Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

In de knel met eigen initatief

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit een beetje in een rare situatie. Bare with me, want het is een heel verhaal :) Het zit als volgt:

Ik begon als 18 jarig broekkie bij een klein beginnend webdesign bedrijf. Ik werd aangenomen door m'n baas, die op dat moment al 5 jaar ervaring rondom internet en een faillisement in z'n broekzak had. Hij leerde me alles qua ondernemen/PHP/etc., alhoewel: ik leerde het me zelf en hij gaf de richting aan.

We zijn nu pakweg drie jaar verder. Mijn baas is directeur, maar staat niet meer op de loonlijst. Hij houd zich nu bezig met andere werkzaamheden voor een bedrijfje dat hij een jaar geleden heeft gestart. Dat bedrijf loopt enorm goed, en dat zie ik onder andere in de bedragen die ik hem hoor noemen aan de telefoon en de gloednieuwe pimpbak die hij op de parkeerplaats heeft staan.

Ikzelf ben ondertussen niet alleen meer programmeur maar een bedrijfsleider. Ik ben de enigste full-time werknemer van het bedrijf en heb dus het contact met klanten, maak de websites, marketing, manage personeel, etc. Ik leerde mezelf alles op technisch en organisatorisch gebied, het enige waar het nog aan ontbreekt is het financiele/belastingtechnische plaatje. Dat doet mijn baas nog. De hoofdtelefoon staat inmiddels ook op mijn bureau, en toen we werden gevraagd voor een lezing ben ik daar naartoe gegaan en mijn baas niet. Op die lezing werd ik aangesproken door multinationals die super tevreden waren met het werk dat we (ik dus) voor hun hadden gedaan. Goed gevoel uiteraard.

Onlangs is me een aanbod gedaan om 15% te krijgen in het bedrijf. Een belofte die al een paar maanden geleden ingewisseld moest worden, maar nog niet is gebeurt. De gedachte hierachter is dat "het mijn bedrijf wordt", volgens m'n baas en de andere aandeelhouder: zijn vader.

Ondertussen merk ik dat ik geen goeie werknemer meer kan zijn. Veel beslissingen ben ik het niet mee eens (als ik dat vertel dan komt het er toch op neer dat ik 'geen gelijk heb') en werken voor een bepaald type klanten (lees: naabs) is gewoon niet mijn ding. Nou kun je zeggen: hoe kun je leven zonder zakelijke klanten? Door eigen projecten, aangezien ik veel goeie ideeen heb op dat vlak (vind ik zelf, kuch). Dit wil ik gaan doen met een studerende vriend, later wellicht in VOF vorm. Ik stelde mijn baas voor om dit in de avonduren te gaan doen, aangezien we dan mijn projecten kunnen scheiden van het werk voor klanten. Ik zou dit ook achter zijn rug kunnen doen, maar ik wil hem niet bedriegen. En daarnaast heb ik een exclusiviteitsclausule ondertekend (ook al vind ik dat dat hier niet van toepassing is: werk op uurbasis is iets anders dan wat ik wil gaan doen).

Gister hoorde ik echter dat dit niet op prijs wordt gesteld, en dat er van me verwacht wordt dat ik deze projecten voor de zaak ga doen. Ik heb immers een laptop gehad en een salaris verhoging sinds deze maand (1000 brutto, ik ben 20) en dat is allemaal om me op dat vlak te sturen, aldus m'n baas.

Ik weet niet hoe ik hierover moet denken of wat ik nu verder moet doen. Aan de ene kant denk ik dat het inderdaad logisch is om dat soort dingen voor de zaak te doen en wil ik absoluut geen ruzie starten met mensen die ik als m'n vriend beschouw. Aan de andere kant voel ik me in mijn creativiteit misbruikt en berooft van m'n vrijheid. Wat ik het liefste zou willen is een manier om alvast een goedlopend project neer te kunnen zetten, zodat ik mezelf kan testen als ondernemer en wellicht later me hier full-time op storten.

Weet iemand hier iets over op te merken? Ziet iemand een oplossing? Is deze situatie logisch en eerlijk? Bekijk het zo objectief mogelijk.

Bedankt alvast voor de moeite! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 17:54 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Geef eens aan wat er in de exclusiviteitsclausule staat.

Dan weten wij of dat uberhaupt kant of wal raakt....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Laat ze eerst die 1000 maar omhoog krikken naar 1500-1800, als je inderdaad de enige full-time medewerker bent en dergelijke grote verantwoordelijkheden moet dragen.

Overigens worden dergelijke excusiviteits-contracten in de rechtbank toch nietig verklaard, dat zou namelijk het grondrecht op broodwinning schenden. Natuurlijk zijn ze in zeker zin wel rechtsgeldig. Je zou bijvoorbeeld niet voor een directe concurrent mogen gaan werken, of voor huidige klanten. Zaken waar je werkgever direct nadeel van zou kunnen ondervinden.

[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 28-09-2005 18:20 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:36
frickY schreef op woensdag 28 september 2005 @ 18:19:
Laat ze eerst die 1000 maar omhoog krikken naar 1500-1800, als je inderdaad de enige full-time medewerker bent en dergelijke grote verantwoordelijkheden moet dragen.
Verdient TS 1000 euro bruto totaal of was dat de loonsverhoging?
Overigens worden dergelijke excusiviteits-contracten in de rechtbank toch nietig verklaard, dat zou namelijk het grondrecht op broodwinning schenden. Natuurlijk zijn ze in zeker zin wel rechtsgeldig. Je zou bijvoorbeeld niet voor een directe concurrent mogen gaan werken, of voor huidige klanten. Zaken waar je werkgever direct nadeel van zou kunnen ondervinden.
Hier moet je toch een stuk voorzichtiger mee zijn. Werk verrichten parallel aan een andere baan kan wel degelijk contractueel uitgesloten worden. Dit is een compleet andere situatie dan een concurrentiebeding waarbij men overstapt naar een andere werkgever. Zelfs een liberale rechter laat je niet zomaar van 2 walletjes eten.

Ontopic: ik ben van mening dat TS en zijn werkgever dit puur zakelijk moeten zien. Er is nauwelijks sprake van opgebouwde rechten, en 'eerlijk' en zaken als 'een laptop' zijn complete nonsens argumenten.
TS zal er waarschijnlijk genoegen mee moeten nemen dat hij geen zakelijke activiteiten kan en mag ondernemen naast zijn huidige baan zonder medewerking van zijn werkgever. Dat wordt dus kiezen: breng de activiteiten onder bij zijn werkgever, neem ontslag of ga op de oude voet verder.

