Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Belastingdienst: ontheffing administratieplicht

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-11 18:52
Ik heb een eigen zaakje en ik verdien daar een leuke zakcent mee in de avonduren. Het afgelopen jaar heb ik aan mijn klanten gewoon BTW berekend, maar het totale BTW bedrag van dit jaar is nog lang niet meer dan de 1345 Euro die genoemd wordt door de belastingdienst, om in aanmerking te komen voor de kleineondernemersregeling. De verwachting is dat ik daar dit en volgend jaar ook niet boven zal komen.
Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die in ongeveer dezelfde situatie zitten. Kan ik gewoon een brief schrijven naar de belastingdienst en zeggen dat ik voldoe aan de voorwaarden voor ontheffing van administratieplicht, of komt daar meer bij kijken?

Daarnaast nog een andere vraag. Aangezien ik geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting, vroeg ik mij af of ik nog ergens anders rekening mee moet houden belastingtechnisch gezien. Moet ik bij mijn particuliere aangifte nog melding doen van mijn inkomsten uit mijn eenmanszaakje en kan dit nog een nadelige invloed hebben?
Ik ben namelijk bang dat als ik al mijn verdiende geld besteed, ik onverwachts toch nog een of andere aanslag krijg.
Iemand die hier wat helderheid kan scheppen? :)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
*knip* onzin

Goede informatie over dit soort zaken kun je vinden op deze site.

Het bedrag wat je verdient moet je aan het einde van het jaar wel opgeven bij de belastindienst (onder 'overige inkomsten' oid), en daarover moet je ook gewoon inkomstenbelasting over betalen.

[ Voor 23% gewijzigd door P_de_B op 28-09-2005 10:16 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Algemene regel is dat je "voortdurend" onder die grens blijft je niks met de btw te maken hoeft te heffen. Bellen gewoon met de belastingdienst... waarom zou je nog een of andere aanslag krijgen? Volgens mij wordt het een en ander ook nog eens gemiddeld over 3 jaar. Dus als je er een jaar boven zit.. geen probleem dus!
Kijk ook eens op www.higherlevel.nl

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 17:25
Al je inkomsten uit je eenmanszaak ziet de belastingdienst gewoon als inkomsten welke je dus moet opgeven bij je "particuliere" aangifte.

Over de BTW: ik heb wel ervaring met die Kleine Ondernemers Regeling (KOR) gehad, maar ben dat weer vergeten. Het kwam erop neer dat ik de BTW die klanten aan mij betaalden mocht aftrekken van de inkopen voor de eigen zaak. Aangezien bij mij dit een negatief saldo tot gevolg had, kreeg ik de BTW terug en dit viel ook onder de KOR. De belastingdienst zei wel dat als dit het jaar erna weer zou zijn, ze een BTW neutraal beleid zouden toepassen, dus dat ik geen BTW mocht terugvragen en dan ook niet hoefde af te dragen. Deze afspraken had ik gemaakt met mijn contactpersoon bij de belastingdienst. Als het goed is heb jij die ook, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door IloveMyHenB op 28-09-2005 10:10 ]

"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix

• Rene59
@P_de_B: of ik begrijp de informatie op de belastingdienst site niet, of wat jij zegt klopt niet helemaal. Ik lees namelijk hier
Als u op jaarbasis minder dan € 1.345 aan BTW moet betalen aan de Belastingdienst, is de vermindering van BTW gelijk aan het bedrag dat u moet voldoen. U hoeft per saldo dus geen BTW te betalen.
Dat interpreteer ik als: heb je minder dan 1345 Euro BTW ontvangen, dan hoef je deze niet te betalen. Correct of niet?

Wat betreft de inkomstenbelasting. Moet ik de inkomsten uit mijn zaak gewoon optellen bij de inkomsten van mijn vaste baan? edit: ja dus, bedankt IloveMyHenB

[ Voor 3% gewijzigd door Rene59 op 28-09-2005 10:14 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Rene59 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 10:13:
@P_de_B: of ik begrijp de informatie op de belastingdienst site niet, of wat jij zegt klopt niet helemaal. Ik lees namelijk hier

[...]
Dat interpreteer ik als: heb je minder dan 1345 Euro BTW ontvangen, dan hoef je deze niet te betalen. Correct of niet?
Je hebt gelijk, ik heb het destijds niet goed begrepen. Als ik bovenstaand gedeelte lees kom ik inderdaad tot dezelfde conclusie.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

even voor de duidelijkheid :

Als jij een bedrijf hebt waarbij je kosten maakt en omzet draait moet je altijd aangifte doen bij de belastingdienst.
Om onder je administratieplicht vandaan te komen moet je je bedrijf opheffen en er een privé zaak van maken (dus geen kvk aanmelding...gewoon zwart dus ;) )

Verder, 1345 is idd de grens voor een KO regeling, maar ik snap niet waar je je druk om maakt. Het is een kleine moeite eventjes 1 keer per jaar/kwartaal/maand je omzetbelastingformulier in te vullen en te verzenden via de website/belastingprogramma van de belastingdienst.

Editje :

Het is wel mogelijk om het alleen aan te geven op je IB aangifte, maar hier moet je dan altijd over betalen ;) Het beste is gewoon een balans (jaarrekening) te maken aan het einde van dit jaar en dat in overleg te leggen met de belastingdienst, er zijn mensen die onder hun administratieplicht uitkomen...maar mocht jij ooit meer gaan verdienen dan de KO grens dan moet je dit weer aan gaan geven bij de belasting....das dus alleen maar extra werk ;)

[ Voor 29% gewijzigd door KatirZan op 28-09-2005 10:26 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Rene59
Oke da's goed nieuws dus :) Nu dus alleen nog uitrekenen waar ik uit ga komen met die inkomstenbelasting.

edit:
@KatirZan: hmm da's inderdaad iets om over na te denken ja. Ik heb niet de ambitie om mijn eigen zaakje te laten groeien ivm tijdgebrek, maar stel dat ik er een keertje overheen ga heb je natuurlijk weer gedonder. Maar iig goed dat de betekenis van die KO regeling me nu duidelijk is.

[ Voor 62% gewijzigd door Rene59 op 28-09-2005 10:32 ]

• Elvhenk
  • Laatst online: 10:53

Elvhenk

Madam Mikmak

Die KO regeling klopt wel maar vaak is het wel zo dat je wel aangifte BTW moet doen, zelfs al blijf je jaren onder die grens.
Er zijn een aantal criteria waar je aan moet voldoen om ondernemer voor de BTW te zijn: de belangrijkste daarvan zijn:
* deelname aan het economisch verkeer
* organisatie van kapitaal en arbeid
* duurzaam streven
En dat ben je al snel, tenzij je een keer wat bijverdient, maar zo te horen is het tamelijk structureel elk jaar. Dan moet je je wel aanmelden, zelfs al blijf je onder die grens.

Zo is is het officieel maar ja, beetje in de marge sjoemelen wordt niet zo snel opgemerkt, maar als het structureel is en/of groeit, dan dus wel.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:05
De ontheffing is wel mogelijk en die zal de belastingdienst jou ook graag geven *omdat* je met een ontheffing geen btw-fakturen mag schrijven.

De KO regeling is een heel stuk lucratiever.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Rene59
Daar had ik niet eens aan gedacht zeg, goeie tip! :)
Pagina: 1