Nero DVD burning speed

Pagina: 1
Acties:

• maz
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-02-2010
Laats was een vriend van me bij mij thuis en hij verbaadse zich over de snelheid waarmee ik mijn DVDtjes bak met Nero. Een kopie van een film doet er bij mij (DVD-Video) ongeveer 40 minuten over op 16 speed (Nero 6.6.0.15). Volgens hem bakt hij op 4 speed DVDs in 10 minuten. Wat kan ik doen om het branden te versnellen? Dell PC met Celeron processor, Windows XP.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
andere dvd'tjes proberen?
De firmware van de brander updaten?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je gekeken naar hoe je instellingen van je IDE controller staat :?
Vaak wil hij nog wel eens op PIO staan, die moet je even veranderen naar UDMA 5/6 (als het kan).
Lukt dat niet, even verwijderen uit je apparaatbeheer en opnieuw opstarten.
XP pakt hem dan opnieuw, en herkend hem 9/10 keer als UDMA.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• maz
Sorry maar jullie moeten me heel even helpen. Ik kan me herinneren dat ik wel eens naar PIO settings gekeken heb maar waar vind ik die ook alweer precies? Kan je me een stap-voor-stap lijstje geven hoe ik dat verander? Ik heb een NEC ND3540 en daarvoor is nog geen nieuwe firmware. Is een goed geteste snelle brander volgens een aantal bronnen op het web.

Als ik het goed begrij pis het dus geen probleem wat processor betreft?

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Ok, ga naar apparaatbeheer -> IDE ATA/ATAPI-controllers -> Primair en Secundaire kanalen.
Daar kan je ze verwijderen, en eventueel bekijken :)

Maar het kan bijvoorbeeld ook aan de kabels liggen waarmee je hem hebt aangesloten. Misschien zijn die wel stuk.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• maz
Ik ben gaan kijken en dit is wat ik aantrof (zie plaatjes).

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/nielsmunoz/images/IDE01.png

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/nielsmunoz/images/IDE02.png

Wat doe ik nu?

[ Voor 19% gewijzigd door maz op 29-09-2005 20:22 ]

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Je moet je secundaire kanaal even verwijderen.
Dan opnieuw opstarten, en als je geluk hebt staat apparaat 1 ook op DMA modus :)

• maz
Hoe verwijder ik het secundaire kanaal? Klinkt stom maar goed...

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

maz schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 10:33:
Hoe verwijder ik het secundaire kanaal? Klinkt stom maar goed...
In apparaatbeheer selecteer je dat kanaal, en dan druk je gewoon op je Delete toets ;)
Simple as that.

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 30-09-2005 10:48 ]

• maz
IDE kanaal verwijderd
PC herstart
Niewe hardware wizard - IDE geinstalleerd
Melding: Er is een probleem opgetreden bij het installeren van de nieuwe hardware, de hardware werkt mogelijk niet goed
PC herstart
IDE geinstalleerd
DMA indien mogelijk instelling gekozen
PC herstart
Alleen PIO modus

Heeft het zin om het verwijderen van het IDE kanaal te blijven proberen of kan ik iets anders doen? Wat is het probleem?

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

maz schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:41:
IDE kanaal verwijderd
PC herstart
Niewe hardware wizard - IDE geinstalleerd
Melding: Er is een probleem opgetreden bij het installeren van de nieuwe hardware, de hardware werkt mogelijk niet goed
PC herstart
IDE geinstalleerd
DMA indien mogelijk instelling gekozen
PC herstart
Alleen PIO modus

Heeft het zin om het verwijderen van het IDE kanaal te blijven proberen of kan ik iets anders doen? Wat is het probleem?
Normaal zou het wel moeten werken, althans dat deed het bij mij wel. Maar je probleem, dat zou aan meerdere dingen kunnen liggen. Misschien verkeerde drivers, kapotte IDE kabel.
Misschien heb je je moederbord drivers niet goed geinstalleerd :?

Maar dat hij langzaam brandt, ligt iig wel aan de PIO modus. Dus daar moet je zelf even gaan kijken hoe je dat gaat oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 30-09-2005 11:53 ]

• maz
Outerspace schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 11:53:
[...]

Normaal zou het wel moeten werken, althans dat deed het bij mij wel. Maar je probleem, dat zou aan meerdere dingen kunnen liggen. Misschien verkeerde drivers, kapotte IDE kabel.
Misschien heb je je moederbord drivers niet goed geinstalleerd :?

