Toon posts:

adblocking via /etc/hosts, Opera traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik draai FC4 en heb onlangs een lijst met zo'n 700 ad domains in mijn /etc/hosts file gekopieerd, die allemaal naar localhost wijzen. Tegen ad spam en zo.

Ik gebruik Opera 8.5 als browser.

Na het toevoegen in /etc/hosts, is Opera echter vreselijk traag bij bepaalde sites. Het lijkt er op dat als ik een pagina open met in de source een domain uit mijn /etc/hosts (bv een banner), dat Opera 'hangt' voor zeker 10-20 seconden. Bovenin staat dan iets als "images 23/39" en dat blijft voor 10-20 seconden zo, tot Opera blijkbaar opgeeft en doorgaat met laden. Het irritante is, dat in die pauze er helemaal niets gebeurt. Hij gaat dus niet door met het laden van de rest van de pagina en veelal is het scherm nog leeg.

Als ik mijn /etc/hosts leegmaak, dan laadt dezelde pagina wel ineens in een fractie van een seconde. Voeg ik de lijst weer toe, dan is dezelfde pagina wederom vreselijk traag.

Firefox heeft hier, vreemd genoeg, geen last van. Of ik nu een lege /etc/hosts heb of eentje helemaal vol met anti-ad entries, die browser werkt hetzelfde. Maar ik gebruik veel liever opera.

Iemand een idee hoe dit komt? Search en google leverden niets op. Ik meen me trouwens te herinneren dat ik onder windows hetzelde probleem had. Maar ik draai tegenwoordig enkel linux meer.

Ik heb geen apache draaien, dus er is niks wat op localhost antwoord geeft.

Dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 03:14 ]

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
hmm, zelfde probleem hier trouwens, echter worden ads geblocked op m'n linux router/server (en krijgt de client een icmp-reject message, wat normaalgezien de boel niet vertraagt).

Mozilla heeft hier geen probleem mee, andere browsers op windows / linux wel.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Topicstarter
Concreet voorbeeld...

als ik in /etc/hosts de volgende 2 entries heb

127.0.0.1 adserver.webads.nl
127.0.0.1 images.webads.nl

Dan laadt frontpage.fok.nl bijvoorbeeld de helft van de tijd niet eens de reacties op een nieuwsitem (rechtsonderin), en als ze al geladen worden dan duurt het 10-20 seconden. Voorbeeld: http://frontpage.fok.nl/nieuws/58076

Hetzelfde geldt bv voor http://www.imdb.com/nowplaying/ . Gewoon niet te doen, zo traag die pagina laadt met een /etc/hosts die ads blokt.

Misschien dat iemand zo vriendelijk wil zijn dit eens te proberen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2005 05:19 ]

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20
Hm, heb je toevallig geen webserver draaien? Dan kun je ze daar heen linken, en altijd een wit plaatje laten zien oid. Zo voorkom je dat een browser doorgaat tot het een time-out bereikt.

...

Verwijderd

Jouw probleem komt doordat in de pagina die je opvraagt een link staat naar een ad. De server waar de ad vandaan geserveerd wordt wijst naar localhost, echter, daar draait geen webserver. Doordat daar geen webserver draait, wacht je browser op een timeout, en hierdoor worden die pagina's zo traag ingeladen. Wat Evil_Homer doet op z'n linux router, kun jij ook doen. Als je een nieuwe rule aanmaakt op je client, welke een icmp destination-port-unreachable stuurt op het moment dat je browser via 127.0.0.1:80 een verbinding probeert op te zetten, en je bent als het goed is van je probleem af. Ook is het mogelijk om een http server op 127.0.0.1:80 te draaien, welke alle ontvangen requests rewrite naar een 1x1 pixel transparant plaatje, mocht bovenstaande oplossing niet werken.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb het nu opgelost d.m.v. zone-files toe te voegen (met de hostnames van de adservers) op m'n dns (bind9) deze redirect ik naar de router z'n adres, en via apache met mod_rewrite geef ik de desbetreffende browsers een lege html-file.
Werkt nu tenminste snel :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 20:16

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 10:18:
Jouw probleem komt doordat in de pagina die je opvraagt een link staat naar een ad. De server waar de ad vandaan geserveerd wordt wijst naar localhost, echter, daar draait geen webserver. Doordat daar geen webserver draait, wacht je browser op een timeout
De browser hoort dan gewoon onmiddelijk "connection refused" te krijgen (tenzij op die computer een firewall draait die packets naar die poort dropt ipv reject, maar dan is het je eigen schuld).

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

StefanP: Je geeft hier wel een heel erg ongelukkig voorbeeld; ik wil je er graag op wijzen dat het weren van banners op Tnet in strijd is met onze algemene voorwaarden (waar je bij registratie mee akkoord bent gegaan), en als blijkt dat je daadwerkelijk webads.nl blokkeert (waar wij onze banners ook van betrekken) je het risico loopt op een ban.

Overigens hanteert FOK! dezelfde policy.

Sites als FOK! en Tnet bestaan dankzij de reclameinkomsten, denk daar eens over na voordat je lukraak van alles gaat blokkeren...

Intentionally left blank

Pagina: 1