anders krijgen die winkels denk ik wel een boete ervoor maar jah,
weet niet zekert
Daarom begrijp ik ook niet zo goed waarom er hier op GoT zo'n heisa over wordt gemaakt.
Unlocken, is dat legaal?
Antwoord: Ja, het is legaal om uw mobiele telefoon van simlock te ontdoen. Het toestel is namelijk uw eigendom, en u kunt er mee doen wat u wilt. Bij het unlocken worden er geen aanpassingen gedaan in software welke auteursrechtelijk beschermd is, door deze methode (met behulp van unlock codes) is het simlock vrij maken niet illegaal. Een citaat uit rechtspraak LJN-nummer: AE0125 Zaaknr: 03/008018-99 en 03/008111-98: " ... Een simlock en een serviceproviderlock kunnen niet worden aangemerkt als auteursrechtelijk beschermd werk ..."
Is Unlocken Strafbaar?
Het verwijderen van de simlock is niet strafbaar. Wat wel strafbaar is is het veranderen van de software.
In de uitspraak werden er 2 dingen gezegd: "Een simlock en een serviceproviderlock kunnen niet worden aangemerkt als auteursrechtelijk beschermd werk." en "Het veranderen van een simlock of serviceproviderlock, dan wel het binnendringen in een dergelijke voorziening is dan ook niet als wederrechtelijk (wederrechtelijk = tegen de wet) te beschouwen.". Dit betekent dat een simlock gewoon verwijderd mag worden.
[ Voor 93% gewijzigd door mjszwo op 27-09-2005 16:23 ]
Verwijderd
Snap ook niet waarom GoT er zo moeilijk over doet over iets wat legaal is.
Heb laatst mijn gsm ook laten unlocken in een winkeltje die gsm reparaties deed en als extra service unlocken van sim kaarten had.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2005 16:35 ]
Misschien hebben de mensen van GoT een andere veronderstelling over dit soort dingen?Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:30:
Je GMS unlocken is niet strafbaar idd, heb het een tijdje geleden opgezocht op internet.
Snap ook niet waarom GoT er zo moeilijk over doet over iets wat legaal is.
Maar dat het mag, dat lijkt me inmiddels duidelijk.
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
Internet & Telefonie - policy en FAQIk wil (laten) weten hoe ik mijn telefoon kan unlocken / firmware aanpassen
Het geven en vragen van informatie over unlocken wordt op het forum niet toegestaan. Voor het unlocken van je telefoon kan je bij de provider terecht die de simlock heeft ingesteld. Na een jaar (of na het einde van de contractsperiode) zal deze in principe kostenloos verwijderd worden, bínnen deze periode wordt hier meestal een vergoeding voor gevraagd.
Uiteraard zijn er ook minder legale manieren om de simlock van je telefoon te (laten) verwijderen. In veel gevallen wordt hierbij de (copyrighted) software op de telefoon aangepast. Zaken die copyright schenden worden uiteraard om deze reden geweerd van het forum. In enkele gevallen blijft de software intact en wordt de unlockcode 'berekend'. Deze methode is door de Nederlandse rechtsgang toegestaan. Echter, omdat de forumcrew niet de mogelijkheden heeft om te testen welk type software of methode het betreft, wordt er een 'zero tolerance' policy gevoerd op dit gebied en mag dus ook deze manier van unlocken niet besproken worden.
Bovenstaand verhaal is uiteraard ook van toepassing op het aanbieden van gemodificeerde firmwares. Aangezien ook dit soort modificaties aanpassingen doen in copyrighted materiaal kunnen ook deze niet toegestaan worden. Verwijzingen naar methoden en tools zijn tevens niet toegestaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Rac-On op 27-09-2005 16:34 ]
doet niet aan icons, usertitels of signatures
PSN ID = Jorco
Weet je nog waar je dat vond?Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:30:
Je GMS unlocken is niet strafbaar idd, heb het een tijdje geleden opgezocht op internet.
En als ik op een website (commercieel tegen betaling) software aanbied waarmee je een GSM kunt unlocken is dit dan ook gewoon toegestaan?
http://zoeken.rechtspraak...n&ljn=AE0125&u_ljn=AE0125cdgrit schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:34:
[...]
Weet je nog waar je dat vond?
En als ik op een website (commercieel tegen betaling) software aanbied waarmee je een GSM kunt unlocken is dit dan ook gewoon toegestaan?
En wat jij wilt lijkt me legaal, zolang er met de bewuste software geen firmware wordt aangepast.
zo lang je de software/firmware van de telefoon niet aan past is het toegestaancdgrit schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:34:
[...]
Weet je nog waar je dat vond?
• De lock uitzetten. (Zie het maar als een schakelaar omhalen)
• De firmware (software) met de SIM-lock eruit halen, en er een andere (aangepast) firmware inplaatsen zonder SIM-lock.
De 1ste manier is volledig legaal.
De 2de manier daarintegen is niet legaal. Het gaat hier namelijk om auteursrechtelijk beschermde firmware files. En aangezien je dan in strijd ben met de auteursrechten is dat verboden.
Duidelijk kan ik het niet maken.
En, aangezien het voor de moderators totaal niet te bekijken is van welke manier er gebruik gemaakt wordt, heeft Tweakers besloten het in zijn totaal niet toe te staan.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"