Toon posts:

PC bevriest, installaties blijven hangen, wat gaat er mis?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds de aankoop van mijn nieuwe systeem ben ik er nog niet in geslaagt om een stabiel systeem te krijgen. Het systeem heeft de volgende specs:

AMD64 3000+ S939
ASUS A8V-E Deluxe (no wifi) BIOS 1008
2x 512 MB Kinstong Valueram 400Mhz (dual channel)
XFX GF 6600 TD 128mb PCI-E
200 GB Seagate S-ATA drive
NEC DVD-RW
LG DVD-ROM
Antec Truepower 300W voeding

De problemen op een rijtje:
Windows XP Proffesional (zowel 32-bit als x64) installeerd meestal niet (hangt op willekeurige momenten);
Na een succesvolle install bevriest PC op willekeurige momenten (meteen na reset, na 5 minuten, 30 minuten, 4 uur) met standaard drivers of nieuwste drivers geen verschil;
Ubuntu 5.10 Live-CD (32bits) hangt na eerste complete boot;

Tot dusver geprobeerd:
Diverse herinstallaties;
Nieuwere drivers, ouderere en alles wat ertussen ligt geprobeerd;
7 uur Memtest geeft geen fouten;
USB netwerkkaart (ipv onboard Marvell Yukon);

Ik ben eigenlijk ten einde raad weet iemand wat het kan zijn? CPU, mobo, voeding?

Graag jullie advies...

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
je kan prime95 gebruiken om je cpu te testen. ik zat te denken aan je power supply... hoeveel amp heb je op je 12V lijn (staat op powersupply)? je processor en videokaart hebben volgens mij redelijk wat power nodig. Kan je testen met een andere voeding?
suc6

Verwijderd

Topicstarter
BIj +12V staat 15A. Ikheb helaas geen zwaardere voeding om te testen. Ik wil eerst meer zekerheid voor ik een nieuwe voeding ga kopen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Nou die heb je hierbij dan. Die voeding is gewoon niet in staat om dit systeem te trekken. Als je de pc in een winkel hebt gekocht/samengesteld, willen ze vast wel even een zwaardere voeding voor je proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet het gehele systeem nieuw gekocht, de voeding heb ik uit mijn vorige systeem meegenomen (Athlon Xp 1800+, TI4200). Hier was ik al 'bang' voor. Nou ja als ik deze problemen kan oplossen voor 50-100 euri ben ik al lang blij.

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Bij euromaxi.nl
Huntkey LW6500H3 Superstille voeding 500W 12cm fan € 49.50
of
Tagan TG480-U01 480W PSU [ 2jr ] € 76.80

Ik heb de huntkey en ben er zeer tevreden mee (had niet een heel groot budget). Die heeft twee 12V lijnen. Een voor je CPU en een voor je andere zooi (videokaart, HDD etc.). Euromaxi.nl goeie winkel, leveren heel snel. Als dat je probleem nog niet oplost en je bent niet tevreden met de voeding kan je hem binnen 7 werkdagen terugsturen. Echt een hele nette winkel.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb dan een nieuwe voeding Cooler Mater Real Power 450W [RS-450-ACLY] met allerlei toeters en bellen, maar ik XP 32-bit bevriest nog steeds... |:(

Misschien nog andere ideeen?

Verwijderd

Wat is je CPU temperatuur ?

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Probeer het eens met één reepje geheugen, of probeer je geheugen eens in andere sloten te steken dit wil ook nog weleens helpen.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
CPU 35 C volgens Everest Home Edition. Ubuntu draait nog steeds zonder problemen. Misschien toch een driver ofzo? Ik verdenk stiekum mijn Marvell Yukon ook wel. Het lijkt alsof de 'freezes' vooral voorkomen als ik op de data-share van mijn W2K3 server aan het bladeren ben..

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

test je harde schijf eens, wil ook regelmatig voor hangende systemen zorgen :)
Heb je je cpu nu al getest zoals norris92 in "PC bevriest, installaties blijven hangen..." voorstelt?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

ik heb exact hetzelfde probleem gehad, alleen bij mij lag dit aan het overclocken van het geheugen.... daarna nog een keer, toen was het brak geheugen... dus zoals eerder gezegd, test ff met 1 reepje...om en om

Verwijderd

Topicstarter
Mij processor is wel 10% overgeklokt via de standaard ASUS AI utility. Ik zal dit weekend eens testen of dat daar een probleem ontstaat.

Woensdag heb ik nog een x64 installatie succesvol afgerond, zonder aanmelding op mijn domein of aankoppeling van een netwerkshare. Nu bevriest het scherm (nog) niet. Kan een netwerkverbinding de oozaak zijn van mijn probleem? Netwerkkaart en kabels kunnen niet de oorzaak zijn, aangezien ikzowel met mijn onboard Marvel Yukon als een Lindy USB Lan kaartje en 2 verschillende kabels heb geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, we zijn weer wat verder.

De oude XP 32-bits installatie liep na een uurtje of 5-6 diversen taken te hebben uitgevoerd (mailen, internet, videobewerking, cd/dvd branden) wederom spontaan vast. Geen melding in de eventviewer, gewoon een bevroren scherm. ook op mijn server (W2k3, PDC, Exchange, File- en printserver) staan geen rare foutmeldingen, nergens iets te vinden.

De maat was vol. Partitie verwijderd en een XP x64 installatie voltooid.

Ik heb enkel uren Prim95 (64-Bits) gedraaid onder deze verse XP x64 installatie. Dat gaf volgens mij geen problemen. Ik heb alle recente drivers geinstalleerd (voor VGA, LAN, etc). Enig verschil met voorgaande installaties is dat ik me niet op mijn domein heb aangemeld, alleen een share aangekoppeld op mijn netwerk.

Kan het zomaar zijn dat aanmelding op mijn domein de ellende veroorzaakt? Zo ja, waar dan? Instellingen op de lan kaart ofzo?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Nee dat niet, dat lijkt mij onmogelijk. Die auto-overklok functie is gewoon waardeloos, want je kan niet 'zomaar' je pc 10% overklokken. Het beïnvloed vele factoren, die het allemaal aan moeten kunnen en mijns inziens wordt er gewoon vanuit gegaan dat je superduur overklokgeheugen hebt enzo. Onverantwoord om dat in een BIOS te zetten, onwetende mensen kunnen hun pc zo mollen zonder dat ze nog garantie hebben.
Pagina: 1