De eerste optie moet TS puur zakelijk benaderen. Hij heeft creatieve ideeen, en zijn werkgever heeft investeringskapitaal en een infrastructuur. Deze twee zijn perfect uitwisselbaar ;) Oftewel: per idee dat TS inbrengt krijgt hij ofwel directe financiele compensatie (loon, bonus) of een aandeel in het bedrijf. Kwestie van onderhandelen ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 28-09-2005 19:04 ]

Verwijderd

Ik hoop voor de TS ook dat die 1000 eurie de verhoging was en niet zijn salaris als ik zo naar zijn werkzaamheden kijk maar dat terzijde...

Ik zelf zou toch die andere activiteiten buiten werk om gaan doen maar er wel voor zorgen dat er geen tegenstrijdige belangen gaan ontstaan. Je baas kan je niet zomaar verbieden buiten werktijd ander werk te gaan doen maar kijk goed uit voor belangenverstrengeling. Als jij bij je eigen activiteiten voordeel hebt van je huidige werkzaamheden zit je dus wel fout helaas.
Toch denk ik -gezien dat je baas van je profiteerd zonder goede beloning te geven- dat je beter af bent met gewoon op te stappen en voor je zelf te beginnen. Het is duidelijk dat je erg goed bent in je werk dus dat zal wel goed komen. Misschien zelfs zal je baas achter zijn oor krabben en je alsnog tegemoet komen.

kuch-gratis advies van een vakbondje zal hier op zijn plaats zijn maar ja die is er niet in de IT :X

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:38:
Ik zelf zou toch die andere activiteiten buiten werk om gaan doen maar er wel voor zorgen dat er geen tegenstrijdige belangen gaan ontstaan. Je baas kan je niet zomaar verbieden buiten werktijd ander werk te gaan doen maar kijk goed uit voor belangenverstrengeling. Als jij bij je eigen activiteiten voordeel hebt van je huidige werkzaamheden zit je dus wel fout helaas.
Voordeel werkt vaak twee kanten op, je leert immers net zo goed dingen wanneer je voor jezelf aan het werk bent met projecten. Daar heeft de huidige werkgever ook profijt van.

Ik zou het nooit doen buiten medeweten van de werkgever om. Dat is niet zakelijk. Zakelijk is daar even een clausule over op laten nemen in je contract. Heb ik zelf desstijds ook afgedwongen bij mijn werkgever.

En TS, een werkgever moet je nooit als vrienden zien op dit soort momenten. Doe dat maar als je met hem in de kroeg staat maar voor dit soort situaties is vriendschap imo de meest scheve verhouding die je kunt hebben. Maar ik ben ook benieuwd of bijvoorbeeld die 1000 de verhoging was of je totale loon. Mocht het het laatste zijn geweest (kan ik me moeilijk voorstellen) dan skip de vriendschap ook maar in de kroeg :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verhaal klinkt me erg bekend in de oren. Ik heb er vorige maand ontslag ingediend en ben nu freelancer fyi :Y)

Professionele website nodig?

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:52:
Ik zit een beetje in een rare situatie. Bare with me, want het is een heel verhaal :) Het zit als volgt:

Ik begon als 18 jarig broekkie bij een klein beginnend webdesign bedrijf. Ik werd aangenomen door m'n baas, die op dat moment al 5 jaar ervaring rondom internet en een faillisement in z'n broekzak had. Hij leerde me alles qua ondernemen/PHP/etc., alhoewel: ik leerde het me zelf en hij gaf de richting aan.

We zijn nu pakweg drie jaar verder. Mijn baas is directeur, maar staat niet meer op de loonlijst. Hij houd zich nu bezig met andere werkzaamheden voor een bedrijfje dat hij een jaar geleden heeft gestart. Dat bedrijf loopt enorm goed, en dat zie ik onder andere in de bedragen die ik hem hoor noemen aan de telefoon en de gloednieuwe pimpbak die hij op de parkeerplaats heeft staan.
DGA'er bedoel je dus, maar dat lijkt mij sterk want dan sta je wel op de loonlijst (immers sta je als directeur aangemeld bij de kvk). Hij zal wel grootaandeelhouder zijn.
Ikzelf ben ondertussen niet alleen meer programmeur maar een bedrijfsleider. Ik ben de enigste full-time werknemer van het bedrijf en heb dus het contact met klanten, maak de websites, marketing, manage personeel, etc. Ik leerde mezelf alles op technisch en organisatorisch gebied, het enige waar het nog aan ontbreekt is het financiele/belastingtechnische plaatje. Dat doet mijn baas nog.
Financieel en belastingtechnisch is niet zo'n moeilijk. Daar heb je een accountant voor op de achtergrond.
De hoofdtelefoon staat inmiddels ook op mijn bureau, en toen we werden gevraagd voor een lezing ben ik daar naartoe gegaan en mijn baas niet. Op die lezing werd ik aangesproken door multinationals die super tevreden waren met het werk dat we (ik dus) voor hun hadden gedaan. Goed gevoel uiteraard.
Voor jezelf natuurlijk wel, maar het feit dat je dit meldt geeft mij het gevoel eigenlijk dat je niet de eer krijgt die je wilt.
Onlangs is me een aanbod gedaan om 15% te krijgen in het bedrijf. Een belofte die al een paar maanden geleden ingewisseld moest worden, maar nog niet is gebeurt. De gedachte hierachter is dat "het mijn bedrijf wordt", volgens m'n baas en de andere aandeelhouder: zijn vader.
Even verduidelijking: Het is jouw bedrijf als je 51% hebt. Met 15% heb je nog steeds geen drol te zeggen, tenzij er veel aandeelhouders zijn die 14% hebben en het allemaal onderling niet met elkaar een zijn. Zodra bijv 2 aandeelhouders met 14% het met elkaar eens zijn, dan hebben zij dus samen 28% en overrulen ze je.
Ondertussen merk ik dat ik geen goeie werknemer meer kan zijn. Veel beslissingen ben ik het niet mee eens (als ik dat vertel dan komt het er toch op neer dat ik 'geen gelijk heb') en werken voor een bepaald type klanten (lees: naabs) is gewoon niet mijn ding.
Dan heb je dus nog niets te zeggen met 15%.
Nou kun je zeggen: hoe kun je leven zonder zakelijke klanten? Door eigen projecten, aangezien ik veel goeie ideeen heb op dat vlak (vind ik zelf, kuch). Dit wil ik gaan doen met een studerende vriend, later wellicht in VOF vorm. Ik stelde mijn baas voor om dit in de avonduren te gaan doen, aangezien we dan mijn projecten kunnen scheiden van het werk voor klanten. Ik zou dit ook achter zijn rug kunnen doen, maar ik wil hem niet bedriegen. En daarnaast heb ik een exclusiviteitsclausule ondertekend (ook al vind ik dat dat hier niet van toepassing is: werk op uurbasis is iets anders dan wat ik wil gaan doen).
Herkenbaar. Zolang jij niet het werk overneemt van het bedrijf naar jezelf (in welke vorm dan ook), kan hij je niets maken. Hij moet bewijzen dat het bedrijf er onder lijdt. Het overnemen van klanten, is dus geen optie. Ander werk doen in je vrije tijd en 40 uur in dienstverband, is dus wettelijk geen probleem. Je zal op staande voet worden ontslaan, maar direct aanvechten (heb je een rechtsbijstandsverzekering?).
Gister hoorde ik echter dat dit niet op prijs wordt gesteld, en dat er van me verwacht wordt dat ik deze projecten voor de zaak ga doen. Ik heb immers een laptop gehad en een salaris verhoging sinds deze maand (1000 brutto, ik ben 20) en dat is allemaal om me op dat vlak te sturen, aldus m'n baas.
Privetijd verlagen door meer geld te geven is dus niet vastgelegd. Je hebt gewoon verhoging gehad voor je werk, basta. Hij kan niet meer uren van je eisen die niet in je contract staan. En trouwens, laptop is de normaalste zaak van de wereld. De laptop staat op de zaak neem ik aan.
Ik mag toch aannemen dat je salaris niet 1000 bruto per maand is he? Zeker niet voor deze functie.
Ik weet niet hoe ik hierover moet denken of wat ik nu verder moet doen. Aan de ene kant denk ik dat het inderdaad logisch is om dat soort dingen voor de zaak te doen en wil ik absoluut geen ruzie starten met mensen die ik als m'n vriend beschouw.
FOUT FOUT FOUT. Het gaat hier om een zakelijke relatie. Gedraag je hier ook naar en voel geen medelijden. Dat doet hij immers ook niet met jou anders had ie je wel al betrokken in aandelen van het bedrijf of dat andere.
Ik weet wat je bedoelt hoor, want je krijgt een bepaalde band (heb ik ook met klanten), maar als je hiermee moeite hebt, moet je het jezelf niet moeilijker maken door er een vriend van te maken!
Aan de andere kant voel ik me in mijn creativiteit misbruikt en berooft van m'n vrijheid.
Dus niet als vriend beschouwen!!!!
Wat ik het liefste zou willen is een manier om alvast een goedlopend project neer te kunnen zetten, zodat ik mezelf kan testen als ondernemer en wellicht later me hier full-time op storten.
Dit had ik tijdens mijn contractbespreking gisteren. Helaas mag ik dit dus ook niet.
Weet iemand hier iets over op te merken? Ziet iemand een oplossing? Is deze situatie logisch en eerlijk? Bekijk het zo objectief mogelijk.

