Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48
Op dit moment ben ik 17 jaar en ben ik succesvol bezig met het tweede jaar mbo
elektrotechniek niv. 4.
Mijn vader heeft een eigen installatiebedrijf in de tuinbouw. (Naam enz irrelevant)
Dit bedrijf loopt goed we hebben een gezonde omzet en genoeg werk. Ook het klantenbestand bestaat uit trouwe en goed betalende klanten.

Nu ben ik de oudste hier in huis (op m'n zus na dan) en mijn vader heeft toch het idee dat ik het bedrijf over moet gaan nemen. Ik zelf weet nog niet precies of ik dat wel wil. Mijn intresse ligt dan wel in de elektrotechniek kant en met de sector tuinbouw heb ik ook wel mee. Maar een bedrijf overnemen (ingroeien) vind ik op dit moment wel een erg grote beslissing. Als ik beslis om het te doen heb ik eigenlijk grotendeels al mijn hele carriere bepaalt. Dit kan dan zowel goed uitpakken (bedrijf stabiel zelfde koers laten varen en zelfde kleine groei aanhouden), als verkeerd uitpakken. (Bedrijf gaat falliet onder mijn leiding.)

Dit zijn allemaal dingen waar ik rekening mee moet houden. Ook heb ik daarnaast natuurlijk te maken met het feit dat het een familie bedrijf is. Dus problemen binnen het gezin kunnen het bedrijf negatief beinvloeden.

Mijn vraag is dan ook zijn er meer tweakers/mede forummers die met het zelfde dillemma gestoeid hebben of die op een andere manier ervaring hebben met dit soort dingen.
Ik ben niet geintresseerd in reacties van: 'ja meteen doen' of 'krijgen we weer zo'n directeurs zoontje erbij'.

Ik ben mij zelf ook bewust dat dit de beste opstap is die ik krijgen kan, maar aan de andere kant weet ik niet wat de toekomst is van dit soort kleine bedrijven in Nederland. Ook veel regels omtrend ondernemen en hoe men in Nederland aan kijkt tegen werkgevers geven mij geen positief gevoel.

No signature found

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Waarom zou je een dergelijke keuze nu moeten maken? Je kan toch in het weekend mooi als bijbaan werken en dan meteen het reilen en zeilen van het bedrijf leren kennen en pas als je klaar bent met je school kiezen om in loondienst te gaan, je vaders bedrijf over te nemen of zelf iets te beginnen?

Het is niet zo dat je nu bij een splitsing staat en je niet meer terug kan.

• Schapie
sdomburg schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:37:
Waarom zou je een dergelijke keuze nu moeten maken? Je kan toch in het weekend mooi als bijbaan werken en dan meteen het reilen en zeilen van het bedrijf leren kennen en pas als je klaar bent met je school kiezen om in loondienst te gaan, je vaders bedrijf over te nemen of zelf iets te beginnen?

Het is niet zo dat je nu bij een splitsing staat en je niet meer terug kan.
In het weekend en 's avonds werk ik ook al veel voor het bedrijf en soms botst dat nog wel eens omdat ik bijvoorbeeld even geen zin er in heb. ('s middags al gewerkt en andere dingen te doen)
Maar op die manier heb ik wel al veel dingen mee gekregen over de werkwijze enzovoort.

En over het in loondienst gaan bij een ander bedrijf wel ik zelf liever ook als ik van school afkom.
Eerst wil wat zien van de rest van de wereld. Maar hoe staat een andere werkgever er tegen over staat dat er een grote kans bestaat dat zijn werknemer binnen enkele jaren weer vertrokken zal zijn?

Het gevoel van een splitsing heb ik dus wel een beetje op dit moment er komen toch een hoop dingen op je af zoals school en dan het bedrijf er naast het soms toch wel erg veel.

No signature found

Verwijderd

Schapie schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:46:
[...]
Maar hoe staat een andere werkgever er tegen over staat dat er een grote kans bestaat dat zijn werknemer binnen enkele jaren weer vertrokken zal zijn?
Dat moet je hem ook niet vertellen... merkt hij vanzelf ;)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Schapie schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:46:
[...]

