PC springt niet aan

Pagina: 1
Acties:

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:08
Heb gister onderdelen van mijn upgrade opgehaald, maar het probleem is dat mijn pc niet aan springt. De voeding doet helemaal niks.

Specs:
Asus A8N-E
Amd 3500
2 keer 512mb Kingston geheugen
Antec 350 Watt voeding
Radeon X800XT

Heb de voeding uit mijn vorige systeem gehouden, en deze werkt ook als ik de draadjes 14 en 16 doorverbind. Dan slaat hij gewoon aan. Als ik echter hem in het moederbord steek (en ook nog de 4 pins voedingskabel) en dan op de aan knop druk gebeurt er niks. Het doorverbinden met een schroevendraaier van de stekkertjes van de aan knop werkt ook niet.

Heb er nu helemaal niks aanhangen, alleen de videokaart zit er in.
Net een bios reset gedaan, maar dit heeft ook niet geholpen...

Heb helaas geen ander mobo of proc in de buurt om te testen of deze goed werken.

Iemand nog tips?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Probeer je voeding eens te hotwiren als ie op je mobo zit aangesloten.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Brammel
The Widow Maker schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:14:
Probeer je voeding eens te hotwiren als ie op je mobo zit aangesloten.
Dan springt hij wel aan... Waar ligt het dan nu aan? Moederbord???
Lampje gaat trouwens wel gewoon branden op het moederbord.

[ Voor 11% gewijzigd door Brammel op 27-09-2005 18:16 ]

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
P4 stekker aangesloten ?

• Brammel
Ja is ingestoken. Heb hem net gehotwired op het moederbord, en als ik het kabeltje dan loshaal springt hij naturlijk weer uit. Als ik dan de aanknop in duw gaat de pc gewoon aan. Zodra ik echter de voeding uitschakel, moet ik hem weer hotwire'en voordat ik hem ook maar aan kan krijgen...

Verwijderd

en als je de draadjes 14 en 16 doorverbind als de stekker in je moederbord zit, gaat het systeem dan wel gewoon booten?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:24:
en als je de draadjes 14 en 16 doorverbind als de stekker in je moederbord zit, gaat het systeem dan wel gewoon booten?
dat bedoel ik eigenlijk met het hotwiren van de voeding als ie op je mobo aangesloten zit ;)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Weet je zeker dat je de goede powerswitch voor je hebt? Soms staan de aanduidingen er enigszins vaag op en moet je een rij pinnetjes hoger hebben....

Verwijderd

The Widow Maker schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:28:
[...]

dat bedoel ik eigenlijk met het hotwiren van de voeding als ie op je mobo aangesloten zit ;)
jah dat dacht ik inderdaad al...maar ik bedoel ook te vragen wat er gebeurt als hij dat doet, of zijn pc dan wel gewoon opstart.

• Brammel
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:32:
[...]

jah dat dacht ik inderdaad al...maar ik bedoel ook te vragen wat er gebeurt als hij dat doet, of zijn pc dan wel gewoon opstart.
Het zit zo:

voedingskabel is uit de pc
Die steek ik er in,
druk op de powerswitch, er gebeurt niks
Dan hotwire ik hem 3 seconde, dan springen de fans aan,
Hotwire los, pc springt uit
Druk ik nu op de powerswitch, dan gaat hij gewoon aan en boot hij perfect

Het probleem is dus dat wanneer ik de pc van de stroom af haal, ik eerst moet hotwire'en voordat ik kan starten...

• Brammel
Het lijkt er op dat het goed werkt nu, weet niet waarom, maar heb het idee dat het probleem is verholpen. Bedankt voor de tips!

• Brammel
Toch nog maar even een update, hetzelfde probleem is nog niet verholpen:

De pc gaat altijd aan als ik op de aan knop druk, tenzij de voedingskabel er uit is geweest. Dan moet ik hem eerst weer hotwire'en, dan de hotwire weghalen zodat hij weer uit gaat en dan op de powerknop drukken. Dan doet hij het weer. Waar kan dit aan liggen? De voeding gebruik ik al 2 jaar zonder problemen. Het moederbord, processor en videokaart heb ik pas 2 dagen, sindsdien is dit een probleem. Is mijn voeding niet sterk genoeg?

Verwijderd

Probeer eens een cmos clear. Dat hielp bij m'n Pa z'n pc. Pc werkte altijd goed maar wilde opeens niet meer aan met powerknop. Voeding bleek gewoon te werken. Na de genoemde cmos clear was alles weer goed.