Bedankt alvast voor de moeite! :)
Succes

• mabarto
OzBoz schreef op donderdag 29 september 2005 @ 07:55:
Ik zou het nooit doen buiten medeweten van de werkgever om. Dat is niet zakelijk. Zakelijk is daar even een clausule over op laten nemen in je contract. Heb ik zelf desstijds ook afgedwongen bij mijn werkgever.
Dit is afhankelijk in hoeverre je belangrijk bent voor de werkgever. In mijn geval zou zo een collega van mij het werk over kunnen nemen. Ik heb het geprobeerd, maar die zeggen gewoon: ga je toch echt zelfstandig ondernemer worden?

Verwijderd

Topicstarter
Coach4All schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:58:
Geef eens aan wat er in de exclusiviteitsclausule staat.

Dan weten wij of dat uberhaupt kant of wal raakt....
Kort samengevat: ik mag geen soortgelijke activiteiten ondernemen voor eigen gewin.
frickY schreef op woensdag 28 september 2005 @ 18:19:

Over het salaris: ik heb weinig referentiepunten, maar het interesseert me echt bar weinig. Als ik mijn hypotheek kan aflossen, mijn leventje normaal kan leiden en niet in de knel kom dan vind ik het best. Desalniettemin vind ik wel dat ik eerlijk betaald moet worden. Mijn minimumloon ligt rond 800 euro, ik heb geen diploma's etc. Ik klaag niet met 1000 euro bruto totaal per maand.

Ik weet niet hoe mijn contract het houd in de rechtbank, en dat wil ik eigenlijk ook niet weten als je begrijpt wat ik bedoel ;) Liever een andere oplossing uiteraard.
Rukapul schreef op woensdag 28 september 2005 @ 18:41:
[...]

Verdient TS 1000 euro bruto totaal of was dat de loonsverhoging?
Totaal 1000 euro. Zie hierboven.
Ontopic: ik ben van mening dat TS en zijn werkgever dit puur zakelijk moeten zien. Er is nauwelijks sprake van opgebouwde rechten, en 'eerlijk' en zaken als 'een laptop' zijn complete nonsens argumenten.
TS zal er waarschijnlijk genoegen mee moeten nemen dat hij geen zakelijke activiteiten kan en mag ondernemen naast zijn huidige baan zonder medewerking van zijn werkgever. Dat wordt dus kiezen: breng de activiteiten onder bij zijn werkgever, neem ontslag of ga op de oude voet verder.

De eerste optie moet TS puur zakelijk benaderen. Hij heeft creatieve ideeen, en zijn werkgever heeft investeringskapitaal en een infrastructuur. Deze twee zijn perfect uitwisselbaar ;) Oftewel: per idee dat TS inbrengt krijgt hij ofwel directe financiele compensatie (loon, bonus) of een aandeel in het bedrijf. Kwestie van onderhandelen ;)
Ik denk dat er wel over te onderhandelen valt, maar ik weet niet goed wat voor argumenten ik moet aanleveren. Het liefste eis ik natuurlijk de het overgrote deel van de inkomsten van de projecten op, maar ik geloof nooit dat mijn baas hiermee akkoord gaat. Hij had wel iets laten vallen in de trend van "bonus bij verkoop", maar ik maak geen projecten om ze zo snel mogelijk te kunnen verkopen :)

Het is inderdaad kiezen: of schikken, of hem peren. Dat laatste begint mij nu steeds aantrekkelijker te worden.
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:38:
Ik hoop voor de TS ook dat die 1000 eurie de verhoging was en niet zijn salaris als ik zo naar zijn werkzaamheden kijk maar dat terzijde...

Toch denk ik -gezien dat je baas van je profiteerd zonder goede beloning te geven- dat je beter af bent met gewoon op te stappen en voor je zelf te beginnen. Het is duidelijk dat je erg goed bent in je werk dus dat zal wel goed komen. Misschien zelfs zal je baas achter zijn oor krabben en je alsnog tegemoet komen.

kuch-gratis advies van een vakbondje zal hier op zijn plaats zijn maar ja die is er niet in de IT :X
Over het salaris: zie hierboven wederom.

Ik denk dat zelfstandigheid ook een goeie oplossing voor me is. Dat is echter wel iets heel anders dan in loondienst, dus neem ik zo'n beslissing absoluut niet over 1 dag ijs. Het doel van de eigen projecten was ook om alvast een basis te leggen om hier later mezelf full-time op te kunnen storten. Maar het ziet er dus naar uit dat dat nooit zal gebeuren en ik moet dus van de hak op de tak.

