• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
In een oud boekje over macrofotografie, stond een tip over het gebruik van een polarisatie
filter.

Het was een opstelling met een plaatje matglas waarop een velletje polarisatiefilm licht. onder deze glasplaat een lamp. daar boven het onderwerp, bv een planteblad. De camera werd loodrecht boven het onderwerp geplaatst met een een pola-filter (met schroefdraad :+ ). Door nu het pola filter te draaien, kun je het licht van de lamp "uitdraaien" deze geeft namelijk gepolariseerd licht. Maar het licht dat door het onderwerp opgenomen wordt, is niet meer gepolariseerd, en licht nu mooi op tegen een zwarte achtergrond.

Weet iemand mischien een adresje voor velletjes van dit film, in nederland dus?
lijkt me best leuk om eens uit te proberen. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Nonflex op 27-09-2005 21:00 ]

What is impossibility but a challenge

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:36
Je weet dat we tegenwoordig gewoon polarisatie filters hebben in schroeffiltervorm?

• Mr.Nonflex
timcooijmans schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 20:58:
Je weet dat we tegenwoordig gewoon polarisatie filters hebben in schroeffiltervorm?
:o wow 200mm?

Verwijderd

mm2 misschien :)

• Mr.Nonflex
Nu ja ik kan wel eens kijken naar een goedkoop schroefdraad filter, het probleem is dan alleen dat je alleen macro kunt fotograferen (filter te klein) voor dit doel hoeft deze ook niet circulair te zijn.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:36
Misschien een Cokinfilter?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
Is geen goedkoop grapje, kan ik je wel zeggen. Je kan ook een groter filter kopen en van die verklein dingen erbij kopen voor op je lens...

|>

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-01 22:41
Bij de lichtbron kun je in ieder geval volstaan met een lineair polarisatiefilter, maar ik denk dat een schroeffilter dan nog steeds een dure grap is. Polarisatiefilters worden ook in LCD's gebruikt, dus misschien dat je daarmee verder bent geholpen?

Dato DUO synth voor twee

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ah, je zoekt dus zoiets. Lijkt me dat dat in Nederland ook wel te krijgen is; misschien even wat verder zoekwerk verrichten, maar het bestaat dus iig wel!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 18:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Misschien een idee om een gewoon schroeffilter te gebruiken in combinatie met een klein halogeenlampje? Dan heb je ook niet zo'n groot stuk nodig.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom mail je geen grote shop als Kamera Express of Konijnenberg? Als er iemand contacten heeft op dit vlak, zijn zij het wel :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Mr.Nonflex
koraks schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 22:35:
Ah, je zoekt dus zoiets. Lijkt me dat dat in Nederland ook wel te krijgen is; misschien even wat verder zoekwerk verrichten, maar het bestaat dus iig wel!
kijk 23 x 15 cm voor $17 dat is te doen.
Grrrrrene schreef op woensdag 28 september 2005 @ 09:32:
Waarom mail je geen grote shop als Kamera Express of Konijnenberg? Als er iemand contacten heeft op dit vlak, zijn zij het wel :)
Gelijk gedaan :)

Pagina: 1