'Starred' in gmail.. hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Ik vraag me al een tijd af hoe ze dit bij gmail geflikt hebben. Voor mensen die het kennen. Je zet bij bepaalde mailtjes een sterretje en je sluit je browser, wanneer je weer naar je mail gaat staan de sterretjes er nog netjes (gelijk de laatste aanpassing). Nu vraag ik me af hoe ze dit doen.
Met een cookie doen ze het ook niet, want ik als ik op een andere pc/mac kijk dan staan de sterretjes er ook gewoon. Het gaat allemaal ook zo snel, je ziet geen refresh of iets dergelijks. Een save wordt niet opgemerkt. Iemand die meer weet over deze techniek?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
AJAX is the keyword Buzzword :P here...

[ Voor 57% gewijzigd door RobIII op 28-09-2005 17:05 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• mhproductions
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-03-2018

mhproductions

MH Productions

Ik gebruik ook Gmail en heb me er inderdaad ook over verbaasd, maar ik denk dat het gewoon in de database wordt opgeslagen en Google heeft zowiezo een HELE snelle server. Maar eigenlijk weet ik het ook niet echt... ;)

Who the fuck is general failure and why the hell is he reading my disk ?!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
mhproductions schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:19:
Ik gebruik ook Gmail en heb me er inderdaad ook over verbaasd, maar ik denk dat het gewoon in de database wordt opgeslagen en Google heeft zowiezo een HELE snelle server. Maar eigenlijk weet ik het ook niet echt... ;)
Zoals ik al zei, de techniek die wordt gebruikt is AJAX. Op het moment dat jij iets aanvinkt (starred) gaat er d.m.v. een javascriptje een call naar de GMail server uit, welke de "vink" server-side verwerkt en opslaat (en of dat nou in een DB is, of in een flat-file of in een bananenboom, dat maakt natuurlijk geen reet uit). Overigens is dat niet het "enige AJAX" van GMail, maar draait heel GMail op AJAX. Is het je nooit opgevallen dat pagina's niet "vernieuwen" ("reloaden")?
Start.com is er ook zo 1 en zo zijn er nog zat sites te vinden (zie ook de link die ik gaf).

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 28-09-2005 17:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor het realtime neerzetten van die sterren gebruiken ze dus AJAX en welke mails er ge'starred' zijn slaan ze gewoon op in de dbase lijkt me zo.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 11:43

André

Analytics dude

Ze gebruiken dus xmlhttp, ga daar maar eens op zoeken en je vind een heleboel informatie :)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-04 05:37

alienfruit

the alien you never expected

XmlHttpRequest heet het toch ;) Kan soms wel eens handig zijn.
Pagina: 1