Ik ga wel in m'n eentje met een spandoek op de Dam staan: "all your projects are belong to meh" Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/static.gif
OzBoz schreef op donderdag 29 september 2005 @ 07:55:
[...]

Voordeel werkt vaak twee kanten op, je leert immers net zo goed dingen wanneer je voor jezelf aan het werk bent met projecten. Daar heeft de huidige werkgever ook profijt van.

En TS, een werkgever moet je nooit als vrienden zien op dit soort momenten. Doe dat maar als je met hem in de kroeg staat maar voor dit soort situaties is vriendschap imo de meest scheve verhouding die je kunt hebben. Maar ik ben ook benieuwd of bijvoorbeeld die 1000 de verhoging was of je totale loon. Mocht het het laatste zijn geweest (kan ik me moeilijk voorstellen) dan skip de vriendschap ook maar in de kroeg :)
Buiten het feit dat het niet zakelijk is vind ik het gewoon niet eerlijk. Mijn baas verdient respect, punt. Maar dat ik hem niet als mijn vriend moet beschouwen is inderdaad wel zo. Helemaal gelijk. Die balans is moeilijk te vinden soms ;)
mabarto schreef op donderdag 29 september 2005 @ 08:38:
[...]

DGA'er bedoel je dus, maar dat lijkt mij sterk want dan sta je wel op de loonlijst (immers sta je als directeur aangemeld bij de kvk). Hij zal wel grootaandeelhouder zijn.
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Wat mij verteld wordt staat hij niet op de loonlijst, maar hij is wel algemeen directeur op papier.
[...]
Financieel en belastingtechnisch is niet zo'n moeilijk. Daar heb je een accountant voor op de achtergrond.
Dat is half waar. Ik heb een vriend die voor accountant studeert en dit ook part-time doet, dus dat is niet zo'n heel groot probleem. Neemt niet weg dat ik me zelf er uiteraard ook wel enigszins in moet verdiepen.
[...]

Voor jezelf natuurlijk wel, maar het feit dat je dit meldt geeft mij het gevoel eigenlijk dat je niet de eer krijgt die je wilt.
Ach het is een eer dat ik dit moet horen van klanten. Wat ik echter niet wil is de klanten opzich :P
[...]

Even verduidelijking: Het is jouw bedrijf als je 51% hebt. Met 15% heb je nog steeds geen drol te zeggen, tenzij er veel aandeelhouders zijn die 14% hebben en het allemaal onderling niet met elkaar een zijn. Zodra bijv 2 aandeelhouders met 14% het met elkaar eens zijn, dan hebben zij dus samen 28% en overrulen ze je.
Dat snap ik, maar het plan is dus dat ik overgroot deel van de aandelen in bezit krijg. Beloftes beteken alleen bullshit zoals iedereen hier duidelijk maakt.
[...]

Dan heb je dus nog niets te zeggen met 15%.
Bar weinig in ieder geval.
[...]

Herkenbaar. Zolang jij niet het werk overneemt van het bedrijf naar jezelf (in welke vorm dan ook), kan hij je niets maken. Hij moet bewijzen dat het bedrijf er onder lijdt. Het overnemen van klanten, is dus geen optie. Ander werk doen in je vrije tijd en 40 uur in dienstverband, is dus wettelijk geen probleem. Je zal op staande voet worden ontslaan, maar direct aanvechten (heb je een rechtsbijstandsverzekering?).
Een argument van mijn baas was ook dat het werk voor eigen projecten en voor klanten moeilijk te scheiden is: onder werktijd zou ik dan dus aan dingen werken die geen geld opbrengen voor de zaak. Daar zou het bedrijf dus onder lijden. Ik vind dat naief, aangezien ik ook niet achter MSN zit onder werktijd of iets dergelijks. Die lijn weet ik gewoon te trekken als ondernemend type.

Ik heb een rechtsbijstandverzekering, maar nogmaals: hier wil ik absoluut geen gebruik van maken ;)
[...]

Privetijd verlagen door meer geld te geven is dus niet vastgelegd. Je hebt gewoon verhoging gehad voor je werk, basta. Hij kan niet meer uren van je eisen die niet in je contract staan. En trouwens, laptop is de normaalste zaak van de wereld. De laptop staat op de zaak neem ik aan.
Ik mag toch aannemen dat je salaris niet 1000 bruto per maand is he? Zeker niet voor deze functie.
De laptop staat op de zaak ja. Mijn salaris is 1000 bruto in de maand.

Die prive-tijd vind ik ook een bullshit argument. Dit komt op mij over als broodroof. Helemaal aangezien mijn baas zelf wel een onderneming heeft gestart terwijl hij nog WEL op de loonlijst stond van het bedrijf. Gebrek aan vertrouwen wellicht.
[...]

FOUT FOUT FOUT. Het gaat hier om een zakelijke relatie. Gedraag je hier ook naar en voel geen medelijden. Dat doet hij immers ook niet met jou anders had ie je wel al betrokken in aandelen van het bedrijf of dat andere.
Ik weet wat je bedoelt hoor, want je krijgt een bepaalde band (heb ik ook met klanten), maar als je hiermee moeite hebt, moet je het jezelf niet moeilijker maken door er een vriend van te maken!
Dat is waar, maar die bel kan ik moeilijk doorprikken. Ik kan gewoon enorm goed opschieten met mijn baas, en ik ben daarna een push-over als hij overschakelt naar een zakelijke toon. Tijdens het gesprek denk ik: "ja dat klopt", en daarna denk ik daar uiteraard heel anders. Dat is een slechte eigenschap van mezelf waar ik inderdaad overheen moet stappen.
[...]

Dit had ik tijdens mijn contractbespreking gisteren. Helaas mag ik dit dus ook niet.
Kennelijk dus niet zo'n unieke situatie als ik dacht ;)
mabarto schreef op donderdag 29 september 2005 @ 08:40:
[...]

Dit is afhankelijk in hoeverre je belangrijk bent voor de werkgever. In mijn geval zou zo een collega van mij het werk over kunnen nemen. Ik heb het geprobeerd, maar die zeggen gewoon: ga je toch echt zelfstandig ondernemer worden?
Laat ik het zo zeggen: als ik stop dan gaan we failliet. Mijn baas zal nooit zijn huidige werkzaamheden opzij schuiven om de mijne over te nemen, dus het is opdoeken of als een gek freelancers/personeel aannemen. De beslissing die ik dus moet nemen heeft effect op meerdere levens, en dat maakt het alleen maar 'klotiger'.

Desalniettemin denk ik dat ik aan mezelf moet denken en toch de sprong moet wagen. Als ik ECHT niet eigen projecten kan exploiteren tijdens mn huidige werkzaamheden zonder er zelf op vooruit te gaan dan zit er niks anders op. Jullie opmerkingen zetten me ook weer met beide benen op de grond wat dat aan gaat. Binnenkort neem ik een week vakantie, waarin ik (naast wat nadenken) ook wat ga plannen voor de toekomst.

