• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Onderhand begin ik er gek van te worden. Steeds langer en vaker duiken er mensen in mijn dromen op, waarmee ik in het verleden contact had. Misschien toeval, maar inmiddels geloof ik daar niet meer in, en denk ik dat er een betekenis is achter die "visites".

Begon allemaal een tijdje terug, ik droomde over een dame die vroeger op de middelbare school bij me in de klas zat. Zij had in die tijd een oogje op me. Aangezien ik nog wel contact heb met een vriend van me die daar ook zat en woont, vroeg ik hem een paar dagen later of hij haar had gezien. Pas geleden nog volgens hem, wat bleek, diezelfde dag als ik mijn droom had. Erg bizar, en ik heb een paar dagen met flinke vraagtekens gezeten. Maar verder niets mee gedaan.

En nu, al een paar keer, duikt mijn allereerste vriendinnetje op, al een paar keer deze week. Zij is tot nu toe de leukste dame waar ik ooit wat mee heb gehad en ook echt iets voor voelde. Helaas is het noodgedwongen uitgegaan. Hier ga ik ook verder niet op in. Wel even erbij te vermelden, als ze voor m'n neus zou staan en zou vragen om het weer te proberen, zou ik niet eens na hoeven denken.

Iemand enig idee wat er nou aan de hand is? Ik word er gek van, meestal kan ik na de bezoekjes ook niet meer slapen, waardoor ik nu met een enorm slaaptekort zit en op school vaak ook geen donder voorstel.

• Martin
  • Laatst online: 22-12-2025
Geloof je zelf in voorspellende dromen enzo? kan belangrijk zijn voor dit topic he, vind het zelf wel interessant nml

[ Voor 44% gewijzigd door Confusion op 27-09-2005 18:51 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Kijk hier eens, http://proto.thinkquest.nl/~llb287/info/dromen/verklaren.htm
Daar wordt uitgelegt wat dromen inhoudt en wat het betekend.
Zo betekend de dood niet dat iemand daadwerkelijk dood gaat, maar dat er een verandering op stapel staat...

De google search string: http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

[ Voor 18% gewijzigd door ShellGhost op 27-09-2005 16:00 ]

Verwijderd

vaak wat je gezien hebt ....of iets wat je vaag hebt "gelezen"........zul je terugvinden in je dromen.
Of je ze herinnert is een andere vraag. Per nacht dromen mensen een aantal keer ( hoeveel,...weet ik niet) dus de kans is groot dat je ex- een keer voorbijkomt.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:23

The End

!Beginning

ShellGhost schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:00:
Kijk hier eens, http://proto.thinkquest.nl/~llb287/info/dromen/verklaren.htm
Daar wordt uitgelegt wat dromen inhoudt en wat het betekend.
Zo betekend de dood niet dat iemand daadwerkelijk dood gaat, maar dat er een verandering op stapel staat...

De google search string: http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=
Dat is een site die door kinderen is gemaakt... (niet dat het daarom meteen een slechte bron is, maar ik zou er wel even op letten)

Dromen hebben volgens mij bijna altijd betrekking op de dingen die je bezig houden. Als jij veel aan die vriendin denkt, dan kan je er van op aan dat je er over droomt. (Ga maar is de hele dag hetzelfde computerspel spelen; wedden dat je erover droomt)

Verwijderd

Wat slecht geformuleerde en overbodige posts verwijderd, waarvan de uitkomst de suggestie is dat als je niet kan slapen en je het gevoel hebt dat je gek wordt, dat je dan naar een huisarts zou moeten gaan

Misschien dat die huisarts je doorverwijst naar een psycholoog

En voordat Martinator weer onzinnig gaat blaten:
psy·cho·loog (de ~ (m.), -logen)
1 beoefenaar van de psychologie

psy·cho·lo·gie (de ~ (v.))
1 wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoek van de bewustzijnsverschijnselen => zielkunde
2 geheel van de psychische verschijnselen in een groep of tussen groepen, en de leer daarvan => zielenroerselen

[ Voor 85% gewijzigd door Confusion op 27-09-2005 18:53 ]

• ShellGhost
The End schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:22:
[...]

