Toon posts:

Wd raptor S-ata Mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu op dit moment opgescheept met een slome maxtor fireball 3 5400 rpm.

Nu wil ik graag een nieuwe harddisk aanschaffen en mijn oog is gevallen op de Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150.

Mijn vraag is, mijn systeem is 3 jaar oud en heb dit moederbord:
Soltek75 kav Afbeeldingslocatie: http://www.targetpc.com/hardware/motherboards/soltek_sl-75kav/75kav.jpg
ATA-33,66,100 Support
verder:
amd athlon 2100+ @2200
1 gig ram
fx 5700le (30% oced)

Deze schijf kan ik dus niet van bandbreedte voorzien dus viel mijn oog op een sata controller, ik heb voldoende pci gaten over, maar de vraag is. is dit wel nuttig voor mijn pc, ik bedoel dan kan ik met zon controller nog veel snelheid uit die schijf halen met mijn configuratie want zou zonde zijn dat het niet lekker werkt.
Graag zie ik informatie/meningen hierover eventueel alternatieven? Ik heb al reviews bekeken en proberen soort gelijke topics te vinden, maar niets over een dergelijk systeem als mij, dus zie ik graag meningen/feiten over als het goed zal draaien en/of mogelijk zal zijn

Verwijderd

Dat hangt af van wat je met je PC en je schijf doet en wat je van je schijf verlangt. De Raptor heeft dankzij zijn hogere toerental voornamelijk een zeer lage (= snelle) toegangstijd in verhouding tot conventionele 7200 rpm desktopschijven. Het ophalen van veel verschillende blokken data van verschillende posities op de schijf (random seeks) gaat dus een stuk sneller dan bij 7200 rpm schijven. Of je aan die vorm van snelheid iets hebt, moet je bepalen aan de hand van je eigen gebruiksprofiel (wat je met je PC doet en waar je de snelheid voor nodig hebt).

De STR (sustained transfer rate) van een Raptor is ook hoger dan die van een conventionele 7200 rpm schijf, maar niet schokkend. Halen de nieuwste modellen van Samsung ~70 MB/sec op de buitenste sporen, de Raptor zit daar niet extreem ver boven. Bovendien is het aantal situaties waarin de invloed van STR-snelheid groot is maar zeer beperkt, hooguit wanneer je een CD-ISO of ander groot bestand van de schijf in het RAM inlaadt en het daarna weer wegschrijft, of wanneer je van één schijf naar de andere kopieërt (als je meerdere schijven in je systeem hebt).

Hopelijk heb je hier iets aan. Het zal in elk geval wel duidelijk zijn dat voor de vraag of in jouw geval een Raptor 'overkill' is of niet, je alleen zelf kunt beslissen. Wel is het zo dat als jij je PC gebruikt voor voornamelijk games, surfen, DVD'tjes branden en films kijken, kortom doorsnee desktopwerk zonder echt specifieke eisen, een Raptor hoogstwaarschijnlijk zonde van het geld is. Dan kun je waarschijnlijk voor veel minder eurootjes een veel grotere schijf kopen, die voor jouw toepassingen evengoed voldoet, bijv. een Samsung Spinpoint SP2xx4C (200 of 250 GB). :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 20:39 ]

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Kwa snelheid heeft het niet veel nut, doordat een PCI-slot niet zooo héél snel is, zo dat je dus nooit de S-ATA snelheden kunt gaan halen.
Ik heb in der tijd ook wel zo'n PCI S-ATA kaartje gebruikt omdat ik wist dat ik ging gaan upgraden, mijn schijf stuk was, en ik zo al een goede snelle, grote schijf had..
Dus met oog op toekomstige upgrades is het misschien handig, anders is die +-€50 (?) voor zo'n kaart beetje overkill lijkt me ..

