UTP Kabel werkt niet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 650 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:26
Ik heb hier zojuist een nieuwe utpkabel gekocht, en gelegd door het hele huis heen (metertje of 30 in totaal). 2 Stekkertjes erop en 1 in de switch en 1 in de pc. Werkt dus niet :(

De pc geeft wel aan dat er een netwerkkabel inzit, maar geeft het bekende 169. ip adres. Switch ziet ook een aansluiting (lampje brand op de poort).
Kan het zijn dat ik 1 van de 8 draadjes verkeerd heb aangesloten, of dat 1 er net niet goed in zit ? Ik neem aan dat er dan geen lampje zou branden op de switch of wel ?

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-04 19:20
Je weet zeker dat het niet aan windows ligt (kan ie geen dhcp server vinden ?)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:52
Je hebt de kabel zelf gemaakt en je hebt dit opgevolgd?: FAQ - Network Troubleshooting

• enzoronald
ligt niet aan windows lijkt. Heb namelijk, naast de pc, nog 2 laptops geprobeerd.

• enzoronald
Jimster schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:33:
Je hebt de kabel zelf gemaakt en je hebt dit opgevolgd?: FAQ - Network Troubleshooting
heb de kabel inderdaad zelf gemaakt, via dat schema. Maar kan het zijn dat er 1 van de draden niet ver genoeg in de plug steekt ? Of moet ie dan ook geen licht geven op de switch ?

• Shuisman
enzoronald schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:34:
[...]

heb de kabel inderdaad zelf gemaakt, via dat schema. Maar kan het zijn dat er 1 van de draden niet ver genoeg in de plug steekt ? Of moet ie dan ook geen licht geven op de switch ?
Bij de meeste connectoren kun je dat nog wel zien, als ze goed zitten ;) , je zou natuurlijk de kabel ff kunnen checken met de laptop ;), dan weet je meteen als het een fysiek of software probleem is.

• enzoronald
SHuisman schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:36:
[...]

Bij de meeste connectoren kun je dat nog wel zien, als ze goed zitten ;) , je zou natuurlijk de kabel ff kunnen checken met de laptop ;), dan weet je meteen als het een fysiek of software probleem is.
Is fysiek probleem lijkt me, aangezien hij het op de andere 2 laptops ook niet deed. Ik wil eigenlijk alleen weten of het KAN dat door het niet ver genoeg ingestopt hebben van 1 van de 8 draadjes, of je dan dit kan krijgen. Kan het anders een kabelbreuk zijn ? Ik hoop het niet, anders moet ik een muur open slopen :7

• Shuisman
enzoronald schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:38:
[...]

Is fysiek probleem lijkt me, aangezien hij het op de andere 2 laptops ook niet deed. Ik wil eigenlijk alleen weten of het KAN dat door het niet ver genoeg ingestopt hebben van 1 van de 8 draadjes, of je dan dit kan krijgen. Kan het anders een kabelbreuk zijn ? Ik hoop het niet, anders moet ik een muur open slopen :7
ik neem aan de je 100MBit gebruikt? ==> Dan gebruik je maar 4 aderen van de 8, de andere 4 zouden ook het lichtje op de switch kunnen triggeren (SHuisman weet niet precies hoe dit werkt, maar doet een aardige gok), anders moet je ff goed checken als de aderen 1 2 3 en 6 goed zijn aangesloten, die heb je namelijk nodig ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Shuisman op 27-09-2005 21:40 ]

• enzoronald
SHuisman schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:40:
[...]

ik neem aan de je 100MBit gebruikt? ==> Dan gebruik je maar 4 aderen van de 8, de andere 4 zouden ook het lichtje op de switch kunnen triggeren (SHuisman weet niet precies hoe dit werkt, maar doet een aardige gok), anders moet je ff goed checken als de aderen 1 2 3 en 6 goed zijn aangesloten, die heb je namelijk nodig ;)
Ik gebruik inderdaad 100mbit. Dan hoef ik maar 4 van de 8 te gebruiken.En ik maar elke keer pielen met 8 draadjes :) Is 4 keer goedgegaan trouwens aan 2 kanten = 8 stekkertjes perfect erop. En nu dit :(
Welke kleurtjes moet ik dan in 1,2,3 en 6 stoppen ?

