combinatie pci-x raidkaart / pci netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 09:14
Ik heb afgelopen week een highpoint rocketraid 2220 gekocht, wat een pci-x kaart is. Deze ga ik gebruiken op een abit VP6 bord (geen pci-x). Als ik het goed begrijp heeft de pci bus hiervan een max van 1056Mb (133MB). Hierbij zou dit dus gedeeld moeten worden met een in de toekomst aan te schaffen 1Gb NIC. Dan zou ik dus maximaal rond de 50MB/s over het netwerk moeten halen.

Echter heb ik binnenkort de beschikking over een a7m266-d moederbord met 2 pci-x sloten. Nu vraag ik me af wat de maximale transfere rate zou zijn als ik een pci kaart in de pci-x bus doe. Blijft dit dan rond de max van 50MB/s? Of moet ik voor hogere snelheden ook een pci-x NIC aanschaffen?

Alvast bedankt!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Voor hogere snelheden zul je altijd PCI-e of PCI-X moeten hebben, dat spreekt vanzelf door de hogere bandbreedte. Maar of je echt meer dan 50MB/s zal halen, is de vraag. Het zal ten eerste meer van de CPU vragen en ten tweede zullen ook andere onderdelen deze snelheid aan moeten kunnen. Dus als je rocketraid een hoge snelheid kan behalen, zul je er wel profijt van hebben. Maar hoeveel dit zal zijn, durf ik niet te zeggen. Denk dat het niet erg veel zal zijn, aangezien de NIC en de rocketraid alsnog de bandbreedte moeten delen. Dus met die PCI-kaart gebruik je maar 25 tot 50% van de totale bandbreedte, maar dat kan toch nog wel 100% van de beschikbare bandbreedte zijn.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De A7M266-D, het MPX platform dus, bezit over een 32-bit/33mhz en 64-bit/66mhz bus. Als jij je PCI-X kaart in het 64-bit/66mhz slot doet (dit is geen PCI-X overigens, eerder de voorganger van PCI-X) ondervinden de 33MHz/32-bit kaartjes geen snelheidsverlies; het loopt langs elkaar dus. :P Je kan zoveel 32-bit 33MHz kaarten in de bestemde sloten steken als je wil, de bandbreedte voor je 66mhz/64-bit kaarten veranderen niet.

Maw; als je gigabit kaartje een 32-bit 33mhz kaartje is, krijgt deze de volle bandbreedte tot de beschikking op de A7M266-D. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Laurent op 27-09-2005 16:11 ]

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 09:14
Ok, dus in theorie zou ik rond de 90MB/s kunnen verwachten als ik bestanden over het netwerk kopieer?

Mooi, dank voor je snelle antwoord.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je de netwerkkaart ook op de 64-bit 66MHz bus zet (hoeft niet eens een 64-bit kaart te zijn, veel 32-bit kaartjes kunnen op 66MHz draaien) dan kun je in theorie ook de volle gigabit snelheid benutten. In de praktijk is het een lastiger verhaal. Onder Windows haal ik zelden transfer rates van meer dan 35MB/s terwijl ik op beide systemen PCI-X of PCIe netwerkcontrollers en Areca RAID-adapters gebruik.