[Ervaringen] BenQ dw1640

Pagina: 1
Acties:

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 01:42

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.benq.nl/images/topical/front_page_mar_2005/dw1640-showcase.jpg

Product Info

Effe snelle openings start, omdat het mij verbaasd dat het topic nog niet bestond. :7

En toch (volgens mij) en van de bettere branders die je op dit moment kan krijgen!

Althans :o

Mijn vraag aan medegebruikers is produceerd jullie benq dw1640 ook DIT geluid bij het uitlezen van willekeurige DVD's?

Bij slechte media codes nog meer dan bij Taiyo Yudens of Mitshubishi Chemical media.
Ik vermoed dat de lens op z'n uiterste beweegt in z'n houder met de bit correctie.

Is het een rma gevalletje of zit ik mij voor nix drukt te maken?
Kan iemand mij daarover gerust stellen en als tolk optreden wat die drive mij wil vertellen? 8)

Graag zou ik van jullie medegebruikers dus horen of jullie DIT vreemde geluid ook horen.

Het is niet normaal iig volgens mij, omdat ik het dus nog niet eerder uit een goed werkende brander heb horen komen. Wel uit brakke cd/dvd lezers. Dus allicht is deze benq dat ook? Of ervaren jullie dit ook en is het gewoon normaal?

Hij werkt tot nu toe nog opzich goed/redelijk. Ik heb al media gehad wat aan het einde helemaal slecht beschreven was. Nu vraag ik me af of dat ook toe te wijden is aan het media of aan de benq dw1640 zelf.

Met Verbatim media haal ik ook maar een score van 94 met CD DVD speed 2000, terwijl 98 makkelijk haalbaar moet zijn volgens CD Freaks.

Uiteraard gebruik ik laatste firmware etc. en met de begin firmware BSHB was het ookal zo dus daar ligt het niet aan.
M'n drive zag overgens het levenslicht in Malaysia JUNI 2005
Wellicht een verkeerde datum? O-)

Speedtouch freak

• ron_stultiens
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-12-2025
Heb deze brander laatst besteld en tot op heden zeer wisselende resultaten mee gehad. Veel mislukte DVD's. Brand overigens met Verbatim 16x DVD+R met mediacode MCC004 op een snelheid van 8x. Misschien dat het komt door mijn gefragmenteerde schijf? Iemand anders ervaring met andere dvd's icm deze brander?

Mijn Systeem.....

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-02 13:35
@TS : Zoals je al aangeeft staat er op het forum van cdrfreaks een hele berg info/ervaringen over deze brander. Ik heb deze brander ook en heb nu met mijn derde (de eerste 2 geRMAed ivm diverse problemen) geen problemen. Ik moet wel zeggen dat ik vind dat deze brander heel veel herrie maakt. Dit met opspinnen, lezen en branden. Ik heb firmware BSLB, maak gebruik van Qsuite2.0 en heb WOPC/OS/SB aan staan. Ik heb nu een spindel Phillips 8x dvd+r (mediacode Infome-R20) waar ik een score van 95 mee haal. Met de MCC004 haal ik scores van 97-99.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Voodooforever schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 13:40:
Heb deze brander laatst besteld en tot op heden zeer wisselende resultaten mee gehad. Veel mislukte DVD's. Brand overigens met Verbatim 16x DVD+R met mediacode MCC004 op een snelheid van 8x. Misschien dat het komt door mijn gefragmenteerde schijf? Iemand anders ervaring met andere dvd's icm deze brander?
Ik heb goede ervaringen met de BenQ DW1640 en een hele reeks schijfjes (oa. MCC004).
Het probleem zou inderdaad wel eens aan je HD kunnen liggen. Als die de data niet snel genoeg kan leveren zullen er buffer underruns optreden waardoor de kwaliteit achteruit gaat.
MCC004 moet je aan 16x kunnen branden.

• ron_stultiens
Twister336 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 02:51:
[...]

Ik heb goede ervaringen met de BenQ DW1640 en een hele reeks schijfjes (oa. MCC004).
Het probleem zou inderdaad wel eens aan je HD kunnen liggen. Als die de data niet snel genoeg kan leveren zullen er buffer underruns optreden waardoor de kwaliteit achteruit gaat.
Heb dinsdag een nieuwe schijf besteld (Maxtor DiamondMax 10 250GB) Krijg ik vandaag binnen. Zal er maar meteen een nieuwe WindowsXP installatie opzetten en dan gaan we het nog eens proberen. Mijn 160gig zit nu voor 135GB vol. Ben benieuwd! :)

Mijn Systeem.....

