Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voltage

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een peltier element gekocht en nu zegt de verkoper Operates from 0-15 volts DC and 0-26 amps.
Nu heb ik hier een adapter liggen van 12 volt en 1000mA maar ik weet niet of die 1000mA nou teveel is.
1000 mA is 100 ampere? of 10? of 1?

Weet iemand hier een antwoord op?

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 21:02

RainofDeath

DYUVSDFJ

1A is 1000mA m= milli, net zoals bij kilo's enz is het een duizenste.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Die voeding is veel te klein. Je hebt eerder een voeding nodig van 25.000mA ofwel 25 Ampere (bij 12 Volt).

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Max 15v en max 26A

Lijkt mij dat die op 12v zo'n 20.8 A trekt.

Flinke peltier element. 8)7

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 17:02
Goed voor je energie rekening! :'(

Verwijderd

Topicstarter
toch maar 5x5x0.3 cm hoor
320 watt ofzo dus flink ijs
Nu zie ik dat me voeding van me computer 12 volt levert en 15 ampere
beter dan geen adapter gebruiken maar die peltier rechtstreeks op me voeding monteren niet?
wel geen 26 ampere maar komt in de buurt
iemand anders nog ideeen voor stroomvoorziening?

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
Dat laaste zou ik niet!!! doen.
Die 15 ampere is niet genoeg, maar deze moet ook nog eens de rest van je systeem voeden.
Je probeert een brandslang op een waterkraantje aan te sluiten, met als enige nadeel dat jou kraan (=voeding) waarschijnlijk doorbrandt als deze niet is beveiligd.

Verwijderd

www.conrad.nl en bestel daar een Goede voeding, of zet een zooitje voedingen van allemaal dezelfde voltage serieel :+ ( of was dat nou paralell?)

• memphis
  • Nu online

memphis

www.amplimo.nl en zoek naar een 12v rinkerntrafo

gelijkrichtertje erbij en je kunt hem voeden...

Gezien het formaat, weet je wel zeker van die 26A ???
Ik heb een electrieke koelbox en dat element trekt maar 3A

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb voor de rest niets aan mijn voeding zitten geen fans niets alleen een cdrom en een harde plank meer niet
en 15 ampere ipv 26 ampere maakt toch niet uit dan doettie het toch gewoon wat zachter?
of zie ik dit nou verkeerd?
en ja mijn voeding heeft overspanningsbeveiliging en nee bij conrad hebben ze voedingen tot 8 ampere

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:32:
en 15 ampere ipv 26 ampere maakt toch niet uit dan doettie het toch gewoon wat zachter?
of zie ik dit nou verkeerd?
Ja, je ziet het inderdaad verkeerd. Een peltier van 15A op een voeding van 26A kan wel, andersom niet, misschien dat je daar mee in de war bent ? :P

Nofi, maar als je al niet eens weet wat 1000mA betekent, moet je misschien eerst met iets simpelere / kleinere elektronica projectjes beginnen, ipv gelijk een peltier te kopen :X

[ Voor 8% gewijzigd door LWY op 28-09-2005 17:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok volgende vraag.
Waarom staat er dan in de advertentie 0-26 ampere? dat wil zeggen maximaal 26 ampere of alles eronder toch?
PS kleine electronica projectjes? pff ik verdiep me alleen niet zo in stroomwaarden voor de rest ben ik die hard modder

Verwijderd

Topicstarter
Ja, je ziet het inderdaad verkeerd. Een peltier van 15A op een voeding van 26A kan wel, andersom niet, misschien dat je daar mee in de war bent ? :P

ps Een peltier van 15A op een voeding van 26A kan wel. Ik denk dat je hiermee dan lichtelijk je peltier element de fik instuurt?
ooit wel eens een discman oid aan een te hoge ampere gehangen?
flits?
wat ruik ik toch?

• LWY

LWY

= Louie

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:46:
ps Een peltier van 15A op een voeding van 26A kan wel. Ik denk dat je hiermee dan lichtelijk je peltier element de fik instuurt?
ooit wel eens een discman oid aan een te hoge ampere gehangen?
flits?
wat ruik ik toch?
Is dat een grap ofzo? Je stelt hier een vraag over je peltier en voeding, maar zodra het antwoord je niet bevalt begin je maar wat te roepen. Misschien toch eens opletten op school 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek hier geen ruzie..
Ik zoek gewoon een antwoord
Ik kan niet geloven dat als je ergens TEVEEL stroom inpropt dat het goed en lang werkt.
te weinig geloof ik wel want dan werkt het gewoon minder. zelfde effect als een dimmer.
maar teveel dan brand het toch door of niet?

