[sync] mijn documenten delen via NAS

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Ik heb een vraag over hoe ik 1 profiel kan delen via NAS.

De situatie:

Ik wil mijn documenten van windows delen met die van mijn mac. Ik wil dus dat ik op beide computers de zelfde "mijn documenten" heb.
Daar heb ik dus over nagedacht en gegoogled en zodoende kwam ik bij NAS. ( network attached storage). Wat ik dus wil op zetten is dat windows , de " mijn documenten" map dumpt op die netwerk schijf maar ook de home map van mijn iBook. Dus heb ik straks 1 map met alle documenten , plaatjes en wat ik allemaal daar in dump.

de systemen:
iBook g4 (een maand geleden gekocht en dolgelukkig).
x86 computer met windows XP ( specs doen er niet aan toe denk ik, anders hoor ik het wel)

dit alles is als volgt gedeelt:
-iBook : Wireless
-PC: wired.

Nou zijn mijn vragen:
Hoe zorg ik dat mijn iBook daar zijn files plaatst? (van windows weet ik dit al)
Ik neem aan dat ik FAT32 ervoor moet gebruiken?
Kan ik de iTunes map gebruiken voor beide OS's?
Zijn er nog problemen waar ik tegen aan kan lopen of waar ik mee rekening moet houden?

[ Voor 8% gewijzigd door wvdburgt op 28-09-2005 16:03 ]

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De /Users directory kan je wel wijzigen (/op een andere schijf zetten), maar ik denk niet dat dit erg slim is. Er zitten namelijk ook tal van instellingen in je home directory, en als je NAS dan niet bereikbaar is (dus als je onderweg bent) kan je die instellingen dus niet terugvinden. Niet erg handig dus.
Wat je natuurlijk wel gewoon kan doen is de NAS mounten en die gewoon gebruiken als een normale schijf. Maar je home-directory erop zetten zou ik afraden.

FAT32 is een beetje ouderwets; NTFS is een beter alternatief. Dit bestandssysteem wordt zowel door de Mac als door Windows begrepen.

De iTunes-map kan je gebruiken voor beide OS'en, ja. Dat is een kwestie van instellen in iTunes. Waar je misschien wel even aan moet denken, is dat je wellicht een 'master'-iTunes nodig hebt, die de MP3 netjes ordent en zo. Ik doel op de opties 'Keep iTunes Music folder organised' en 'Copy files to iTunes Music folder when adding to library'. Bij de 'slave' staan deze opties uit. Of dit bittere noodzaak is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik raad het wel aan om evt. problemen te voorkomen.
Hetzelfde iTunes Library bestand gebruiken lukt denk ik niet.

Verder moet je erop letten dat wireless misschien aan de langzame kant is als je grote files wil gebruiken. Plug daarom -als het mogelijk is- gewoon even een netwerkkabel in je iBook.

offtopic:
BTW, lammetak, weleens op nl.comp.sys.mac geweest? Komt me zo bekend voor..

[ Voor 6% gewijzigd door Wortelsoep op 28-09-2005 17:10 . Reden: offtopic ]

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
ok dit is duidelijk. kun je de instellingen op lokaal laten en de bestanden zoals die in de mappen foto's en zo wel remote zetten?
nl.comp.sys.mac ken ik niet? wat is het?

[ Voor 20% gewijzigd door wvdburgt op 28-09-2005 19:35 ]

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:40
lammmetak schreef op woensdag 28 september 2005 @ 19:19:
ok dit is duidelijk. kun je de instellingen op lokaal laten en de bestanden zoals die in de mappen foto's en zo wel remote zetten?
nl.comp.sys.mac ken ik niet? wat is het?
Een nieuwsgroep waarschijnlijk. Als het alleen om je domenten gaat dan kun je deze prima verplaatsen naar je nas.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
kan osx die dan syncen elke keer als ik aanmeld of zo? iig dat ik wel alle bestanden op mijn ibook heb maar dat ie actueel is op die NAS

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Wat bedoel je precies? Bedoel je iets als "offline folders" in Windows? Zodat je de bestanden op je laptop mee kunt nemen en later kunt synchroniseren?

Verwijderd

NTFS is read only in Mac OSX (hoorde dat hier een hackje voor was?)
Ik moest in ieder geval mijn externe disk (FW/USB2) van NTFS naar FAT32 zetten voordat ik er op kon schrijven. Weet niet of dit ook voor NAS geldt.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als je een NAS bedoeld als in een gedeelde netwerkdisk doet het filesystem er niet toe, de disk wordt immers als CIFS of NFS over het netwerk bereikbaar. Je kunt dan ook elk filesystem gebruiken dat door de NAS-doos (fileserver) wordt ondersteund, de CIFS/NFS shares aanzetten en klaar ben je.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Ik wil dus idd echt een NAS. Network attached storage. ik kan misschien op mijn stage een Compaq prosignia neoserver aankomen. dit is een simpele NAS . Ik moet nog uitvinden of ik er grootere harde schijven in kan bouwen. Maar ik kan als die straks goed werkt die gewoon inpluggen en delen. Hoe zorg ik dat op die NAS altijd de nieuwste bestanden van mijn iBook daar staan?

als iemand dat van windows weet zou ik dat ook graag willen weten:D

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33
tja.. je zou met rsync aan de slag kunnen gaan... daarmee sync je een source dir naar een target dir... echter, omdat je met twee sources (iBook en PC) werkt kan het soms wat rommelig worden... maar het is een begin, niet lastig en gratis :)

Als voorbeeld het rsync script dat ik gebruik om m'n homedir naar m'n iPod te syncen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#!/bin/bash

#De hier onder vermelde directory is eigenlijk een sym-link naar
#/Volumes/Thomas Sluyter???s iPod/Backup iBook Thomas/
FAKEMNT="/Users/thomas/Projecten/Scripts/iPod"

mount | grep -i ipod >/dev/null 2>&1

if [ $? -eq 1 ];
then
    echo "iPod not mounted. Backup not possible."
    echo "Please insert iPod into docking station and"
    echo "rerun this script..."
    echo ""
else
    if [ `ls $FAKEMNT|wc -l` -gt 0 ];
    then
        # iPod mounted correctly
        echo "Starting backup process."
        echo ""
        rsync -azc ~/ $FAKEMNT --exclude=Music --progress --delete
    else
        # iPod not mounted correctly
        echo "iPod not mounted properly."
        echo "Please check $FAKEMNT and rerun this script."
    fi
fi

Liege, liege, liegebeest!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Of je gebruikt zoiets als SwitchBack of Directorysync.
Ik heb zelf geen ervaring met deze programma's maar vooral SwitchBack ziet er OK uit, het is wel payware ($30).

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Liegebeest
Chronosync is ook een goede bekende.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
is er ook iets waar ik niet mijn portomonee hoef te openen? er zijn neem ik aan alternatieven of heb ik dat mis?

• Liegebeest
zie daarvoor dus die rsync oplossing die ik hier boven beschreef. volledig gratis en zit al in OS X.

Pagina: 1