Toon posts:

Audigy 2 ZS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Soundblaster Audigy 2, zowel digitaal (coaxiaal) als analoog (multichannel) aangesloten op mijn Sony receiver. Digitaal werkt alles prima. Analoog heb ik aangesloten dmv drie 3.5 mm stereo-jack --> 2x tulp (rood/wit) kabels. 1. front r/l. 2. rear r/l. 3. center/subwoofer. Als ik een DVD vanaf mijn PC met Dolby Digital 5.1/DTS geluid afspeel werkt dit (analoog) prima. Uit alle 6 speakers komt geluid, zoals het hoort. Nu komt mijn probleem: Als ik een Stereo geluid afspeel, bijvoorbeeld een MP3'tje, dan werkt mijn subwoofer helemaal niet. Als ik softwarematig het geluid over alle speakers verdeel (cmss upmix) hoor ik uit alle speakers geluid, behalve uit de subwoofer. Het lijkt dus alsof het .1 kanaal niet wordt doorgegeven vanaf de geluidskaart naar de versterker. Muziek wordt dus afgespeeld als 2.0 geluid, terwijl ik 2.1 geluid wil, dus stereo + subwoofer. Alle speakers zijn naar mijn mening goed aangesloten, omdat ik in Dolby Digital 5.1/DTS films wel de subwoofer hoor en via het Creative speaker-test-programma hoor ik ook door alle speaker (incl. subwoofer) geluid. Heeft iemand dit zelfde probleem en/of weet iemand een oplossing voor dit probleem?

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-02 21:07
Dat probleem heb ik ook gehad gisteren :9
Maar ik had gewoon de sub en den center omgedraait en een beetje met de instellingen van mijn geluids kaart lichen te spelen en dan lukt het

Verwijderd

Topicstarter
Mijn center en sub zijn goed aangesloten, want als het test-programma zegt dat er geluid uit de center komt, komt dat ook uit de center. Datzelfde geldt voor de subwoofer. Als ik dat nu om ga draaien komt het center geluid uit de subwoofer en het subwoofer geluid uit de center speaker. Dat is niet de bedoeling.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 00:04:
Alle speakers zijn naar mijn mening goed aangesloten, omdat ik in Dolby Digital 5.1/DTS films wel de subwoofer hoor en via het Creative speaker-test-programma hoor ik ook door alle speaker (incl. subwoofer) geluid. Heeft iemand dit zelfde probleem en/of weet iemand een oplossing voor dit probleem?
Bij het versturen van een normaal stereo-signaal wordt geen discreet (los) subwoofer-signaal verstuurd. Een Creative-speakerset filtert op dat moment zijn subwoofer-signaal uit de front left/right kanalen. Het lijkt erop dat je surround receiver hier niet toe in staat is.
Je kunt het beste de CMSS upmix functie inschakelen om een 5.1 signaal uit te sturen vanuit de kaart. In dat geval is altijd een discreet subwoofer-signaal aanwezig.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 00:04:
Heeft iemand dit zelfde probleem en/of weet iemand een oplossing voor dit probleem?
Split het stereo kanaal voor de frontspeakers en sluit deze naast de front input van de 5.1 ingang ook aan op een normale stereo ingang (video7 ofzo :P) en laat je receiver lekker dat stereo geluid over al je speakers verdelen, dan gaat-ie ook de sub aansturen.

Als je het via 5.1 aansluit moet je audigy het zelf doen en dat lukt dus niet echt. Dit is een work-around. Met films en games gebruik je gewoon de 5.1 input en met muziek stereo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-02 13:38
Waar speel je dat mp3'tje mee af? Als je dat met winamp doet dan moet je wel onder "preferences-plugins-output" zorgen dat daar Directsound is geselecteerd ipv Waveout. Dit was bij mij eens de boosdoender. Ik zat uiteraard al de kabels aan te passen voordat ik met deze oplossing kwam 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Tony Vroon schreef op donderdag 29 september 2005 @ 11:07:
[...]

Bij het versturen van een normaal stereo-signaal wordt geen discreet (los) subwoofer-signaal verstuurd. Een Creative-speakerset filtert op dat moment zijn subwoofer-signaal uit de front left/right kanalen. Het lijkt erop dat je surround receiver hier niet toe in staat is.
Je kunt het beste de CMSS upmix functie inschakelen om een 5.1 signaal uit te sturen vanuit de kaart. In dat geval is altijd een discreet subwoofer-signaal aanwezig.
Hoe kan bij een Creative-speakerset het subwoofer-signaal uit de front left/right kanalen worden gefilterd, als er gewoon een aparte subwoofer/center uitgang op de geluidskaart zit?

D.m.v. CMSS upmix krijg ik ook geen geluid uit de subwoofer. Wel uit de overige speakers. Ik krijg dus zeg maar 5.0 geluid.

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op donderdag 29 september 2005 @ 11:16:
[...]

Split het stereo kanaal voor de frontspeakers en sluit deze naast de front input van de 5.1 ingang ook aan op een normale stereo ingang (video7 ofzo :P) en laat je receiver lekker dat stereo geluid over al je speakers verdelen, dan gaat-ie ook de sub aansturen.

Als je het via 5.1 aansluit moet je audigy het zelf doen en dat lukt dus niet echt. Dit is een work-around. Met films en games gebruik je gewoon de 5.1 input en met muziek stereo.
Dit werkt wel inderdaad. Het gekke is dat als ik alles normaal/stereo aansluit, er wel geluid uit de subwoofer komt. Maar bij het stereo aansluiten, kan ik mijn MP3's niet 5.1 upmixen, zodat het geluid uit alle speakers komt (incl sub).

Verwijderd

Topicstarter
GodDamage schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:43:
Waar speel je dat mp3'tje mee af? Als je dat met winamp doet dan moet je wel onder "preferences-plugins-output" zorgen dat daar Directsound is geselecteerd ipv Waveout. Dit was bij mij eens de boosdoender. Ik zat uiteraard al de kabels aan te passen voordat ik met deze oplossing kwam 8)7
Winamp staat op Directsound output, alleen krijg ik nog steeds geen geluid uit de subwoofer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te denken... Misschien is er een stukje software dat realtime dolby encode? Zoals Nvidia's Soundstorm, maar dan softwarematig... Weet iemand dat?
Pagina: 1