Enorm bedankt gasten, ik waardeer dit super! :) Excuses voor de faking lange post though :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 09:58:
Desalniettemin vind ik wel dat ik eerlijk betaald moet worden. Mijn minimumloon ligt rond 800 euro, ik heb geen diploma's etc. Ik klaag niet met 1000 euro bruto totaal per maand.

Het is inderdaad kiezen: of schikken, of hem peren. Dat laatste begint mij nu steeds aantrekkelijker te worden.

Laat ik het zo zeggen: als ik stop dan gaan we failliet. Mijn baas zal nooit zijn huidige werkzaamheden opzij schuiven om de mijne over te nemen, dus het is opdoeken of als een gek freelancers/personeel aannemen.

Desalniettemin denk ik dat ik aan mezelf moet denken en toch de sprong moet wagen. Als ik ECHT niet eigen projecten kan exploiteren tijdens mn huidige werkzaamheden zonder er zelf op vooruit te gaan dan zit er niks anders op.
Volgens mij staat hier je antwoord. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het wel weten iig. Als het bedrijf echt op jou draait zou ik meer salaris en verantwoordelijkheid/inspraak eisen of een aanmerkelijk belang willen (dus meer dan 15%).

• curry684

curry684

[...]

Mijn minimumloon ligt rond 800 euro, ik heb geen diploma's etc. Ik klaag niet met 1000 euro bruto totaal per maand.
Wat boeit het nou dat je geen diploma's hebt als je de fscking bedrijfsleider en kernkracht van het bedrijf bent :o In het kapitalisme is het zo dat een produkt waard is wat de gek ervoor geeft, en geloof me dat jij in die functie meer waard bent dan 1000 euro. Dat salaris is echt beschamend :X

Ik ben ook nooit verder gekomen dan VWO maar ik ga mensen toch echt uitlachen als ze me met 25% boven minimumloon voor zo'n functie willen :D

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Het dubbelle van die 1000 euro zou zal zeker geen uitzondering zijn voor zo'n functie.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal ik nog wat olie op het vuur gooien: mijn baas hield me voor dat hij op deze leeftijd hetzelfde verdiende en "toen had hij al een vrouw en een kind". Oftewel: hij vind dat ik genoeg verdien. Ik denk dat ik redelijk blind ben geweest wat dat aan gaat, puur omdat het me echt niks interesseert. Maar dit is inderdaad wellicht niet eerlijk.

Ik zal binnenkort, na mijn vakantie, eens met hem gaan praten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2005 17:07 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@TS:
Hoeveel werknemers stuur jij aan?
Hoe oud is je baas?

Ik heb heel sterk het idee dat je gebruikt wordt. Lekker goedkoop, maar toch productief.

Als referentie: ik begon als Junior Developer met 1800 euro per maand. De secretaresse die er destijds werkte, verdiende 1200 euro per maand.

Jij zou inmiddels al lang rond de 1600 - 2000 per maand moeten zitten.

[edit]
Ik dacht dat je 5 jaar ervaring had, maar het zijn er maar 3, wat je nu 21 jaar oud maakt. Dan is over de 2000 misschien nog wat te hoog.

[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 30-09-2005 17:33 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in het verleden 1 extra man aangestuurd, echt moest ik deze een paar maanden geleden ontslaan vanwege wanprestaties. Op dit moment manage ik 1 part-timer en een free-lancer.

Maar kunnen we even van het salaris afstappen? :) Het gaat mij voornamelijk om het feit dat de werkzaamheden me niet aanstaan en ik geen ruimte krijg voor eigen projecten. Het salaris telt in mindere mate.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2005 17:48 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

het totaalplaatje even bekijkend, van wat je zo schetst, denk ik dat je dat bedrijfje ontgroeit bent. Ik bedoel te zeggen dat jij duidelijk meer wil, eigen inzichten ontwikkelt, en dat dat steeds minder goed samen gaat met de wensen van je baas, die, ook naar mijn mening, gewoonweg gebruik van je maakt. Want met het beeld wat jij schetst van werkzaamheden en verantwoordelijkheden is 1000 ee ook zonder papieren belachelijk!
Ik zou je vakantie idd eens heel goed de tijd nemen om de boel te evalueren. En dan teruggaan naar je baas om m te vertellen dat je eigenlijk weg wilt vanwege 1 houding, 2 werkzaamheden, 3 salaris....of hij moet je heel erg tegemoet gaan komen.

suc6 met nadenken :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:33
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:52:
Mijn baas is directeur, maar staat niet meer op de loonlijst.
Ikzelf ben ondertussen niet alleen meer programmeur maar een bedrijfsleider. Ik ben de enigste full-time werknemer van het bedrijf en heb dus het contact met klanten, maak de websites, marketing, manage personeel, etc. Ik leerde mezelf alles op technisch en organisatorisch gebied, het enige waar het nog aan ontbreekt is het financiele/belastingtechnische plaatje. Dat doet mijn baas nog.
Dus met andere woorden. Jouw "baas" is eigenaar van het bedrijf maar doet enkel nog de boekhouding. Jij bent eigenlijk de manager want je doet al de rest? Behalve dan dat je niks af weet van het financiële aspect (of mag je er niks van weten?). En jij verdient 1000 euro bruto per maand? Volgens mij wordt jij keihard uitgemolken. Hoe zit het dan met de winst die het bedrijf maakt? Waar gaat die heen? Krijgen de aandeelhouders een dividend uitgekeerd?
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 17:47:
Het gaat mij voornamelijk om het feit dat de werkzaamheden me niet aanstaan en ik geen ruimte krijg voor eigen projecten. Het salaris telt in mindere mate.
Werkzaamheden staan jou niet aan? Jij bent manager, je zult dus in contact moeten blijven met alle klanten. Ook degene die je niet kan uitstaan. Praat er eens met jouw baas over dat je je niet goed voelt in de huidige situatie. Dat je wil groeien! Dat zal hem goed in de oren klinken want dat levert meer op. Misschien niet onmiddellijk maar op langere termijn wel.Probeer iemand in dienst te nemen die een deel van jouw werk over neemt. Dan kan jij proberen eigen projecten op te starten.
Indien jouw baas dat niet wil dan moet je tijdens de avonduren jouw eigen projecten opstarten. Komen die op gang, dien dan jou ontslag in. En ik blijf er bij dat 800 euro netto veel te weinig is. Dat moet minimum het dubbele zijn met bedrijfswagen (om klanten te bezoeken), gsm en laptop. Zo ben je pas een echte bedrijfsleider :)
Laat ik het zo zeggen: als ik stop dan gaan we failliet. Mijn baas zal nooit zijn huidige werkzaamheden opzij schuiven om de mijne over te nemen, dus het is opdoeken of als een gek freelancers/personeel aannemen. De beslissing die ik dus moet nemen heeft effect op meerdere levens, en dat maakt het alleen maar 'klotiger'.
Welke levens? Jouw baas doet het blijkbaar goed met dat andere bedrijf. En hij zit niet met jou in.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 17:07:
Dan zal ik nog wat olie op het vuur gooien: mijn baas hield me voor dat hij op deze leeftijd hetzelfde verdiende en "toen had hij al een vrouw en een kind". Oftewel: hij vind dat ik genoeg verdien.
1. Hoeveel jaar is dat geleden?
2. Toen moest hij waarschijnlijk geen half bedrijf leiden?

