[Mysql] Waarom raken tabellen corrupt

Pagina: 1
Acties:

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 20:59
De vraag zoals in het topic staat:

Waarom raken MySQL tabellen eigenlijk corrupt?

Ik kan wel op zoek gaan naar mensen die corrupte tabellen hebben gehad, maar zij vragen eerder een oplossing en de oorzaak wordt niet achterhaald.

Bij een provider waar een collega van mij zit aangesloten, geraken zijn mysql tabellen soms corrupt.
Maar ik wil niet direct mijn problemen hier plaatsen, ik ben eerder benieuwd naar waarom Mysql tabellen uberhaubt kunnen crashen. Misschien kunnen jullie me aanvullen met:

- een korte omschrijving van 1 of een paar woorden
- evt een wat langere omschrijving / uitleg erbij

Ik trap af met:

- Bugs in mysql database engine

Ik hoop dat het topic niet op slot wordt gegooid, aangezien niemand probeert te onderzoeken waarom tabellen corrupt raken. Er zijn wel sites over te vinden, maar zelfs die gaan niet over de oorzaak, maar naar juist de oplossing. En dan niet de oplossing van, DAT is de oorzaak we verbeteren het, en het komt niet meer voor, maar in de zin van... repair maar en weg corruptie...

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:30

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb het alleen nog maar meegemaakt met een server crash.

• Acmosa
  • Laatst online: 20-08 16:01

Acmosa

...no comment.

Virus scanner? Zij schijnen ook vreselijke diengen met je database te kunnen doen.

But then again, I could be wrong..

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik wel eens heb meegemaakt is dat veel schijfbewerkingen ook corrupte dbases kunnen veroorzaken. Dan wordt de data niet altijd goed weggeschreven. Ooit eens getest in versie 3.x door gewoon een script te maken wat 2 waardes omstebeurt in mysql gooide, autoincrement veld erbij. En dan na 10 minuten eventjes 5 minuutjes extreme i/o veroorzaken ( maak eerst 1 groot bestand aan en copieer dit dan op dezelfde schijf ) en dan nog 10 minuten het script laten lopen. Dan was het bestand corrupt, maar wat veel leuker was dat in de 5 min schijfactiviteit er sommige keren 2 waardes achter elkaar waren gekomen ( door in de myd files zelf te kijken gezien ) , maar na een repair was dit niet meer terug te vinden. En aan het einde van de test was er ook nog onduidelijkheid of er 1 scriptrun gemist was of niet. Het mysql query-log gaf in ieder geval 1 query meer aan dan dat er in de dbase stond. Maar hiervan was de tijd niet te achterhalen, dus het kon ook zo zijn geweest dat het script afgesloten was voordat het compleet in de dbase geschreven was.

P.S. Dit experiment was wel gedaan met MyISAM tabellen en niet innodb. Ikzelf heb het idee dat innodb minder corrupt wordt ( alhoewel ik voor de meeste toepassingen wel een cronjob met een nachtelijke checktable run inbouw wat gemaild wordt naar de admin )

Mijn conclusie is : Een schitterend stukje werk mysql, maar ik vertrouw er geen kritieke data aan toe. Daarvoor iets te veel hickups meegemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Gomez12 op 27-09-2005 21:02 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53

BCC

Alleen nog maar meegemaakt icm hardware failure.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Cheater
  • Laatst online: 20-08 20:59
- Foute geheugentoewijzingen in MySQL
In dit geval gaan alleen tabellen corrupt waarmee gewerkt wordt

- Schijfruimte vol
Schijfje vol, data incompleet en daardoor corrupt. Alleen tabellen waarmee gewerkt wordt raken corrupt.

- Slechte HDD
In dit geval zouden alle tabellen het kunnen begeven, random dus

- Slecht geheugen / hardware
In dit geval zouden alleen tabellen corrupt raken waarmee gewerkt wordt

Correct me if I'm wrong
Pagina: 1