D60 & welke flitser?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een d60. Hiervoor had ik (tot volle tevredenheid) een Eos 50 met een Metz 60 CT 4.

Het werk wat ik doe, naast huis & tuin & keuken, is vnl reportages zoals bruidsreportages. Ik wil dat nu ook gaan doen met de d60, maar ik weet niet goed welke flitser hier op kan.

Voglens de handleiding alleen de 550. Natuurlijk, mooi ding. Maar welke nog meer? Volgens de metz-site kan ik een adapter aanschaffen, maar werkt de E-ttl dan niet meer in de flitser. In de camera nog wel. Ik durf m eigenlijk niet aan te sluiten & proberen, bang dat ik electronica beschadig.

Wie kan mij advies geven? Adapter proberen? Nieuwe flitser kopen en zo ja welke?

==
hoi

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 17:55

Garyu

WW

Volgens mij werken de 420 en 430 hier ook best op..

Disclaimer: * Garyu is niet aansprakelijk voor eventuele schade ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Eusebius
  • Niet online
Ja, daar gaan we he ...

Hoe betrouwbaar is je bron?

==
hoi

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

De eerste hit na een zoekopdracht op google naar 'canon flash compatibility' levert een pagina boordevol informatie op, waar volgens mij precies staat wat jij wilt weten: http://photonotes.org/articles/eos-flash/ :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

de 420 zou een goed eoptie zijn, ondersteund e-ttl (volgens mij geen e-ttl II) deze zal binnenkort in prijs zakken aangeziern de 430 eraan komt. Nu is de 420 199 euro met caschback komt dat op 150.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 17:55

Garyu

WW

http://www.dpreview.com/reviews/canoneosd60/page2.asp:
Flash sync contacts
• Hot shoe: X-sync contacts
• Lower side terminal: PC terminal (JIS B-type socket)
• Screw lock and shock protection feature provided on the hot shoe.

Flash auto Enabled with the camera's Program AE mode
• With EX-series Speedlites: E-TTL autoflash
• With built-in flash: E-TTL autoflash
• With EZ-, E-, EG-, ML-, and TL-series Speedlites: Autoflash not possible.

Wireless flash Enabled with the 550EX, 420EX, MR-14EX, MT-24EX, or ST-E2

Flash exposure compen. Settable with the camera or external Speedlite

FEB Settable with the 550EX, MR-14EX, or MT-24EX.

Modeling flash With the 550EX, 420EX, MR-14EX, or MT-24EX, press the depth-of-field preview button (fires at 70 Hz for 1 sec.).
Tweede hit van Google :).

[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 28-09-2005 13:58 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Abu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-01 14:23

Abu

Abu!

Roeligan schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:57:
de 420 zou een goed eoptie zijn, ondersteund e-ttl (volgens mij geen e-ttl II) deze zal binnenkort in prijs zakken aangeziern de 430 eraan komt. Nu is de 420 199 euro met caschback komt dat op 150.
De 430ex komt er niet aan, die is er al! Hij zit namelijk al een week op mijn camera. De 430 maakt zijn hogere prijs goed op de nieuwere modellen camera's. Overigens geldt de cashback van 50,- ook voor de 430, alleen heeft de TS geen boekje bij zijn d60 denk ik :)

Insanus sum

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:06
een quote uit de link van zoefff :

"Finally, if you have a digital Canon camera such as a D60 or PowerShot then you don’t have a choice - you must get an EX-series flash unit as the earlier models won’t work."

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Eusebius
  • Niet online
Ah. Da's duidelijk lijkt me :) tnx voor de info, ik had al gezocht bij canon, metz en eos-forums maar nog niets gevonden.

ik moet zeggen dat ik google nog niet had gebruikt ... sorry ...

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
Abu schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:03:
[...]

De 430ex komt er niet aan, die is er al! Hij zit namelijk al een week op mijn camera. De 430 maakt zijn hogere prijs goed op de nieuwere modellen camera's. Overigens geldt de cashback van 50,- ook voor de 430, alleen heeft de TS geen boekje bij zijn d60 denk ik :)
Ja, ik heb wel een boekje. Hoezo?

==
hoi

• Abu

Abu

Abu!