Ik vind het ongelooflijk wat jij al bereikt hebt op jouw leeft en ben stiekem jaloers (maar niet op jouw loon ;)). Jij hebt de ervaring met klanten en de know-how. Een vriend studeert voor account en kan jou dus helpen... Waar wacht je nog op?? :)

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 30-09-2005 18:25 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 17:07:
Dan zal ik nog wat olie op het vuur gooien: mijn baas hield me voor dat hij op deze leeftijd hetzelfde verdiende en "toen had hij al een vrouw en een kind". Oftewel: hij vind dat ik genoeg verdien. Ik denk dat ik redelijk blind ben geweest wat dat aan gaat, puur omdat het me echt niks interesseert. Maar dit is inderdaad wellicht niet eerlijk.

Ik zal binnenkort, na mijn vakantie, eens met hem gaan praten.
Met alle respect, maar ik ben 18, zit in het laatste jaar van een MBO ICT opleiding en doe free-lance werkzaamheden voor bedrijven. Ik verhuur mezelf voor 100 euro per dag, dat is 2175 euro per maand bruto. (omgerekend, ik doe dit werk niet full-time). Zonder diploma en veeeel minder ervaring als jij.
Ik moet toegeven dat ik redelijk geluk heb, en vooral de juiste contacten, maar 1000 euro per maand is echt zwaaaaar onderbetaald. Rond de 1800 tot 2000 zou je ZEKER kunnen vragen, gezien je werkzaamheden. Na een dergelijke periode is leeftijd niet meer van toepassing, dan gaat het gewoon om het werk dat je verricht.

Mag ik vragen wat jullie uur/dag-tarief is? Met andere woorden, wat haal jij per maand voor het bedrijf op, en welk percentage daarvan krijg jij?
Ik heb sterk het vermoeden dat jouw baas zich vooral zorgen maakt om zijn eigen portemonee, omdat jij in gaat zien wat je waard bent. In het algemeen en in het bijzonder voor hem.

Succes met de onderhandelingen! ;)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Je wordt keihard in je rug gestoken met die €1000 bruto. Zelfs 1500 voor jouw functie zou al een lachertje zijn. Kijk anders voor de gein even op http://www.intermediair.n...kompas/salariskompas.html

Ik zou degene die je salaris betaald zeer zeker niet als vriend bestempelen, want dit is gewoon ongelovelijk onredelijk.

• mabarto
We verklaren hem allemaal voor gek met dat salaris, dat is nu wel duidelijk. Dat is voor hem alleen ondergeschikt aan de rest. Ik vraag mij dan alleen af of je het wel gaat redden dan:
Ik vermoed namelijk dat je dan moeite hebt om geld te gaan vragen aan klanten. Immers dat vind jij minder belangrijk dan goed contact met de klant. Gevolg is dat klanten dit gaan merken en het voor minder zullen proberen als je er voor open staat.
Het zou ook zo kunnen zijn dat je denkt dat factureren wel komt, met gevolg dat je problemen gaat krijgen als je hier niet "hard" in bent.

Waar woon je ongeveer TS?

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Salaris gaat niet alleen om de pegels, maar juist ook om de erkenning.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 17:47:
Maar kunnen we even van het salaris afstappen? :) Het gaat mij voornamelijk om het feit dat de werkzaamheden me niet aanstaan en ik geen ruimte krijg voor eigen projecten. Het salaris telt in mindere mate.
Salaris telt in zoverre mee dat daaruit ook de waardering spreekt en hoeveel ruimte je zou moeten krijgen. Als jij een top werknemer bent met 5 rooitjes in de maand vind ik dat een baas meer kan eisen, als dat hij voor een dubbeltje op de eerste rang zit.

Aan de andere kant maakt jou lage salaris het wel gemakkelijk om te gaan free-wheelen.

Als de "baas" echt een vriend is, moet hij jou verlangen om te gaan ondernemen begrijpen. Dan zou hij dat moeten steunen en dan heeft hij 2 keuzen

1) je meer ruimte te geven om te ondernemen binnen het bedrijf
2) je steunen om zelf deze ruimte te creeren.

let wel dit laatste is dus een zakelijke keuze en moet hij afscheid van je nemen. Maar dat kan je ook toen terwijl je toch iemand steunt. Hij als ervaren ondernemer kan dat doen door raad en als vraagbaak te dienen.

Is hij gewoon iemand die je voor een zo laag mogelijk prijsje aan zichzelf wil binnen voor de winst en dit doet via de "ik ben je vriend" manier... laat hem dan zo snel mogelijk vallen.

En diep in jezelf weet je heel goed wat het geval is....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 03:16

Lordy79

Vastberaden

- 15% aandelen is geen drol waard, tenzij het bedrijf een groot eigen vermogen heeft of wanneer de winstverwachtingen enorm zijn.

Aals er 100.000 euro per jaar voor belasting wordt verdiend, is jouw 15% slechts 15% x 69% x 100.000 = 10350 euro per jaar waard en daar mag je dan ook nog 25% van wegbrengen dus dan is het netto 650 euro per maand.

Dus die 15% is dus pas wat waard als er minstens 250.000 euro voor belasting wordt verdiend.

- qua zeggenschap is de 15% sowieso niets waard. Maar dat had iemand hiervoor al gemeld.

- 1000 euro bruto is echt niet bijzonder hoor, ook niet als je 20 bent. Toen ik 20 was, was ik bedrijfsleider van een computerwinkel met een omzet van 5 miljoen gulden per jaar en verdiende ik 1000 euro (2200 gulden) NETTO per maand. En dat is 6 jaar geleden en toen was 1000 euro nog veel meer dan nu. Bovendien kreeg ik ook nog een winstuitkering, wat ook nog goed was voor enkele honderden guldens per maand. Volgens mij verdient een technische dienst medewerker in een computerwinkel zelfs meer dan 1000 / maand.

edit:

- een laptop kost tegenwoordig iets van 1000 euro ofzo? Dat is dus ook een schijntje als je het afzet tegen een jaarsalaris. En aangezien je werkgever ongeveer de helft van die 1000 euro terugkrijgt (BTW + aftrek van winst) stelt het al helemaal niets voor.