In het weekend en 's avonds werk ik ook al veel voor het bedrijf en soms botst dat nog wel eens omdat ik bijvoorbeeld even geen zin er in heb. ('s middags al gewerkt en andere dingen te doen)
Maar op die manier heb ik wel al veel dingen mee gekregen over de werkwijze enzovoort.
Dan spreek je toch af dat je op vaste dagen werkt, net als bij een 'normale' bijbaan? Dan leer je ook beter plannen en weet je beter war je aan toe bent. Je moet gewoon zorgen dat je net zoveel tijd aan het bedrijf besteed als een gewone bijbaan.
En over het in loondienst gaan bij een ander bedrijf wel ik zelf liever ook als ik van school afkom.
Eerst wil wat zien van de rest van de wereld.
Dat denk je nu, je kan beter die beslissing pas maken als je klaar bent met school en daadwerkelijk met die beslissing geconfronteerd wordt. In de komende 2/3 jaar voordat je kalar bent kan veel gebeuren, misschien wil je zelfs door naar het HBO ofzo tegen die tijd.
Maar hoe staat een andere werkgever er tegen over staat dat er een grote kans bestaat dat zijn werknemer binnen enkele jaren weer vertrokken zal zijn?
Dat vertel je hem simpelweg niet.
Het gevoel van een splitsing heb ik dus wel een beetje op dit moment er komen toch een hoop dingen op je af zoals school en dan het bedrijf er naast het soms toch wel erg veel.
Dan besteed je duidelijk teveel tijd aan het bedrijf. Als je je diploma wilt halen zorg je dat je voldoende tijd aan school besteed, en dan met de resterende tijd zelf bepaalt hoeveel tijd je ervan in werken en vrije tijd wilt steken.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoals gezegd bepaal je zelf wanneer het tijd is om de beslissing te maken. Misschien is dat pas over vijf jaar. Ik weet van naaste familie dat er echter wel redelijk wat druk uitgeoefend kan worden. Tot aan schuldgevoelens kweken aan toe. Wanneer je nu al behoefte hebt aan tijd voor jezelf kun je je afvragen of het een verstandige zet is. Hoeveel uren werkt je vader wel niet. Maar nogmaals, stel de keuze een tijdje uit. Dan kun je het geheel beter overzien.

Je schrijft over je oudere zus. Zou zij de onderneming niet over willen nemen?

• Schapie
sdomburg schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:55:
[...]

Dan spreek je toch af dat je op vaste dagen werkt, net als bij een 'normale' bijbaan? Dan leer je ook beter plannen en weet je beter war je aan toe bent. Je moet gewoon zorgen dat je net zoveel tijd aan het bedrijf besteed als een gewone bijbaan.
Dit was ik zelf idd ook al een tijdje van plan omdat het soms toch wel onverwachts komt.
Sowieso gaat dit lukken om om de twee weken een dag te kunnen werken.
Dat denk je nu, je kan beter die beslissing pas maken als je klaar bent met school en daadwerkelijk met die beslissing geconfronteerd wordt. In de komende 2/3 jaar voordat je klaar bent kan veel gebeuren, misschien wil je zelfs door naar het HBO ofzo tegen die tijd.
HBO zit ik ook aantedenken om mee verder te gaan. Iig wil ik zelf nog een opleiding verder doen in de richting van CAD tekenen dit vind ik er erg leuk werk. (Mag ik nu vaak ook doen)
Dat vertel je hem simpelweg niet.
Dat kan idd maar daar moet ik zeker mee uitkijken bij wie ik dat doe en opwat voor manier. Mijn achternaam is vrij gevestigd in het wereldje en komt ook niet erg vaak voor. (Maar ik denk dat ik dan toch een baan neem in een andere sector om dat ook eens te zien.
Dan besteed je duidelijk teveel tijd aan het bedrijf. Als je je diploma wilt halen zorg je dat je voldoende tijd aan school besteed, en dan met de resterende tijd zelf bepaalt hoeveel tijd je ervan in werken en vrije tijd wilt steken.
Op dit moment zit ik nog met inhaal werk van vorig jaar. Ik ben (niet alleen ik iedereen in de klas eigenlijk) in het begin van het school jaar wat te vrij met m'n tijd opgesprongen. Verder loop ik wel goed op schema en vergelijking tot andere zelfs voor. Ook over mijn resultaten mag ik niet klagen mijn cijfers zijn voldoende/goed en de leraren en stage begeleiders zijn erg tevreden over mij.
Roenie schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 10:01:
Zoals gezegd bepaal je zelf wanneer het tijd is om de beslissing te maken. Misschien is dat pas over vijf jaar. Ik weet van naaste familie dat er echter wel redelijk wat druk uitgeoefend kan worden. Tot aan schuldgevoelens kweken aan toe. Wanneer je nu al behoefte hebt aan tijd voor jezelf kun je je afvragen of het een verstandige zet is. Hoeveel uren werkt je vader wel niet. Maar nogmaals, stel de keuze een tijdje uit. Dan kun je het geheel beter overzien.

Je schrijft over je oudere zus. Zou zij de onderneming niet over willen nemen?
Druk voel je idd soms erg soms gaat het er dan weer heel los en soepel aan toe.
Schuldgevoelens die gekweekt worden komt wel eens voor maar dan is het behoorlijk mis.
Ik heb wel eens het idee dat ik soms wat meer tijd voor me zelf nodig heb dan veel anderen in mijn omgeving. Ik ben dan wel geen eenzaam persoon maar soms hoef/wil ik gewoon geen drukte om mij heen. (Ik besef zelf wel heel goed dat bij een bedrijf runnen heel veel drukte bij komt kijken)
Mijn vader werkt erg veel uren (gemiddeld rond de 65 uur per week zonder pauze's mee gerekend.)

