Toon posts:

Welke applicaties nemen weinig geheugen in beslag? *

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zou graag weten welke programma's het minste geheugen opslorpen. Ik heb het dan over progamma's in categorieën als :
  • Virusscanners
  • Mediaplayers
  • Zip-programma's
  • Chat
  • Webbrowsers
  • Office-programma's
  • Spyware-cleaners
  • Back-up Software
  • Email
  • Beeldbewerking
  • ...
ff klein voorbeeld : Als browser gebruikt IE meer geheugen dan firefox terwijl Opera nóg minder geheugen verbruikt. Het is niet de vraag of een virusscanner meer of minder geheugen verbruikt dan mn mediaplayer, ik wil bv wel weten welke virusscanner het minste geheugen verbruikt.
Welke vinden jullie de beste (meest zuinige) programma's?

Thanx 4 the replies

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 15:10 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 20:26

mace

Sapere Aude

Firefox gebruikt eigenlijk minder geheugen dan IE omdat IE onderdelen van explorer.exe gebruikt en FF niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, ik dacht dat het andersom was |:( sorry voor de mishab, heb het juist aangepast!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 15:10 ]

• mace
  • Laatst online: 21-08 20:26

mace

Sapere Aude

Battlefield 2 :+

FF serieus:

mediaplayer: VLC, en voor muziek foobar2000, lekker lichtgewicht, geen bloatware.

Als virusscanner gebruik ik Kaspersky, vind ik ook redelijk lightweight, al zijn virusscanners dat niet zo gauw, NOD32 is ook een aanrader.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topictitel even aan :) Verder is hier ook best veel over te vinden als je zoekt op GoT :)

Low-memory progjes > Welke applicaties nemen weinig geheugen in beslag? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Ik heb de ervaring dat corporate versies van AV(antivirus) en PF (Personal firewall) weinig resources gebruiken. Of dat ook voor Anti SpyWare progs geld weet ik net.

Voor MSN chat gebruik ik TMSNC op mijn Linux machine. Textbases via SSH. :). Ik chat niet zo heel veel. En Google Talk. (ook klein).

[HK mode]
Bij mij gebruikt "system Idle Process" maar 16K
[/HK mode]

[ Voor 25% gewijzigd door bolke op 28-09-2005 16:10 ]

http://www.hroling.nl

• NLChris
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-08 11:46
MaCe1337 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:07:
Firefox gebruikt eigenlijk minder geheugen dan IE omdat IE onderdelen van explorer.exe gebruikt en FF niet :)
Dat kan je dan toch niet weten, als je niet weet hoeveel RAM IE gebruikt kan je toch hier nooit een uitspraak over doen?

Verwijderd

Ik vind de vraag eigenlijk alleen maar interessant voor programa's die de hele tijd mee draaien.

Dat photoshop of paint 5GB nodig hebben maakt mij niet uit (zolang het maar in mijn PC zit) als je iets anders gaat doen gaan die progs toch uit.

Het is belangrijker dat die andere groep programma's zo min mogelijk gebruikt.

Dus misschien dat de TS één catogorie kan specificeren? Anders wordt het topic waarschijnlijk een rommel.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geregeld (zoals vele mensen) verschillende programma's tegelijk draaien. Mn mediaplayer (momenteel iTunes) en mn browser (Firefox) staan bijna altijd open. Natuurlijk heb ik mn virusscanner en mn firewall ook altijd draaien. Maar het is niet alleen voor mij dat ik het vraag, mn buren hebben het geld niet om een nieuwe pc te kopen en ze willen niet dat ik hem opendraai om ram bij te gooien. Hij heeft momenteel slechts 128MB Ram en draait een PIII. Daarom dat ik zoek naar alle soorten programma's met een zo laag mogelijk RAM verbruik.