- krijg je ook een auto van de zaak? Want dat is bijvoorbeeld wel een serieus extraatje.

[ Voor 15% gewijzigd door Lordy79 op 06-10-2005 20:51 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 17:07:...mijn baas hield me voor dat hij op deze leeftijd hetzelfde verdiende en "toen had hij al een vrouw en een kind". Oftewel: hij vind dat ik genoeg verdien...
Niet zozeer wat betreft het salaris, maar wanneer iemand dergelijke argumenten gebruikt gaat er bij mij een lichtje branden. Dan wordt je gewoon met een kluitje in het riet gestuurd. Hij zal dat waarschijnlijk ook doen met de echt belangrijke vragen die je hebt, zoals je ontwikkeling. Ik gok dat je nooit een eerlijke en goede discussie met hem kunt voeren.

• StevenK
  • Laatst online: 15:05
In de verhouding verantwoordelijk/salaris moet je voor jouw functie aan minimaal 3k per maand denken. Wat je nu krijgt slaat nergens op en die eigenaar van het bedrijf lacht zich waarschijnlijk helemaal suf.

Zo weinig heb ik zelfs nog nooit voor een trainee zonder enige werkervaring betaald.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

StevenK schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 14:20:
In de verhouding verantwoordelijk/salaris moet je voor jouw functie aan minimaal 3k per maand denken.
20jr, geen diploma's, kleine onderneming zonder zeggenschap en minimaal 3k per mnd? :D

1k is natuurlijk veel te weinig, maar 3k is ook weer wat veel.

• Lordy79
  • Laatst online: 21-11 03:16

Lordy79

Vastberaden

Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:59:
[...]

20jr, geen diploma's, kleine onderneming zonder zeggenschap en minimaal 3k per mnd? :D

Waarom? Misschien wordt er wel 30k per maand verdiend, dan is 3k helemaal niet extreem veel. Als hij niet zo 'bijzonder' zou zijn, zou hij ook niet veel hoeven te verdienen, maar blijkbaar is hij wel bijzonder.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Lordy79 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:12:
Waarom? Misschien wordt er wel 30k per maand verdiend, dan is 3k helemaal niet extreem veel. Als hij niet zo 'bijzonder' zou zijn, zou hij ook niet veel hoeven te verdienen, maar blijkbaar is hij wel bijzonder.
Over het algemeen ga je als kleine MKB'er je verdiende geld niet meteen aan hoge salarissen van personeel betalen. Als er 30k netto per maand verdiend wordt door 1 persoon praat je wel over een extreem geval. Ik denk niet dat het geval is. De TS zal zijn werk naar behoren (en meer dan dat) uitvoeren, maar dat betekent niet dat je automatisch 3000+ eetjes in de maand moet verdienen.

• StevenK
  • Laatst online: 15:05
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:59:
[...]

Juist in een kleine onderneming boeien leeftijd en diploma's niet. Ik begrijp dat hij al het werk doet, dat het meer is dan alleen het kunstje waar hij voor aangenomen is en dat 'ie z'n werk goed doet.
Tja, meningen verschillen. Ik vind (als ondernemer, niet als werknemer) dat mensen om of op wie een onderneming draait reëel beloond moeten worden naar de waarde die ze voor de onderneming hebben.

En mijn gevoel zegt me dan dat als het verhaal klopt, 3k per maand redelijk is. En dan ga ik er vanuit dat dat zonder leaseauto of dat soort meuk is, anders moet je dat er wel vanaf trekken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de opmerkingen allemaal. Teveel om gedetailleerd op in te gaan maar desalniettemin: ik heb er veel aan gehad.

Ik heb besloten om zonder medeweten van mijn baas toch de projecten te gaan ontwikkelen. Mijn naam zal uiteraard nooit hierbij worden genoemd. Ik vind dat ik hier gewoon recht op heb en als ik dit niet doe dan mis ik een enorme kans.

Echter: de sfeer op mijn werk wordt grimmiger met de dag en ik merk aan mezelf dat ik met tegenzin op de fiets stap. De stress is ook zo enorm groot als (inmiddels) enige werknemer met meerdere (inter)nationale partijen die aan je staan te trekken. Het zijn ook stuk voor stuk mensen waar ik van walg, en mijn werkzaamheden zijn hetzelfde als die van een getrainde aap. Ik wil zo niet verder werken. Ik kan wel een eigen onderneming starten en hem peren, maar ik heb een hypotheek die ook betaald moet worden en daarnaast vind ik dat ik er nog niet helemaal 100% klaar voor ben. En ik wil uiteraard eerst die projecten draaiende hebben voordat ik die sprong maak.

Daarom ga ik nu een simpele baan zoeken in de detailhandel. Een vriend van me heeft een gameshop (games is altijd al een hobby van me geweest) waar ik mijn brood kan verdienen, en daarnaast mijn eigen projecten kan opzetten zodat ik me hier later full-time op kan richten. Toegegeven: ik doe werk dat studenten van 16 ook doen, maar het is in ieder geval leuk en geeft me de financiele zekerheid die ik nodig heb. En ik zit ook niet meer continu achter een beeldscherm, zodat ik 's avonds genoeg puf heb voor webdev ;)

Wat vinden jullie hiervan? Goeie stap?

• curry684

curry684

Als je de ambities hebt: klinkt fantastisch :)

Ik denk op zich dat ik in jouw geval gezien je leeftijd gekozen zou hebben voor een beter betaalde freelancerfunctie, maar de haalbaarheid en de wenselijkheid van het risico zijn aan jou zelf om te beoordelen. Zoals ik in curry684 in "In de knel met eigen initatief" aangaf komt de situatie me bekend voor, en ben ik nu ook zielsgelukkig als freelancer zonder verantwoording naar wie dan ook ipv eeuwige ruzie, onderbetaling en volk met kapsones om me heen. En intussen de markt afspeuren naar mogelijkheden tot eigen-ondernemerschap, wat ik tzt makkelijk kan financieren daar ik nu hopeloos overbetaald wordt ;)

Succes iig, je bent nog jong dus je kunt je nog een hoop fouten veroorloven, en zodra je ze maakt (niet als maar zodra ;) ) zijn dat de lessen waar je de rest van je leven nog veel aan kunt hebben, en die je een gouden CV geven zelfs als je ooit noodgedwongen weer in loondienst moet :)

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:52
Prima toch? Ik heb niet alles doorgelezen, maar wel de posts in het begin. Het klinkt alsof je weloverwogen een keuze maakt en weet in wat voor situatie je terecht komt de komende tijd.

Houdt er rekening mee dat je misschien een wat mindere financiele situatie zal krijgen.

Je kiest echter voor jezelf en dat is prima en gedurfd. Er zijn niet veek mensen die het je na doen denk ik. Misschien overbodig, maar reken alles eens door en probeer zo veel mogelijk te verwachtingen in beeld te brengen. Uiteindelijk weet jij als enige hoe je erin zal staan, maar een zoveel mogelijk objectief beeld schetsen helpt er zeker bij (voor zover je dat niet hebt).

