[Access] control breedtes op een form

Pagina: 1
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 09:24

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Als je een control op een form plaatst wil Access nog al eens zelf bepalen hoe breed dat dat control wordt. Daar ben ik het niet mee eens, ik wil graag de breedte van de controls zelf in de hand houden.

Ik heb nu bijvoorbeeld een form met een Tab control gemaakt, en dat Tab control groeit aan de rechterkant mee met de breedte van het form. En wat nog vreemder is: het blijkt niet smaller te worden als je het form smaller maakt.
Omdat ik rechts van het Tab control nog buttons heb wil ik dat Tab control graag een eindje van de rechter rand af houden. Ik dacht dit te doen door in Form_Resize tabDetails.Width = Me.WindowWidth - 2000 te zetten, maar dat heeft geen resultaat. Goed, het resultaat is dat de breedte van het Tab control wel kleiner wordt als het form smaller wordt.
Blijkbaar wil access dat Tab control dus altijd tegen de rechter rand aan hebben. Je kunt het dus ook niet een vaste afmeting geven die niet veranderd als het form in afmeting veranderd.
Dat vind ik ten eerste erg vreemd en ten tweede totaal ongewenst.

Is er een mogelijkheid om wel te doen wat ik wil? Het Tab control een minimale afstand van de rechter rand van het form houden?

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Ik kan jouw probleem niet reproduceren.

Een probleem wat ik wel eens heb bij een tab-ding is dat (zeker na plakken van objecten) één van de pagina's objecten te veel rechts (of te laag) heeft staan. Als dat het geval is kan je het tab-ding niet kleiner maken dan nodig voor de grootste pagina.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Het blijkt dat dat het geval is: op een van de tabs staat een subform en de breedte daarvan wordt ook gezet, maar die had ik niet aangepast aan de kleinere ruimte die je hebt door het tab control. Het tab control wil dus niet kleiner worden als het subform wat er op ligt.
Is nog altijd verwarrend, en ik begrijp ook nog altijd niet waarom dat moet zijn. In VB wordt de breedte zonder problemen overgenomen.

offtopic:
Wat heb ik toch een hekel aan Access

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Het is toch ergens wel logisch? Het tabcontrol kan niet kleiner zijn dan het grootste control wat erop staat. In VB heb je denk ik de optie om een subform automatisch te laten 'uitvullen' over het tabblad. Die optie heeft Access inderdaad niet.

offtopic:
Dan gebruik je toch VB :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Boss schreef op donderdag 29 september 2005 @ 08:38:
Het is toch ergens wel logisch? Het tabcontrol kan niet kleiner zijn dan het grootste control wat erop staat.
Nee dat vind ik niet logisch. Als ik zeg dat een control 3000 twips breed moet zijn dan verwacht ik dat VB(A) die control zo breed maakt zolang dat control geen optie 'adjust width to parent' heeft.
In VB heb je denk ik de optie om een subform automatisch te laten 'uitvullen' over het tabblad. Die optie heeft Access inderdaad niet.
Nee, juist andersom. Access legt dat dwingend op (als de parent te smal wordt), in VB wordt daar gewoon niet naar gekeken. Het breder of smaller maken van een control heeft daar geen invloed op andere controls. Ook niet als die op elkaar liggen.
offtopic:
Dan gebruik je toch VB :)
Graag, maar dat heb ik hier niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 29-09-2005 09:31 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Maasluip schreef op donderdag 29 september 2005 @ 09:30:
[...]
Nee, juist andersom. Access legt dat dwingend op (als de parent te smal wordt), in VB wordt daar gewoon niet naar gekeken. Het breder of smaller maken van een control heeft daar geen invloed op andere controls. Ook niet als die op elkaar liggen.
Maar... als je nou een tabblad hebt met een subform, wat precies past. Dan zou jij het dus prettig vinden dat je het tabblad (de parent van het subform) smaller kan maken terwijl het subform dezelfde breedte houdt?
In dat geval is dus een deel van je subform niet zichtbaar omdat het buiten de randen van het tabblad valt? Dat lijkt mij juist onhandig.

Het is maar net wat je gewend bent, denk ik :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Boss schreef op donderdag 29 september 2005 @ 10:11:
[...]

Maar... als je nou een tabblad hebt met een subform, wat precies past. Dan zou jij het dus prettig vinden dat je het tabblad (de parent van het subform) smaller kan maken terwijl het subform dezelfde breedte houdt?
In zo verre vind ik dat prettiger omdat ik niet vind dat VB/Access zich bezig moet houden met hoe breed een control zou mogen of kunnen zijn. Dat wil ik als programmeur bepalen. Daar heb je nu juist Form_Resize voor. Ik zet dus bijvoorbeeld tabMain.Width = Me.Width - 300 in Form_Resize om een tabsheet op de goede breedte te houden.

En in mijn voorbeeld: als je rechts van het tabsheet nog een button hebt staan dan legt Access het tabsheet gewoon over die button heen omdat Access meent dat het tabsheet zo breed moet zijn omdat je er even niet aan gedacht hebt dat een control op dat tabsheet breder is. En laat zich dus niks gelegen liggen aan de breedte die je instelt. Frustratie geboren.
Het is maar net wat je gewend bent, denk ik :)
Yup. Het probleem is misschien niet zozeer dat Access het zo doet (want als je het weet kun je er rekening mee houden) maar wel dat dit soort inconsistenties tussen produkten van de dezelfde firma bestaan. En tussen de verschillende Microsoft produkten komt zoiets vaak (te vaak) voor.

Pagina: 1