• Brammel
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 22:08:
Probeer eens een cmos clear. Dat hielp bij m'n Pa z'n pc. Pc werkte altijd goed maar wilde opeens niet meer aan met powerknop. Voeding bleek gewoon te werken. Na de genoemde cmos clear was alles weer goed.
Dit heb ik al gedaan, heeft helaas niet geholpen...

• Brammel
Heb ontdekt dat het niet altijd is, ik ga er achter proberen te komen wanneer het nu wel is en wanneer nu niet, maar volgens mij is er geen touw aan vast te knopen... Lijkt me in ieder geval sterk dat het moederbord of zo kapot is. Als het toch aan het mobo ligt, dan moet het misschien nog terug...

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Mss moet je nieuwe Mobo een 24 pins aansluiting erin hebben zitten ipv 20 pins...weet namelijk niet welke kabels je voeding heeft maar mijn moederbord springt elke keer pas aan na 1 minuut wachten en opnieuw een reset, heb met een 24 pins aansluiting geprobeerd en dan springt ie gelijk aan.

• Brammel
RSD1982 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 00:13:
Mss moet je nieuwe Mobo een 24 pins aansluiting erin hebben zitten ipv 20 pins...weet namelijk niet welke kabels je voeding heeft maar mijn moederbord springt elke keer pas aan na 1 minuut wachten en opnieuw een reset, heb met een 24 pins aansluiting geprobeerd en dan springt ie gelijk aan.
Heb idd een 20 pins voedingskabel die uit mijn voeding komt. Heb echter een verloopstekker gehaald die van 20 pins 24 pins maakt, waardoor hij nu gewoon op mijn moederbord past. Zou hier het probleem kunnen zitten?

Als ik hem hotwire, doe ik dat op de 20 pins connector, simpelweg omdat ik daar beter bij kan. Het zou dus kunnen dat het verloopstuk ergens niet goed contact maakt. Zodra ik hem dan heb gehotwired maakt hij weer goed contact, waarna ik hem gewoon op kan starten. Misschien is dit het wel. Ik zal de volgende keer dat hij niet aan gaat alleen wat aan de verloopstekker rommelen, en kijken of ik hem dan aan krijg.

[ Voor 27% gewijzigd door Brammel op 29-09-2005 00:17 ]

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Heb hetzelfde mobo maar gebruik geen verloop 20->24. Gewoon linkerkant inprikken.

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• Brammel
Fanaat schreef op donderdag 29 september 2005 @ 14:19:
Heb hetzelfde mobo maar gebruik geen verloop 20->24. Gewoon linkerkant inprikken.
Heb dit geprobeert maar het heeft niet geholpen. Als ik maar heel even de voedingskabel (5 sec) er uit haal krijg ik hem wel weer aan, maar zodra hij er 5 minuten uit ligt moet ik hem weer eerst hotwire'en. Begrijp er niks meer van. Het ligt ook niet aan het verloopstukje, toen ik die er uit had gehaald en dus gewoon de 20 pins had aangesloten deed hij het ook niet

[ Voor 18% gewijzigd door Brammel op 29-09-2005 16:45 ]

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Dan zou ik een nieuwe voeding aanschaffen als ik jou was dan ben je denk ik vrijwel zeker van het gedonder af. Heb sinds vandaag mijn nieuwe voeding erin zitten. En werkt perfect!
Als ik je een goeie mag aanraden Hiper Type R 580watt

• Brammel
RSD1982 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:25:
Dan zou ik een nieuwe voeding aanschaffen als ik jou was dan ben je denk ik vrijwel zeker van het gedonder af. Heb sinds vandaag mijn nieuwe voeding erin zitten. En werkt perfect!
Als ik je een goeie mag aanraden Hiper Type R 580watt
Nieuwe voeding is toch al snel weer 80 euro, vind ik eigenlijk een beetje zonde, aangezien mijn antec 350 watt voeding toch nog wel goed genoeg zou moeten zijn...

Heb net een andere voeding er aan gehangen (cheap qtec 300 watt) en daar werkt het gewoon bij. Ik denk dat ik 2 draatjes vanaf pin 14 en 16 naar buiten mijn kast leg, zodat als hij niet mocht werken ik hem simpelweg even kan hotwiren. Scheelt me weer minimaal 80 euro. Weet alleen verder niet of dit hotwire'en kwaad kan, lijkt me niet eigenlijk.

(heb de antec voeding er dus maar weer terug in gehangen)

[ Voor 4% gewijzigd door Brammel op 30-09-2005 00:11 ]

Pagina: 1