Toon posts:

[GRUB] booten met meerdere partities

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte lezer,

Er staat hier een belangrijke machine.
Deze machine boot niet meer, er waren badblocks op /boot
Verschillende directories zijn verdeeld over verschillende partities:
/dev/hda1=/boot
/dev/hda2=/sbin
/dev/hda3=/
/dev/hda4=/etc
Nu heb ik het zover gefixt dat ik een kernel booten, maar /sbin/init kan niet worden gevonden en hierdoor kan het operating system niet geladen worden.
Hoe kan ik grub vertellen waar /etc en /sbin staan?

Bij voorbaat dank voor uw hulp!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je verteld aan grub waar de kernel staat die hij moet laden, en welk root file system die kernel moet gebruiken. Op je root filesystem staat dus waar /etc en /sbin staan. Hoe je systeem daarvoor wist hoe hij /etc moest mounten, zodat hij /etc/fstab kan lezen begrijp ik nu eigenlijk ook niet. :?

Waarom is /sbin eigenlijk een aparte partitie? Voor de leuk of heb je er ook werkelijk iets aan? :?

[ Voor 46% gewijzigd door Sendy op 27-09-2005 20:29 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
/sbin op een aparte partitie is niet echt gebruikelijk.
hoe kun je immers /sbin/mount aanroepen om /sbin te mounten ?
/etc ook apart is nog vreemder, je kunt dan niet een /etc/fstab lezen om /etc of /sbin uberhaupt te mounten
enz.
Misschien is er een ranzig startscriptje of een initrd wat dit regelt...

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn collega die er een aantal weken niet zal zijn doet dat op alle machines met het idee dat als een directory vol loopt de andere directories er geen last van hebben zodat de kans kleiner is dat medewerkers er geen gebruik meer van kunnen maken.
Blijkbaar moet het kunnen want het heeft gewerkt.
Alleen welke file edit ik zodat /etc en /sbin gevonden kunnen worden? Want die staan helaas niet op de root partitie. Het is vrij strak ingedeeld dus ik kan niet die directories allebei in de rootdir kopieren.

Verwijderd

Topicstarter
Het is met de RedHat setup zo ingesteld. Je kan in diskdruid naar lieve lust partities maken en deze een label geven. Er zijn dus niet achteraf allerlei scriptjes gefabriceerd.

Verwijderd

Misschien via je /etc/fstab bestand.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2005 20:04 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoals u_nix_we_all al schrijft: het zal een ranzig scriptje zijn of een initrd die dit regelt. Als je al uitsluit dat het een ranzig scriptje is, dan moet het een initrd zijn. Deze zal voordat-ie de pivot_root aanroept al de /etc en /sbin mounten. Daarna pivot_root en de gewone /sbin/init.

Gebruikte je in de grub een initrd? Wat staat daar in?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je hebt dus de initrd nodig die waarschijnlijk op /boot staat (stond ?)
en dan zou e.e.a. weer normaal moeten kunnen booten,
maar je hebt nu waarschijnlijk eerst ff een rescue cd o.i.d. nodig
om te zorgen dat /boot weer in orde is, je even je andere filesystems kunt checken etc.

Maar met die badblocks is de vraag of je harddisk niet gewoon aan het overlijden is....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Zo vreemd is een aparte /etc partitie niet, da's makkelijk met backuppen. Als je ook /home op een aparte partitie hebt, zijn dat de enige twee paritities die je hoeft te backupppen, de rest kan je weer downloaden.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgenochtend dan maar een restore starten van /boot in de hoop dat het dan beter wilt booten.
Wat ik me afvraag eigenlijk is hoe RedHat die initrd dan ooit kan updaten of zouden ze daar iets slims voor verzonnen hebben?

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

neem knoppix of een ander cd boot distrotje
en herstel grub
mount root op /foo
chroot /foo
en je zit in je oude vertroude root.

inderdaad /etc en /sbin is erg apart als partitie

je zou juist /home /usr /var /tmp parities maken omdat daar onverwacht veel zooi ik kan komen /var :)
en /boot voor de veiligheid.
ik heb 2 boots je weet maar nooit

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1