Compaq Evo N115 valt compleet uit

Pagina: 1
Acties:

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 22:05
Ik heb een jaartje geleden ofzo van iemand een laptop overgenomen.

Een compaq N115 Duron 1000Mhz met 512mb intern.

Maar nu valt ie op willekeurige momenten gewoon uit. Hij staat gewoon aan de adapter dus aan de accu ligt het niet. Hij valt dus echt helemaal dood. Het power on lampje blijft wel branden, maar verder geen beeld, geen draaiende fan en geen lawaai whatsoever meer.

Na de laptop maar eens opengesloopt te hebben, kwam ik tot de conclusie dat er verder geen breukjes, lekke condensatortjes o.i.d. te zien was. Aan de HD ligt het ook niet, als ik die eruit haal dan valt ie ook gewoon uit.

Kheb gegoogled, op internet gezocht en gezocht naar oplossingen. uiteraard GoT doorgespit maar kan echt niets vinden wat lijkt op een oplossing of definitie van het probleem.

Ik dacht zelf dat het aan de cpu kan liggen (tis een Duron) omdat ie misschien te warm wordt, maar aan de andere kant zou het ook best een voedingprobleem of kapot mobo kunnen zijn.

Wat denken jullie? Ik ga niet op de bonnefooi een nieuw mobo opzoeken als ik weet wat er aan de hand is, zoveel is het kreng niet meer waard.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-02 08:25

McGryphon

Veul vrouwkes!

imho is het mobo het probleem, zelf heb ik met compaq ook alleen met de mobo's problemen gehad.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 16:59
Is moeilijk te zeggen wat exact de oorzaak is. Een voor 1 dingen vervangen is meestal de oplossing. Probleem is dat een processor voor de laptop vervangen nog wel gaat, maar je moederbord is een stuk lastiger

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:59
Heb je je geheugen al goed getest? En ook al eens geheel zonder accu? (dus alleen voeding)

En hitte van je CPU kan idd een probleem zijn, of je CPU is dood (al dan niet door hitte).

Is je fan schoon? Die dingen vangen nogal eens stof waardoor de koeling in het gedrang komt.

Events kan je, afhankelijk van de opbouw van je laptop, eens kijken of je de koeling kan forceren: Een haarfohn is ideaal testmateriaal: Zet m op alleen-blazen stand eens op je koelblok, zo sluit je hitteproblemen even (lomp) uit. Als ie dan wel door blijft lopen weet je waar je moet zoeken.

Eventueel kun je een andere CPU proberen, alleen moet je wel ergens iemand met een mobile duron (oid) hebben waar je m van kan testen.

• MacDokie
DJSmiley schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:09:
Heb je je geheugen al goed getest? En ook al eens geheel zonder accu? (dus alleen voeding)

En hitte van je CPU kan idd een probleem zijn, of je CPU is dood (al dan niet door hitte).

Is je fan schoon? Die dingen vangen nogal eens stof waardoor de koeling in het gedrang komt.

Events kan je, afhankelijk van de opbouw van je laptop, eens kijken of je de koeling kan forceren: Een haarfohn is ideaal testmateriaal: Zet m op alleen-blazen stand eens op je koelblok, zo sluit je hitteproblemen even (lomp) uit. Als ie dan wel door blijft lopen weet je waar je moet zoeken.

Eventueel kun je een andere CPU proberen, alleen moet je wel ergens iemand met een mobile duron (oid) hebben waar je m van kan testen.
Geheugen heb ik geprobeerd, zonder accu ook. Koeling kan ik idd wel proberen, maar het lijkt me toch erg vreemd dat ie tijdens het eerste (dos) gedeelte van een windows setup uitknalt door hitte. Ik denk nu dat het echt komt door een kapotte verbinding in een van de layers ofzo waardoor er een voedingsprobleem ontstaat. Probleem is alleen dat de bordjes moeilijk te vinden zijn en nogal prijzig uit de hoek komen.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

trek de laptop eens open.
ik heb meermaals meegemaakt dat de pasta/thermalpad zo droog was dattie nauwelijks meer geleidde.
doe iig ff wat goede nieuwe pasta tussen CPU en cooler.
dan heb je een hitteprobleem iig uitgesloten.

kost wel tijd om deze actie uit te voeren, maar ik denk dat het de moeite waard is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heb dit probleem ook gehad met een compaq evo laptop.

Eerst viel ie sporadisch uit en kon je weer gewoon opstarten met de aan/uitknop.
Na enige tijd kreeg je dat kreng met geen mogelijkheid meer aan. Reageerde totaal niet meer op de powerbutton ofzo.

De cpusocket maakte geen goede verbinding meer met het moederbord. Op inet toendertijd een artikel gevonden op een forum dat dit vaak voorkomt bij de evo. Krijg het helaas niet meer gevonden. Nieuw mobo bij Compaq belachelijk duur dus maar gelijk een dell latitude d410 besteld. Erg tevreden over.

Als je met je hand stevig op het toetsenbord drukt op de plaats waar de cpu zit ging mijn evo nog wel aan, maar zodra je dan je toetsenbord losliet viel ie gelijk weer uit.

[ Voor 16% gewijzigd door bgrr op 30-09-2005 02:03 ]

• MacDokie
bgrr schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 02:01:
Heb dit probleem ook gehad met een compaq evo laptop.

Eerst viel ie sporadisch uit en kon je weer gewoon opstarten met de aan/uitknop.
Na enige tijd kreeg je dat kreng met geen mogelijkheid meer aan. Reageerde totaal niet meer op de powerbutton ofzo.

De cpusocket maakte geen goede verbinding meer met het moederbord. Op inet toendertijd een artikel gevonden op een forum dat dit vaak voorkomt bij de evo. Krijg het helaas niet meer gevonden. Nieuw mobo bij Compaq belachelijk duur dus maar gelijk een dell latitude d410 besteld. Erg tevreden over.

Als je met je hand stevig op het toetsenbord drukt op de plaats waar de cpu zit ging mijn evo nog wel aan, maar zodra je dan je toetsenbord losliet viel ie gelijk weer uit.
Ik denk dat je inderdaad wel eens gelijk kunt hebben, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat als ie helemaal koud is, dat ie gewoon opstart, maar zodra ik een film o.i.d. ga afspelen dan gaat ie gewoon uit. Ik heb nu het koelelement ervanafgehaald en ga het eens proberen met wat koelpasta. Want volgens mij is het gewoon een productiefout en wordt het kreng veel te warm.

Ik heb namelijk eerst de veerschroeven waarmee het kreng vast zit, knoerterhard aangedraaid, en toen bleef ie langer lopen. Misschien dat een likje koelpasta wonderen kan doen. Het valt te proberen, daar zitten de kosten niet in.

[ Voor 9% gewijzigd door MacDokie op 01-10-2005 12:36 ]

Pagina: 1