Dat is een site die door kinderen is gemaakt... (niet dat het daarom meteen een slechte bron is, maar ik zou er wel even op letten)

Dromen hebben volgens mij bijna altijd betrekking op de dingen die je bezig houden. Als jij veel aan die vriendin denkt, dan kan je er van op aan dat je er over droomt. (Ga maar is de hele dag hetzelfde computerspel spelen; wedden dat je erover droomt)
Daarom heb ik de google search string er nog bij gezet, zodat hij daarmee verder kan kijken... :)
Je droomt zover ik weet alleen tijdens de rem stage.
Dit kan meerdere keren per nacht zijn.
Dromen kunnen ook de dingen die je hebt beleeft verdraaien zeg maar.
Dus dat je andere dingen ziet dan dat ze daadwerkelijk gebeurd zijn, dus verfraaien...
Aangezien je ook droomt vlak voordat je wakker wordt kan je dit verwarren als een legitieme herinnering...

• ShellGhost
Op zich is er inderdaad niks mis mee met de suggestie. :)
Dan wordt je meestal door verwezen naar het ggz of een andere instantie.
Maar dan moet je er echt "ziek" van worden.
Meestal krijg je eerst slaappillen.

[ Voor 15% gewijzigd door Confusion op 27-09-2005 18:53 ]

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:23

The End

!Beginning

ShellGhost schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:26:
[...]

Daarom heb ik de google search string er nog bij gezet, zodat hij daarmee verder kan kijken... :)
Je droomt zover ik weet alleen tijdens de rem stage.
Dit kan meerdere keren per nacht zijn.
Dromen kunnen ook de dingen die je hebt beleeft verdraaien zeg maar.
Dus dat je andere dingen ziet dan dat ze daadwerkelijk gebeurd zijn, dus verfraaien...
Aangezien je ook droomt vlak voordat je wakker wordt kan je dit verwarren als een legitieme herinnering...
Ik heb nog nooit iets gedroomd wat eerder precies zo gebeurd was. Hetgeen je meemaakt is de basis voor een droom. Meestal loopt alles hopeloos door elkaar :)

En het hoeft niet altijd verfraaid te worden hoor; kan ook wel een stuk minder leuk zijn dan de werkelijkheid...

• ShellGhost
The End schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:33:
[...]

Ik heb nog nooit iets gedroomd wat eerder precies zo gebeurd was. Hetgeen je meemaakt is de basis voor een droom. Meestal loopt alles hopeloos door elkaar :)

En het hoeft niet altijd verfraaid te worden hoor; kan ook wel een stuk minder leuk zijn dan de werkelijkheid...
Jup, dat klopt..
Het kan ook een verlangen zijn naar een gebeurtenis, die je graag nog een keer wilt beleven.

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Lees Confusions post in en weer een voorspellende droom..., een topic dat over hetzelfde "opvallende verschijnsel" gaat.

Jij droomt duizenden keren over allerlei dingen, en deze dromen komen nooit uit. Juist omdat je deze keer een droom hebt die "uitkomt", lijkt dit niet enkel toeval, maar meteen een voorspellende droom.

• the_scientist
Meestal gaat het echt om de idiootste dingen. Zoals vannacht, met haar hele familie om een uur of 2 's nachts poffertjes eten in de voortuin? Klinkt echt te belachelijk voor woorden. Ik geloofde eerst totaal niet in voorspellingen, normaal sta ik redelijk nuchter tegenover paranormale zaken. Het zal gerust bestaan, maar ik denk niet bij elk onverklaarbaar wissewasje aan het werk van krachten van bovenaf. Eigenlijk heb ik nog nooit iets meegemaakt waarvan ik denk: "daar moet een hogere macht achterzitten". Maar toch blijf ik het raar vinden dat een vriend van me ons oude klasgenootje tegenkomt, en ik diezelfde nacht haar in een droom zie. Ik was haar eigenlijk allang vergeten, en heb die dag alleen maar geprobeerd om haar naam te herinneren, wat me 's avonds pas weer te binnen schoot.

V.w.b. mijn ex-vriendin, daar denk ik nog regelmatig aan. Kan zijn dat ik haar daarom steeds terug zie, maar waarom nu al een paar keer?

• ShellGhost
the_scientist schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:35:
Meestal gaat het echt om de idiootste dingen. Zoals vannacht, met haar hele familie om een uur of 2 's nachts poffertjes eten in de voortuin? Klinkt echt te belachelijk voor woorden. Ik geloofde eerst totaal niet in voorspellingen, normaal sta ik redelijk nuchter tegenover paranormale zaken. Het zal gerust bestaan, maar ik denk niet bij elk onverklaarbaar wissewasje aan het werk van krachten van bovenaf. Eigenlijk heb ik nog nooit iets meegemaakt waarvan ik denk: "daar moet een hogere macht achterzitten". Maar toch blijf ik het raar vinden dat een vriend van me ons oude klasgenootje tegenkomt, en ik diezelfde nacht haar in een droom zie. Ik was haar eigenlijk allang vergeten, en heb die dag alleen maar geprobeerd om haar naam te herinneren, wat me 's avonds pas weer te binnen schoot.