Natuurlijk is het ook gewoon leuk te weten wat jullie allemaal zoal hebben staan in jullie 'Program Files' folder :)

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Virusscanner: NOD32. Is in asm geschreven en volgens de maker een stuk sneller dan Norton onzin. Geluid speler: foobar2k, zie Het grote foobar topic elders. Film speler: videolan (vlc) of media player classic. Chat: heb gehoord dat Trillian weinig resources opslokt. Het is in ieder geval een stuk sneller dan ICQ en MSN en AIM bij elkaar. Opera en IE enzo kan je nog minder laten verbruiken door flash animaties en andere rotzooi te blokkeren (in ieder geval alle advertentie-hosts in je hosts-file opnemen).

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bij die specs zou ik bijna suggereren om dan maar Linux te draaien. Gegeven dat je de kast niet eens mag openen, lijken het mij echter niet echt de juiste mensen daarvoor.

Ik zou ze toch echt nog eens voorstellen om de hoeveelheid geheugen uit te breiden, want dat doet echt wonderen. Mijn voorkeur voor een aantal van die permanent draaiende programma's is:
Anti-virus: AVG
Firewall: TPF
E-mail: Thunderbird voor de 8 belangrijkste e-mail accounts (en ePrompter voor een paar minder belangrijke accounts)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

AVG is wel mooi en niet heel zwaar, maar zelfs wat het wel is kan al te veel zijn als je deze configuratie ziet. Daarnaast zou ik beeldbewerking helemaal weglaten op dit ding.

Ik ben voor het ontwerpen van een petitite voor geheugenupgrades in dat ding

[ Voor 2% gewijzigd door marcieking op 28-09-2005 19:31 . Reden: typo ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

Je kunt natuurlijk ook besluiten dat die eisen onverenigbaar zijn, maar goed... Dillo is een lekker lichte browser trouwens.

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Oude versie van Winamp is volgens mij ook wel licht. Verder lijkt mij IE goed genoeg als browser? Heb daar ook altijd op gewerkt op mijn vol met spyware zittende p2 400MHz laptop. Als chatprogramma gewoon Windows Messenger?

Volgens mij zijn dit allemaal wel lichte programma's :)

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Virusscanner: NOD32
Firewall: Kerio Personal Firewall
Mediaplayer: VideoLAN Client (kan ook MP3's en OGG afspelen dus geen FooBar of iets nodig)

Al betwijfel ik of je dan nog onder de 128 MB blijft. :x Want Firefox met een paar tabjes open is toch ook al gauw 50 MB of meer....

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Verwijderd

mijn ouders hebben ook een 128mb bak (met shared geheugen dan nog), windows xp home draait daar vrolijk op, al is het niet erg snel. Zeg ook steeds dat ze er meer ram bij moeten steken, maarja, wat weet ik ervan...
Heb er wel antivir (gratis, snel, licht, enige nadeel is grote update files) als virusscanner, sygate als firewall, maar ik denk eraan om dat te veranderen naar kerio en firefox opstaan. Wat zeker helpt is de onnodige services uitzetten, dat zou ik als eerste doen.

edit: enja, ook voor mezelf heb ik er maar foobar2000 en bsplayer, mediaplayer classic om videofiles af te spelen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 21:39 ]

Verwijderd

Neem windows2000 ipv xp dan moet een p3 met 128MB nog aardig meekunnen.
picasa is een klein en licht progje om je plaatjes mee te behandelen.

Let verder op dat de harddisk in oude pc's vaak de beperkende factor is. Ik heb oude dell cpi laptopjes gezien die zelfs xp nog aardig vlot opstartten: celeron 366,128MB, maar nieuwe 2,5" 20GB 4200rpm harddisk.

Verwijderd

Net als iedereen zou ik ze proberen over te halen om er 128 of 256MB bij in te doen. Onder de 128MB blijven met Windows XP is bijna onmogelijk.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 23:05

pasta

Ondertitel

Idd, XP met weinig geheugen is gekkenwerk, tenzij je het zoals 2000 configureert. ;) Daarentegen zou je natuurlijk de aparte firewall kunnen wegdoen en overstappen op Service Pack 2 incl. ingebouwde firewall. 1mediaplayer zonder al te veel fratsen (skins/plug-ins whatever) zou ook wel je geheugen goed doen. :)

Wat had je overigens zelf al gezocht/gevonden? :)

Signature

• Sosabowski
  • Laatst online: 20:37

Sosabowski

nerd

Chat: Miranda IM

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Even voor alle duidelijkheid, ik heb nooit gezegd dat er XP op moet, er staat momenteel 2000 pro op en die is goeie maatjes met die ouwe PIII en zijn 128MB RAM

Ik had zelf al gedacht aan :
  • Kerio Personal Firewall
  • AVG
  • Openoffice
  • Mediaplayer???
  • Browser???
  • Chat???
  • Zip???
  • PDF???