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:33
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 12:23:
En ik zit ook niet meer continu achter een beeldscherm, zodat ik 's avonds genoeg puf heb voor webdev ;)
Dit alleen al maakt het waard. Nu zal je meer energie hebben voor jouw eigen projecten!

Verwijderd

Topicstarter
@ curry684: ik snap inderdaad de voordelen daarvan. Echter, zoals Laagvliegerke al opmerkt, is het ook belangrijk om me iets te distantieren van mijn full-time werkzaamheden en mijn toekomstige onderneming/ambitie. Al is het alleen maar voor wat rust in m'n kop ;) Bedankt!

@ toeter: financieel is dat iets minder inderdaad, maar ik hoop dit bij te vijzelen met de (in het begin) weinige inkomsten van die eigen projecten.
Een volledig plan zit redelijk in m'n kop, deze thread helpt er wel bij om een objectieve indruk te krijgen in ieder geval. Maar ik weet nooit hoe snel het kan gaan, misschien kan ik na 1 maand al overstappen naar full-time ondernemer als de projecten scoren, wie weet :)

Verwijderd

Is het minimumloon niet rond de 1200 euro? :?

Verwijderd

volgens http://www.berekenhet.nl/modules/werken/minimumloon.html:

Voor een 20 jarige, 40 uur per week: 777,85 bruto. Voor een 23-jarige zou het wel 1263 euro bruto zijn.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Ik zou toch maar uitkijken met dingen er bij doen in je vrije tijd als er iets over in je contract staat. Het spreekwoord is niet voor niets: Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel.

Ga in ieder geval niet in een gameshop werken als je hart ergens anders ligt. Ga dan solliciteren voor hetzelfde werk als je nu doet, maar dan voor een ander bedrijf. Meer verdienen (dus een reserve opbouwen voor als je voor jezelf gaat beginnen) en dan vervolgens de overstap maken naar het freelancen. Ik denk dat je gezien je posts en ervaring makkelijk waar kan maken.

Bestaat er nog steeds zoiets als middenstands diploma? Ga dat, of vergelijkbaar, in de tussentijd halen en je weet van alle kanten wat. Ga ook bij de belasting dienst langs voor alle benodigde info en bij de kvk.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Coach4All schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 13:04:
Het dubbelle van die 1000 euro zou zal zeker geen uitzondering zijn voor zo'n functie.
Of het driedubbele... :|

Ben 6 jaar ouder dan TS, heb een stuk minder verantwoordelijkheid / ben geen "drager van het bedrijf" maar zelfs met het dubbele van zijn loon zou ik geen genoegen nemen voor die functie. Van die 1000 euro bruto kan ik net de hypotheek (incl. VVE) betalen....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 14:11 ]

Verwijderd

StevenK schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:45:
[...]

Juist in een kleine onderneming boeien leeftijd en diploma's niet. Ik begrijp dat hij al het werk doet, dat het meer is dan alleen het kunstje waar hij voor aangenomen is en dat 'ie z'n werk goed doet.

[...]

Tja, meningen verschillen. Ik vind (als ondernemer, niet als werknemer) dat mensen om of op wie een onderneming draait reëel beloond moeten worden naar de waarde die ze voor de onderneming hebben.

En mijn gevoel zegt me dan dat als het verhaal klopt, 3k per maand redelijk is. En dan ga ik er vanuit dat dat zonder leaseauto of dat soort meuk is, anders moet je dat er wel vanaf trekken.
Volledig mee eens. Binnen een groot bedrijf is 3k voor een 20-jarige veel, voor een (goed lopend) bedrijfje waar de TS de enige fulltime medewerker en dragende kracht is die de zaak goed laat draaien: 3k is dan zeker verdiend wat mij betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 14:12 ]

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Laat je niet gek maken met dat aandeel in het bedrijf. Afhankelijk van hoe alles op papier gezet is kunnen ze dat aandeel zonder probleem waardeloos laten worden. Ik kom te veel mensen tegen die met een laag salaris lekker gemaakt worden met een eventueel aandeel in de zaak. It's the oldest trick in the book. Zoek een evenwichtige balans tussen een eventueel aandeel en een gezond salaris.

Het enige wat ik kan doen is je succes wensen. Troost je op moeilijke tijden maar met de wetenschap dat er duizenden kantoorlemmings zijn die je in elke vezel benijden. It helps...

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

even over dat minimum loon.

wat is het miminum loon voor een 19 jarige mbo'er met alleen een mbo2 diploma? in de ict sector uiteraard, in de beheer richting/computer's maken/problemen verhelpen.

• McVirusS
  • Laatst online: 23-10 00:49
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 23:14:
even over dat minimum loon.

wat is het miminum loon voor een 19 jarige mbo'er met alleen een mbo2 diploma? in de ict sector uiteraard, in de beheer richting/computer's maken/problemen verhelpen.
Minimumloon is niet afhankelijk van diploma's maar van leeftijd. En is in jouw geval 664 euro per maand voor 40 uur.

Bron

Verwijderd

verschilt dat ook niet per sector?
of is het gewoon altijd zo als je jonger bent dan 24

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dat je salaris er niet toe doet is pure bullshit. Als je 10.000 €per maand zou vangen zou je ongetwijfeld lekker blijven waar je bent. Ik heb deze vakantie een vakantiejob gedaan, maandje gewerkt (eigenlijk maar 3 weken, laatste week wat gespeeld met het toestel dat ik gemaakt had) en 1265€ gekregen. (ben 21, was het afwerken van mijn eindwerk, als graduaat electronica)

Dus met je huidige loon zegt je "baas" dat hij je evenveel waardeert als hetgeen hij op toilet doorspoelt, en hij steelt het geld uit jou zakken (jij zorgt dat het bedrijf draait en winst maakt, en je krijgt eigenlijk geen geld daarvoor, een vakantiejob verdient beter).

In jou plaats zou ik proberen zo snel mogelijk ander werk te zoeken, en zodra je goeie kans hebt om ergens elders te beginnen (heb je nu lijkt me, je kan desnoods in die gameshop enkele maanden werken om ondertussen beter werk te zoeken), dan keihard gaan onderhandelen.
Stel enorm harde eisen, als ze niet ingewilligd worden neem je ontslag, als ze wel ingewilligd worden, zorg dan dat je daar 150% mee tevreden kan zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mabarto
TS had allang gereageerd naftebakje!

Borked, bevalt het sinds je laatste post?

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 17:58:
verschilt dat ook niet per sector?
of is het gewoon altijd zo als je jonger bent dan 24
Puur leeftijdafhankelijk bedrag op basis van fulltime:
Wettelijk minimum(jeugd)lonen 2005

leeftijd
bruto