Ik ga het iig nog een tijdje uitstellen en er nog een aantal keer goed overnadenken en er nog eens met wat anderen mensen ook over praten. (Oa een vriend van mij die er ook werkt.)

Mijn zus die woont inmiddels opzich zelf en heeft een heel andere opleiding (pabo) en ik denk ook niet dat het een bedrijf is dat zij zou willen runnen. Het is namelijk een echt mannen bedrijf en soms moet je best stevig in je schoenen staan om dingen te regelen.

Het is iig fijn om zo eens een anonieme insteek van anderen te horen omdat het vrij moeilijk natuurlijk is en het natuurlijk een erg persoonlijk keuze.

No signature found

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

De broer van mijn vader moest en zou de zaak thuis overnemen en pas toen hij de zaak verkocht op zijn 58e zei hij dat hij voor het eerst "vrij" was.
Mijn vader heeft een aantal jaar terug een groothandel in gereedschappen en hang&sluitwerk overgenomen en ik ben ook de enige die misschien interesse heeft.
Ik denk dat je nog te jong bent om een dergelijke beslissing te maken, kijk eerst eens om je heen wat je leuk vind of wat bedenk wat je wilt bereiken. Praat erover met andere mensen en over een paar jaar weet je het (misschien :) ) Wel is het zo dat er niks beters is dan "op een rijdende trein te springen" volgens mijn vader.
Voeg me anders ff toe op msn.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik meen me advertenties in het NRC te herinneren, waarin van Lanschot en de Baak (bank en opleidingsinstituut) adverteerden dat ze samen een cursus hadden voor dit soort situaties. Ik denk dat het deze cursus is, misschien een tip?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 03:16

Lordy79

Vastberaden

Je bent m.i. nog veel te jong om hierover een (definitieve) uitspraak te doen. Ga eens met je vader erover praten, vraag wat hij zou willen en geef aan wat jij wilt.

Verder vind ik het persoonlijk achterhaald dat de oudste het zou moeten overnemen. Het enige criterium is dat je het leuk moet vinden / er zin in moet hebben en natuurlijk de capaciteiten hebt om het bedrijf draaiende te kunnen houden.

Eerst zou ik sowieso mijn studie afmaken en daarna zou je kunnen overwegen om mee te draaien in het bedrijf en over de schouder van je vader meekijken als het gaat om 'eigenaars taken', zoals (bij kleine ondernemingen) het doen van administratie, verzekeringen regelen enzo. En dan kun je ook zien of je dat aspect leuk vindt. Want het uitvoerende werk doen is iets compleet anders dan 'de baas zijn' met alle administratieve verplichtingen van dien (die je deels natuurlijk kunt uitbesteden) en het dragen van verantwoordelijkheid e.d.

Inhoudelijk kan ik er verder weinig over zeggen. Ten eerste omdat ik niet weet hoe de markt is in die sector en ten tweede omdat ik niet weet hoe het perspectief is voor die markt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Op je 20e al een bedrijf overnemen lijkt mij erg vroeg.

Ik zou eerst gewoon bij je vader in loondienst gaan, en vanuit die functie het hele bedrijf verkennen, zodat je een goed beeld krijgt over het hoe en wat van het bedrijf.
En dan langzaam steeds meer functies van je vader overnemen, gewoon als mede-eigenaar.

En vertel je vader duidelijk dat je niet weet of je het over 20 jaar nog steeds leuk zal vinden.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:20
Maak deze keuze niet voordat je 21 bent, dat zou je vader ook moeten weten.
Verder neem ik aan dat je het bedrijf kent een weet wat je vader doet de hele dag. dat moet jij dus ook zien zitten.
Als je vader wilt stoppen terwijl jij nog te jong bent dan is dat niet jou schuld maar zijn schuld.
Zorg dat je qua opleiding goed zit dus minimaal HBO, je vader zou dat ook moeten snappen.
Alhoewel ik niet weet wat je op het HBO kunt leren aan installatietechniek wat je ook al niet op de MBO had. (heb zelf HBO-electro)

tot slot, je kunt je vader,het bedrijf en jezelf geen grotere dienst bewijzen dan door bij een ander bedrijf te gaan werken en de kunst daar af te kijken, als je precies je vader kopieert qua handelswijze is dat niet gezond, maak je eigen keuzes en geef je vader daarin een kleine stem.
Als je bang bent dat je vader aan de touwtjes blijft trekken moet je het niet doen voordat hij ergens anders woont en andere bezigheden heeft (of uitzicht daarop) niks is vervelender dan een 2e kapitein.

diskeltische lurker

Pagina: 1