Verwijderd

tofu schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:39:
Kwa snelheid heeft het niet veel nut, doordat een PCI-slot niet zooo héél snel is, zo dat je dus nooit de S-ATA snelheden kunt gaan halen.
Ik heb in der tijd ook wel zo'n PCI S-ATA kaartje gebruikt omdat ik wist dat ik ging gaan upgraden, mijn schijf stuk was, en ik zo al een goede snelle, grote schijf had..
Dus met oog op toekomstige upgrades is het misschien handig, anders is die +-€50 (?) voor zo'n kaart beetje overkill lijkt me ..
Nouja, afgezien van de situatie dat er rechtstreeks uit de buffer gelezen wordt is de beperkende invloed van die 'langzame' PCI-bus op een single Raptor echt niet zo groot hoor. :)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:09

strandbal

Was het maar zo'n feest.

En die 50 euro valt ook wel mee, Sweex heeft al SATA controllers vanaf een adviesprijs van twee tientjes ;)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
ja ok ik snap hem..

het is ook zonde als ik veel geld investeer en dan niet veel voor weer krijg zeg maar.. op die sites klinkt het wel leuk, amar met zonj pci kaartje is het dus al weer trager etc. dus zou ikeen andere moeten zoeken. Heeft er mss iemand ervaring met een dergelijke systeem in mijn trand. want daar gaat het om, die cijfers zijn gemaakt met een dikke athlon 4000+ en mss draaien die schijven wel niet lekker op mijn systeem (ata 100 max) mss iemand een leuke schijf? WD of maxtor het liefst:P en ja heb al veel reviews bekeken, maar niet op mijn soort systeem;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 20:44 ]

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En die pcibus is snel zat hoor voor 1 raptor alleen in raid trek je die pcibus helemaal dicht

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb hier twee raptors in een raid-0 raid-1 matrix. En het raid-0 gedeelte kan in z'n piek 140mb/s duwen. Dus een een normale PCI bus gaat dat niet halen. Geen raid zou wel moeten lukken, maar ik bedenk me dat andere apparaten die op dezelfde PCI bus zitten wellicht last er van kunnen hebben :| .

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

bedenk ook dat een boot schijf op een losse sata controller misschien niet de meest stabiele configuratie oplevert, zeker niet als het gaat om pci kaarten zoals sweex.

Verwijderd

Waarom neem je niet gewoon een extra grote PATA schijf? In mijn PC zitten er 3 schijven, 2 maxtor SATA 200Gb's en 1 Samsung PATA 250Gb. Het snelheidsverschil is niet groot. Constant rond de 60 MB/s. Voordeel van de samsung is dat de snelheid langer op dezelfde snelheid blijft. Als ik van jou was (en niet het geld had om een nieuwe PC te kopen) zou ik opteren voor gewoon een nieuwe grote PATA schijf.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Raptor lijkt me overkill voor die pc. Neem dan een Maxtor DiamondMax 10 disk, die hebben 16MB cache, sata versie heeft NCQ en de snelheid is nagenoeg gelijk aan de WD schijf.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dus als ik het goed begrijp kan een PATA prima op mijn config, nu de vraag het staat er niet bij:S bij de schijven

Western Digital WD2000JB, 200GB (7200rpm, ATA100, 8MB) is dit gewoon een pata?
kijk weer het probleem van ander testsysteem, als ik nu mijn specs geef hoe ik hem graag zou zien ben je ook van me gezeur af :)
Min 100 gb dan maar, max 300 gb.
Geluidproductie is niet relavant
Moet snelst mogelijk zijn!
rond 100 euro is budget, ik heb er geneog gezien maar weet niet hoe het zal draaien op mijn systeem, mss hebben jullie ervaring

MIjn gebruikersgroep:
Muziekbewerking, films wel, normaal pc gebruik, games dus functioneerd niet als een server, moet gewoon snelle toegangstijden hebben

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 21:13 ]

Verwijderd

denk dat een maxtor 16MB cache schijf sneller is.
Zie de pricewatch voor alle ata schijven, staat een aardig overzichtje.

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:12:
Western Digital WD2000JB, 200GB (7200rpm, ATA100, 8MB) is dit gewoon een pata?
ja, S-ATA is 150
Pagina: 1