Een java versie zou voor gebruikers denk ik meer problemen opleveren. Ten eerste moet je de JRE hebben. En ten tweede, als je geen halve zool bent, gebruik je SWT als toolkit, en daar moet je dan dus ook software voor op je systeem hebben. Als je die toolkit niet gebruikt, is het voor windows niet zo'n probleem, maar op Linux is het echt een ramp. Echt back-to-286-time ziet het er uit en werkt het. Letters die hoger zijn dan de textbox waar ze in horen, dus je kan niet lezen wat er staat, knoppen die eruitzien als dos programma's, dropdown menu's a-la motif (het is ook motif) die niet dropdownen, maar uitvouwen (zo nodig over de hele hoogte van je scherm). Als je dan een lijst met een heleboel entries hebt, en je moet onderaan op "more" gaan staan, en je zit al aan het eind van je beeld, dan komt je muis steeds weer uit op "more" en dan kan je dus alleen bij het eerste en het laatste overzichtje, en dat soort rommel meer.
Ik kan het trouwens even niet laten om te reageren op die discussie van autopackage en distro's packagemanagements. In tegenstelling zoals hierboven beschreven, is werken naar een windows-achtige installatie methode
niet de toekomst. Windows moet je vanwege de gebrekkige software installatiemethode vaak opnieuw installeren, omdat je al die clutter niet uit je systeem krijgt. In Linux met gebruik van pakketbeheer heb je dat allemaal niet. En zo moeilijk is het niet. In Ubuntu bijvoorbeeld open je gewoon je pakketbeheer, klikt firefox aan en je hebt firefox.
Maar goed, ik gebruik gewoon de tarball op het moment en dump hem in een dir van mijn user, niet systemwide.
Inhoudelijk over het programma kan ik er nog niets over zeggen, want het programma wil niet downloaden. Hij hangt gewoon op 1%.
Edit: het downloaden is eindelijk gelukt. Hier wat screenshots:
Hoofdscherm:
file open (met zo'n lastige dropdown als die ik voor java beschreef...):
Het help scherm:
De font library is in ieder geval statisch ingecompileerd, anders zouden die fonts er niet zo ontzettend lelijk on-geantialiased uit zien. In Windows heb ik nog nooit goede fonts voor elkaar gekregen, dus hier een vergelijking:
Qua interface is het wat ik verwacht van een niet-opensource programma, gewoon archaisch. Skype is het enige commerciële/niet open source programma dat ik ken dat het wel goed doet. Maar goed, de letters passen in de tekstvelden, de teksten zijn te lezen, dus dat is al heel wat.
[
Voor 28% gewijzigd door
halfgaar op 02-10-2005 13:28
]