Verwijderd

Aangezien de vraag nog niet beantwoord is, Draait er nou een DHCP server of hoop je dat het magisch gaat ??

• TheZoo
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

enzoronald schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:28:
Ik heb hier zojuist een nieuwe utpkabel gekocht, en gelegd door het hele huis heen (metertje of 30 in totaal). 2 Stekkertjes erop en 1 in de switch en 1 in de pc. Werkt dus niet :(

De pc geeft wel aan dat er een netwerkkabel inzit, maar geeft het bekende 169. ip adres. Switch ziet ook een aansluiting (lampje brand op de poort).
Kan het zijn dat ik 1 van de 8 draadjes verkeerd heb aangesloten, of dat 1 er net niet goed in zit ? Ik neem aan dat er dan geen lampje zou branden op de switch of wel ?
En van wat zou die pc dan een DHCP adres moeten krijgen? Je hebt het hier alleen maar over een pc en een switch :?

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• enzoronald
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:47:
Aangezien de vraag nog niet beantwoord is, Draait er nou een DHCP server of hoop je dat het magisch gaat ??
Sorry..dit is de setup :

Modem >> Router >> Switch

Aan die switch hangen op dit moment 2 pc's die het prima doen. Alleen deze 3e dus niet. Dus dhcp draait zeker.

• Shuisman
Gebruik deze:
http://gathering.tweakers...t_messages/1032487#tweepc
En denk de 2de aansluiting zeg maar weg ;)

• enzoronald
En dan geeft het niet welke van de 2 ik gebruik ? Links of rechts ?

• TheZoo
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

enzoronald schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:34:
[...]

Als je de kabel volgens het bovenste van de drie plaatjes hebt gemaakt, zit je goed.
Je steekt hem toevallig niet op switch op de crosspoort? Want dan doetie het ook niet.
Anders issie gewoon slecht geknepen.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 19:05
Lees de netwerk FAQ zoals hierboven aangegeven, de adertjes MOETEN volgens de kleurvolgorde, anders heb je grote kans dat er wel een link komt, maar omdat niet de juiste aderparen gebruikt zijn, krijg je overspraak tussen je draadjes, en loopt het netwerkverkeer niet (lekker).

Wat zoals genoemd ook kan is dat er 1 draadje niet ver genoeg in een stekkertje zit, en dat een ander paar (2 draadjes, groene aderpaar) wel de link geeft.. 10mbit gebruikt alleen 3 en 6 om een link te geven, de fout zou dan in adertjes 1 en 2 (oranje en oranje-wit) moeten zitten. Als je je netwerkkaart forceert naar 10mbit half duplex, en het werkt wel, dan zit de fout zeker in het oranje aderpaar.

[ Voor 3% gewijzigd door rdfeij op 27-09-2005 21:55 . Reden: typo ]

• enzoronald
Ok, het lijkt me wel duidelijk. Om de stekkertjes uit te sluiten als fout, koop ik morgen wel even wat nieuwe stekkertjes. Even opnieuw knijpen en dan eens kijken wat er gebeurd :)
Laat het morgenavond wel even weten. Iedereen in eerste instantie bedankt voor de inbreng. Mochten er nog meer idee-en zijn..please let me know. :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

rdfeij schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:55:
Lees de netwerk FAQ zoals hierboven aangegeven, de adertjes MOETEN volgens de kleurvolgorde, anders heb je grote kans dat er wel een link komt, maar omdat niet de juiste aderparen gebruikt zijn, krijg je overspraak tussen je draadjes, en loopt het netwerkverkeer niet (lekker).

Wat zoals genoemd ook kan is dat er 1 draadje niet ver genoeg in een stekkertje zit, en dat een ander paar (2 draadjes, groene aderpaar) wel de link geeft.. 10mbit gebruikt alleen 3 en 6 om een link te geven, de fout zou dan in adertjes 1 en 2 (oranje en oranje-wit) moeten zitten. Als je je netwerkkaart forceert naar 10mbit half duplex, en het werkt wel, dan zit de fout zeker in het oranje aderpaar.
Als 1 van de 4 draadjes niet goed zit, dan werkt het nooit.