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:49

Sabbi

je denkt aan mij.

Foxit pdf reader is erg fijn in geval van slome pc...

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 12:47
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 12:45:
Even voor alle duidelijkheid, ik heb nooit gezegd dat er XP op moet, er staat momenteel 2000 pro op en die is goeie maatjes met die ouwe PIII en zijn 128MB RAM

Ik had zelf al gedacht aan :
  • Kerio Personal Firewall
  • AVG
  • Openoffice
  • Mediaplayer??? Media Player Classic
  • Browser??? Firefox?
  • Chat??? Miranda IM
  • Zip???
  • PDF???

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-08 11:50

jelbo

Hij doet het niet!

Voor PDF is de Foxit PDF Reader erg goed en licht.
Afbeeldingslocatie: http://img279.imageshack.us/img279/4257/11246395103tt.jpg

Om plaatjes te bekijken vind ik IrfanView ideaal.
Afbeeldingslocatie: http://img279.imageshack.us/img279/577/irfanviewimage2ve.jpg

Als in- en uitpakprogramma zijn 7-Zip
Afbeeldingslocatie: http://img279.imageshack.us/img279/5660/7zfm1hy.png

en TUGZip erg goed en licht.
Afbeeldingslocatie: http://img279.imageshack.us/img279/6338/screenshot6zi.jpg

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik denk eigenlijk dat je het met een stel van bovengenoemde programma's wel kunt doen.

Zelf zou ik dan ook je Windows XP CD slipstreamen en echt ALLE overbodige rotzooi eruit halen (mediaplayer, MSN, spelletjes, etc. etc.). Misschien dat het toch gaat...

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Thanx everyone. ik vrees er voor dat ik ze niet ge kunnen overtuigen van te upgraden dus ik zal jullie advies volgen. Het blijft bij Windows 2000. Ik ga een volledige fresh install doen en voor de rest zal ik al jullie progjes gebruiken. De overbodige services gaan er natuurlijk ook allemaal aan.

Dat zal dan al een stuk vlotter gaan.

Verwijderd

zip: ultimate zip, slikt alles,(zip, rar, ace) scheelt 3 programma's
chat: windows messenger
internet: gewoon IE, met alle opties uit en zorgen dat ie niets bewaard.

verder alle grafische pracht weg, windows klasiek thema, alle opties uit.
en bij msconfig zo veel mogelijk uit zetten, indexing service ook uit.
ook bij software,onderdelen alle overbodige toestanden verwijderen.
verder is XPLite erg aan te raden.
en zorg dat niets automatisch opstart, scheelt de helft.
ook zorgen dat de schijf 75% leeg is en 3x gedefragmenteerd, dan draait XP volgens mij wel redelijk soepel

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2005 20:26 ]

• mrboomblaster
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 11:33
Verwijderd schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 20:23:
verder alle grafische pracht weg, windows klasiek thema, alle opties uit.
en bij msconfig zo veel mogelijk uit zetten, indexing service ook uit.
ook bij software,onderdelen alle overbodige toestanden verwijderen.
verder is XPLite erg aan te raden.
en zorg dat niets automatisch opstart, scheelt de helft.
ook zorgen dat de schijf 75% leeg is en 3x gedefragmenteerd, dan draait XP volgens mij wel redelijk soepel
lol _/-\o_