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Een voeding van 26 ampere hoeft geen 26 amperes af te leveren, hij wil ook best minder doen, meer word al wat lastiger. Het hangt van je belasting af hoe veel amperes er gaan lopen. En dat verhaal over die discman gebeurt als je er een te hoog voltage aan hangt...Ik denk dat je je eens goed moet gaan verdiepen in de basic electronica, want als je dit soort dingen begint te blaten word je ook niet echt serieus meer genomen.

• memphis
  • Nu online

memphis

U = I x R

U = spanning
R = weerstand/belasting
I = stroom

Basis natuurkunde/electrotechniek.

I = U/R , aangezien R een vast gegeven is bepaalt de spanning de benodigde stroom.

Met normale voedingen praat men over een spanningsbron en bepaalt de belasting de stroom

Praat je over een stroombron bepaalt de voeding de stroom maar dan praat je over geheel ander soort voedingen.

Verwarrend ?
Doe dan eerst een spoedcursus electrotechniek of had beter opgelet bij de lessen Natuurkunde ;)

Verwijderd

Volt STOP je erin, Ampere VRAAGT hij zelf. Als je dus een peltier van 15 A op een voeding van 26 A hangt dan krijgt de peltier dus gewoon 15 A. Ik zou ook eerst maar eens wat vaker gaan werken met de begrippen stroom en spanning :X

Verwijderd

Topicstarter
ik begrijp het.
Ik zoek alleen een snelle oplossing voor mijn probleem.
Aan mijn voeding hangen is dus absoluut geen optie?
ook niet met alleen een hd mobo en dvd aan mijn voeding?

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Nee 8)7 als je toch ziet dat je voeding maar 15 amps kan leveren, en je pelt is alleen al 26 nodig, kun jij zelf wel uitrkenen dat je er minimaal 11 tekort komt...koop gewoon een stevige travo, met een zware diodebrug er achter, en je hebt nergens last van :D

• LWY

LWY

= Louie

Nee, dat gaat niet werken, want je peltier zal te veel stroom gaan vragen van je voeding. De voeding zal dan of zichzelf uitschakelen (als er een beveiliging op zit), of doorbranden. Gewoon proberen is dus nogal risicovol :P

De oplossing is een zwaardere voeding voor je PC. Bedenk daarbij wel dat je dan ver boven de 26A moet zitten (35/40A minimaal) omdat je overige hardware ook de nodige stroom vraagt. Of je kunt ook een tweede voeding, van minimaal 26A, gebruiken waar je alleen je peltier op aansluit, dit kan een PC voeding zijn, een "gewone" 12V/26A voeding, of je kan zelf iets maken met een trafo, diodebrug en wat ander spul.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Mm, licht het nou aan mij, maar 0-15VDC and 0-26A is volgens mij meer 1v 26A tot 15v 2A
Die 26A klinkt een beetje hoog voor zo'n kleine peltier... (300watt??)

• LWY

LWY

= Louie

Hij zegt zelf dat het een 320watt peltier is, dus 26A lijkt me heel goed mogelijk op 12-15V

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Koop een tweede PSU die iets van 30A kan leveren op de 12V lijn en gebruik die APART van je voeding voor je computer. PC en peltier op een psu gaat niet goed, tenzij je een 1000w psu hebt ofzo.

Overigens, als ik jou was zou ik me maar eens wat gaan verdiepen in dingen zoals stroom, spanning, de wet van ohm en dingen als kabeldiktes, want je kan natuurlijk geen gewoon AWG18 of 20 draad van je PSU gebruiken voor je peltier, daar heb je wel wat dikkers voor nodig. Zoiezo is het goed om te weten waar je mee bezig bent en geen dingen op te blazen en een beetje electrisch inzicht te hebben in bepaalde dingen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Vragen over een peltier horen in DOC; je vraag word aldaar echter al behandeld in de faq en een move is dus wat overbodig. Volgende keer graag even wat verder kijken dan je neus lang is, dan had je dat zelf ook uit kunnen vogelen. Mag ik je verder vragen om de volgende keer een betere titel te kiezen trouwens? 'Voltage' kan overal op slaan, als je 'Peltier: welke voeding' ofzo gekozen had was het een stuk duidelijker geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door Sprite_tm op 28-09-2005 19:18 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.