Felixje schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:24:
[...]
Treo is een beetje te duur. Is windows niet veel uitgebreider dat palm? Ik heb het idee dat er veel meer opzit. Windows mobile vind ik er ook veel beter uitzien.
Als ik palm neem, neem ik de zire 31, als ik windows neem, neem ik de mio 168.
Wat heet te duur? Als ik kijk naar de Treo en vergelijk met wat er nog meer in dat segment te vinden is dan is hij echt niet te duur, de anderen zijn van dezelfde prijsklasse namelijk.
Als je een PDA van een kleine 600 euro te duur vindt is dat een heel ander verhaal natuurlijk.
Dan rest de vraag: wat heb je er voor over? oftewel, wat is je budget?
Dat is het grootste minpunt aan Windows Mobile, het is ontzettend inconsistent.
De ene keer is het de ok die je moet klikken, dan weer gewoon het kruisje. Dat geldt voor applicaties maar ook voor schermen binnen applicaties.
resetten heb ik niet echt last vast. denk 1x in de 2 maanden.
ligt er ook aan wat je het doen bent.
Mijn vader zei hetzelfde over zijn WM apparaat. Zolang je het maar standaard liet draait het ding prima, ga je er mee rotzooien en allerlei zaken installeren dan wordtie ontzettend instabiel.
Een PalmOS PDA heeft hier ook wel last van maar in stukken mindere mate (wat mijn vader ook al opmerkte).
misschien in de winkel kijken welke het beste aanvoelt.
Vooronderzoek doen en dan in de winkel gaan kijken, een beter advies kun je echt niet geven.
Jazzy schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:49:
[...]
Bijvoorbeeld. In ons bedrijf zijn we de oude Palm PDA's uit gebruik aan het nemen en we vervangen ze door de Ipaq hx2210, met Windows Mobile 2003 dus. Wat mijn collega's als prettig ervaren is de bekende Windows look and feel, de grote hoeveelheid applicaties die beschikbaar zijn en de uitwisselbaarheid van documenten.
Grappig, aangezien het tegenwoordig geen kloot meer uitmaakt. PalmOS en WM hebben evenveel applicatie ter beschikking. PalmOS heeft als voordeel dat je een programma kunt schrijven die dan beschikbaar is voor OS3, 4 en 5 en dat is bij WM meestal niet zo (hoewel daar ook verandering in schijnt te komen).
Als het iets is wat een PDA niet heeft ongeacht wat voor OS erop draait dan is het wel de look and feel van een desktop OS (ik noem een Windows..). Het zijn totaal andere apparaten en de werking van het OS is omgeschreven om te werken met een sstylus en een klein touchscreen die een bepaalde kleurdiepte en resolutie heeft. Plus dat je ook geen eyecandy met een ultra hoog kwijlgehalte erin kunt proppen omdat de hardware dat dan veelal niet aan kan.
Helaas niet zonder veel gekloot. Ben je niet zo thuis in computers dan ben je beperkt tot het gebruik van Outlook onder Windows (of Exchange mocht het bedrijf dit gebruiken). Je moet aardig wat werk verzetten om de zaak op de rails te krijgen in Linux en MacOS X. Het kan zeker maar het vergt meer moeite dan een PalmOS apparaat. Waarschijnlijk door de geslotenheid van Microsoft wat hun operating systems betreft en door het feit dat PalmOS nou eenmaal al vanaf het begin van het PDA tijdperk bestaat en WM dus niet.
Hoedje schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 17:10:
Het punt is gewoon dat met WM2005 de laatste oneffenheden wel zijn weggewerkt uit Windows Mobile, terwijl het bij Palm allemaal niet zo lekker gaat, en het misschien wel is een aflopende zaak kan worden... De stabiliteit is van beide goed. Het voordeel van Windows is gewoon dat je er meer progjes voor hebt, het ziet er allemaal strakker uit etc.
Ik vind WM veel drukker dan PalmOS en er zijn aardig wat andere die dit ook vinden (een zoektocht op internet levert je wel wat resultaten op).
Zoals ik net al aangaf gaat het argument voor applicaties al lang niet meer op. PalmOS en WM doen voor elkaar echt niet onder wat hoeveelheid software betreft.
Kun je trouwens ook wat zaken noemen wat er niet lekker gaat met Palm (maak het verschil duidelijk tussen een PalmOS pda en het bedrijf Palm want anders is het niet te volgen) en waarom het een afdoende zaak is? Gezien de samenwerking tussen Microsoft, Verizon en Palm lijkt me Palm absoluut geen afdoende zaak. Ook voor PalmOS is er nog een grote toekomst, zeker nu ze Linux als basis gaan gebruiken. Heel veel zaken die dat OS al kan komt straks dus ook in PalmOS terecht.
De Treo reeks van Palm zijn mobiele telefoon en PDA in 1. Ze hebben er GSM en CDMA varianten waarbij de GSM een quad band is (als we even kijken naar de Treo 600 en 650).
OhMyGod schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:54:
Ik zou gaan voor de windows variant maar alleen als je daar ook een gprs/wireless functie op heb zitten. Je kunt die dingen dan met exchange 2003 laten synchroniseren en dat werkt echt su-per.
Voordeel is dat je met een outlook client/webbased outlook alles kunt configureren op exchange niveau en dat je met een simpele sync knop alles gesynchroniseerd hebt naar je pda. Ideeal voor je backup. Verder kun je ook altijd bij je email en zo kun je dus ook gemakkelijk bij je school werk etc. Mits je deze natuurlijk per mail naar je toe stuurd.
Je moet uiteraard wel in het bezit zijn van een exchange 2k3 server
Ook heb je een scala aan games tot je beschikking en gps software like tomtom.
Leuk verhaal, nu WM vervangen door PalmOS en je verhaal gaat nog steeds op.
Beter gezegd: wat je daar beschrijft is mogelijk met zowel WM als met PalmOS en dus voor beiden geen argument voor!
Exchange support is meestal goed vertegenwoordigd in dat soort apparaten, ook in bijv. de blackberries. Games zijn er in overvloed voor PalmOS en al helemaal als je de JRE van IBM erop installeert want dan kun je ook nog eens Java games spelen.
Als ik kijk naar wat topic starter wil dan is dat een PDA. Daarbij is de vraag wat het budget is en wat er mee gedaan moet kunnen worden. Dat zijn algemene PDA zaken en daarom hoort dat deel van dit topic ook meer thuis in het gadget subforum. Daarom kan ts denk ik ook beter in dat subforum een draadje starten, daar zitten meer PDA mensen

Een discussie WM vs. PalmOS is netzoiets als Windows vs. Linux, onbeslist (de keuze is echt heel persoonlijk en daar valt gewoon niet over te discussieren) en kan uitlopen op een flamewar dus of dit dan ook zinnig is