Toon posts:

X800 - Koelingsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

ik heb momenteel dit systeem:
DFI Lanparty NF4 Ultra-D
AMD 64 3500+
2x 512MB OCZ GOLD VX
en een X800...

Op die X800 zit een crap koeling en ik zou een nieuwe moeten steken.
M'n pc leverancier raad me de nieuwste Arctic Silencer aan.
De meeste sites raden me de VF700CU of AlCu aan.
Ik... weet het niet :?
Wie kan mij advies verstekken?
Bedankt alvast.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welkom op GoT :w

Je zult toch echt zelf wat meer moeite moeten doen. Zo kun je bijvoorbeeld eens wat reviews opzoeken en deze naast elkaar leggen. Om je alvast op weg te helpen:
Arctic ATi Silencer 5 reviews
Zalman VF700Cu reviews
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 18:29:
Voor de rest verwijs ik je naar de reviews van boven :P
Ha, knaap :w

[ Voor 20% gewijzigd door Rone op 28-09-2005 18:31 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

De VF700CU/ALCu koelt over het algemeen beter dan de artic.

De Artic heeft dan weer een ander voordeel en dat is dat lucht uit de kast wordt geblazen dus je airflow wordt beter. Een nadeel is dat de koeler snel stoffig wordt en gelijk een minder gaat koelen..

Voor de rest verwijs ik je naar de reviews van boven :P

Verwijderd

Topicstarter
Van horen zeggen kan er makkelijk stof in die Arctic als de pc uitstaat, heeft hij totaal geen goeie luchtstroom ondanks zijn design, en pakt veel plaats.

Worden deze koelers beiden door de pc zelf geregelt, de fan snelheid enzo dus...?

Verwijderd

Ik heb geen problemen met de koeling van m'n x800Pro @ xt ondanks de 16pipes & XT Speeds, Ik forceer de fan gewoon op een acceptabel niveau (met rivaturer) en kijk er verder niet naar om . Ik had wel trouwens de pasta vervangen met AS5 (artic silver).

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:44

sapphire

Die-hard pruts0r

ik draai ook een X800 (zonder achtervoegsels) maar dan met een Zalman VF700CU erop en het is een leuke koelertje. Normaal draai ik met de koeler op 50~55% en dan word mijn X800 tijdens normaal gebruik (inet, msn, filmpje ed.) zo'n 40 graden. Tijdens gamen draai ik de kaart op 450 mhz op de core en 500 mhz op het gebeugen (standaard 390/390) en dan word de kaart met de Zalman op 100% tot nu toe max 53 graden en dan word ie best zwaar belast (BF 2 op 1154x864, alles op highest en 4x AA).

Dus ik vind het een goede combi om te switchen tussen stilte en koeling :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er toch leuk uit...
't Zal naar alle waarschijnlijkheid toch zo'n ZM VF 700 worden denk ik.
'k Heb nog een final question die heel noobish zal overkomen, maar 'k ben nog niet zolang actief bezig met de hardware... Sinds ik deze pc heb gekocht pas namelijk...
De vraag is nog: De standaard fan gaat uit zichzelf harder draaien als de GPU warmer wordt... Doet deze ZM dat ook ? Of hoe gaat het in zijn werking, want 'k heb al veel gelezen over 5V en 12V, 'k ben der nog niet helemaal in mee...
Thx alvast, dit forum ownt, en de mensen erop nog veel meer :)

Verwijderd

Nee zalman kan je op 5v of 12v zetten, beide zijn eigenlijk niet hoorbaar :)

Of doe het helemaal goed en zet er een potmeter tussen

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar hoe gaat dit dan in zijn werking ivm koeling, andere mensen : zie vraag hier 2 reacties boven... Thx :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Standaard word er een verloopje meegeleverd waarmee je de koeler \of op 5v of op 12v kunt zetten, maat als je wilt wisselen werkt dit niet.
Ik heb de mijne aan m'n Rheobus gehad maar nu zit hij op m'n mobo aangesloten zodat ik met een Programma (in mijn geval ITE Smartguard, maar veel mensen gebruiken Speedfan) vanuit windows de snelheid kan aanpassen, werkt perfect :)

Gabriël AM5

Verwijderd

kun je een X800-zonder achtervoegsel softmodden naar een X800XL?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nee

Gabriël AM5

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 20:42:
kun je een X800-zonder achtervoegsel softmodden naar een X800XL?
Het schijnt niet te kunnen... maar zoek es op google of er een mod beschikbaar is.

En die zalman lopen of op 5v of 12v, je kan er een potmeter tussenzetten of wat andere lui ook wel doen is op het moederbord aansluiten en aansturen via Speedfan etc.

Zelf draai ik op 12V, zolang het de voeding bijv niet overstijgt hoef ik het ook niet te wijzigen.

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:12:
Nee zalman kan je op 5v of 12v zetten, beide zijn eigenlijk niet hoorbaar :)

Of doe het helemaal goed en zet er een potmeter tussen
5v hoor ik niet omdat min OCZ ietsje luider klinkt. Maar 12V ervaar ik als vervelend (= duidelijk hoorbaar op 1 meter afstand)

@NiTroXiuS ; Die zalman koelt al genoeg als je hem op 5V aansluit! = lekker stil dan. Ik zou alleen die 12V gebruiken als je wilt gaan ocen.

[ Voor 17% gewijzigd door dieter87 op 24-11-2005 21:06 ]

Pagina: 1