V.w.b. mijn ex-vriendin, daar denk ik nog regelmatig aan. Kan zijn dat ik haar daarom steeds terug zie, maar waarom nu al een paar keer?
Misschien is er iets wat het aanwakkerd?
Dus dat er toch iets is wat aan haar doet denken?
Een niet lekker verwerkt iets?

Dat soort dingen kan alleen jij weten ben ik bang.

• the_scientist
Die kans zit er inderdaad dik in...

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
ik heb inderdaad ook altijd dat ik dingen, die ik overdag meemaak, 's-nachts in de droom tegenkom..

vooral inderdaad dingen als vrouwen zijn populair :P

laatst zat ik te dromen dat ikzelf WoW aan het spelen was (ín het spel) en ik maar shield bash doen :+

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:23

drooger

Falen is ook een kunst.

Dromen ontstaan door het onderbewustzijn,
dus het is best mogelijk dat je droomt over dingen die gebeurd zijn.

Hoewel ik niet weet hoe je soms kan (dag)dromen over iets, wat je nog te wachten (kan) staan. Ik heb wel eens last van een deja-vu(fout gespeld :P), dan droom ik ergens over en een maand later gebeurd het echt. De zinnen kloppen dan precies en ik weet vrijwel precies wat er gaat gebeuren en als ik echt weet dat er iets fout zal gaan, dan zal ik ook proberen om het te veranderen. Net alsof je je eigen toekomst verandert :D

Voor zover wij weten, weten wij heel erg weinig over dromen e.d. en het ziet er ook niet echt naar uit, dat we het te weten zullen komen zonder erg geavanceerde techniek en allemaal draadjes aan je hoofd ;)

drooger

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Vroeger zat mijn vader voortdurend 's avonds 'Doom' te spelen, zelf zat ik dan TV te kijken. Maar toch kon ik niet slapen omdat ik steeds die monsters van doom achter mij aan kreeg (in mijn droom). Dit vond ik zelf toen heel vreemd.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik heb even je topictitel aangepast om het wat duidelijker te maken.

• Christiaan
Even wat dingen rechtzetten. De betekenis en de functie van dromen zijn omstreden. Er is nog geen eenduidige theorie die verklaart waarom we dromen. Ideeen zijn dat het een wijze is waarop we de informatie van de voorgaande dag verwerken, een andere suggereert dat we enkel dromen omdat ons brein op dat moment de controle van beelden en geluiden loslaat. Ik denk dat de eerste hypothese het meeste bewijs krijgt, ook vanuit de ervaring van je eigen leven. Als ik kijk naar mijn dromen, dan droom ik meestal over dingen die ik de afgelopen dag (of dagen) heb meegemaakt. Het aardige is dat mijn dromen soms gaan over dingen die ik overdag niet interessant vond, maar die in mijn droom ineens tot hoofdonderwerp worden gebombardeerd. Betekent dat iets? Ik denk dat dat wel meevalt. Ik denk dat je brein 's nachts op de een of andere wijze de opgedane informatie verwerkt. Een nieuwe hypothese is dat we dat doen door patroonherkenning. Je brein gaat 's nachts op zoek naar patronen in de informatie van de dag, en dat veroorzaakt dromen. Omdat ons bewustzijn nog een beetje meespeelt, probeert het 'sense' te maken van wat er gebeurd, waardoor er een soort verhaal in je dromen komt te zitten. Veel verder dan dit is men op dit moment echter niet mbt het begrijpen van de functie van dromen.

Ik geloof niet in de voorspellende kracht van dromen, ook al heb ik 1 keer een droom gehad die ik pas aan het einde van dezelfde dag kon begrijpen. Dat schrijf ik dan maar toe aan toeval, want de droom zelf was zo vreselijk abstract dat ik flink moest interpreteren. Ik geloof wel dat je dromen vaak gaan over dingen die belangrijk voor je zijn, maar op wat voor manier moet je dan zelf weer uitzoeken. Vrije associatie werkt vaak goed. Wat betekent je eerste vriendinnetje voor je? Is zij niet het archetype van een relatie, een vriendin, en vertolkt zij daarbij de onderbewuste stem in jezelf die weer een relatie zou willen (als je dat niet hebt, althans?). Bijna iedereen zal wel een warm gevoel koesteren voor zijn eerste relatie. Dat was tenslotte toch de eerste persoon met wie je dat bijzondere deelde.

