[Outlook] Addon maken

Pagina: 1
Acties:

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:41

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Ik heb in Outlook + VBA een aantal formulieren gemaakt om bijlagen uit e-mailtjes als object op te slaan in een database. Dit werkt heel goed, na flink tweaken!

Nu het volgende probleem: het installeren van deze oplossing bij de klant. Nu kan ik natuurlijk alle computers langs, outlook opstarten en via het VBA scherm de formulieren en modules importeren. Daarna een menu maken om de functies te kunnen starten.

Het lijkt mij makkelijker om dit via een add-on te doen. Alleen zou ik niet weten of dat wel mogelijk is. Alles wat ik tot nu toe ben tegengekomen gaat over het schrijven van add-ons / plugins in Delphi of C++.

Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is, of een andere suggestie om deze 2 forms + 1 module + menubalk te installeren bij ongeveer 10 gebruikers?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Afaik kent oulook maar één 'vba-project'. Ik ben ooit eens bezig geweest met een addon voor outlook2000 in VB, maar uiteindelijk toch maar gekozen voor een vba project, dat met een ordinair batchfiletje gedistribueerd werd. Dat batchfiletje deed niets meer dan domweg de projectfile naar de outlookdirectory kopieren. Het projectje zelf zorgde er vervolgens voor dat de juiste knopjes aan de werkbalk werden toegevoegd.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Dat zou voor mij dan ook wel de makkelijkste oplossing zijn. Hoewel alle code wel over zou zijn te zetten naar VB of iets anders, is dat alleen maar extra werk.

Dit programmeren onder Outlook is allemaal redelijk nieuw voor me (hoewel t gewoon VBA blijft natuurlijk). Ik zie al wel dat er in de map C:\Documents and Settings\[user]\Application Data\Microsoft\Outlook wat bestanden staan. De project file is denk ik de .otm file?

Is het dan mogelijk om zonder de computer 'aan te raken' het project te installeren door alleen die otm file bij iemand in zijn profiel te zetten?
Ik ga er zelf ook nog even verder op zoeken, als je nog tips hebt hoor ik t graag!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

In grote lijnen is het dat wel, ja. Afaik moet je ook de formdefinities (.frx) mee kopieren, maar in principe werkt het dan allemaal. Ik vond ook nog een linkje voor je.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Voor de Grote GoT Knowledge Base:

Tankzij de tip van Niesje ben ik eruit gekomen (bedankt!). Ik heb alle code bij elkaar gestopt in 1 project, inclusief code die zorgt voor het verschijnen van de benodigde menu opties op de juiste plaats (in mijn geval alleen op het scherm bij een nieuwe of bestaande mail).

De enige file waar alles instaat is VbaProject.OTM in de map die ik hierboven beschrijf. Deze kopieren naar het profiel van de 'doel' gebruiker. Om een of andere reden doet Outlook er dan nog niets mee. Het enige wat de gebruiker nog moet doen is eenmalig op ALT+F11 drukken om het VBA scherm te openen. Daarna kan het direct worden afgesloten. Outlook afsluiten en opnieuw opstarten et voila!

Het kopieren van de formdefinities is dus niet nodig. Alleen de otm file.

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
Hmm, in je startpost heb je het over 'installeren bij de klant'. Ik zou dan erg voorzichtig zijn met het overschrijven van files. Wat gebeurt er als er al vba-code aanwezig is?
Volgens mij zou een com-addin een betere oplossing zijn. En zo heel moeilijk is het nu ook weer niet om die te maken.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Ik ken het netwerk bij de klant redelijk goed, en ze maken daar geen gebruik van extra plugins of macro's. (of ze moeten nog een ICT-er hebben freelancen bij ze die iets heeft geinstalleerd, maar dan hebben ze een veel groter probleem :) ).

Qua tijd lukt het me nu niet meer om er een com addin voor te maken (oplevering is maandag). Maar ik ga het zeker een keer uitzoeken in mn vrije tijd!

Pagina: 1