Voor zowel 10 als 100 Mbps, is het ene paar het zend-paar (Tx+/Tx-), en het andere paar het receive-paar (Rx+/Rx-). Er is een hele exotische versie van Ethernet (100Base-T2) die in staat is met 2 draadjes te werken, maar die is zo zeldzaam dat zelfs ik er geen hardware van heb.

Wat wel kan zijn is dat als je de draden van de paren onderling gemengd hebt, dat je op 10 Mbps nog wel verbinding hebt (met veel fouten), maar dat 100 Mbps geen pakketje meer over de lijn krijgt.

Half- of full-duplex heeft niets met de bekabeling te maken, maar met de mogelijkheid aan beide zijden om tegelijkertijd een inkomend en een uitgaand pakketje af te handelen (behalve als het over coax-bekabeling gaat, 10Base-2/10Base-5/10Base-36, want daar kan de bekabeling maar 1 pakketje tegelijk transporteren).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08-2025

Tybo

010101011110010101??

je kabel loopt volledig rechtdoor? zelfde volgorde aan de ene stekker dan aan de andere? Je hebt toch een RJ45 tang gebruikt? Welk soort kabel heb je gebruikt? Je kabel loopt toch niet langs zware elektriciteitskabels? kabel gemonteerd in inbouwpotje?

knijp je fichkes eens opnieuw :P }:O

[ Voor 28% gewijzigd door Tybo op 28-09-2005 15:48 ]

SvennieG

• enzoronald
Tybo schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:42:
je kabel loopt volledig rechtdoor? zelfde volgorde aan de ene stekker dan aan de andere? Je hebt toch een RJ45 tang gebruikt? Welk soort kabel heb je gebruikt? Je kabel loopt toch niet langs zware elektriciteitskabels? kabel gemonteerd in inbouwpotje?

knijp je fichkes eens opnieuw :P }:O
Hmm, zou langs de hoofdstroomkabel van het huis kunnen lopen, maar goed, dat moet niet zo'n probleem zijn toch ? Ik moet nog de nieuwe connectoren erop zetten. Dat doe ik vandaag of morgen :)

• Tybo

Tybo

010101011110010101??

Hmm, zou langs de hoofdstroomkabel van het huis kunnen lopen, maar goed, dat moet niet zo'n probleem zijn toch ? Ik moet nog de nieuwe connectoren erop zetten. Dat doe ik vandaag of morgen :)
Hangt ervan af of je STP of UTP getrokken hebt. Maar normaal gezien is dat voldoende geisoleerd.

SvennieG

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 10:58

DinX

Motormuis

enzoronald schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:59:
Ok, het lijkt me wel duidelijk. Om de stekkertjes uit te sluiten als fout, koop ik morgen wel even wat nieuwe stekkertjes. Even opnieuw knijpen en dan eens kijken wat er gebeurd :)
Laat het morgenavond wel even weten. Iedereen in eerste instantie bedankt voor de inbreng. Mochten er nog meer idee-en zijn..please let me know. :)
Tip: koop nooit het exacte aantal utp stekkertjes maar altijd enkele meer om safe te zijn ;)

Ik heb al vaker het verhaal gehoord van iemand die in de winkel 2 stekkertjes koopt, en de dag erop terug in de winkel staat voor nieuwe stekkertjes.
Zeker als je niet vaak een utp kabel maakt.
Ik heb er inmiddels al ontelbare geknepen en zelfs dan gaat er soms wat mis :)

[ Voor 21% gewijzigd door DinX op 29-09-2005 13:01 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Tybo

Tybo

010101011110010101??

Ik heb al vaker het verhaal gehoord van iemand die in de winkel 2 stekkertjes koopt, en de dag erop terug in de winkel staat voor nieuwe stekkertjes.
<off-topic>Vergeet ook niet dat een UTP-fichke maar 0.50 euro kosten/stuk voor belkin kwaliteit. Ze hebben me hier ooit in Dendermonde proberen fichkes te verkopen voor 1.50 euro per stuk. Ik dacht bijna dat ik ze in hun gezicht zou gooien! Profiteurs! </off-topic>

SvennieG

Pagina: 1