[ Voor 4% gewijzigd door Christiaan op 29-09-2005 11:13 ]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

DinX

Motormuis

Is 1 van de theorieën waarom we dromen ook niet dat dan de "gegevens" van je korte termijn geheugen worden "overgezet" naar je lange termijn geheugen ? Ik dacht dat eens ergens gelezen te hebben
Dit sluitt dan weer deels aan met hetgeen Christiaan hierboven zegt. De gegevens van de voorbjie dag worden geanalyzeerd (patroon herkenning) en dan opgeslagen in je lange termijn geheugen. Een soort andata mining dus, om eht in technologische termen uit te drukken.

Misschien dat bij dat "data-minen" allerlei links worden gevonden door je hersenen tussen iets wat je die vorige dag gedaan, of zelfs even gedact hebt, en het verleden.
Ik heb het oko wel eens gehad. Dan heb je door de dag eens gedacht van "vroeger dit", heel eventjes maar, en 's nachts gaat het daar dan opeens over in je dromen.

Via dat dromen (data-minen) zijn je hersenen misschien slimmer dan jezelf (ja, ik weet het, rare vergelijknig) doordat zij linken leggen tussen dingen van de vorige dag, en dingen van de vorige dag en het verleden.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• ShellGhost
Dromen kunnen ook dingen uit het verleden bevatten, en dan heb ik het over jaren en jaren.
Dan iets wat je die dag hebt meegemaakt iets triggeren.
Of dat je iets niet goed verwerkt hebt wat je jaren geleden hebt meegemaakt.
Iets traumatisch bv.

• Christiaan
DinX schreef op donderdag 29 september 2005 @ 11:29:
Is 1 van de theorieën waarom we dromen ook niet dat dan de "gegevens" van je korte termijn geheugen worden "overgezet" naar je lange termijn geheugen ? Ik dacht dat eens ergens gelezen te hebben
Dit sluitt dan weer deels aan met hetgeen Christiaan hierboven zegt. De gegevens van de voorbjie dag worden geanalyzeerd (patroon herkenning) en dan opgeslagen in je lange termijn geheugen. Een soort andata mining dus, om eht in technologische termen uit te drukken.
Ik denk dat de term 'data-mining' juist andersom werkt. Daarbij zoek je informatie op, maar hier gaat het om de opslag. Het geheugen werkt voor een deel als een semantisch netwerk (althans, zo luidt de dominante theorie op dit moment), waarbij elke herinnering een 'node' in het netwerk vormt. Nieuwe herinneringen worden in dit netwerk gekoppeld, en dat gebeurt ook overdag. Waarschijnlijk is de droom een bijproduct van een proces dat de informatie die in dat netwerk is opgeslagen als het ware defragmenteert. Of er daadwerkelijk links worden gelegd met het verleden, weet ik niet. Het lijkt me eerder dat dingen die je nog niet goed hebt verwerkt, met regelmaat terugkomen. Mensen zoeken tenslotte betekenis in de dingen die ze meemaken, en zeker bij traumatische gebeurtenissen (zelfs het uitgaan van een eerste relatie noem ik dan maar even traumatisch) kan dat wel een tijdje duren.
Via dat dromen (data-minen) zijn je hersenen misschien slimmer dan jezelf (ja, ik weet het, rare vergelijknig) doordat zij linken leggen tussen dingen van de vorige dag, en dingen van de vorige dag en het verleden.
'Slimheid' is een begrip dat van toepassing is op een bewust mens. Ik weet niet hoe jij slaapt, maar ik ben toch redelijk on-bewust als ik slaap. De term 'slim' zou ik dus niet gebruiken. Eerder 'efficient'. Maar daarmee doe ik al heel wat meer aannamen over de functie van slaap dan ik zou mogen doen gezien het bewijs :)

Verwijderd

Even niet op de schreivfouden letten.

Christiaan slaat de spijker wat mij betreft op de kop, dromen is een process waarbij je hersenen dingen van voorgaande stadia in de periode dat je wakker was verwerken. Hierbij kan het denk ik om onverwerkte informatie of gevoelens gaan van jaren gelden (zoals een vriendin die je abrubt verlaat maar waar je nog zoveel tegen wilde zeggen...en daarbij komt dat ze je heeft verlaten, dat brengt dus nogmeer gevoelens en etc. in je op waar je misschien je niet voor opensteld en de gevoels opkropt totdat je er niet meer aan denkt...en als je dan op een nacht ligt te slapen en je hersenen geen controle meer hebben over wat je denkt komen deze onopgeloste zaken weer aan het "nachtlicht"...om ze eens goed door te spitten.

