Toon posts:

LIPO batterij??

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, ik heb mij een nokia HS-11W bleutooth headset aangeschaft, alleen nou zit er een batterij in wat ik niet begrijp waarvoor het handig is.

Zo ver ik heb gezien op nokia's site zit er een LIPO batterij in.

http://www.nokia.nl/nl/Te...S-11W/specifications.html

Alleen wat ik mij nou afvroeg is hoe het met opladen zit?
Moet je eigenlijk bij dit soort batterijen wachten totdat hij helemaal ontladen is zoals bij NIM-H batterijen of kun je hem opladen wanneer je maar wilt net zoals bij LI-ION batterijen?

(Ik heb best wel wat gezocht overigens ook op google, maar op deze vraag kreeg ik niet echt een antwoord).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2005 00:48 ]

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:38

Ginz

Trek Superfly 5 powered

www.batteryuniversity.com

Dat is de site die je moet lezen!!!

Ik heb meerdere keren andere dingen gezegd, maar dat is allemaal ongefundeerd. Dit is de eerst site/persoon/instelling die mij het kan uitleggen waarom, en hoe en wat....

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 11:36
Lithium Polymer... (ook een LION variant :)) Het belangrijkste is om aanvankelijk een aantal volledige 'halen' te doen, dwz, helemaal opladen, helemaal leeg laten lopen (niet forceren met leeglopen, dan gaan ze stuk)... Drie of vier keer... Daarna gewoon zo vol mogelijk houden (als je dus kunt bijladen, altijd doen...)

Dat is het beste voor LI-XX batterijen...

[ Voor 79% gewijzigd door 1-0-Ed op 29-09-2005 00:55 ]

Gravity sucks...

Verwijderd

Topicstarter
Ginz schreef op donderdag 29 september 2005 @ 00:49:
www.batteryuniversity.com

Dat is de site die je moet lezen!!!

Ik heb meerdere keren andere dingen gezegd, maar dat is allemaal ongefundeerd. Dit is de eerst site/persoon/instelling die mij het kan uitleggen waarom, en hoe en wat....
Oke zie het ertussen staan, fijne site overigens.
THX voor je reactie!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2005 00:55 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1-0-Ed schreef op donderdag 29 september 2005 @ 00:53:
Lithium Polymer... (ook een LION variant :))
li-ion variant?
tis wel lithium, maar ion?

LiPo accu's zijn voor zover ik weet best wel instabiel...
je mag ze niet te ver leeg trekken, en ook niet te ver opladen, en dat moet allebij goed gecontroleerd gebeuren, anders vliegen ze in de fik...
iig die ervaring is er in de modelbouw wereld met LiPo accu's.
voordeel ervan is dat ze bijna niets wegen, en enorm hoge energiedichtheid bieden.
dus veen vermogen in een klein pakketje.

again, ik weet niet hoe dat werkt met lipo accu's voor andere apperatuur dan R/C spul

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Samenvatting:

• Opladen wanneer jij wil. Of je `m nou 1 keer 100% oplaad, of 5 x 20%, hij rekent beide tot één laadcyclus. De kwaliteit van de accu is beinvloedbaar door de hoeveelheid cylussen (cycli :? ) die hij heeft gehad, niet door de hoeveel keren dat je `m aan de oplader heb gehad.
• Als er puur statisch gekeken gaat worden, dan is het zelfs het beste om `m ongeveer op te laden als hij zo'n 20% - 40% verbruikt heeft
• Laad de accu gedurende het eerste jaar niet leeglopen.
• Bij opslag (tijd niet gebruiken) laad `m voor ongeveer 40% op, en leg `m in de koelkast

Al bovenstaande dingen zijn misschien dan voor geschreven, maar zijn niet een must! Het opladen van de huidige Li-ion of Li-Polymer volgens een andere manier zal de accu weinig kwaad doen. Maar als je dan toch de optimale levensduur en capaciteit wil behouden voor een lange tijd. Probeer dan de bovenstaande regels te volgen.

-

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

1-0-Ed schreef op donderdag 29 september 2005 @ 00:53:
Lithium Polymer... (ook een LION variant :)) Het belangrijkste is om aanvankelijk een aantal volledige 'halen' te doen, dwz, helemaal opladen, helemaal leeg laten lopen (niet forceren met leeglopen, dan gaan ze stuk)... Drie of vier keer... Daarna gewoon zo vol mogelijk houden (als je dus kunt bijladen, altijd doen...)

Dat is het beste voor LI-XX batterijen...
Dit is dus wat ik ook altijd verteld heb. Maar had er nooit gegronde redenen voor. Toen ben ik op internet op zoek gegaan, en ben er achter gekomen dat dus niet waar is.

De post hierboven is een samenvatting van de (volgens Battery University gestelde) juiste manier

-

Verwijderd

Topicstarter
Ginz schreef op donderdag 29 september 2005 @ 00:57:
Samenvatting:

• Opladen wanneer jij wil. Of je `m nou 1 keer 100% oplaad, of 5 x 20%, hij rekent beide tot één laadcyclus. De kwaliteit van de accu is beinvloedbaar door de hoeveelheid cylussen (cycli :? ) die hij heeft gehad, niet door de hoeveel keren dat je `m aan de oplader heb gehad.
• Als er puur statisch gekeken gaat worden, dan is het zelfs het beste om `m ongeveer op te laden als hij zo'n 20% - 40% verbruikt heeft
• Laad de accu gedurende het eerste jaar niet leeglopen.
• Bij opslag (tijd niet gebruiken) laad `m voor ongeveer 40% op, en leg `m in de koelkast

Al bovenstaande dingen zijn misschien dan voor geschreven, maar zijn niet een must! Het opladen van de huidige Li-ion of Li-Polymer volgens een andere manier zal de accu weinig kwaad doen. Maar als je dan toch de optimale levensduur en capaciteit wil behouden voor een lange tijd. Probeer dan de bovenstaande regels te volgen.
In de koelkast doen???
Met headset en al???
Batterij kun je helaas niet verwijderen en dat ding in koelkast leggen lijkt me niet zo'n al te best idee, omdat ik dan dus de hele headset in koelkast moet doen.

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 01:03:
[...]

In de koelkast doen???
Met headset en al???
Batterij kun je helaas niet verwijderen en dat ding in koelkast leggen lijkt me niet zo'n al te best idee, omdat ik dan dus de hele headset in koelkast moet doen.
Nee, omdat bij een headset de accu er niet uit te halen is, moet je natuurlijk niet de hele headset erin leggen. En trouwens, ik leg ze ook niet in de koelkast hóór. Terwijl ik hier toch ongeveer een stuk of 40 (Sony)Ericsson accu's heb liggen

-

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ginz schreef op donderdag 29 september 2005 @ 01:04:
[...]

Nee, omdat bij een headset de accu er niet uit te halen is, moet je natuurlijk niet de hele headset erin leggen. En trouwens, ik leg ze ook niet in de koelkast hóór. Terwijl ik hier toch ongeveer een stuk of 40 (Sony)Ericsson accu's heb liggen
gewoon koel bewaren toch?
in een kastje, kamertemp. desnoods in een schuur (als je een koele schuur hebt zoals ik ;) )

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Jep, koel bewaren is goed genoeg

-

Pagina: 1