Verwijderd

Twister336 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 02:51:
[...]

Buffer under run. Daar zijn die dingen toch protected tegen tegenwoordig?

• lSltAlKeR
  • Laatst online: 28-02 01:42

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:10:
[...]

Buffer under run. Daar zijn die dingen toch protected tegen tegenwoordig?
Jawel, maar als je de disk uit ga lezen moet er op die punten waar tijdelijk gestopt is met branden toch bit correctie plaats vinden en dus gaat de kwaliteit van de recordable achteruit.

Speedtouch freak

Verwijderd

lSltAlKeR schreef op donderdag 08 december 2005 @ 00:17:
[...]

Jawel, maar als je de disk uit ga lezen moet er op die punten waar tijdelijk gestopt is met branden toch bit correctie plaats vinden en dus gaat de kwaliteit van de recordable achteruit.
Daar heb je wel weer gelijk in, maar ik denk dat als je een goede brander i.c.m. goede media gebruikt deze foutjes wel tot een minimum beperkt worden.

Het beste is om je schijf goed te defragmenteren en als de hdd niet zo snel is op een lagere snelheid te branden wanneer je geen geld overhebt voor de aanschaf van een snellere schijf.

• ron_stultiens
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:02:
Het beste is om je schijf goed te defragmenteren en als de hdd niet zo snel is op een lagere snelheid te branden wanneer je geen geld overhebt voor de aanschaf van een snellere schijf.
Had nog wat geld van de goede sint gekregen. :P daarmee een mooi nieuw schijfje gekocht. Ga vanavond uitgebreid testen of alles nu goed gaat met branden. Hopelijk gewoon alles netjes op 16x maar ik betwijfel 't.

Heb alleen nog geen brandsoftware op de pc staan (verse install). Wat raden jullie mij aan. Nero 6 met alle updates en bugfixes of het relatief jonge nero7?

Mijn Systeem.....

• Nilco
Hou er wel rekening mee dat de 1640 hetzelfde probleem heeft als de 1620. Op 16x branden geeft ie aan het einde van de burn een spike. MCC004 op 12x branden geeft geen spike.

• ron_stultiens
Ik krijg direct een schrijffout! Dit probleem blijft zich maar voordoen. Ik brand ze op 8x en na de lead-in maakt ie direct een schrijffout. Kan op dit moment ook geen andere media testen. Dit is toch echt niet zoals het zou moeten :( Als ik een test doe met QSuite op welke snelheid ik de media kan branden staat er ook bij 16x en 8x NOT RECOMMENDED! :|

Weet echt niet meer wat ik moet doen. Denk dat ik de brander maar RMA stuur. Hele pc is in topconditie, DMA staat aan, en nog vertikt de drive 't om een mooi dvdtje te branden. Alles bij elkaar nu bijna een hele spindel van 25 verbatim dvd+r printable discs mee naar de kloten geholpen.

[ Voor 47% gewijzigd door ron_stultiens op 08-12-2005 21:02 ]

Mijn Systeem.....

• Nilco
Welke firmware zit er in je brander?

• ron_stultiens
MEGATRON schreef op donderdag 08 december 2005 @ 21:24:
Welke firmware zit er in je brander?
Op dit moment de laatste BSMB, maar ook met eerdere versies ging het branden niet zoals het hoort.

Mijn Systeem.....

• drfruit
  • Niet online
Al aan de mogelijkheid gedacht dat het aan de media ligt? Verbatim hoort goed te zijn, maar... er zijn ook slechte Verbatims (made in Taiwan zijn meestal wel goed) en zelfs nep-Verbatims op de markt.
Als je twee mislukte burns achter elkaar hebt, is het tijd om iets anders te proberen. Doorgaan met mislukte burns maken heeft niet zoveel zin. Ik zou het eerst eens met een ander type media proberen, en als die goed gaan, de rest van de spindel omruilen; er hoort garantie op te zitten. Tip: koop een paar (goede) rw schijfjes, dan kost het testen geen kapitalen.
Als het toch aan de brander ligt, moet je die terugbrengen.