Het is bewezen dat je meedere dromen op een nacht droomt maar omdat je in verschillende stadia van slaap slaapt (dromen-droomt slaap-slaapt, verwarrend jah) zal je je waarschijnlijk niets van deze dromen herinneren. Maar als je in een "diepe" slaap verkeerd en je zou abrubt wakker gemaakt worden...dan functioneren dromen (naar mijn mening) als een soort van tussensprong van de "stand-by in slaap toestand naar de "wake-up" in de wakkere toestand...het is wel bewezen dat dromen in totaal maar 2 seconden lang duren, maar omdat onze hersenen zo snel werken lijkt het alsof we de helenacht aan een stuk door hebben gedroomd...

Er zijn honderden theorien over hoe het fenomeen dromen wordt uitgelegd maar ik denk dat we nog een heel aantal jaren verwijdert zijn van een concreet waarheidsgetrouw antwoord

Helaas kan ik me niet bedenken waarom je dromen in verband staan met mensen die je sinds lang geleden nu weer in het leven tegenkomt...ik denk gewoon stom toeval...al sluit ik niet uit dat er een hogere macht of iets in die richting bestaat

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2005 13:54 ]

Verwijderd

hopelijk hebben dromen niet al te veel voorspellende waarde, afgelopen nacht droomde ik nog dat ik al m'n onderste tanden kwijt was, erger zelfs, m'n onderkaakgebeente was ook verdwenen en het hing erbij als een soort rubberen afgietsel. brr... de dag ervoor was ik aan het overwegen of ik nog eens naar de tandarts zou gaan...

maar goed, ik ben het superbriljante 'the blank slate' van Steven Pinker (wie heeft er nog fictie nodig) aan het lezen, en daar wordt melding gemaakt van een onderzoek bij katten dat aantoont dat hersenactiveit bij de ontwikkeling van ogen en visuele cortex bij het kattenembryo noodzakelijk is voor het ontstaan van normale hersenen. zo zenden de ogen voortdurend impulsen naar de hersenen zodat de nodige verbindingen kunnen ontstaan.

/me speculeert dat dromen misschien ook wel zo'n 'ontwikkelingsactiviteit' kunnen zijn tijdens de vorming van de hersenen, en dat deze ontwikkelingsactiviteit ook later blijft verderbestaan, maar omdat deze impulsen nu in een volwassen brein uitgezonden worden, ze gekoppeld worden aan effectieve herinneringen en daardoor toevallig iets concreets kunnen voorstellen.

verkort:dromen zijn betekenisloos en een overblijfsel van de zelfgenererende activiteit die nodig is om de hersenen normaal te laten ontwikkelen, maar in een later stadium effectief dromen tot gevolg hebben.

Verwijderd

Ik denk dat de dingen die je overdag mee maakt wel mee spelen met het dromen, al zullen de dingen die je droomt niet altijd zo lijken als ze zijn, misschien omdat het verstand stil is, en het onderbewustzijn meer het gevoel benaderd ipv alles te willen begrijpen en alles een etiket op te willen plakken zoals de linker hersen helft doet.
De meeste dingen zullen ook wel weer relatief over het verleden gaan aangezien de mens zelden bewust is en bijna altijd met het verstand hand in hand in het verleden cq toekomst leeft, dus waarom niet in zijn/haar droom?

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Dromen maar vooral interpretaties ervan zijn psychologisch interessant .. maar het is wat voor belangrijkheid en het verhaal erom heen wat de persoon ZELF verzint/aangeeft welke het interessant maken. Het verhaal eromheen wordt door psychologische analytici vaak gebruikt om verheldering te krijgen bij bepaalde situaties (voor de persoon in kwestie maar ook de psycholoog dus).
Dromen an sich hebben geen voorspellende waarde what so ever ben ik van overtuigd.
Je kunt btw je dromen beïnvloeden door over bepaalde dingen te fixeren bij dromen (wordt dan een soort hypnose).
trouwens.. dit is ook weer een topic die bij W&L eerder langs is komen fietsen geloof ik.. of heb ik dat gedroomd? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door henkleerssen op 05-10-2005 21:35 ]

Pagina: 1