Al enige tijd zit ik te denken om een nieuwe camera te kopen.
Namelijk de Canon EOS 350D.
Aangezien het geen goedkope camera is wil ik goed afwegen of deze camera het waard is om mijn huidge cam mee te vervangen.
Op dit moment gebruik ik een Casio QV-2900UX (http://www.dcresource.com/reviews/casio/qv2900ux-review/).
Tijdens mijn vakantie heb ik uiteraard veel foto's gemaakt.
Echter vind ik de kwaliteit enorm tegenvallen, hier loop ik al langer mee rond.
Ligt dit nu aan de camera of kan ik gewoon geen foto's maken?
Hierbij een paar voorbeeldjes (klik voor 1600x1200 versie):
Tijdens de daling vanuit de cockpit, met flitser toch heel erg korrelig:

Het uitzicht vanuit het hotel (minder mooi weer) veel korreltjes te zien:

Zelfde uitzicht, veel beter weer, nog steeds korrelig beeld:

Deze vind ik dan wel opzich weer wat beter eruit zien.
't is een schaap/geitenkop. Was in een overdekte hal. Zonder flitser.

Bootje in de haven, ook hier vind ik de kwaliteit weer niet mooi van:

Uitzicht op een mooi dal + hel blauwe zee met wit zandstrand erbij.
't was helemaal niet zo donker als het er op de foto uitziet. En weer geen superscherp beeld.

Zonsondergang (in de camera zit een optie "sunset"), klooit ie wat aan met 't rode specturm, dit zag er in het echt gewoon zoveel mooier uit, ik baal er zo van dat 't niet scherp is, heb niet veel gezoomd en de camera lag op de balkonrand en de foto was genomen met de zelfontspanner timer:

Nog een zonsondergang, ook helaas niet scherp genoeg in mijn mening:

Waar komt dit nu door?
De camera heb ik in 2001 gekocht, toen was dat volgens mij best een goeie camera.
Kon er ook goed mee zoomen, 8x optisch.
Al ben ik me in de loop der jaren toch gaan afvragen of dit wel echt 8x optisch was of een leuke verkoop truc. Digitale zoom is 2x en 4x.
Heb altijd op 1600x1200 geschoten, in JPG formaat. Heb de foto's niet bewerkt met photoshop ofzo.
Ze zouden er toch al redelijk scherp uitmoeten komen, kijk kleurtjes enzo nog wat bij tunen oke, maar dit is toch niet zoals het hoort lijkt mij?
Zodra ik de plaatjes kleiner maar ziet het er opzich wel redelijk uit, maar ja als je een lekker groot scherm hebt (1280x1024, 17" TFT) dan wil je ook dat op groot scherm die foto's er goed uitzien en dat je niet de pixels kan tellen van de foto.
Kan ik hier nog wat aan verbeteren? Want ik weet het, al koop je nog zo'n dure cam, als je gewoon geen foto's kunt maken dan helpt dat toch niet. Maar ik krijg vaak te horen dat ik goeie foto's schiet en ook leuk het in een setting neerzet. Alleen elke keer de kwaliteit is 3x niks.
Of kan ik maar heel snel die Canon EOS 350D bestellen?
Namelijk de Canon EOS 350D.
Aangezien het geen goedkope camera is wil ik goed afwegen of deze camera het waard is om mijn huidge cam mee te vervangen.
Op dit moment gebruik ik een Casio QV-2900UX (http://www.dcresource.com/reviews/casio/qv2900ux-review/).
Tijdens mijn vakantie heb ik uiteraard veel foto's gemaakt.
Echter vind ik de kwaliteit enorm tegenvallen, hier loop ik al langer mee rond.
Ligt dit nu aan de camera of kan ik gewoon geen foto's maken?
Hierbij een paar voorbeeldjes (klik voor 1600x1200 versie):
Tijdens de daling vanuit de cockpit, met flitser toch heel erg korrelig:
Het uitzicht vanuit het hotel (minder mooi weer) veel korreltjes te zien:
Zelfde uitzicht, veel beter weer, nog steeds korrelig beeld:
Deze vind ik dan wel opzich weer wat beter eruit zien.
't is een schaap/geitenkop. Was in een overdekte hal. Zonder flitser.
Bootje in de haven, ook hier vind ik de kwaliteit weer niet mooi van:
Uitzicht op een mooi dal + hel blauwe zee met wit zandstrand erbij.
't was helemaal niet zo donker als het er op de foto uitziet. En weer geen superscherp beeld.
Zonsondergang (in de camera zit een optie "sunset"), klooit ie wat aan met 't rode specturm, dit zag er in het echt gewoon zoveel mooier uit, ik baal er zo van dat 't niet scherp is, heb niet veel gezoomd en de camera lag op de balkonrand en de foto was genomen met de zelfontspanner timer:
Nog een zonsondergang, ook helaas niet scherp genoeg in mijn mening:
Waar komt dit nu door?
De camera heb ik in 2001 gekocht, toen was dat volgens mij best een goeie camera.
Kon er ook goed mee zoomen, 8x optisch.
Al ben ik me in de loop der jaren toch gaan afvragen of dit wel echt 8x optisch was of een leuke verkoop truc. Digitale zoom is 2x en 4x.
Heb altijd op 1600x1200 geschoten, in JPG formaat. Heb de foto's niet bewerkt met photoshop ofzo.
Ze zouden er toch al redelijk scherp uitmoeten komen, kijk kleurtjes enzo nog wat bij tunen oke, maar dit is toch niet zoals het hoort lijkt mij?
Zodra ik de plaatjes kleiner maar ziet het er opzich wel redelijk uit, maar ja als je een lekker groot scherm hebt (1280x1024, 17" TFT) dan wil je ook dat op groot scherm die foto's er goed uitzien en dat je niet de pixels kan tellen van de foto.
Kan ik hier nog wat aan verbeteren? Want ik weet het, al koop je nog zo'n dure cam, als je gewoon geen foto's kunt maken dan helpt dat toch niet. Maar ik krijg vaak te horen dat ik goeie foto's schiet en ook leuk het in een setting neerzet. Alleen elke keer de kwaliteit is 3x niks.
Of kan ik maar heel snel die Canon EOS 350D bestellen?