• ron_stultiens
drfruit schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 11:18:
Al aan de mogelijkheid gedacht dat het aan de media ligt? Verbatim hoort goed te zijn, maar... er zijn ook slechte Verbatims (made in Taiwan zijn meestal wel goed) en zelfs nep-Verbatims op de markt.
Als je twee mislukte burns achter elkaar hebt, is het tijd om iets anders te proberen. Doorgaan met mislukte burns maken heeft niet zoveel zin. Ik zou het eerst eens met een ander type media proberen, en als die goed gaan, de rest van de spindel omruilen; er hoort garantie op te zitten. Tip: koop een paar (goede) rw schijfjes, dan kost het testen geen kapitalen.
Als het toch aan de brander ligt, moet je die terugbrengen.
Hoe zie je dat 't nep verbatim's zijn? In de mediacode staat hier mcc004. Lijkt me niet dat deze nep zijn.

Mijn Systeem.....

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als het merk Verbatim op de spindle en op de labels staat zullen het wel echte zijn.
Ik had ooit fake printable Verbatims van het merk DataWrite. De mediacode was MCC003 (gebruikt door Verbatim 8x DVD+R) maar de kwaliteit was rotslecht.

• ron_stultiens
Dit staat idd op de spindel én op de dvd's, dus grote kans dat ik met echte temaken heb! ;)

Mijn Systeem.....

• drfruit
  • Niet online
Als je het echt wilt weten, moet je naar de bijna onzichtbare cijfertjes kijken die rondom de rand staan en opzoeken op cdfreaks.com. Daar staan hele discussies over namaak-Verbatims.
De mediacode en het merk op de verpakking zegt niets, want als die ontbraken zou het uiteraard geen nep-Verbatim zijn... zoiets als een namaak-Nike waar geen Nike-vinkje op staat. :)

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

BSNB firmware is uit en zou verbeterde DVD+R kwaliteit moeten opleveren. Had er eerst nog BSKB op staan en ik moet zeggen dat er inderdaad een lichte verbetering is in qualiteit. De QSuite 2.1 bug (het foutief weergeven van media kwaliteit) zou ook opgelost moeten zijn, maar is het toch echt niet.

Al bij al heb ik goede ervaringen met deze brander en ik zou hem zeker aan durven raden. Is ook lekker goedkoop en ondersteunt zelfs DVD overburning (op voorwaarde dat je de juiste software gebruikt, Nero bv doet het niet met deze brander). Ik gebruikt MCC003 (op 8X), iets van Ritek (ken de precieze code effe niet, op 8X) en MCC004 (op 12X) de kwaliteit die cd-speed aangeeft is 95% van de keren boven de 97. Op ongeveer 100 DVD's heb ik tot nu toe geen enkele coaster gehad en maar 2 DVD's met kwaliteit onder de 96. Ik test elke DVD die ik schrijf zeer grondig (ik haat data-verlies).

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• ron_stultiens
Ik ga de brander RMA sturen, en dan hopen dat 't exemplaar wat ik er voor terug krijg beter werkt. Ik zal mn ervaring blijven posten hier. :)

Mijn Systeem.....

• ron_stultiens
Hoelang duurt 't normaal voordat ze een defecte brander hebben onderzocht? Zit nu alweer een week te wachten en naar mijn idee kan dat toch wel iets sneller worden afgehandeld... :/

edit:
had net ff een mailtje gestuurd en ik krijg morgen een Nec 4550 terug voor de BenQ. Ben benieuwd...

[ Voor 26% gewijzigd door ron_stultiens op 20-12-2005 22:03 ]

Mijn Systeem.....

Verwijderd

Wat een kl@#$n ding (Benq DW1640) heb nu al spijt van deze aankoop!
Ik heb net een nieuwe pc gebouwd met deze brander, probeer nu diverse programma's te installeren, die bijna allemaal op (Philips cd-r80 52x) staan maar de Benq herkent ze niet. :(

• Nilco
@rookie nl: Heb je de brander wel aan een 80-aderige idekabel hangen. Ik had um eerst op een 40-adreige idekabel en toen had ik ook problemen. Na het vervangen van de kabel geen problemen meer.

[ Voor 73% gewijzigd door Nilco op 15-01-2006 18:08 ]

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-02 13:12
Ik heb hier ook helemaal nog geen problemen, heb hem nog niet zo heel lang, maar tot nu toe nog helemaal geen problemen gehad met deze brander
Pagina: 1