Toon posts:

Structuur Access Database analyseren*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij ons op het werk maken wij veel gebruik van Access databases. In de loop van de jaren zijn deze steeds groter en gecompliceerder geworden.

Ik ben nu op zoek naar een tool die gemakkelijk en snel de structuur van een Mdb file kan weergeven. Ik heb er al een aantal geprobeerd, maar die proberen alleen maar (eventuele) links tussen tabellen te leggen. Dat is niet wat ik zoek.

In onze databases zijn er veel queries die weer linked zijn andere queries en die weer aan andere queries enz. enz. Juist de structuur van deze constructies zou ik boven water willen krijgen.

Bestaat er een tool die dit kan oplossen?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Microsoft Visio kan het vrij goed :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Je documentatie zou dit kunnen oplossen :-)

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
Visio heb ik geprobeerd, maar ik zie dan niet de structuren. Maar het kan zijn dat ik niet alles goed heb ingesteld. Heb jij nog een gouden tip?

Wat betreft de documentatie heb je gelijk, maar daar is het nu te laat voor. Ik probeer nu het probleem van geen documentatie op te lossen.

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
Kijk eens naar Total Access Analyzer op www.fmsinc.com
Die gaan best ver.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je zou in een vba loopje je querys na kunnen lopen en vervolgens nagaan of de naam van de query voorkomt in de sql van andere querys. Dat geheel prop je in een tabel, rapportje eromheen en dan ben je al een een stukje op weg.
offtopic:
even de titel aangepast: access zelf reverse-engineren lijkt me onbegonnen werk en bovendien tamelijk nutteloos ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 19:39:
Visio heb ik geprobeerd, maar ik zie dan niet de structuren. Maar het kan zijn dat ik niet alles goed heb ingesteld. Heb jij nog een gouden tip?

Wat betreft de documentatie heb je gelijk, maar daar is het nu te laat voor. Ik probeer nu het probleem van geen documentatie op te lossen.
Wat bedoel je precies met 'dan zie ik niet de structuren?' Je krijgt toch een duidelijk databaseschema? In Visio moet je kiezen voor 'database' en dan 'reverse enginering' heb je dat gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op woensdag 28 september 2005 @ 20:54:
[...]

Wat bedoel je precies met 'dan zie ik niet de structuren?' Je krijgt toch een duidelijk databaseschema? In Visio moet je kiezen voor 'database' en dan 'reverse enginering' heb je dat gedaan?
Dat heb ik gedaan, maar dan krijg ik wel keurig alle tabellen en queries te zien inclusief de velden. Maar wat ik mis zijn de links onderling (vooral die van queries met elkaar). In de betreffende databases zijn queries en sub-queries.

• P_de_B
  • Niet online
Heb je wel netjes relaties aangebracht in de database?

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op donderdag 29 september 2005 @ 13:22:
Heb je wel netjes relaties aangebracht in de database?
Dat is nu juist het probleem. Die wil ik naar boven halen met een tool.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dus je wilt een programma dat voor jou gaat bedenken hoe je relaties moeten liggen? Dat lijkt me knap. In de relaties ligt toch ook een beetje de 'business logic' van je database, en die kan een programma niet zomaar bedenken voor je.

Misschien zoals hierboven wordt gesuggereerd: via een script alle queries nalopen en daar achterhalen welke tabellen er met elkaar gelinkt zijn.
Of zoeken in verschillende tabellen naar gelijke veldnamen?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Volgens mij zitten we te schieten op een probleem waarvan de omschrijving niet duidelijk is...

1. Zitten er relaties tussen de tabellen? (Menu Extra -> Relationships)
2. Wat bedoel je met relaties? Iets als "Query A gebruikt tabellen klanten en orders en query B"?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad zoiets als optie 2 die Kenneth aangeeft.

Ik wil een schema hebben van mijn database, waarin de relatie tussen de queries, forms en tabellen wordt weergegeven. Ik kan dit natuurlijk met de hand gaan doen (zo moeilijk is het niet), maar door het grote aantal gaat me dit heel veel tijd kosten.

Omdat er verder geen intelligentie aan te pas komt bij dit proces leek het mogelijk dat er een tool zou moeten zijn die dit voor mij doet.

Voorbeeld.
Eind-rapport X
De source voor dit rapport is query Y
En query Y is een combinatie van Tabel Z en query A die op zijn beurt zijn data haalt uit Tabel B.

Het eindresultaat van het schema zou moeten zijn dat ik in een oogopslag kan zien dat rapport X als basis tabellen Z en B heeft (via query Y en A).

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
Heb je deze al bekeken? Doet volgens mij precies wat jij zoekt.
Pagina: 1