug te solderen... maar meet idd eerst de spoel door!
Okay dus dat 'kabeltje' heet de litze.... weer wat geleerd :*)
Maar uhm... gewoon met een multimeter over de de pinnen? Wat moet ik precies meten? Zou het nog de moeite waard zijn om te repareren of zou het zonde van het geld zijn om de set weer compleet te maken?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Meet in ieder geval even de weerstand van de spoel.

Verwijderd

je moet de multimeter over de spoel van de woofer zetten, (het afgebroken gedeelte aan de woofer kant) en de andere kant. Je moet een paar ohm meten (afhankelijk van de impedantie)
Probeer ook ff de woofer zachtjes naar binnen te drukken, als je de woofer hoordt/voelt schrapen dan is hij niet meer te redden

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ga ook even na of het gemakkelijk te solderen is. Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een Kicker woofer, die veel groter uitgevoerd was dan jouw MS. Toch is het mij niet gelukt en heb ik per ongeluk de conus geraakt met de soldeerbout :X

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• teacher

teacher

Dysgaf!

je zou ook geleidende lijm kunnen proberen dan. Dit wordt ook wel gebruikt om gescheurde achterruitverwarming te maken/bruggen/fixen...

Verwijderd

Topicstarter
De multimeter geeft als resultaat tussen de 3,5 en 4,5 ohm.... De waarde verspringt de hele tijd en blijft soms even op de 4 ohm stabiel hangen.

Als ik de woofer indruk hoor ik geen gekke geluiden dus dat lijkt me nog wel goed.

Ik had de woofer trouwens nog wel even op de autoradio aangesloten en de Litze aangedrukt. De woofer begon wel gewoon te spelen, zonder vreemde bijgeluiden. :*)

Nou ga ik denk ik maar is opzoek naar een goede soldeerbout.... degene die we thuis hebben was zegmaar zo'n 3,95 geval van de kijkshop (soldeert super alleen is de punt van de bout zo'n een halve centimeter dik :X)

Enne, geleidende lijm? Waar zou ik dat het beste vandaan kunnen toveren? Ik had bij 1 of ander bedrijf een prijsopgaaf gedaan voor geleidende lijm en daar moest ik € 189,- voor een potje van 50ml betalen B), kan ik bijna beter nieuwe speakers voor kopen :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon soleren, in zo'n lijm heb ik niet echt vertouwen. Je meting lijkt goed. Gewoon proberen dus :)

Maar wat je ook nog ff zou moeten checken, is of de tweeter het nog doet. Als de amps echt zo hard hebben gestaan, heb je best flinke kans dat de tweeters ook zijn opgeblazen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Solderen zou ook mijn eerst keuze zijn. zorg ervoor (met 6 dubbelgevouwen alufolie ofzo) dat je de conus niet raken kan. Je hebt er een lichte bout voor nodig, meestal zijn die ook niet zo duur. (lles: onder de 10 euro).

Geleidende lijm verkopen ze gewoon bij de gamma, van bison:
http://www.bison.nl/NL/nl/view.do?UID=af993e0fc2c7dd2dc07bb8

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 29 september 2005 @ 13:44:
Solderen zou ook mijn eerst keuze zijn. zorg ervoor (met 6 dubbelgevouwen alufolie ofzo) dat je de conus niet raken kan. Je hebt er een lichte bout voor nodig, meestal zijn die ook niet zo duur. (lles: onder de 10 euro).

Geleidende lijm verkopen ze gewoon bij de gamma, van bison:
http://www.bison.nl/NL/nl/view.do?UID=af993e0fc2c7dd2dc07bb8
Deze geleidende 'lijm' heb ik dus! Maar het is een mis-opvatting dat het lijmt, het is puur bedoeld om verbindingen op bijvoorbeeld printplaten te herstellen (Bizon gaf zelf ook toe dat de verpakking een beetje misleidend zou kunnen zijn..., niet dat ik daar wat aan heb 8)7).

Tweeter zal ik binnenkort even testen :)

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het weer :)

Ik ben er vanochtend met een soldeerbout op los gegaan en ze speelt weer. Nu nog een keertje goed testen (heb de speaker op de versterker van de sub in de auto aangesloten en toen de radio voorzichtig aangezet, uiteraard wel eerst het lpf uitgezet 8)). Ik weet dat dit niet de meest nette manier was om te testen maar ik heb nog geen fatsoenlijke a/v receiver..... Ik heb wel zitten kijken bij de Jamo AVR-693. Maybe kan ik de speakers een keer in de winkel testen op die receiver, zou wel leuk zijn!

Iemand hier misschien ervaringen met die receiver?
Pagina: 1