[2000 server] Heractiveren RAID 5

Pagina: 1
Acties:

• nielsvd
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 15:44
Ik heb een Machine met 4 schijven:
1x System disk
3 x Data disk (RAID5, softwarematig)

Nu is de System disk defect. Mijn vraag is, als ik een nieuwe disk plaats en hierop weer Windows 2000 server installeer, kan de data op de RAID5 behouden blijven en weer gaan funtioneren onder deze installatie? Dien ik nog ergens heel goed rekening mee te houden? De RAID5 is onder disk management gecreerd.

Niels

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik ga je geen garanties bieden, maar ik heb in Vmware een dergelijke setup gebruikt, en met een format+reinstall op de systeemschijf bleef de raid5 set gewoon bruikbaar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Goede vraag aangezien je een softwarematige raid hebt...
Het zou kunnen gaan, aangezien de config voor de rest hetzelfde is gebleven...

• nielsvd
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 15:44
Ik ben ondertussen wat verder. De server is vannacht uitgevallen vanwege de defecte system disk. Na het opnieuw up brengen van de server begon de RAID5 te ' regeneraten' . Dit proces is niet helemaal afgerond, omdat de system disk na enkele minuten weer de geest gaf en de machien wederom uitviel. Als ik de RAID 5 disks nu probeer te importeren ziet Windows ze als Foreign disks. Als ik de set probeer te importeren, is de status van de RAID5 Failed redundancy. Ik krijg dan ook de waarschuwing dat een of meerder volumes verloren kunnen gaan. Kan i khet erop wagen, of betekent dit per definitie het einde?

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 06:34
nielsvd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 11:41:

Nu is de System disk defect. Mijn vraag is, als ik een nieuwe disk plaats en hierop weer Windows 2000 server installeer, kan de data op de RAID5 behouden blijven en weer gaan funtioneren onder deze installatie? Dien ik nog ergens heel goed rekening mee te houden? De RAID5 is onder disk management gecreerd.
Kben toch wel benieuwd op dit werkt :o
Iemand een idee?

Verwijderd

ik begrijp dat dit een softwarematige raid-5 is. Naar mijn idee kan dat, omdat er info over de raid config op de disk geschreven wordt, maar aangezien ikzelf nooit een software matige raid gebruik durf ik je geen garanties te geven.
je moet zowieso nu snel zorgen dat je een backup hebt, aangezien 1 disk gefailed is (zowieso betekent een raid config niet dat je geen backups meer hoeft te maken).

om te zorgen dat je raidset goed draait, zou ik na de backup eerst de foute disk vervangen (waarschijnlijk lastig als je niet zeker weer welke disk dat is).

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:00
Ik kan geen enkele garantie geven maar. Als je software RAID5 van Win2k gebruikt kun je de array inderdaad op een andere Win2k óf Win2k3 server importeren en vervolgens op deze server de rebuild starten. Ik heb dit zelf in Win2k succesvol kunnen testen.

Hans van Zijl

Pagina: 1