Maar dat hij langzaam brandt, ligt iig wel aan de PIO modus. Dus daar moet je zelf even gaan kijken hoe je dat gaat oplossen.
Ik heb dus geen flauw idee hoe ik daarmee aan de slag moet? kapotte kabel lijkt me sterk - is dezelfde kabel waar ook mijn cdrom aan hangt en die staat wel op DMA... Wie kan mij helpen? Kan ik testen of het aan de kabel/drivers/etc ligt?

[ Voor 4% gewijzigd door maz op 30-09-2005 13:12 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
Chipset drivers installeren van je moederbord, zitten meestal ook de ide drivers bij

Systeem Specs

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Wat heb je trouwens op je 2e ide kanaal aangesloten?

Vervolgens de vraag hoe je je dvd kopieert.. is het on-the-fly of eerst een kopie naar de harddisk?

Pvouput live

• maz
Occy74 schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 13:14:
Chipset drivers installeren van je moederbord, zitten meestal ook de ide drivers bij
Hoe doe ik dat? Sorry ben echt een newbie wat dit soort zaken betreft!

• maz
Krypt schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 13:17:
Wat heb je trouwens op je 2e ide kanaal aangesloten?

Vervolgens de vraag hoe je je dvd kopieert.. is het on-the-fly of eerst een kopie naar de harddisk?
Ik kopieer niet on the fly maar via een kopie naar HD met DVD Decrypter of DVD Shrink
Ik weet niet zeker wat er is aangesloten op secundair IDE, weet niet waar ik dat kon zien, was er vanuit gegaan dat het mijn DVDR is omdat ik die naast mijn CDR heb gezet.

• Krypt
Ga maar eens kijken hoe het aangesloten is.. trek je kast open en kijk welke master is en welke slave.

Gooi anders je cdrom er even af, en zet je brander op master (is sowieso aan te raden om je snelste device als master te hebben) en probeer het opnieuw.. werkt het dan wel, dan de cdrom als slave erbij hangen en nogmaals proberen.

Pvouput live

• maz
Krypt schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 13:21:
Ga maar eens kijken hoe het aangesloten is.. trek je kast open en kijk welke master is en welke slave.

Gooi anders je cdrom er even af, en zet je brander op master (is sowieso aan te raden om je snelste device als master te hebben) en probeer het opnieuw.. werkt het dan wel, dan de cdrom als slave erbij hangen en nogmaals proberen.
Het enige wat ik hiervoor moet doen is de jumpers verwisselen toch of moet ik softwarematig ook aanpassingen verrichten? Ik weet zeker dat de DVDR nu slave is - betekent dat dan ook automatisch dat die aan het secundair IDE kanaal verbonden is?

Gaat het rippen van DVDs naar de HD dan ook sneller als de veranderingen lukken?

[ Voor 6% gewijzigd door maz op 30-09-2005 13:26 ]

• Krypt
Inderdaad alleen jumpers verwisselen. Aangezien je in je screenshot geen 2e device aan je primaire ide controller hebt hangen, kun je er vanuit gaan dat je DVDr nu op je secundaire ide controller hangt.

DVDr op master, CDrom er even af.. daarna even testen.

Pvouput live

• maz
Krypt schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 13:41:
Inderdaad alleen jumpers verwisselen. Aangezien je in je screenshot geen 2e device aan je primaire ide controller hebt hangen, kun je er vanuit gaan dat je DVDr nu op je secundaire ide controller hangt.

DVDr op master, CDrom er even af.. daarna even testen.
Ok kast opengehaald, jumpers verwisseld, dvd eraan gehangen, IDE kanaal gecheckt en staat nu op DMA. meteen geprobeerd een DVD te rippen en het lijkt erop dat het sneller gaat dan normaal. Kan ik nu zonder problemen mijn CDR ernaast hangen?

• maz
Ongelofelijk!!! Gisteren brandde ik een DVD in ongeveer 40 minuten en nu in 5 minuut 32 seconden!! Ik hoop dat dit gehanhaafd blijft als ik mijn CDR weer aansluit, ditmaal als slave op het secundair IDE kanaal.

• Krypt
Gewoon die cdrom er naast hangen en kijken wat ie dan doet. zal wel werken.

Even nog wat extra info:
http://computer.howstuffworks.com/ide4.htm
Lees dat maar eens; wel interessant om te weten.

Blijkbaar beten de controller op je CDR en de DVDr elkaar een beetje. Nu je DVDr als master staat zal het beter werken neem ik aan..

Pvouput live

Pagina: 1