[Server] Gemiddelde toename schijfgebruik per jaar?

Pagina: 1
Acties:

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:37

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Ik ben bezig om een nieuwe server te bestellen. Het enige waar ik aan twijfel is de groote van de opslagcapaciteit. Ik heb nu 36 Gb SCSI voor de data. Die staat bommetjevol.

In de nieuwe server komt zoals het er nu voorstaat 3x72 Gb in raid-5 opstelling. Dan hou ik dus 144 Gb over voor OS en Data. Een hele vooruitgang dus.

Naast deze server wil ik via DFS / Replicatie een 2e server hebben draaien voor calamiteiten. Op deze server komt een kopie van de belangrijkste bestanden. Dat is nu al bijna 25 Gb.

Voor de "oude" server moet ik nieuwe harddisken kopen. Ik twijfel tussen een 2e 36Gb of 2 nieuwe 72 Gb disken. (alle 2 de opties in raid-1). Bij een toename van de data met 20% per jaar zit ik na 2 jaar al met een volle schijf als ik uitga van 36 Gb. Bij 10% gaat het ca 4 jaar goed.

Wat is reel om aan te houden? 10%, 20% of misschien nog meer. Het gaat echt om een gemiddelde. Dus ook extra personeel werkt mee aan het verhogen van het schijfgebruik.

We hebben het hier over een SBS200x server. We zijn een klein bedrijf (nu 12 man) maar producren extreem veel data. Het grootste gedeelte van de documenten zijn CAD bestanden en zijn zo'n 5 mb groot. Vandaar dat het verbruik misschien wat overdreven lijkt. Maar er staat echt nauwelijk onzin op de server.....

Quod licet lovi, non licet bovi

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik zou uit gaan van 20%, dan heb je altijd nog ruimte...
Is het niet beter om voor 146Gb schijven te gaan?

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
ShellGhost schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 12:17:
Ik zou uit gaan van 20%, dan heb je altijd nog ruimte...
Is het niet beter om voor 146Gb schijven te gaan?
Tja...dat is weer 400 euro extra en volgens mij een beetje overkill...hoewel...dat zal je wel altijd onderschatten.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je geeft te weinig informatie: hoe lang heb je gedaan over het verzamelen van de huidige data?
Als je huidige data het resultaat is van 1 maand werken, kun je verwachten dat je totale hoeveelheid data volgend jaar 1200 % gestegen is.
Als je huidige data het resultaat is van 10 jaar werken, mag je verwachten dat je totale hoeveelheid data volgend jaar 10 % gestegen is.
Daarbovenop moet je misschien rekening houden met de wet van Moore.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
MrDry schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 13:21:
[...]

Tja...dat is weer 400 euro extra en volgens mij een beetje overkill...hoewel...dat zal je wel altijd onderschatten.
Ik merk altijd met gebruikers dat wanneer ze door hebben dat er ruimte is dat ze het altijd vol weten te krijgen op een of andere manier...
Dus dat kan je proberen voor zijn door alvast bv grote schijven te nemen en ze nog niet in te zetten, alleen wanneer het nodig is, maar dan heb je ze al wel.

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

ShellGhost schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 15:58:
[...]

Ik merk altijd met gebruikers dat wanneer ze door hebben dat er ruimte is dat ze het altijd vol weten te krijgen op een of andere manier...
Dus dat kan je proberen voor zijn door alvast bv grote schijven te nemen en ze nog niet in te zetten, alleen wanneer het nodig is, maar dan heb je ze al wel.
Zou ik niet doen gezien de afschrijving en technologische veroudering..

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 15:53:
Je geeft te weinig informatie: hoe lang heb je gedaan over het verzamelen van de huidige data?
Als je huidige data het resultaat is van 1 maand werken, kun je verwachten dat je totale hoeveelheid data volgend jaar 1200 % gestegen is.
Als je huidige data het resultaat is van 10 jaar werken, mag je verwachten dat je totale hoeveelheid data volgend jaar 10 % gestegen is.
Daarbovenop moet je misschien rekening houden met de wet van Moore.
Dat weet ik helaas niet. Het bedrijf is in de afgelopen 10 jaar gegroeid van 2 naar 12 medewerkers...dus ook de data groeit hard mee. Omdat veel van de projecten langlopend zijn (ca 2-3 jaar) blijft data ook erg lang op de server staan. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de data als een soort bibliotheek / referentie wordt gebruikt voor nieuwe projecten. Je wild dus niet dat de projecten te snel verdwenen zijn want dan moet je het wiel opnieuw uitvinden.

Ik zou een gemiddelde groei meer wijten aan nieuwere software waardoor bestanden groter worden en misschien een toename van de productiviteit, hoewel dat laatste misschien wel te verwaarlozen is.

Pagina: 1