SFTP kabel, juiste manier van aansluiten.

Pagina: 1
Acties:
  • 559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ok, eerst even een situatischets:

Op mijn kamer staat een PC+ADSL router. In de werkplaats komt een 2e PC te staan met daaraan zo'n 100 meter SFTP. Hier is wel een aarding beschikbaar . Misschien dat de afstad wat groter wordt, in dat geval zal ik er een switch tussen hangen met daarachter nog enkele meters UTP. zo'n 30 meter van de SFTP kabel zal langs de stalen wanden/binten lopen van de werkplaats. Dan zo'n 20 meter onder de grond in een pvc buis met waterleiding, telefoon en 380~ kabels, en tevens erg vochtig) en daarna gewoon door het huis naar mijn kamer

Maar nu zat ik nog met wat onzekerheden die ik graag eerst even bevestigd wilde hebben voordat ik die kabel ga trekken:

- Is de kabel echt waterdicht? IMHO wel, maar volgens een klasgenoot heeft het een poreuze mantel.

- Kan ik de kabel beter door een metalen goot/ buis leggen in de werkplaats (dat heb ik immers voldoende op voorraad, of gewoon simpel door een PVC koker. Indien metaal, dan kan ik deze het beste ook aarden zeker?

- Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je de kabel aan 1 punt aard, IVM potentiaalverschillen. Is dit gewoon een kwestie van je PC geaard hebben?

- Op mijn kamer kan ik dus het beste de shielding en folie een stukje wegknippen zodat ik zeker weet dat het niet geaard is? (mocht ik ooit wel aarding op mijn kamer hebben, dna is hij niet plots op 2 plekken geaard)

Zo, dat was het eigenlijk wel, op zich kan ik het ook gewoon aanleggen en kijken hoe het werkr, maar als ik het doe doe ik het graag meteen goed ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 16:34
Je zegt t zelf al, 1 kant aarden, anders krijg je idd gezeik mbt potentiaalverschillen.

Kwa buis: Ik zou er zoiezo iets omheen doen. PVC is een optie, alleen als t buitenlangs loopt / zonlicht dan moet je even opletten, de normale (gele) PVC buis wordt nogal poreus bij blootstelling aan UV (zon)licht.

Een metalen buis kan prima, maar als je overal metalen buis omheen doet had je ook geen SFTP hoeven kopen ;)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is een SFTP kabel?

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
FF google "SFTP cable", wordt alles meteen duidelijk :P

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wizzzzzz schreef op woensdag 28 september 2005 @ 16:04:
FF google "SFTP cable", wordt alles meteen duidelijk :P
http://www.google.nl/sear...f=1&q=define%3Asftp&meta= geeft de verkeerde SFTP en tussen http://www.google.nl/search?hl=nl&q=sftp+cable&meta= kan ik ook zo 123 geen definitie vinden.
Dat het een variant van TP is begrijp ik, maar welke?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Shielded & Folied Twisted Pair Cable dat weten jullie toch wel :P

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
OlafvdSpek schreef op woensdag 28 september 2005 @ 16:06:
[...]

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=sftp+cable&meta= kan ik ook zo 123 geen definitie vinden.
Dat het een variant van TP is begrijp ik, maar welke?
De eerste hit.

Folie Beschermde Twisted Pair netwerkkabel ('straight-through') met Rj-45 connectors. De folie bescherming zorgt voor signaalintegriteit tijdens de verzending.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Shielded Foiled Twisted Pair.
Dus om de 4 aderparen zit een folielaag, FTP kabel dus. En als extra ook nog eens Shielding, wat gewoon een dun gevlochten netje van draad is zoals je ook bij coax kabel ziet. Dit zorgt ervoor dat opgevangen straling (van de stroomkabels) richting aarde verdwijnt.

Maargoed, hij komt IIG binnenlangs te lopen langs houten en stalen binten. Ik heb geloof ik zelfs de mogelijkheid om hem in de werkplaats een eind weg te houden van de stroomkabels. Dat maakt het gebruik van metalen goot al verder overbodig :)
Pagina: 1