D2 acc: *Mrboomblasterhc

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Mediaplayer: Media Player Classic, VLC (VideoLAN) en foobar2000 (foobar2k voor muziek, VLC/MediaPlayer Classic voor video; gewoon omdat foobar gigantisch veel mogelijkheden biedt, beter met playlists (muziek, weet u wel) werkt dan de andere twee en toch nog weinig geheugen inneemt).
Compressie: 7-Zip all the way
Browser: K-Meleon zou ik zeggen (Firefox slokt vrij veel geheugen op hoor), desnoods IE
AV: Avast, AVG, AntiVir, ...
PDF: Foxit, Adobe 7.0 of Adobe 5.0 desnoods (6.0 moet je afblijven, is vreselijk traag)
Spyware-cleaners MOET je op alle pc's gewoon steeds hetzelfde installeren, die run je toch maar één keer per week of minder: Spybot S&D, Spywareblaster, Ad-aware (eerste twee werken ook passief; let er trouwens ook op dat je Tea-Timer niet mee installeert, dat vertraagt een hoop en is niet handig in gebruik); het beste is gewoon elke 2 weken ofzo Hitman Pro te laten lopen
Als Office-programma zou OpenOffice, AbiWord (tekstverwekring) of MS Works (tekst, rekenblad, simpele DB) kunnen gebruiken (OpenOffice is vrij traag maar biedt veel, AbiWord en MS Works zijn wel snel). Eventueel zou je ook gewoon Office 97 of Office 2000 kunnen gebruiken.
Voor beeldbewerking hangt het ervan af wat je ermee wilt doen: GIMP, Paint.NET, MS Photo Editor, VicMan's Photo Editor, ... zijn allemaal mogelijkheden maar Paint kan ook afbeeldingen bewerken zoals Photoshop CS2 maar Paint is supersnel en Photoshop CS2 is vreselijk traag.
E-mail denk ik aan The Bat (jaren geleden dat ik dat gebruikte) , Thunderbird, Outlook Express (maar dat begint tegen te sputteren als je nogal wat mails hebt staan).
Om te chatten moet je ofwel bij Windows Messenger kijken (professionele variant van MSN, doch gratis) ofwel moet je eens rondneuzen bij Jabber-clients, daar bestaan hopen gratis en lichtgewicht progjes die met een Jabber-server kunnen verbinden en dan is het enkel nog een Jabber-server zoeken die MSN doorstuurt. Voor het IRC-chatgebeuren: mIRC. Eventueel zou je voor het makkelijkere multi-netwerk-chatten ook voor Trillian ofzo kunnen kiezen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

CelestialCelebi schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:28:
Virusscanner: NOD32
Firewall: Kerio Personal Firewall
Mediaplayer: VideoLAN Client (kan ook MP3's en OGG afspelen dus geen FooBar of iets nodig)

Al betwijfel ik of je dan nog onder de 128 MB blijft. :x Want Firefox met een paar tabjes open is toch ook al gauw 50 MB of meer....
Dat hangt er ook erg vanaf hoeveel geheugen je hebt. Ik heb een gig aan geheugen en daarvan wordt al 400 MB gebruikt na het opstarten. Het is niet zo dat ik echt veel meer draai dan andere mensen, maar gewoon omdat er veel geheugen beschikbaar is, reserveert windows meer geheugen voor applicaties.

(FF met 2 vensters open gebruikt nu al 104 MB op dit moment :D )

Als antivirus scanner voldoet McAfee prima. Dat slokt niet al te veel geheugen op. Zeker Corporate versies niet. (die heb ik alleen niet.)

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 02-10-2005 16:41 ]

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-08 11:27

Khaine

Python liefhebber

Aangezien je toch een windows draait denk ik voor anti-spyware zelf toch meer aan Microsoft Antispyware (beta). Volgens mij draait deze ook op win2000, en hij haalt echt alles weg :).

Dat scheelt imho toch weer 3 progjs (spybot, ad-aware e.d. ).

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

OpenOffice vind ik persoonlijk een pak trager als MSOffice, vooral bij bv grote *.ppt-bestanden. Als mediaplayer vind ik nog steeds de oude Winamp 2.95 ideaal. Die draait zowel video als audio vlotjes, zodat je iig niet bv foobar met VLC moet gaan combineren...
Pagina: 1