Vreemde fout in kleurovergang

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 26945

Topicstarter
Nadat ik teruggekomen was van vakantie was het bewerken en afdrukken van mijn vakantiefoto's een beetje blijven liggen. Nu ik eraan wilde beginnen viel mij bij 1 van de foto's een vreemde kleurfout op.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dirkreijnders/RS_61.jpg

Nu zou ik graag weten hoe dit voor kan komen, en beter nog hoe ik dit kan voorkomen. De camera is een minolta dimage S414 die verder altijd prima foto's maakt. het origineel met exif info kan eventueel hier gevonden worden

http://members.home.nl/dirkreijnders/61.JPG

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16

Zoefff

❤ 

Wat is er mis mee dan?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Ehh, misschien ligt het aan mij, maar ik zie geen vreemde fouten? Misschien dat je even kan toelichten waar die fout zich bevindt?

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik vraag me idd ook af wat er mis mee is...

De zak links boven is wat vreemd gekleurd, maar volgensmij klopt dit wel :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Topicstarter
Het gaat dus inderdaad om de zak. Ik heb er in het origineel een rondje omgezet in paint :). Op http://members.home.nl/dirkreijnders/68.JPG staat nog een andere foto van de zak. En zo zou het eruit moeten zien en zo zou het er naar mijn mening op de eerste foto ook uit moeten zien?

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

-onzin-

[ Voor 94% gewijzigd door TheLunatic op 28-09-2005 20:58 ]

Mother, will they like this song?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Anoniem: 26945 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:57:
Het gaat dus inderdaad om de zak. Ik heb er in het origineel een rondje omgezet in paint :). Op http://members.home.nl/dirkreijnders/68.JPG staat nog een andere foto van de zak. En zo zou het eruit moeten zien en zo zou het er naar mijn mening op de eerste foto ook uit moeten zien?
Komt door de combo overbelichting / smalle kleurige lijnen op die zak: vandaar dat het er anders uitziet. Vergeet niet dat dit is gefoto'd op een sensor die een kwart is van je pinknagel ;)

LinkedIn
Instagram

Topicstarter
Remy schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:59:
[...]
Komt door de combo overbelichting / smalle kleurige lijnen op die zak: vandaar dat het er anders uitziet. Vergeet niet dat dit is gefoto'd op een sensor die een kwart is van je pinknagel ;)
Dus het komt omdat de foto overbelicht is? Want dan kan ik in de toekomst daar rekening mee houden en bij extreem kleurige (half midden amerika dus :)) foto's alles handmatig instellen. Hoewel dat in dit geval niet gelukt was in verband met de snelheid waarop de foto genomen moest worden.

Anoniem: 19894

Volgens mij zie je gewoon de contouren van wat er in die zak zit en niets meer.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20
EN de foto is wat bewogen en dus niet zo scherp meer, verder lijkt het me prima in orde, het is niet dezelde stof als op die andere foto volgens mij.

Topicstarter
Ik denk dat ik of een fout zie die er eigenlijk niet zit, of ik ben niet duidelijk, ik heb even een uitsnede gemaakt van de foto die duidelijk laat zien wat ik bedoel. Ik vind de manier waarop de zak eropstaat bij deze foto absoluut niet natuurlijk en zo zag de zak er ook echt niet uit
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dirkreijnders/voorbeeld.JPG

Niet natuurlijk als in? De kleuren zijn te fel ofzo? Voor de rest zie ik gewoon schaduwvorming en vouwen in de stof..

Topicstarter
Ik vrees dat ik dan een "fout" zie die er eigenlijk niet is. De kleuren kloppen wel naar mijn mening alles was echt zo fel gekleurd. Maar de manier waarop de kleuren overlopen in elkaar zegmaar is niet zoals je dat volgens mij in het echt ook ziet.

Anoniem: 26945 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:14:
... Maar de manier waarop de kleuren overlopen in elkaar zegmaar is niet zoals je dat volgens mij in het echt ook ziet.
Dat is nu het effect van de DOF.. (je scherpte/diepte)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 28-09-2005 21:17 ]

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 11:30

Acid_Burn

uhuh

Komt gewoon omdat die zak buiten je scherptegebied zit, daardoor lopen de kleuren inelkaar over en krijg je vreemde effecten.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk (met mijn camera) om indien een situatie als deze nogmaals voorkomt een foto te maken zonder "vreemde" zak/kleurrijk iets

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Anoniem: 26945 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:21:
Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk (met mijn camera) om indien een situatie als deze nogmaals voorkomt een foto te maken zonder "vreemde" zak/kleurrijk iets
Gewoon zorgen dat je cam op landschaps-stand staat als die dat heeft (zo'n bergje, tov bloempje voor macro), dan is alles scherp, simpel.

LinkedIn
Instagram

Als je je camera instelt op een hogere f (diafragma) waarde dan de gebruikte f3.6 (dus je camera van de Autostand of iets als Aperture priority gebruiken kom je al een heel eind.
Remy schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:24:
[...]
Gewoon zorgen dat je cam op landschaps-stand staat als die dat heeft (zo'n bergje, tov bloempje voor macro), dan is alles scherp, simpel.
Of dat :D (ik denk teveel in SLR termen vrees ik.)

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 28-09-2005 21:26 ]

Topicstarter
Dat heeft de camera wel ja, vond alleen het onscherpe achtergrond wel leuk. Maar dan weet ik in ieder geval waardoor het komt. Rest mij nog 1 laatste vraag. Indien een een duurdere (betere) camera had zou deze beter omkunnen gaan met de kleuren in het onscherpe gedeelte?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20
ik denk dat het ook komt doordat het verder af is, en door beweging, sluitertijd dus daar ook onscherpte komt, een betere lens die meer lichtgevoelig is, of hoe je dat ook noemt, zorgt dan voor een kortere sluitertijd.

ik denk dat je bedoelt dat de zak nu alleen kleur heeft en geen relief of structuur, waardoor het net paintbrush is gaan lijken.
dat heeft je camera er inderdaad van gemaakt, maar die had ook niet meer info om er iets beters van te maken, dan de onscherpe / bewogen info over bepaalde tijdsduur.
een gemiddelde van die kleur waardes levert dus een dergelijk vloeiend plaatje op, de details zijn daar verdwenen.

als je niet "focussed" op de zak, tijdens het kijken op de foto valt het even min op als wanneer je in real life in je ooghoek zo'n zak voorbij ziet komen.
die wordt dan door je ogen ook niet scherp waargenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 28-09-2005 21:51 ]

Pagina: 1