Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aopen AK77Pro mobo, lekkende elko's. Waar vind ik vervanging

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Een prachtige Aopen AK77Pro kwam mij ter handen als zijnde defect. Ik ben de rotste niet, ik wil best een uurtje solderen. Het enige probleem is dat Aopen niet de condensatoren heeft, of ze niet kan/wil leveren.

Ik zoek:

4x 3300uF, 10v

13x 2200uF, 6.3v

2x 1200uF, 6.3v

M'n electronica leverancier heeft ze niet. Reichelt heeft ze niet. Aopen heeft ze niet!

Weer iemand nog een bron voor deze dingen?

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Conrad?

offtopic:
Ik was eerst :P

[ Voor 75% gewijzigd door Jckx op 27-09-2005 16:32 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
conrad misschien?

spuit 11 :)

[ Voor 47% gewijzigd door ShellGhost op 27-09-2005 16:31 ]

Verwijderd

www.conrad.nl misschien?

hehehe net te laat

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2005 16:31 ]

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Gasten, als Reichelt het niet heeft, heeft Conrad het zeker niet!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Electronica-online al geprobeerd? Die kunnen eventueel ook producten leveren die niet op de site staan, zeggen ze... Is misschien de overweging waard...
Anders stuut en bruin in den haag... Die zijn vaak wat behulpzamer dan een gemiddelde conrad...

Denk trouwens dat ze ze echt niet hebben, want ik heb laatst zonder veel moeite enkele condensatoren gekregen van ze...

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Van oude rotte mobo's af slopen?
Als Aopen ze al niet heeft :X

Ik heb ooit van MSI 200 4700u 6.3 Volt gekregen en nog wat andere voltages. Misschien even MSI opbellen, verhaal uitleggen en vragen of zij ze tegen betaling kunnen leveren?
Gewoon het NL MSI nummer bellen en vragen naar de TD :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

overigens:

http://www.google.nl/sear...=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

en:

http://www.telec.nl/cat/Condensatoren%20788-799.pdf

leveren naar mijn ervaring echt zowat alles wat je kunt bedenken...

[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 27-09-2005 16:38 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Het lijkt mij niet dat het een probleem is als bij een mobo-elco de capaciteit of voltage hoger zijn dan de elco die erop zat

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

The Widow Maker schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:55:
Het lijkt mij niet dat het een probleem is als bij een mobo-elco de capaciteit of voltage hoger zijn dan de elco die erop zat
Capaciteit wel, voltage boeit geen drol :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Moeten in ieder geval zg. "Low ESR" typen zijn voor 105 graden. Heb in 't verleden deze via futurlec gekocht. www.futurlec.com

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 20:43
Op zich is de optie van Atlas het mooiste natuurlijk, maar anders:

Digikey
http://rocky.digikey.com/...20elec%20Radial%20Cap.pdf
Farnell
http://www.farnell.com/datasheets/102.pdf

Neem in ieder geval low ESR/105°C types, want de standaard elco´s houden het op je mobo niet lang uit. De werkspanning mag hoger zijn, probleem is dan wel dat de behuizing vaak ook groter is waardoor het niet meer op je mobo past.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Atlas schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 17:02:
[...]

Capaciteit wel, voltage boeit geen drol :)
Waarom dan? Ik ga er iig vanuit dat de capaciteit bepalend is voor de afvlakking van een bepaalde spanning, en als de capaciteit nou hoger is dan de normale elco, dan word bijvoorbeeld een Vcore toch alleen maar beter afgevlakt? Of gebruiken ze elco's om dingen mee te timen ofzo 8)7

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

The Widow Maker schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 22:16:
[...]

Waarom dan? Ik ga er iig vanuit dat de capaciteit bepalend is voor de afvlakking van een bepaalde spanning, en als de capaciteit nou hoger is dan de normale elco, dan word bijvoorbeeld een Vcore toch alleen maar beter afgevlakt? Of gebruiken ze elco's om dingen mee te timen ofzo 8)7
Waarom weet ik niet, maar dat dat de regel is weet ik wel :P

Ik geloof dat het niets met timen te maken heeft, want RC-circuits hebben meestal alleen te doen met condensatoren die een veel lagere capaciteit hebben.

