Toon posts:

[alg] Online operating systems*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar jaar geleden, ik geloof 2001. Heeft Bill Gates vertelt dat de toekomst van besturingsystemen in on demand via het net lag. Nu probeer ik daar meer informatie over te vinden. o.a. via Google en de Search op Tweakers frontpage en dit forum. Echter kan ik werkelijk niet veel bijzonders meer vinden. Heeft iemand een idee hoe het er nu voor staat, en of zoiets in de toekomst mogelijk wordt? Ik ben hier als OS nerd :) wel benieuwd naar.

Ik heb dit topic in WOS geplaatst, maar Linux bedoel ik hiermee uiteraard ook, wist niet precies in welke ik het moest plaatsen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dat ligt er een beetje aan wat je er mee bedoelt, je hebt natuurlijk de ASP's die applicaties e.d. aanbieden? :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad zijn er vele ASP's (Application Service Providers, niet Active Server Pages :+ ) en dat is zo ongeveer wat hij als ik het me goed herinner bedoelde. Een simpel voorbeeld is hier GMail maar hetzelfde geldt ook voor pak-em-beet ASP CRM oplossingen zoals superofficeonline.nl of salesforce.com. Maar ook terminal services / citrix zijn zaken die in die rochting gaan.

Nu gebeurt dat toegang zoeken tot de ASP oplossing met name bovenop "volledige" OSsen zoals Windows of Linux maar ze vereenvoudigen het beheer heel erg.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Je zou linux eventueel een OS on demand kunnen noemen. Als je bv een Debian mini-installdisk gebruikt dan worden de meeste onderdelen van het internet gehaald. :Y)

Echt helemaal on demand is dit niet, maar als je nou, in plaats van de mini-installdisk, gebruik zou maken van een script/image dat je weer haalt van een eigen server binnen het bedrijf, dan voldoet dit systeem al aan twee karakteristieken van Software as a Service (zie wiki)
- network based access
- activities are managed from central locations

Dit soort dingen zijn ook zeer goed mogelijk voor Windows (citrix).
Ik weet alleen niet zeker of je dit nou een OS on demand mag noemen of dat hier een andere term voor is.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik zat net te lezen over een compu die windows op het inet had.
je moest wel adsl hebben om het te gebruiken.
je kan ook niets op je pc installeren maar op een server.
deze wordt voor je onderhouden voor 10 euro per maand en gechekt op virussen enzo.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Zou zoiets eigenlijk echt toegepast gaan worden? Ik bedoel bijv. Windows on demand. Als ik het goed begrijp zit de rekenkracht dan op de server. Als alleen heel Nederland al aan de pc zit. Kost dit toch inmens veel rekenkracht op de server. Kan me niet voorstellen dat dat goedkoop kan, de eerste 5 jaar dan. Of zit ik er langs?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56

Garyu

WW

Er bestaat ook een website waar je vanaf een browser window Linux kan gebruiken ergens op een Duitse universiteit. Daar staat een server waar je als user ingelogd wordt als een standaard user. Je hebt de beschikking over alle applicaties die standaard in deze distributie geinstalleerd zijn zoals OpenOffice, Firefox, etc.

Ik heb nog even gezocht, maar ik kan helaas de URL niet vinden. Maar het bestaat dus wel :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1