Ik bedoelde het kortingsboekje, ik dacht niet dat je die kreeg bij de d60. :)

Insanus sum

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Inderdaad de EX serie, en e-TTL compatible modellen (zoals de sigma EF500, Metz heeft ook wat compatible flitsers en ik heb ook nog ergens een sunpak o.i.d. gezien (en geprobeert) die op een D60 werkten).

• -RenE-
  • Laatst online: 20-01 22:04
Waarom blijf je niet gewoon je oude flitser gebruiken?

Ik gebruik zelf een D60 met een Metz 45 CL-4 op auto stand. Werkt prima en juist voor trouwerijen biedt een hoge staafflitser naast de camera veel voordelen.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Roeligan schreef op woensdag 28 september 2005 @ 13:57:
Ik betaalde 2 maanden terug €179,- bij CameraNU.nl voor m'n 420EX.
Abu schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:23:
Ik bedoelde het kortingsboekje, ik dacht niet dat je die kreeg bij de d60. :)
Maar kun je wel aanvragen op http://www.canonextrapromotion.com/ als het goed is.

• Eusebius
  • Niet online
-RenE- schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:33:
Waarom blijf je niet gewoon je oude flitser gebruiken?

Ik gebruik zelf een D60 met een Metz 45 CL-4 op auto stand. Werkt prima en juist voor trouwerijen biedt een hoge staafflitser naast de camera veel voordelen.
Ja, dat lijkt me een goede optie. Ik heb alleen de 60ct4 met een SCA 312/2 AF adapter. Probleem is, dat ik niet weet wat ie gaat doen met de electronica van de d60

==
hoi

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik zou gewoon even een mailtje sturen / telefoontje plegen naar Metz wat zij er van zeggen. Is er geen compatibility-chart op hun website te vinden?

• Eusebius
  • Niet online
Tot nu toe heb ik alleen een keuze menu gevonden om de meest juiste adapter voor je camera te vinden (dus je kiest de camera en website laat adapter zien).

==
hoi

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ja, ik kon zelf ook niets vinden om eerlijk te zijn, ben na mijn post ook even aan het zoeken geslagen. In de handleiding stond wel dat 'ie op alle camera's met een bepaald type hotshoe past, maargoed, dat vind ik niet echt duidelijk. Er is wel een advies-scriptje, maar dat komt als je de D60 aangeeft niet aanzetten met de 60 CT-4. Ik zou ze, zoals gezegd, even mailen :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
De eos50 gebruikt ook gewoon e-TTL voor z'n instellingen. Dus dat zou al moeten werken.
Waar je op moet letten is dat de gebruikte spanning niet te hoog is. Indien dat niet het geval is kun je inderdaad gewoon je huidige flitser gebruiken.

Ik heb zelf ook een eos 50 en een D60, en de flitser die bij de eos 50 zat (sigma EF430 super) ook gewoon op de D60 gebruikt. :)

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Misschien heb je hier wat aan?

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

en dan dit:

http://bobatkins.com/photography/eosfaq/

Lijkt me dat je happy bent.... :) :) :)

[ Voor 40% gewijzigd door Triplefox op 28-09-2005 16:34 ]

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

• -RenE-
  • Laatst online: 20-01 22:04
Eusebius schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:28:
[...]

Ja, dat lijkt me een goede optie. Ik heb alleen de 60ct4 met een SCA 312/2 AF adapter. Probleem is, dat ik niet weet wat ie gaat doen met de electronica van de d60
Dat is geen probleem. Alleen de CT-1 werkt niet (te hoge spanning).

• Eusebius
  • Niet online
Interessante links - alleen jammer dat ik nu een paper aan het schrijven ben, dat op 16 september af moet wezen :(

==
hoi

• Abu

Abu

Abu!

Eusebius schreef op woensdag 28 september 2005 @ 16:42:
[...]

Interessante links - alleen jammer dat ik nu een paper aan het schrijven ben, dat op 16 september af moet wezen :(
Dan heb je nog zowat een jaar man!

Insanus sum

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Eusebius schreef op woensdag 28 september 2005 @ 16:42:
[...]

Nou in die eerste zie je dat de Metz 60CT4 5V geeft en dus geen gevaar geeft voor een digi eos.
Je hoeft alleen even naar beneden te scrollen en in de tabel de Metz opzoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Triplefox op 28-09-2005 17:03 ]

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Pagina: 1