Sorry Sebastius voor het semi kapen van je topic :+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sebastius, als je hierheen wil komen met een soldeerbout mag je best even rondneuzen op de mobos die ik tegen de muur heb hangen.
Als ik me niet vergis heb ik wel een aantal op de AK77 lijkende planken hangen, dus grote kans dat er wat tussen zit.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ohja, de moederbord muur! Ik heb nog even wat voelertjes uitstaan voor een setje elko's, die ga ik heel even afwachten. Mocht het echt niks worden wil ik wel een bordje bietsen om kaal te plukken. Waar staat die muur? Nijmegen? Dat is wel wat ver, maar goed. Misschien heb ik zelfs nog wel wat simmetjes in ruil, moet ik even kijken.

Oh en Atlas, dat is niet erg, ik had dezelfde vragen ook wel. Ik vermoed zelf dat het met frequenties uitfilteren te maken heeft.

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
Ik heb nog zo'n zelfde moederbord liggen, helaas lekken er veel van de condensatoren ook :(
Zal vanavond even kijken, kan je omschrijven welke je precies nodig hebt want de uitleg die er nu staat heb ik niet zo veel aan.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Als dat ding lekke elko's heeft heeft het daarvoor weinig zin. Ik heb eventueel wel belang bij het chipset koelertje, mits die het nog doet.

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

Take a parachute, and jump!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sebastius schreef op woensdag 28 september 2005 @ 18:40:
Als dat ding lekke elko's heeft heeft het daarvoor weinig zin. Ik heb eventueel wel belang bij het chipset koelertje, mits die het nog doet.
Gast, bel telec nou gewoon even, heb je ze zo...

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Telec heeft in ieder geval één soort niet in de catalogus staan, maar ik ga er morgen achteraan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het nog gelukt?

Heb anders deze site nog gevonden:

http://eshop.euras.com/default.asp?id=708354

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 08-12-2005 13:54 ]

Verwijderd

Het Voltage boeit niet zo bij condensatoren, dat geeft alleen maar op tot welke spanning je ze maximaal mag opladen, nadeel is idd wel dat bij hogere spanningen de behuizingen groter worden maar zolang je niet al te hoog gaat zitten met je spanning valt het wel mee.
De capaciteit boeit idd wel de condensatoren worden namelijk gebruikt om dippen in spanning op te vangen, als ze te klein zijn worden de dippen te groot en je computer instabiel en als ze te groot zijn heb je kans je computer niet of niet goed aanwil omdat de condensatoren nog opgeladen moeten worden.
Laatste krijg je trouwens ook soms als je een te kleine voeding hebt, moet je 2 of 3 keer achter elkaar op de power-knop drukken om ze voldoende op te laden.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Voor afvlak-condensatoren heb je gewoon een minimale cappaciteit nodig. Dus grotere capaciteit maakt dan niet uit (is zelfs beter). Echterm gaan ze dan warschijnlijk niet (goed) op je mobo passen, zelfde als bij een hoger voltage.

Echter, als de condensatoren bijvoorbeeld in een timing-circuit gebruikt worden of er uberhauot afgehangen wordt van de ontladingscurve (RC-curve) dan mag de capaciteit niet afwijken. Echter, wijkt de capaciteit van een condensator meestal toch wel af en neemt deze ook af tijdens zijn leven. Dus op precisie-apperatuur (zoals bijv. een moederbord :) ) zal dit niet zoveel uitmaken. Ik heb samen met een paar vrienden van me ook wel eens aan een Abit moederbordje gesoldeerd om de caps te vervangen. We hadden ze gratis gehad van Abit (erg tof van ze), maar ze hadden dus allemaal een te grote capaciteit. Maar volgens Abit maakte dat niets uit. En dat klopte ook want het mobo leefde weer.

Het is trouwens een rotwerk om de caps te vervangen... dat je heet maar ff weet :)

Suc6 ermee.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Sorry jongens dat ik niks gezegd heb, het is onderhand gelukt met behulp van een tweetal moederbord fabrikanten. Die konden met z'n tweeen de volledige set toesturen...
Pagina: 1